به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

دادخواست ابطال اقرار نامه

دادخواست ابطال اقرار نامه

دادخواست ابطال اقرار نامه یک نوع دعوای حقوقی می باشد که باید به عنوان پرونده و موردی جداگانه بررسی شود و دعوای مطروحه بر علیه اقرار مطرح شده که فقط قاضی حق بررسی آن را دارد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با نحوه دادخواست ابطال اقرار نامه هستید، این مقاله برای شماست. با ما همراه باشید تا با انواع دادخواست ابطال اقرار نامه و شرایط ابطال اقرار نامه به صورت جامع آشنا شوید.

ابطال اقرار نامه
ابطال اقرار نامه

ابطال اقرار نامه

همانطور که در مقاله اقرارنامه چیست گفته شد، قرارنامه یک سند کتبی عادی یا رسمی است که به موجب آن، شخصی، از حقی به نفع دیگری و به ضرر خود خبر می دهد. ابطال اقرارنامه در واقع عملی می باشد که به موجب آن، اقرارنامه دیگر اعتباری نداشته و به نوعی باطل میگردد.

برای ابطال اقرارنامه همواره قوانین و شرایطی موجود می باشد در ادامه در رابطه با شرایط ابطال اقرار نامه به صورت جامع صحبت کرده ایم.

ابطال اقرارنامه دستی

یکی از مواردی که میتوانید با استفاده از آن اقدام به ابطال اقرارنامه نمایید، این است که اقرارنامه به زور و با تحت شکنجه قرار دادنه شما صورت گرفته باشد.

برای ابطال اقرارنامه رسمی و ابطال اقرارنامه غیر مالی نیز این روش مناسب می باشد. پیشنهاد میشود برای ابطال اقرارنامه غیر مالی و ابطال اقرارنامه رسمی با بهترین وکیل ملکی در تهران مشاوره بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

چگونگی ابطال اقرارنامه رسمی

در این بخش چگونگی ابطال اقرارنامه رسمی را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

مهم‌ترین شرط برای ابطال سند رسمی ارائه دلیل محکمه پسند می باشد تا بتوان با آن دادخواستی را ثبت کرد و روند باطل کردن سند را به درستی پیش برد.

برای اموال غیر منقول هم‌چون ملک باید برای طرح دعوی و ثبت دادخواست به یک دادگاه صالح مراجعه کرد. به‌طور معمول هزینه ابطال سند رسمی ثابت است، اگر باطل کردن معامله نیز مد نظر باشد در مرحله بدوی رسیدگی به دادخواست به میزان ۳.۵ درصد و در مرحله تجدید نظر به میزان ۴.۵ درصد از بهای ملک و … به عنوان هزینه ابطال سند رسمی لحاظ خواهد شد.

زمانی‌که قصد ارائه دادخواست ابطال سند رسمی را دارید، بایستی مشخصات کامل ملک قید و در عین حال احراز هویت متقاضی دعوی نیز انجام گردد.

برای طرح دعوی جهت ابطال سند رسمی بایستی توجه کنید که حتما سند شما رسمی باشد و اگر سندی عادی را در اختیار داشته باشید، می‌توانید نسبت به جعلی بودن آن نیز اقدامات لازم را انجام دهید.

برای مشاهده اقرارنامه واگذاری ملک و کسب اطلاعات در رابطه با انواع وکالت نامه محضری کلیک کنید.

ابطال اقرارنامه وصول مهریه

امکان باطل کردن سندی که مربوط به بخشش مهریه زوجه می باشد بستگی به این دارد که بخشش یا صرف‌نظر کردن از مهریه در قالب چه سندی تنظیم شده باشد.

چنانچه خانمی اقرار به وصول مهریه کرده باشد نمی‌تواند رجوع کند و باطل کردن سند اقرار امکان پذیر نیست. همچنین اگر سند تنظیم‌شده سند ابرا باشد نیز همین طور می باشد و امکان رجوع از ابرا نیز وجود نخواهد داشت. در صورتی که سند صلح معوض یا هبه دین باشد در این دوصورت نیز امکان رجوع نمی باشد.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره در رابطه با ابطال اقرارنامه دریافت مهریه و ابطال اقرارنامه رسمی دریافت مهریه پیشنهاد میشود با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا وکلای مربوطه اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

نمونه رای ابطال اقرارنامه دریافت مهریه به صورت ذیل می باشد:

فرجام خواهی آقای ب. الف. نسبت به دادنامه شماره 900029 1394/1/17 صادره از شعبه 21 دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی که در نقض قسمتی از دادنامه بدوی به شماره 1610-1393/5/15 دادگاه عمومی حقوقی خانواده شعبه 5 شهرستان نیشابور اصدار یافته است نظر به اینکه دادخواست فرجام خواه متضمن جهات و ایرادات قانونی که موجب نقض رأی فرجام خواسته گردد نمی باشد و ایرادات مذکور در لایحه موجه نبوده و مردود است لهذا علی الظاهر با توجه به متن عقد نامه و اظهارات زوجه و متن دست نویس دادنامه تجدیدنظری عدد 150 صحیح است نه 250 لذا با تذکر این مطلب باستناد مادتین370 و 396 قانون آئین دادرسی عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی فرجام خواسته ابرام و پرونده را به دادگاه صادر کننده رأی اعاده می نماید. شعبه 27 دیوان عالی کشور – رئیس و عضو معاون مرتضی فاضل – یوسف هاشم پور

برای مشاهده نمونه دادخواست ابطال اقرار نامه و نمونه دادخواست ابطال اقرارنامه بذل مهریه با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

اگر میخواهید بدانید ابرا مهریه چیست و برای انحصار وراثت کجا برویم کلیک کنید.

امکان ابطال اقرارنامه رسمی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با شرایط ابطال اقرار نامه، باید بگوییم امکان ابطال اقرارنامه رسمی با توجه به شرایط ذکر شده موجود می باشد. شما عزیزان بهتر است قبل از اقدام به ابطال اقرار نامه هایی همچون: ابطال اقرار نامه محضری، ابطال اقرارنامه زوجیت، ابطال اقرارنامه بذل مهریه و ابطال اقرارنامه ابرا مهریه با یک وکیل حرفه ای در این زمینه مشاوره بگیرید.

ابطال اقرارنامه ابرا مهریه
ابطال اقرارنامه ابرا مهریه

ابطال اقرارنامه ابرا مهریه

در قانون مدنی در مواد ۱۲۵۹ ۲۲۸۳ به بیان آن پرداخته شده است بنابراین اقرار از مهمترین ادله اثبات دعوا در دعاوی حقوقی و کیفری می باشد و معنای آن این است که شخصی یعنی موقع خبر از حقی به نفع دیگری را به ضرر خود بدهد یعنی اگر شخصی به سود شخص دیگری و به ضرر خود از موضوعی خبر بدهد که آثار و نتایج حقوقی داشته باشد در این صورت اقرار کرده است اقرار به وصول مهریه این است که زن خبر از این بدهد که مهریه اش را دریافت کرده و این به ضرر خودش و به ضرر و به سود دیگر یعنی شوهر می باشد.

زیرا دیگر نمی تواند مهریه اش را مطالبه کند و حق او از مطالبه و دریافت مهریه از بین میرود. اگر خانمی به دفترخانه مراجعه کند و بگوید مهریه اش را دریافت کرده و از سردفتر تقاضای تنظیم سند اقرار به وصول مهریه کند، در این صورت بعد از تنظیم و امضای سند دیگر امکان رجوع یا باطل کردن سند مذکور موجود نمی باشد.

زیرا رجوع از این سند به منزله انکار بعد از اقرار خواهد بود که امری نا مسموع است و هیچ اعتباری ندارد بابر این امکان ابطال اقرار نامه وجود ندارد. در هر صورت اگر خانمی تصمیم به بخشش مهریه خود بگیرد بهتر است تمام جوانب را بسنجد و از عمل کردن از روی احساسات و هیجانات زودگذر پرهیز کند.

زیرا امکان پشیمانی اش زیاد خواهد بود. توصیه می شود خانمها اگر قصد بخشش مهریه خود را دارند لااقل در قبال دریافت حق یا امتیازی این کار را انجام بدهند.

مثلاً با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، همزمان با دریافت وکالت طلاق، مهریه خود را ببخشند. بنابراین امکان باطل کردن سندی که مربوط به بخشش مهریه زوجه است بستگی به این دارد که بخشش یا صرف‌نظر کردن از مهریه در قالب چه سندی تنظیم شده باشد.

برای انجام امور مربوط به ابطال اقرارنامه محضری و ابطال اقرارنامه مالی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه: الزام به تنظیم سند رسمی و مطالبه خسارت

نمونه رای ابطال اقرارنامه رسمی مهریه

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی تقدیمی و دادخواست ابطال اقرار نامه از ناحیه خانم فرزند با وکالت آقای نسبت به دادنامه شماره …….۹۷ موضوع پرونده کلاسه ….۹۷ شعبه یک دادگاه عمومی حقوقی شهرستان که طی آن حکم به بطلان دعوی در مورد خواسته صدور حکم به ابطال سند رسمی شماره ۱۳۱ مورخ …….. دفتر اسناد رسمی شماره ۱۶ شهرستان صادر گردیده است با عنایت به مجموعه محتویات پرونده و تجدید نظر خوانده آقای فرزند ………….در جلسه رسیدگی مورخ ………. بیان نموده که من چیزی به عنوان مهریه به این خانم نداده ام هر چند در این دادگاه عنوان نموده من بیشتراز مبلغ……… میلیون تومان وجه نقد مهریه را داده ام و طلا هم مقداری داده ام ولی مدرک ندارم و نمی توانم روی آن قسم بخورم و حاضر نیستم ایشان سوگند بخورد و با عنایت به متن اقرارنامه ( نامبرده اقرار نموده که نسبت به صداقی خود تمام و کمال از آقای ……………زوج اخذ و دریافت نموده و هیچ گونه حقوقی و ادعایی ندارم ) لذا دادگاه اقرار به دریافت را با توجه به اعلام عدم پرداخت توسط ……………..تجدیدنظرخوانده که کذب و فاسد دانسته و بنابراین تعیین نظرخواهی در نظرخواهی را وارد تشخیص و به استناد مواد ۱۹۸، ۳۵۶، ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ماده ۱۲۷۶ قانون مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته حکم به ابطال سند رسمی شماره ۱۳۱ مورخ دفتر اسناد رسمی ۱۵ شهرستان موضوع قرار فوق الذکر را صادر و اعلام می نماید رای صادره قطعی است.

موارد ابطال اقرارنامه

از جمله شرایط ابطال اقرار نامه و موارد ابطال اقرارنامه به صورت ذیل می باشد:

فقدان شرط صحت اگر اثبات شود که اقرار شرایط صحتی را که درگذشته برای ارکان اقرار ( مقر ، مقر له ، مقر به و صیغۀ اقرار ) ذکر شد، دارا نبوده می‌توان بی اعتباری آن را اثبات کرد.

چنانکه ثابت شود اقرارکننده دارای اهلیت نبوده یا قصد جدی برای اقرار نداشته و از روی استهزا اقرار کرده و یا مختار نبوده و اقرار بر اثر اکراه یا شکنجه صادر شده است و یا اثبات شود که اقرار صوری بوده و مقر و مقر له برای ضرر زدن به حقوق طلبکاران به آن اقدام کرده‌اند. البته مسلم است تا زمانی که این امور به طرقی همچون بینه ، سوگند و قراین اثبات نشود، اقرار به قوت خویش باقی است.

اشتباه حکمی و آن موردی است که اقرارکننده بر اثر عدم آگاهی از حکم قانونی قضیه به حقی به سود دیگری اقرار کند، چنانکه کسی از متوفی طلبکار باشد و آن را از عموی پدری او که خود را وارث منحصر می‌دانسته مطالبه کند. عمو نیز بر اساس این تصور اشتباه که در ارث بر پسر عموی ابوینی مقدم است به آن دین اعتراف نماید.

دادگاه بر اساس اشتباه موضوعی می‌تواند به بی اعتباری اقرار رای دهد ولی در بارۀ اشتباه حکمی اختلاف نظر وجود دارد: برخی از نویسندگان حقوقی آن را موجب بی اعتباری اقرار نمی‌شناسند، زیرا جهل به قانون را رافع مسئولیت نمی‌دانند.

عذر موجه در مواردی که کسی به استناد امری، مخالف واقع بودن اقرار را اثبات کند؛ حکم به بی اعتباری اقرار داده می‌شود، چنان که کسی برای جلوگیری از بازداشت اموال خویش به وسیلۀ اجراییه طلبکاران، به دروغ آن اموال و اثاثیه را جهیزیۀ همسرش معرفی کند و یا چنان که کسی به جهت دریافت سندی مانند برات ، سفته یا چک به گرفتن مبلغی وجه نقد از دیگری اقرار کند، در حالی که آن اسناد هم وصول نشود. در این گونه موارد اقرارکننده می‌تواند درخواست بی اعتباری اقرار را بنماید.

برای انجلم امور مربوط به دادخواست ابطال اقرار نامه پیشنهاد میشود از یک وکیل حرفه غای و کاربلد در این زمینه مشاوره و راهنمایی بگیرید.

آیا اقرارنامه قابل ابطال است

با توجه به گفته های بالا در رابطه با ابطال انواع اقرارنامه، در پاسخ این سوال که آیا اقرارنامه قابل ابطال است باید بگوییم، بله اقرارنامه با توجه به شرایط و قوانین مربوط به آن قابل ابطال می باشد.

در بخش های بالایی نحوه ابطال اقرار نامه و نحوه ابطال اقرارنامه رسمی را برای شما عزیزان قرار داده ایم، لازم به ذکر است چنانچه در رابطه با ابطال سند اقرار نامه غیر مالی سوالی داشتید با مشاوران ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

اگر میخواهید بدانید صلح نامه چیست کلیک کنید.

نظریه ابطال اقرارنامه افزایش مهریه
نظریه ابطال اقرارنامه افزایش مهریه

نظریه ابطال اقرارنامه افزایش مهریه

پیام: مهریه همان است که در زمان عقد نکاح تعیین شده و افزایش مهریه پس از عقد نکاح، امکان پذیر نیست؛ بنابراین اقرارنامه رسمی متضمن افزایش مهریه، فاقد اثر و محکوم به بطلان است رأی دادگاه بدوی در خصوص دعوی خواهان س.ع. با وکالت آقای م.ح. به طرفیت خوانده س.الف.

به خواسته صدور حکم بر ابطال سند رسمی شماره… دفتر اسناد رسمی شماره… شهر ری، نظر به اینکه وکیل خواهان به استناد رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و نظریه فقهای شورای نگهبان تقاضای ابطال اقرارنامه رسمی مذکور را نموده است، با توجه به اینکه آنچه در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری آمده عدم امکان افزایش مهریه مندرج در سند ازدواج می‌باشد و اقرارنامه رسمی فوق‌الاشعار از این حیث قابل اشکال می‌باشد ولی متضمن نوعی تعهد زوج به پرداخت مبلغی بیش از میزان مهریه به زوجه می‌باشد و قابل ابطال نیست.

لذا دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص نداده و مستنداً به ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی، حکم به بی‌حقی و بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود. رئیس شعبه ۳ دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ری – م.نژاد

نمونه دادخواست ابطال اقرارنامه عادی

احتراماً ؛ به استحضار می رساند ملک پلاک ثبتی شماره ………… بخش یک ………… موسوم به …………………………………واقع در خیابان ……………… به مساحت تقریبی …………. متر مربع برابر سند قطعی شماره …………… مورخ …………………………. دفتر اسناد رسمی شماره ………………………… در تصرف و مالکیت ………………………………. می باشد که نسبت به احداث ……….. در ملک معنونه اقدام نموده است. مع الوصف؛ خوانده دعوی آقای …………………… ، من غیر حق و بدون کسب استیذان و هر گونه سمت و نمایندگی از طرف …………………….. با حضور در دفترخانه اسناد رسمی شماره …………………… برابر سند شماره ……………. مورخ ………………………….. اقرار نموده است که ملک مارالبیان و ساختمان احداثی در آن متعلق به …………………… است و ربطی به ………………………. ندارد،

لذا ؛ بنا به شرحی که ذیلاً تقدیم می گردد، تقاضای اعلام بطلان اقرار رسمی و رفع اثر از سند موضوع خواسته را دارد : اولاً : به استحضار می رساند که اقرار عبارت است از اخبار به حقی است برای غیر و به ضرر خود ،حال اینکه در موضوع مبحوثُ عنه خوانده دعوی هیچگونه سمت ، نمایندگی و یا مالکیت در ملک متعلق به ………… را نداشته است.ثانیاً : برابر ماده 1278قانون مدنی ، اقرار هر کس فقط نسبت به خود آن شخص و قائم مقام او نافذ است و در حق دیگری نافذ نیست که با این وصف نیز با توجه به فقدان سمت خوانده دعوی، اقرار و اعتراف وی بلا اثر و فاقد وجاهت قانونی می باشد.

مضافاً بر اینکه برابر ماده 1269 قانون مدنی اقرار به امری که عقلاً یا عادتاً ممکن نباشد و یا به موجب قانون صحیح نیست بلااثر می باشد که در موضوع متنازع ُ فیه با عنایت به مالکیت و تصرف ……………. در ملک مارالبیان و مستنداً به ماده 22 قانون ثبت و 35 قانون مدنی اقرار و اعتراف خوانده دعوی بلااثر و سند موضوع خواسته واجد اعلام بطلان و رفع اثرمی باشد.

علی هذا ، با عنایت به موارد اشعاری فوق و مستند به مواد 35 ، 1269 ،1278 و 1288 قانون مدنی و 22 قانون ثبت و همچنین مواد 515 و 519 قانون آئین دادرسی مدنی ، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر اعلام بطلان اقرار رسمی مورخ ……………………………. و رفع اثر از سند اقرار موضوع خواسته به انضمام خسارات ناشی از دادرسی مورد استدعاست.

سوالات متداول

شرایط دادخواست ابطال اقرار نامه چیست؟

یکی از اصلی ترین شرایط دادخواست ابطال اقرار نامه، عدم صحت اقرار نامه می باشد. داخل مقاله در رابطه با شرایط دادخواست ابطال اقرار نامه به صورت جامع صحبت کرده ایم.

ابطال اقرار نامه یعنی چه؟

ابطال اقرار نامه به معنای باطل نمودن اقرار ناه و یا سندی است که به ضرر شما نوشته شده باشد.

بهترین وکیل دادخواست ابطال اقرار نامه کیست؟

در دفتر وکالت تهران بهترین وکیل دادخواست ابطال اقرار نامه را به شما عزیزان معرفی نموده ایم. برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل دادخواست ابطال اقرار نامه کلیک کنید.

برای ابطال اقرارنامه ابرا مهریه چه کار کنیم؟

برای ابطال اقرارنامه ابرا مهریه ابتدا باید دادخواست ابطال را به قاضیب ارائه دهید. داخل مقاله نحوه ابطال اقرارنامه ابرا مهریه را قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت