به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ابلاغیه استحضاری چیست

ابلاغیه استحضاری چیست

همانطور که در مقاله ی ابلاغیه چیست گفته شد، در پاسخ این سوال که ابلاغیه استحضاری چیست باید بگوییم ابلاغیه استحضاری نوعی ابلاغیه می باشد که با این قسم از ابلاغیه، شعبه دادگاه نیت داشته است که موضوعی را به مخاطب ابلاغ یادآوری نموده و نسبت به آن آگاهی پیدا کند و یا از او درخواست شده باشد که در شعبه دادگاه حضور به عمل آورد.

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با پاسخ این سوال که ابلاغیه استحضاری و آموزشی چیست و موارد صدور ابلاغ استحضاری آشنا نماییم.

پیشنهاد میشود برای مشاهدە ابلاغیه الکترونیکی و دریافت مشاوره حقوقی رایگان با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران با بهترین وکیل در تهران تماس حاصل فرمایید.

ابلاغیه استحضاری
ابلاغیه استحضاری

ابلاغیه استحضاری

بر اساس ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی در رابطه با معنی ابلاغیه استحضاری، امکان اجرای هیچ حکم یا قراری وجود ندارد. جز این که به شکل حضوری یا به شکل دادنامه یا رونوشت گواهی شده به دو طرف یا وکیل آن ها ابلاغ صورت گرفته باشد در حقیقت ابلاغ باید بر اساس تشریفاتی که در قانون آیین دادرسی مدنی راجع به انواع ابلاغ مثل ابلاغ قانونی و واقعی تعیین شده است صورت بگیرد. امروزه سامانه‌ای به عنوان سامانه ثنا به منظور ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی به وسیله قوه قضاییه در نظر گرفته شده است.

با توجه به گفته های بالا در رابطه با اینکه منظور از ابلاغیه استحضاری چیست، ابلاغیه استحضاری دارای موارد خاص مربوط به خود می باشد که پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با آن ها با یک وکیل ابلاغ اوراق قضایی مجرب مشاوره بگیرید تا سریع ترین روش ها را برای حل پرونده مورد نظر شما ارائه دهد.

ابلاغیه استحضاری یعنی چ

در رابطه با پاسخ این سوال که ابلاغیه استحضاری چیست باید بگوییم یکی از اقسام ابلاغیه های دادگاه تقسیم آن به ابلاغ استحضاری و ابلاغ غیر استحضاری است که بر این اساس ابلاغیه استحضاری به ابلاغی گفته می شود که دادگاه می خواهد موضوعی را به اطلاع و آگاهی مخاطب رسانیده و آن را یادآوری نماید.

ابلاغیه استحضاری و آموزشی چیست
ابلاغیه استحضاری و آموزشی چیست

ابلاغیه استحضاری و آموزشی چیست

ابلاغ استحضاری و آموزشی به این معنی می باشد که با این شکل از ابلاغیه شعبه ی دادگاه این نیت را دارا بوده است که موضوع را به مخاطب ابلاغ متذکر شود و راجب آن آگاهی لازم را ارائه کرده باشد یا از او تقاضا کند که در شعبه ی دادگاه حضور یابد.

حال ممکن است این سوال برای شما عزیزان پیش بی اید که اجرای احکام ابلاغیه استحضاری یعنی چی، برای پاسخ این سوال باید بگوییم در قانون آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری بر خلاف ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی از کلمه ی ابلاغیه و اخطاریه ی استحضاری بهره گرفته نشده است و به همین سبب ابلاغیه ی استحضاری دارای مستند قانونی نمی باشد. در بخش زیر موارد صدور ابلاغ استحضاری را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

پیشنهاد میشود برای مشاهده نمونه نوشتن دادخواست و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با منظور از تصمیم نهایی در ابلاغیه کلیک کنید.

موارد صدور ابلاغ استحضاری

در قانون مدنی شرایطی برای دادخواست در نظر گرفته شده که در صورت عدم توجه به آن دادخواست و صدور اجراییه رد شده یا اخطار رفع نقص صادر می گردد.

ولی ضمانت اجرای عدم تنظیم دادخواست در برگه چاپی مخصوصتنظیم دادخواست به زبان فارسی و همچنین امضای دادخواست در قانون مشخص نشده است.

در این صورت شعبه دادگاه باید در این موارد ابلاغیه استحضاری صادر کند و به این طریق شخص را از این موضوع مطلع ساخته و به وی یادآوری کند که دادخواست خود را تکمیل نموده و آن را امضا نماید .

البته به دلیل ارسال ابلاغیه و اخطاریه استحضاری در قانون به عنوان یک تکلیف برای شعبه رسیدگی کننده پیش بینی نشده است ، صدور ابلاغ استحضاری نوعی امر اخلاقی می باشد که مخاطب مدارک خود را کامل نماید.

لازم به ذکر است با توجه به الکترونیکی شدن فرایند رسیدگی به دعاوی موضوع چاپی بودن و به زبان فارسی بودن دادخواست منتفی است.

سوالات متداول

ابلاغ استحضاری چیست؟

ابلاغ استحضاری به منظور اگاهی از انجام امری در محافل قضایی می باشد. از سوی واحد اجرای احکام مدنی به فرد ارسال می شود عواقب نادیده گرفتن ابلاغات به ضرر ابلاغ شونده می باشد.

ابلاغ استحضاري يعني چي؟

در ابلاغ استحضاری شعبه دادگاه قصد داشته است که مطلبی را به مخاطب ابلاغ یادآوری کرده و نسبت به آن اطلاع داده باشد و یا از او خواسته شده باشد که در شعبه دادگاه حاضر شده باشد.

اخطار استحضاری یا ابلاغ استحضاری چیست ؟

اخطار استحضاری یا ابلاغ استحضاری به برگه‌هایی گفته می شود که به وسیله ی آن موضوعی ابلاغ شود. اما در زمینه ی حقوقی ابلاغیه به ورقه ی قضایی گفته می شود که با هدف آگاهی رساندن به طرف دعوا از مفاد برگه ی قضایی فرستاده می شود.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
2.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت