به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

عرصه و اعیان چیست

عرصه و اعیان چیست

به جهت کاربرد بسیار موضوع عرصه و اعیان، به احتمال زیاد، خیلی از ما با آن برخورد کرده ایم. به تفاوت آن دو اندیشیده و یا تفاوت و تشابه آنها مورد سوال واقع شده است. به همین خاطر در این مقاله تصمیم داریم که به مفهوم عرصه و اعیان و همه نکات و احکام پیرامون آنها بپردازیم.

عرصه و اعیان چیست
عرصه و اعیان چیست

عرصه و اعیان چیست

مسلما هر کدام از شما دوستانی که این مقاله را می خونید تا به حال اسم عرصه و اعیان را شنیده اید. عرصه به زمین و اعیان به ساختمان گفته می شود. باید توجه کنیم که هر آنچه را که به زمین متصل است نظیر درخت، آپارتمان، شاخه و … را اعیان می گویند. قانون تعریفی که از عرصه دارد این است که به زمینی که ساختمان روی آن احداث می شود عرصه می گویند و تعریفی که از اعیان دارد این است که بنا یا ساختمانی که بر روی عرصه احداث می شود را اعیان می گویند. حال عرصه و اعیان می توانند کاربری های تجاری، مسکونی، اداری یا موارد دیگری را داشته باشند که از طرف مراجع ذیصلاح صادر میشود.

پیشنهاد میشود: اقرار نامه فروش ملک

سند عرصه و سند اعیان

به سند زمینی که ساختمان بر روی آن ساخته می شود سند عرصه گفته می شود و به سند ساختمان یا بنایی که بر روی آن عرصه یا زمین ساخته می شود سند اعیان گفته می شود. استفاده از کلمات سند عرصه و سند اعیان بیشتر در جاهای مطرح است که بر روی زمینی، ساخت و سازی صورت گرفته و تعدادی آپارتمان یا مغازه ساخته شده است. باید توجه داشته باشیم که سند مالکیت ششدانگ که به هر واحد آپارتمان صادر می شود هم شامل عرصه و هم اعیان است مگر اینکه عرصه قانونا قابل نقل و انتقال نباشد نظیر زمین هایی که وقف می باشند و مالک فقط سند اعیان را صاحب می باشد.

البته غیر از زمین های موقوفه امکان اینکه مالک عرصه و اعیان مجزا باشد نیز وجود دارد مانند پلاک های ثبتی که عرصه آنها با رای دادگاه انقلاب به نفع یک سازمان دولتی نظیر بنیاد شهید یا ستاد اجرای فرمان امام و یا بنیاد مستضعفان مصادره می شود در این حالت نیز اشخاص حقیقی که مالک ساختمان یا بنای احداثی در عرصه آن پلاک های ثبتی هستند فقط مالک اعیان و دارای سند اعیانی هستند.

وکالت تهران با همکاری بهترین و متخصص ترین وکلای ایران آماده ارائه خدمات قضایی و حقوقی به شما عزیزان می باشد. برای رزرو وقت با دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

اهمیت دانستن مفهوم عرصه و اعیان

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که شما یک واحد آپارتمان (اعیان) در مجتمع مسکونی (عرصه) خریداری کرده اید و اکنون مالکین اپارتمانها قصد دارند که مجتمع مسکونی فرسوده را تخریب و احداث ساختمان جدیدی در آن کنند. باید توجه داشت که مالکین آپارتمانها به نسبت میزان سهم خویش در کل اعیان، به صورت مشاعی مالک عرصه نیز می باشند.

با توجه به آنچه گفته شد، قطعا مشاوره حقوقی با یک وکیل ملکی می توانید قبل از هرکاری راه گشای شما باشد. ما در دفتر وکالت تهران، همیشه آماده ارائه مشاوره حقوقی حرفه ای هستیم. با ما تماس بگیرید.

قدرالسهم اعیان از عرصه

به نسبت مساحتی که هر واحد آپارتمان در کل مساحت آپارتمان های مجتمع دارد، به همان نسبت مالک هر واحد آپارتمان، در عرصه آن مجتمع مسکونی نیز سهم دارند. به این میزان سهم اعیان از عرصه، قدرالسهم اعیان از عرصه می گویند.

پیشنهاد میشود: تصرف عدوانی چیست

به عنوان مثال تصور کنید که دو واحد آپارتمان به متراژ هر دو 70 متر مربع در دو مجتمع مسکونی با عرصه های یکی 400 متر و دیگری 1000 متری، برای فروش عرضه میشود. به دلیل اینکه قدرالسهم اعیان از عرصه آپارتمان در مجتمع با عرصه 1000 متری بیشتر از قدرالسهم اعیان از عرصه آپارتمان در مجتمع 400 متری است لذا قیمت آن بیشتر دیگری می باشد.

عرصه و اعیان زمین های موقوفه
عرصه و اعیان زمین های موقوفه

عرصه و اعیان زمین های موقوفه

در زمین های موقوفه، یا فقط عرصه وقف است یا هم عرصه و هم اعیان هر دو وقف است. لذا مالک عرصه و اعیان در زمین هایی که فقط یکی از آنها وقف می باشد متفاوت است. به همین دلیل نیز مالک اعیان از سازمان اوقاف، آن را اجاره می کند که قبلا اجاره ها نود و نه ساله بودند ولی اخیرا پنج ساله شده اند. هر گونه خرید و فروش اعیان باید با مجوز سازمان اوقاف باشد و اجاره نامه عرصه نیز به نام خریدار جدید اعیان تنظیم گردد.

پیشنهاد میشود: عقد رهن

تفاوت عرصه و اعیان چیست

با توجه به گفته های بالا میتوان تفاوت عرصه و اعیان را به خوبی بیان کرد، تفاوت بین عرصه و اعیان از این جهت است که به زمین عرصه می گویند و به بنا یا ساختمانی که روی آن بنا شده است اعیان می گویند لذا عرصه و اعیان دو چیز متفاوت اند و اشخاص به همان اندازه که صاحب اعیان اند از عرصه نیز سهم می برند.

سوالات متداول

عرصه و اعیان چه می باشد؟

منظور از عرصه زمین است و اعیان ساختمان می باشد. داخل مقاله به صورت جامع عرصه و اعیان را مورد بررسی قرار داده ایم.

تفاوت عرصه و اعیان چیست؟

تفاوت بین عرصه و اعیان از این جهت است که به زمین عرصه می گویند و به بنا یا ساختمانی که روی آن بنا شده است اعیان می گویند.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت