به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

حق ریشه چیست

حق ریشه چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که حق ریشه چیست باید بگوییم حق ریشه یا حق زارعانه نوعی حق مالی می باشد که از سوی مالک زمین برای کشاورز در نظر گرفته شده است و باید پرداخت شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه مطالبه حق زارعانه، تعیین حق ریشه و احیا و امتیاز صاحبان نسق زراعی و نمونه رای حق زارعانه آشنا شوید.

اگر به دنبال یک مقاله جامع در رابطه با حق زارعانه یا حق ریشه یعنی چه و شرایط آن در قانون مدنی هستید این مقاله برای شماست!

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل ملکی در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

حق ریشه چیست

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، حق ریشه به این معنی می باشد که چنانچه شخصی مبادرت به فعالیت کشاورزی در یکی از زمین های فوق نماید و موجبات احیا و آبادانی زمین مورد نظر را ایجاد نماید می تواند از نهاد دولتی مربوطه حق ریشه ی خود را مطالبه نماید. پس در رابطه با پاسخ این سوال که منظور از حق ریشه چیست میتوان گفت من حق ریشه همان حق و حقوقی می باشد که کشاورز بر زمین خواهد داشت، برای اخذ مجوز ساخت خانه در زمین کشاورزی کلیک کنید.

حق ریشه باغ چیست

در عقود زراعی چون زارع ريشه کشت خود را با اجازه مالک در زمين وی ايجاد نموده‌ و ريشه موجود در زمين متعلق به زارع در نظر گرفته مي شود حتی بعد از اتمام عقد اين ريشه حقی را براي زارع درزمين مالک ايجاد مینمايد که اصطلاحاً بدان حق ريشه باغ میگويند. لازم به ذکر است در رابطه با پاسخ این سوال که حق ریشه زمین چیست نیز این تعریف صدق می کند.

ريشه حقيقي يعني چه

ریشه حقیقی همان حق ریشه زارع و کشاورز می باشد که به آن حق زارعانه یا حق ریشه نیز گفته می شود. بر اساس آرای وحدت رویه، حق ریشه در موارد زیر موجب صحت معامله می باشد.

اراضی موات اراضی بایر مراتع و جنگلها در سایر اراضی مشمول اصلاحات ارضی و….. در مواردی که ملک مذکور بنا به هر دلیلی از مالکیت شخص اول خارج شود و یا آنکه به مصادره و تملک دولت درآیند و یا مسائل دیگری باعث شوند تا ملک مذکور از ید مالک اصلی و اولیه خارج شود مطالبه حق ریشه باید از نهاد تملیک کننده صورت گیرد.

لازم به ذکر است در مواردی که زارع و مالک در حین انجام و بستن قرارداد با یکدیگر توافق کنند که چگونه حق ریشه را تعیین کنند و ملاکی را برای آن نیز مشخص کنند رسیدگی به چنین پرونده هایی در محاکم قضایی آسان خواهد بود. در مواردی که در حین عقد نحوه محاسبه حق ریشه مشخص نشود و مالک و زارع نیز در مورد آن توافق خاصی نداشته باشند مرجع قضایی بر اساس ملاک های قانونی اقدام به صدور حکم و تعیین حق ریشه می نماید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی در رابطه با انواع عقود اسلامی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

حق ریشه چیست؟

با توجه به گفته های بالا در رابطه با معنی حق ریشه، حق ریشه زراعت از نظر قانون و عرف اين حق برای صاحبان آن به رسميت شناخته شده و ضمن اينكه مورد حمايت قوانين كشور مي باشد، قابل به ارث رسيدن به ورثه نيز مي باشد .

یکی از مهمترین و اصلی ترین سوالاتی که همواره ذهن افراد را به خود درگیر میکند این است که حق ریشه چقدر است و یا مفهوم حق ریشه و ارزیابی حق ریشه کشاورزی چیست؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم حق ریشه در قانونامری در عرف و عادت به طوری که عقد بدون تصریح هم منصرف آن باشد به منزله ذکر در عقد است”.

پیشنهاد ویژه: مساقات چیست

حق ریشه درخت چیست

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، حقوق زارعانه یا حق ریشه قابل‌فروش و از طریق ارث منتقل می‌شود صاحب اصلی آن درصورتی‌که نتواند خود از آن بهره‌برداری نماید می‌تواند از طریق اجازه به دیگری واگذار نماید و موردحمایت قوانین جاری کشور می‌باشد.

پس در رابطه با پاسخ این سوال که حق ریشه یعنی چه باید بگوییم حق ریشه یا حق زارعانه مشابه همان حق سرقفلی است که در املاک تجاری وجود دارد. حق ریشه، حق زارعانه، حق آب و گل، حق نسق زراعی، حق سرقفلی زراعت ، حق نسق ، حق آبادانی ، حق بنه ، حق تصرف ، حق کسب و پیشه زراعی نامیده می‌شود.

نحوه مطالبه حق زارعانه 

مطالبه حق زارعانه و دادخواست حق ریشه نیازمند داشتن دانش کافی در رابطه با مطالبه حق نسق و حق ریشه در املاک وقفی و اطلاعات لازم در رابطه با حق ریشه کشاورزی می باشد. به همین دلیل پیشنهاد میشود از یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه مشاوره بگیرید، ما در دفتر وکالت تهران مجرب ترین و حرفه ای ترین وکلای ارزیابی و تعیین حق ریشه توسط کارشناس رسمی دادگستری و وکلای مجرب حق ریشه مستاجر و حق ریشه کشاورزی را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ماده قانونی حق ریشه و اینکه حق ریشه چگونه محاسبه می شود با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

نمونه رای حق زارعانه

در این بخش نمونه رای حق زارعانه را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

رای بدوی

پیرامون دادخواست ب.ش. برابر سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به خواسته محکومیت خوانده به پرداخت حقوق زارعانه از تاریخ 1320 تا اجرای حکم، زمین واقع در انتهای… به همراه پرداخت هزینه دادرسی، چکیده سخن خواهان این است که سالیان متمادی و بیش از یک صد سال نسبت به احیا و عمران اراضی (که در کارشناسی بیش از دو هکتار تعیین شده است) پرداخته و این تصرفات از باب احیا و تملک بوده و نیاکان وی به عنوان احیا و تملک این اقدامات را انجام دادند النهایه از روی نبود قدرت اداری و حاکمیت رژیم گذشته، اسناد این زمین‌ها به نام خانواده پهلوی ثبت گردیده و پس از انقلاب به نام خوانده شده است، از این رو ارزش و هزینه اقدامات خود را خواستار گردید، از خوانده دفاعی که استدلال خواهان را مخدوش نماید به عمل نیامد، دادگاه برای بررسی مراتب یاد شده قرار کارشناس صادر که پاسخ کارشناس نخستین بر تأیید سخنان خواهان بوده و آثار کشت و زرع گندم، جو و نخود و نیز پایه درخت گیلاس 30 ساله، ساختمان، چاه آب و مستحدثات دیگر در آن دیده شده است و ارزش مجموع اقدامات را معادل 034/496/751 ریال برآورد نموده است، پس از آن هیأت سه نفره بدون توجه به قرار صادره، وارد اظهارنظر قضایی شده و حقوق زارعانه را شامل خواهان ندانسته و تنها برآورد ارزش اعیانی به مبلغ 000/000/110 ریال نموده است که به پاسخ دوم دو سوی پرونده اعتراض ننموده‌اند.

دادگاه با نگریستن به این‌که موضوع خواسته تنها در ستون خواسته (دادخواست) تعیین نمی‌شود بلکه با نگاه به شرح دادخواست باید اراده خواهان را به دست آورد و در اینجا مراد خواهان دریافت ارزش زحماتی است که به عنوان مالک خود و نیاکانش بر روی این زمین انجام داده‌اند و تصرفات مالکانه و احیا و عمران را پیش از صدور سند به خوانده و ایادی پیشین می‌داند و خدشه‌ای به این استدلال وارد نشده است از این رو خواهان را مستحق حقوق زارعانه (به معنای اجرت‌المثل زحمات انجام گرفته شده) دانسته و اذن یا اجازه مالک رسمی تأثیری در آن ندارد (چرا که خواهان خود را مالک واقعی می‌داند) و بنابراین پاسخ کارشناس نخستین با واقعیت موجود سازگاری داشته و برگرفته از ماده 1257 قانون مدنی و 515 قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت 034/496/751ریال به همراه هزینه دادرسی به سود خواهان صادر و اعلام می‌نماید.

شایان گفتن است در راستای بند 14 ماده 3 قانون وصول، خواهان برای بهره‌مندی از رأی یاد شده باید هزینه دادرسی را به تمام و کمال پرداخت نماید. این رأی در بازه بیست روزه از ابلاغ، تجدیدنظرپذیر در دادگاه‌های گرامی تجدیدنظر استان تهران است. دادرس دادگاه عمومی حقوقی رودهن ـ نبوی رای دادگاه تجدید نظر تجدیدنظرخواهی بنیاد مستضعفان نسبت به دادنامه شماره 901 مورخ 19/9/91 صادره از شعبه اول دادگاه عمومی رودهن که به موجب آن حکم به محکومیت آن بنیاد به پرداخت مبلغ 034/496/751ریال و خسارت دادرسی صادر شده است وارد و موجه می‌باشد زیرا حقوق زارعانه باید مبنای قانونی یا عرفی داشته باشد و صرف تصرف در ملک غیر و کشت و زرع در آن حق زارعانه ایجاد نمی‌کند و تجدیدنظرخوانده نیز دلیلی بر تصرفات 100 ساله خود ندارد و رابطه این نیز بین او و مالک سابق احراز نمی‌شود، لذا دادگاه نظر هیأت کارشناسی را منطبق با واقع دانسته و مستنداً به ماده 358 و 197 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض حکم تجدیدنظرخواسته حکم به بی‌حقی خواهان نخستین صادر می‌کند. این رأی قطعی است. رئیس شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه ذکائی ـ مرادی

سوالات متداول

حق ریشه یعنی چه؟

حق ریشه در واقع همان حق و حقوق زارع بر زمین کشاورزی و یا باغ می باشد. داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با حق ریشه صحبت کرده ایم.

ريشه حقيقي چیست؟

ريشه حقيقي در زمین های کشاورزی و زراعی به معنای حق و حقوق فرد بر ملک و زمین می باشد، داخل مقاله در رابطه با ريشه حقيقي صحبت کرده ایم.

نحوه مطالبه حق زارعانه به چه صورت است؟

مطالبه حق زارعانه نیازمند داشتن دانش کافی در رابطه با قوانین حق ریشه و کشاورزی می باشد، پیشنهاد میشود از یک وکیل مجرب در این زمینه راهنمایی بگیرید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت