به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مجازات ضرب و جرح

مجازات ضرب و جرح

همانطور که میدانید ضرب و جرح به معنای آسیب رساندن به بدن یا سلامتی شخص دیگری است. این عمل ممکن است با استفاده از ابزارهای خنجر، چاقو، شلاق، چوب و غیره انجام شود.

ضرب و جرح می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی و روانی شخص مورد ضرب و جرح شود و در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ شخص شود. این عمل در بسیاری از کشورها از جمله ایران به عنوان جرم شناخته شده و با مجازات‌های سنگینی همراه است.

در این مقاله سعی کرده ایم تا هرآنچه که باید در رابطه با مجازات ضرب و جرح و انواع ضرب و جرح در پزشکی قانونی بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با مجرب ترین و بهترین وکیل در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

ضرب و جرح
ضرب و جرح

ضرب و جرح

با توجه به گفته های بالا در رابطه با ضرب و جرح، این امر به معنای حمله و اسیب رساندن به بدن یک فرد می باشد. ضرب و جرح دارای انواع متنوعی می باشد در واثع ضرب و جرح دو عمل خشن و خشونت آمیز هستند که معمولاً باعث آسیب و صدمه به بدن فرد می‌شوند. این دو عمل به شکل‌های مختلفی انجام می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. ضربه با دست: این نوع ضرب و جرح معمولاً باعث آسیب به صورت، دهان، دندان‌ها و گاهی اوقات باعث شکستگی استخوان‌ها می‌شود.
  2. ضربه با پای: این نوع ضرب و جرح معمولاً باعث آسیب به پا، زانو، ران و گاهی اوقات باعث شکستگی استخوان‌ها می‌شود.
  3. ضربه با شیء سنگین: این نوع ضرب و جرح معمولاً باعث شکستگی استخوان‌ها، آسیب به مغز و گاهی اوقات باعث مرگ فرد می‌شود.
  4. بریدگی: این نوع ضرب و جرح معمولاً باعث بریدگی و شکستگی پوست و بافت‌های نرم می‌شود.
  5. سوختگی: این نوع ضرب و جرح معمولاً باعث سوختگی و آسیب به پوست و بافت‌های نرم می‌شود.
  6. زخم: این نوع ضرب و جرح معمولاً باعث آسیب به پوست و بافت‌های نرم می‌شود و ممکن است باعث عفونت شود.

ضرب و جرح عمدی به معنای تلفیق دو عمل خشونت آمیز است که شامل ضرب و جرح فرد دیگری با قصد و عمد می‌شود. این عمل معمولاً با هدف آسیب رساندن به فرد دیگر انجام می‌شود و می‌تواند باعث آسیب جسمی و روانی شدید شود. در بسیاری از کشورها، ضرب و جرح عمدی به عنوان یک جرم شناخته شده است و مجازات‌های سنگینی برای این جرم تعیین شده است.

مجازات ضرب و جرح عمدی
مجازات ضرب و جرح عمدی

مجازات ضرب و جرح عمدی

مجازات ضرب و جرح عمدی 1402در ایران به طور کلی بستگی به شدت جراحت و آسیب دیدگی فرد مجروح دارد. در صورتی که جراحت و آسیب دیدگی فرد مجروح به شدت بالا باشد، مجرم ممکن است به مجازات اعدام محکوم شود.

در صورتی که شدت جراحت کمتر باشد، مجرم ممکن است به مجازات زندانی محکوم شود. همچنین، در برخی موارد، مجرم ممکن است به پرداخت جزای نقدی به فرد مجروح محکوم شود. این مجازات‌ها بسته به شرایط و موارد مختلف ممکن است متفاوت باشند.

مطابق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری میزان مجازات ضرب و جرح عمدی تغییر کرده است و مرتکب جرم به حبس درجه شش یعنی شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

عنصر قانونی ضرب و جرح : عنصر قانونی جرم ضرب و جرح عمدی ماده ۶۱۴ در کتاب پنجم از ق.م.ا می‌باشد که بیان می‌دارد: “هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد “

. عنصر مادی ضرب و جرح : رکن مادی یا عنصر مادی جرم در حقیقت همان نمود خارجی یا تبلور عمل پیش ‌بینی شده مرتکب در عالم خارج و ماده می‌باشد که به صورت جرح یا قطع عضو محقق می شود. عنصر معنوی ضرب و جرح : عنصر معنوی همان قصد و فعل و انفعالات ذهنی مرتکب می‌باشد که شامل علم و سوء نیت و انگیزه مرتکب می باشد.

مجازات ضرب و جرح عمدی در قانون جدید

طبق قانون جدید مجازات ضرب و جرح عمدی، هر شخصی که عمداً به دیگری ضرب و جرح وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه شود در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد، مرتکب به سه ماه تا یک ‌سال حبس محکوم میگردد.

ایا دیه ضرب و جرح عمدی قسطی میشود

یکی از سوال هایی که همواره ذهن افراد را در رابطه با دیه ضرب و جرح به خود درگیر کرده است این است که ایا دیه ضرب و جرح عمدی قسطی میشود، در پاسخ این سوال باید بگوییم بله، امکان پرداخت قسطی دیه برای ضرب و جرح وجود دارد.

قسطی کردن دیه ضرب و جرح به این معنی است که مبلغ دیه برای خانواده یا وراث قربانی به چند بخش تقسیم شده و به صورت مراحل پرداخت می‌شود. برای قسطی کردن دیه ضرب و جرح، ابتدا باید مبلغ کل دیه محاسبه شود. سپس بر اساس توافقات و قوانین مربوطه، مبلغ کل دیه به چند بخش تقسیم شده و به صورت مراحل پرداخت می‌شود.

در برخی موارد، قسطی کردن دیه ضرب و جرح به صورت توافقی بین خانواده قربانی و مجریان دادگستری انجام می‌شود.

در این صورت، مبلغ دیه و تعداد اقساط مشخص می‌شود و پرداخت آن به صورت مراحلی انجام می‌شود. در کشورهایی مانند ایران، دیه ضرب و جرح به صورت قانونی تعیین شده است و باید بر اساس قوانین و مقررات مربوطه پرداخت شود. در این صورت، مجریان دادگستری مسئول تعیین مبلغ دیه و تعداد اقساط می‌باشند و پرداخت آن به صورت مراحلی انجام می‌شود.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید قصاص چیست حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

ضرب و شتم گشت ارشاد

همانطور که میدانید گشت ارشاد یکی از بخش‌های سازمان ارشاد اسلامی است که به منظور نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و… در سطح کشور تشکیل شده است. این گشت‌ها به صورت مستمر در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و هنری، از جمله نظارت بر اجرای موسیقی، تئاتر، سینما، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و… اقدام می‌کنند. همچنین، گشت ارشاد مسئول نظارت بر فعالیت‌های ورزشی، اجتماعی و فرهنگی در محیط‌های عمومی نیز می‌باشد.

مطابق قانون ماموران انتظامی در برخورد با جرایم مشهود موظفند ضمن جمع آوری دلایل و حفظ آثار جرم و متوقف کردن ارتکاب جرم و دستگیری شخص مرتکب او را در اولین زمان ممکن به مرجع قضایی معرفی کنند، زیرا نیروی انتظامی نه مسئول صدور حکم است و نه مسئول اجرای آن و اگر غیر از این عمل شود و ماموری خودسرانه در اجرای این قانون مبادرت به اقداماتی مانند فحاشی، توهین و ضرب و جرح کند، خود مسئول و از این حیث قابل تعقیب است و شما می توانید از ماموری که مرتکب اینکار شده است شکایت کنید.

ضرب و شتم به انگلیسی: bash

انواع ضرب و جرح در پزشکی قانونی
انواع ضرب و جرح در پزشکی قانونی

انواع ضرب و جرح در پزشکی قانونی

در پزشکی قانونی، ضرب و جرح به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: ضرب و جرح ساده و ضرب و جرح خطرناک. ضرب و جرح ساده شامل زخم‌های سطحی، خراش‌ها، کبودی‌ها و شکستگی‌های ساده است که معمولاً با درمان‌های ساده مانند ضماد، بانداژ و داروهای ضد التهابی قابل درمان هستند.

اما ضرب و جرح خطرناک شامل زخم‌های عمیق، شکستگی‌های جدی، آسیب به اعضای داخلی مانند کبد، ریه و قلب و همچنین آسیب به سیستم عصبی مرکزی مانند ضربه به سر است. این نوع ضرب و جرح ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد و در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

در پزشکی قانونی، برای تشخیص نوع ضرب و جرح و تعیین میزان خطر آن برای سلامتی فرد، از ابزارهایی مانند اشعه‌گیری، سونوگرافی، تست‌های خونی و آزمایش‌های دیگر استفاده می‌شود.

پیشنهاد میشود برای مشاهده نامه پزشکی قانونی در دادگاه و نحوه گرفتن نامه پزشکی قانونی کلیک کنید.

ضرب و جرح در شورای حل اختلاف

قانون مربوط به ضرب و جرح در شورای حل اختلاف عبارت است از:

به موجب ماده 290 قانون مجازات اسلامی، جنایات عمدی شامل موارد ذیل خواهد بود: الف- زمانی که شخص قصد وارد آوردن جنایتی را داشته باشد جنایت عمدی است مانند آنکه فردی قصد قطع پای دیگری را داشته باشد.

ب- هرگاه شخص عملی را عمدا مرتکب گردد که نوعا موجب جنایت می گردد حتی اگر قصد وارد کردن جنایت را نداشته باشد. به عنوان مثال شخصی دیگری را از ارتفاع پرت می کند و شخص فلج می شود در چنین حالتی شخص قصد فلج کردن او را نداشته اما عمل شخص که همان پرت کردن از ارتفاع است نوعا موجب جنایت می گردد.

پ- هرگاه شخص نه قصد وارد آوردن جنایت را داشته باشد و نه عملی که مرتکب می شود نسبت به افراد متعارف، نوعا موجب جنایت است اما نسبت به مجنی علیه به دلیل ضعف، بیماری، پیری و… موجب جنایت می گردد به شرط آنکه جانی نسبت به وضع شخص آگاه بوده باشد.

به موجب ماده 291 قانون مجازات اسلامی جنایتی غیرعمدی است که یکی از شروط ذیل را دارا باشد: الف- شخص قصد رفتاری که مرتکب می شود را دارد اما قصد جنایت واقع شده را ندارد مانند آنکه قصد ترساندن شخص را دارد اما نمی خواهد موجب سکته شخص شود. اگر شرایط جنایت عمدی وجود نداشته باشد غیرعمد خواهد بود.

ب- شخص قصد ایراد جنایت بر اشیا و حیوان و انسانهایی که در ماده 302 قانون آمده اند را دارد اما بعد از وارد آوردن جنایت مشخص می شود که بر غیر از موارد گفته شده جنایت وارد شده است. پ- جنایت ناشی ازتقصیر فرد باشد مانند تصادفات رانندگی

اگر نمیدانید دیه چیست کلیک کنید.

ضرب و جرح بدون آثار

در رابطه با ضرب و جرح بدون آثار باید بگوییم، اگر در دعوا ضرباتی به شخص وارد شود که هیچ اثری بر روی بدن او برجای نگذارد به عنوان مثال کبود یا متورم نشود، در این صورت قصاص و دیه وجود ندارد ولی در این خصوص، قانون گذار مجازات تعزیری برای شخص ضارب در نظر گرفته است.

بر اساس ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مجازات ضرب و جرح بدون اثر به شرح زیر است: « در مواردی که رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن گردد و نه اثری از خود در بدن برجای بگذارد ضمان منتفی است لکن در موارد عمدی در صورت عدم تصالح، مرتکب به حبس (نود و یک روز تا شش ماه) یا شلاق تعزیری (یازده تا سی ضربه) درجه هفت محکوم می شود.»

ضرب و جرح با چاقو

ضرب و شتم با ابزار های مختلف ممکن است صورت بگیرید، یکی از ابزار های ضرب و جرح، ضرب و جرح با چاقو می باشد. در قانون مجازاتی برای ضرب و جرح با چاقو قرار گرفته است.

بر اساس ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی جرم ضرب و جرح با چاقو، هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت‌ نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص اخاذی یا تهدید قرار دهد و یا اینکه با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین در رابطه با ضرب و جرح بدون شاهد باید بگوییم وارد آوردن هر نوع ضرب و جرحی بر جسم و بدن انسان جرم تلقی شده است، مجازات آن در قانون مجازات اسلامی حبس، دیه و قصاص تعیین شده است.

در گذشته آثار ضرب و جرح به طور ظاهری لازم بود تا مرتکب مجازات شود،اما در قانون مجازات جدید حتی اگر فعل مرتکب آسیبی بر جسم نزند و آثاری به جا نماند و دیه قابل مطالبه نباشد، مرتکب را به حبس و یا شلاق تعزیری درجه هفت محکوم خواهند کرد.

طبق ماده 19 ضرب و جرح بدون شاهد عبارت از نودویک روز تا شش ماه حبس یا یازده تا سی ضربه شلاق می باشد،که در مورد حبس از نود و یک روز تا شش ماه،رعایت مفاد ماده 66 در مورد تبدیل حبس به مجازات جایگزین حبس ضروری می باشد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با استشهاد محلی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

ضرب و جرح با سلاح سرد

ضرب و جرح با سلاح سرد مانند ضرب و جرح با چوب، ضرب و جرح با تبر، چاقو و… می باشد. مجازات ضرب و جرح با سلاح سرد طبق ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات، مجازات ضرب و جرح عمدی با استفاده از سلاح سرد یا گرم ۳ تا ۱۲ ماه حبس تعزیری می باشد.

همچنین در رابطه با ضرب و جرح پلیس باید بگوییم ضرب و شتم پلیس توسط مردم می تواند در درجه اول شامل قصاص عضو ، در شرایطی مشمول مجازات حبس و همچنین دریافت دیه به درخواست بزه دیده باشد .

بر اساس قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری میزان مجازات این جرم به حبس درجه شش یعنی از شش ماه تا دو سال حبس کاهش یافته است.

در رابطه با ضرب و شتم پلیس ایران نیز باید بگوییم بر اساس ماده 609 قانون مجازات اسلامی هر کس به ماموران پلیس در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا به پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود. اگر توهین به پلیس یا ماموران مشمول حد قذف باشد فرد مرتکب به مجازات 80 ضربه شلاق محکوم میگردد.

ضرب و شتم توسط نیروی انتظامی

مطابق با قانون مجازات اسلامی ماده۱۵۷ ضرب و شتم توسط نیروی انتظامی، درصورتی که نیروی نظامی از حدود وظیفه خود خارج شود به طور مثال برای بازداشت یک متهم اورا مورد ضرب شتم قرار دهد و همچنین احتمال این باشد که این اقدامات منجر به آسیب جسمی ،شرفی و… شود دفاع جایز می باشد.

برای مطالعه حکم قتل غیر عمد کلیک کنید.

ضرب و جرح با سلاح گرم

طبق ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات، مجازات ضرب و جرح عمدی با استفاده از سلاح سرد یا گرم ۳ تا ۱۲ ماه حبس تعزیری است.

در صورتی که ضرب و جرح عمدي باید، مجازات آن حبس از 3 الی 7 سال می باشد. پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجازات ضرب و جرح با سلاح گرم و مشاوره حقوقی دعاوی کیفری با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

ضرب و جرح به چه معناست

“ضرب و جرح” اصطلاحی است که به معنای آسیب رساندن به کسی با استفاده از خشونت فیزیکی یا تهدید به آن است. این عبارت معمولاً در قوانین و مقررات حقوقی و جرم شناسی به کار می‌رود و به معنای تخطی از حقوق و حریم شخصی دیگران است. به طور کلی، ضرب و جرح به معنای آسیب رساندن به کسی به صورت فیزیکی یا روانی است.

معنی ضرب و جرح بدون اثر

همانطور که بالاتر نیز در رابطه با ضرب و جرح بدون اثر گفته شد، بر اساس ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مجازات ضرب و جرح بدون اثر به شرح زیر است: « در مواردی که رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن گردد و نه اثری از خود در بدن برجای بگذارد ضمان منتفی است لکن در موارد عمدی در صورت عدم تصالح، مرتکب به حبس (نود و یک روز تا شش ماه) یا شلاق تعزیری (یازده تا سی ضربه) درجه هفت محکوم می شود.»

ضرب و جرح توسط همسر

در قانون مجازات اسلامی ضرب و جرح به هر میزانی که باشد جرم محسوب می شود و برای آن می توان مجازات تعیین کرد حتی اگر به میزان یک خراش باشد. در رابطه با ضرب و جرح توسط همسر باید بگوییم هریک از زوجین می تواند به علت خراش ایجاد شده شکایت کند و ایجاد جراحت توسط همسر خود را اثبات کند.

پیشنهاد میشود در رابطه با این موضوع مقاله ی عسر و حرج در طلاق را مطالعه نمایید. در رابطه با ضرب و جرح جرم قابل گذشت نیز باید بگوییم این جرم در صورتی که مجازات آن قصاص باشد در زمره جرایم قابل گذشت قرار می گیرد و شاکی در هر مرحله می تواند گذشت کند.

جرم ضرب و شتم جلوی مدرسه

چنانچه اقدام فرد موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، به 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

در رابطه با جنبه عمومی ضرب و جرح عمدی باید بگوییم جرم ضرب و جرح عمدی در وهله اول مجازات قصاص را به همراه دارد اما در مواردی که امکان قصاص کردن مجرم وجود ندارد به لحاظ جنبه عمومی جرم، قانونگذار مجازات حبس را برای وی در نظر گرفته است.

سوالات متداول

ضرب و جرح جرم درجه چند است؟

ضرب و جرح جرم درجه هشت می باشد و معمولا حبس تا سه ماه ، جزای نقدی تا ده میلیون ریال و شلاق تا ده ضربه می باشد.

مجازات ضرب و جرح چیست؟

مطابق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری میزان مجازات این جرم تغییر کرده است و مرتکب جرم به حبس درجه شش یعنی شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

جزای نقدی ضرب و جرح عمدی چقدر است؟

سیاه شدن پوست صورت: شش هزارم دیه کامل. کبودشدن آن: سه هزارم دیه کامل. سرخ شدن آن: یک و نیم هزارم دیه کامل. تغییر رنگ پوست سایر اعضا، حسب مورد، نصف مقادیر مذکور در فوق.

ضرب و جرح چه نوع جرمی است؟

ضرب و جرح یک جرم جنایی است که به معنای آسیب رساندن به بدن یا سلامتی فرد دیگری است. این جرم ممکن است با استفاده از ابزارهای خنثی، سلاح یا با استفاده از قدرت بدنی انجام شود. در بسیاری از کشورها، ضرب و جرح به عنوان یک جرم جنایی شناخته شده است و مجازات آن ممکن است شامل جریمه، حبس یا حتی اعدام باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت