به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

عده طلاق رجعی

عده طلاق رجعی

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع در رابطه با عده طلاق رجعی شما عزیزان را اشنا نماییم، عده طلاق رجعی در واقع مدت زمانی می باشد که مرد و زن باید بعد از طلاق رجعی صبر کرده و سپس اقدام به ازدواج مجدد نمایند.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت شماره وکیل خانواده رایگان و مشاوره با بهترین وکیل طلاق رجعی در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

عده طلاق رجعی
عده طلاق رجعی

عده طلاق رجعی

همانطور که در مقاله طلاق رجعی نیز گفته شد، این نوع طلاق به طلاقی گفته می شود که در آن امکان رجوع برای مرد، در زمان عده پیش بینی شده باشد. در رابطه با مدت زمان عده این نوع طلاق نیز باید بگوییم در زنانی که هنوز توانایی بارداری دارند مدت عده طلاق رجعی، سه طهر می باشد و در خصوص زنانی که در سن آن ها عادت ماهیانه امکان پذیر است ولی به دلایلی مانند بیماری و غیره عادت ماهانه نمی شوند عده طلاق رجعی به مدت سه ماه می باشد. در این حالت، زوجین تصمیم به جدایی می‌ گیرند، اما اجرای طلاق به تعویق افتاده و زوجین به مدت معینی فرصت دارند تا مشکلات خود را حل کنند و از جدا شدن نهایی پرهیز کنند. این مدت زمان معمولاً به عنوان دوره تلاش برای تصحیح مسائل زناشویی تلقی می‌ شود.

توجه داشته باشید که مفهوم و مقررات مربوط به طلاق رجعی ممکن است در کشور ها و مناطق مختلف متفاوت باشد، بنابراین بهتر است با توجه به قوانین محلی و منطقه‌ای مشخص شده توسط مقامات قانونی مربوطه در کشور خود، به توضیحات دقیق‌ تری دسترسی پیدا کنید.

پس میتوان نتیجه گرفت، عده طلاق رجعی 3 طهر می باشد و باید 3 ماه بعد از طلاق رجعی برای ازدواج مجدد صبر کنید.

مدت عده طلاق رجعی

با توجه به گفته ای بالا در رابطه با مدت عده طلاق رجعی، میزان زمانی که بعد از طلاق رجعی باید برای ازدواج مجدد صبر کنید 3 ماه می باشد یعنی 90 روز. اگر در زمان طلاق زن در سنی باشد که عادت ماهیانه داشته ولی به دلایلی مانند بیماری و غیره عادت ماهانه نشوند عده طلاق رجعی باید به مدت سه ماه نگه داشته شود. به موجب ماده 1153 قانون مدنی عده طلاق رجعی در مورد زنانی که باردار هستند تا مدت وضع حمل آنها می باشد. پس خانم هایی که باردار هستند تا وضع حمل در عده بوده و نمی توانند مجددا ازدواج کنند.

لازم به ذکر است به موجب ماده 1109 قانون مدنی، زن در مدت عده طلاق رجعی از حق نفقه برخوردار می باشد، مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد، یعنی زن از انجام وظیفه زوجیت خود که تمکین است، امتناع نموده باشد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با عده فسخ نکاح و همچنین قانون جدید مهریه رئیسی کلیک کنید.

فوت شوهر در زمان عده طلاق رجعی
فوت شوهر در زمان عده طلاق رجعی

فوت شوهر در زمان عده طلاق رجعی

چنانچه فوت شوهر در زمان عده طلاق رجعی صورت گردد، زن باید 4 ماه و ده روز صبر کرده و از برقراری رابطه و یا ازدواج با فرد دیگری امتناع نماید، چنانچه زن پس از فوت شوهر در زمان عده، عده را نگه ندارد عقد وی باطل شده و تا ابد به فردسی که با او ارتباط برقرار کرده است حرام خواهد شد.

زمان عده طلاق رجعی 4 ماه می باشد، در صورتی که شوهر در این مدت زمان فوت کند، زن باید 4 ماه و ده روز عده نگه دارد.

عده زن و انواع آن در قانون جمهوری اسلامی ایران متفاوت می باشد، اما رابطه ای مستقیم در میان مدت زمان عده طلاق رجعی و عده وفات شوهر وجود دارد که در هر دو مورد زن باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد.

یک نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که فوت شوهر در زمان طلاق اثری بر فرآیند طلاق ندارد. در صورتی که شوهر در حین روند طلاق فوت کند، طلاق متوقف نمی‌ شود و مراحل طلاق به طور عادی ادامه پیدا می‌ کند. در این صورت، ممکن است دلایل مالی و حقوقی طلاق تحت تأثیر فوت شوهر قرار گیرد. بهتر است با وکیل خود در مورد تدابیر موردنیاز و اثرات حقوقی فوت شوهر در مورد طلاق مشورت کنید.

حکم رابطه در زمان عده طلاق رجعی

بر اساس حکم رابطه در زمان عده طلاق رجعی، در صورتی که زن با یک مردی در زمان عده طلاق رجعی رابطه برقرار کند، رابطه وی باطل بوده و تا ابد به یکدیگر حرام می باشند. منظور از عده طلاق رجعی، شرایطی است که طی آن هنوز امکان بازگشت زوجین به یکدیگر وجود دارد. در این شرایط اگر زن با مرد دیگری رابطه نا مشروع داشته باشد، آنگاه آن زن و مرد تا ابد به یکدیگر حرام می شوند. اگر طلاق رجعی باشد و همسر سابق زن از وجود یک رابطه نامشروع بین او و مرد دیگری با خبر شود، می تواند نسبت به شکایت از زن اقدام نماید.

رابطه در زمان عده طلاق رجعی از دیدگاه اسلامی با توجه به فقه اسلامی مشروط به برخی قوانین و شرایط است. در زمان عده طلاق رجعی، که پس از اولین و دومین طلاق صورت می‌ گیرد، روابط زناشویی به صورت عادی توقف می‌کنند و همسران هنوز به عنوان همسران یکدیگر محسوب می‌ شوند. اگر همسران در این مدت دوباره به همسری بازگردند، طلاق لغو می‌ شود و رابطه زناشویی ادامه می‌ یابد.

به عبارت دیگر، در زمان عده طلاق رجعی، اگر همسران به همسری بازگردند و روابط زناشویی دوباره برقرار کنند، طلاق لغو می‌ شود و زن و مرد به عنوان همسر و همسره معتبر شناخته می‌ شوند. این موضوع با فهم و تطابق به شرایط و قوانین فقهی و شرعی مربوط به هر دینی که اجرا می‌شود، ممکن است تغییر کند. بنابراین، بهتر است در صورتی که نیاز به اطلاعات دقیقتر دارید، با یک مرجع دینی یا عالم مذهبی مشورت کنید.

به موجب ماده 1153 قانون مدنی، عده طلاق رجعی در مورد زنانی که باردار هستند تا مدت وضع حمل آنها می باشد خانم هایی که باردار هستند تا وضع حمل در عده بوده و نمی توانند مجددا ازدواج کنند.

سوالات متداول

مدت زمانی که زن پس از طلاق رجعی باید عده نگه دارد چقدر است؟

بر اساس قانون مدنی مدت زمان عده تعیین شده پس از طلاق رجعی سه طهر می باشد. داخل مقاله در رابطه با این موضوع به صورت جامع صحبت کرده ایم.

عده طلاق رجعی در مورد خانم هایی که باردار هستند چقدر است؟

عده طلاق رجعی در مورد خانم هایی که باردار هستند 45 روز می باشد. داخل مقاله در رابطه با این موضوع به صورت جامع صحبت کرده ایم.

مدت زمان عده طلاق رجعی چقدر است؟

مدت زمان عده طلاق رجعی 4 ماه و ده روز می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت