به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

تصرف عدوانی چیست

تصرف عدوانی چیست

هر آنچه که باید در رابطه با تصرف عدوانی بدانید را به صورت جامع و موشکافانه در این مقاله قرار داده ایم، اگر نمیدانید تصرف عدوانی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تصرف عدوانی و مجازات آن و همچنین دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی آشنا کنیم.

برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل املاک در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

تصرف عدوانی چیست
تصرف عدوانی چیست

تصرف عدوانی چیست

برای آن که بخواهیم تصرف عدوانی را توضیح دهیم ابتدا بهتر است با یک مثال شروع کنیم، فرض کنید ملکی را صاحب هستید و در آن زندگی میکنید، یک فردی بدون داشتن سابقه مالکیت پیشین و مدارک اقدام به تصرف ملک شما به زور کند. در این صورت میتوان گفت تصرف عدوانی صورت گرفته است.

اگر کسی در یک مال غیرمنقول متصرف بوده (مثلا مستاجر بوده یا به رایگان در ملک دیگری ساکن بوده یا ملک خودش بوده و ساکن ملک بوده )به این می گویند تصرف و تصرف او به مدت مثلا 1 سال سابقه تصرف محسوب می شود. حال کسی این ملک را به زور و عدوان از دست متصرف قبلی خارج کند غیر قانونی می باشد و قانونگذار آن را ممنوع کرده است و طرف می تواند علیه کسی که ملک را عدوانا تصرف کرده دعوای تصرف اقامه کند.

قانونگذار همواره سعی بر این دارد که حق و حقوق افراد را حفظ نگه دارد، به نوعی که حق کسی در زمینه ملک و اموال منقول و غیر منقول پایمان نشود.

عدوانی یعنی چه

عدوانی به معنای انجام کاری به زور و یا به حالت تجاوزکانه می باشد، تصرف عدوانی نوعی از غصب می باشد. درفقه در مبحث غصب گفته اند تصرف مال غیر باشد عدواناً در آئین دادرسی مدنی ص 221 آمده است: در هر مورد کسی که مال منقولی را از تصرف متصرفی بدون رضایت او خارج نماید یا مزاحم استفاده متصرف شود تصرف عدوانی کرده است . دعوی تصرف عدوانی عبارت است از دعوی متصرف سابق که دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را ازتصرف او خارج کرده و متصرف سابق اعاده تصرف خود رانسبت به آن مال درخواست کند.

برای کسب اطالاعات در رابطه با اثبات مالکیت در قرار اناطه و استشهاد محلی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

مجازات تصرف عدوانی چیست

تصرف عدوانی یعنی مالی را به صورت تجاوزکانه و به زور از کسی گرفتن، پس با توجه به تعریف آن میتوان گفت مجازات تصرف عدوانی مجازات بسیار سنگینی خواهد بود به طوری که اگر هنگام گرفتن و تصرف مال به صورت عدوانی قتل و یا اسیبی به فرد وارد گردد عواقب جبران نشدنی ای خواهد داشت.

مجازات تصرف عدوانی با توجه به نوع آن متفاوت می باشد، مرکز رسیدگی به مجازات تصرف عدوانی مرجع قضایی می باشد، پی مستوان گفت دادسرا و دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول مراجع صالح رسیدگی به این جرم محسوب می شوند.

همچنین دعاوی مربوط به مال غیرمنقول مطابق قانون شوراهای حل اختلاف قابل طرح در شوراهای حل اختلاف نمی باشد و با مراجعه به مرکز قضایی میتوانید اقدام به طرح شکایت تصرف عدوانی کنید.

از انجا که تنظیم و طرح شکایت تصرف عدوانی امری پیچیده و زمان بر استف پیشنهاد ما این است که از یک وکیل حرفه ای در زمینه شکایت تصرف عدوانی مشاوره بگیرید.

وکالت تهران با همکاری بهترین و متخصص ترین وکلای ایران آماده ارائه خدمات قضایی و حقوقی به شما عزیزان می باشد. برای رزرو وقت با دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست
دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست

دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست

گاهی ممکن است این مشکل برای شما عزیزان پیش بی اید که مالی که اقدام به تصرف آن کرده اید برای خودتان بوده و فرد به صورت نا حق شکایت تصرف عدوانی کرده است، در این صورت باید اسناد و مدارکی را که ثابت کننده ی این موضوع می باشد که شما صاحب مال هستید به مرکز قضایی برده و به قاضی ارائه دهید، در این حالت خوانده میتواند برای رفع تصرف عدوانی اقدام کرده و قاضی نیز با بازرسی دقیق اسناد و مدارک موجود حکم را صادر خواهد کرد. پس پاسخ سوال دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست این است که فرد خوانده یا همان فردی که شکایت تصرف عدوانی علیه وی تنظیم شده برای رفع این شکایت با ارائه مدارک اثبات کننده به قاضی اقدام کند.

اگر نمیدانید رای وحدت رویه چیست و به دنیال کسب اطلاعات در رابطه با نحوه ارائه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی هستید کلیک کنید.

نمونه دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی به صورت زیر می باشد:

رياست محترم شعبه …دادگاه حقوقي …

با سلام احتراماً اينجانب« مسعود فريدني» به وكالت از آقاي … در خصوص پرونده كلاسه 931630 آن شعبه برابر شرح ما وقع و دلايل ذيل الذكر، رد دعوي بي اساس خواهان را استدعا دارم:

شرح ماوقع: برابر سند مالكيت پيوست شش دانگ يك قطعه زمين با بناي احداثي در آن به مساحت پانصد متر مربع تحت پلاك ثبتي…به نام آقاي … ثبت و سند مالكيت صادر شده است و طبق صفحه نقل و انتقالات تمامي مورد ثبت در مورخ 20/11/88 به آقاي … منتقل گرديده است. (پيوستهاي يك تا سه) شخص اخير الذكر نيز برابر مبايعه نامه مورخ 23/11/91 ملك مورد نظر را به آقاي … منتقل مي نمايد و در سطر نهم مبايعه نامه مذكور صراحتاً قيد شده كه ملك مورد معامله به صورت چهار ديواري است و در سند مالكيت نيز قيد شده كه ملك از ضلع جنوب به ديوار محصور مي گردد. (پيوست چهار) و در نهايت به تاريخ 16/2/92 موكل، 190 متر مربع از 500 متر موضوع سند رسمي را از آقاي… خريداري مي نمايد (پيوست هاي پنج تا هشت) و برابر پروانه ساختمان شماره 93014604-4/11/93 شهرداري باغستان طبق كروكي پيوست به موكل اجازه احداث بنا را اعطا مي نمايد.(پيوستهاي نه و ده) كه در اثناي ساخت به لحاظ صدور دستور توقف عمليات ساختماني، تداوم كار و تكميل نهايي بنا، متعذر مي گردد. بر اين اساس به شرح بندهاي ذيل دعوي مطروحه را وارد نمي دانم.

دلايل بطلان دعوي به این قرار است:

1-به شرح پيش گفته موكل طبق اسناد و مدارك مسلم و قابل اتكاي ضميمه و با پرداخت مبلغ … ريال به مالك قبلي و نيز تأديه حدوداً مبلغ … ريال به حساب شهرداري بابت هزينه هاي جواز ساخت و تفكيك و غيره،بر ملك مورد دعوي، سلطه مالكانه پيدا نموده است بنابراين تصرفات موكل كاملاً شرعي و قانوني مي باشد.

2- طبق ماده 158 قانون آيين دادرسي مدني براي اثبات حقانيت خواهان دعوي تصرف عدواني حقوقي سه ركن لازم است كه عبارتند از : سبق تصرف خواهان،لحوق تصرف خوانده و عدواني بودن تصرفات خوانده. در حالي كه درمانحن فيه هيچ يك از اركان مذكور موجود نيست چون:

1-2 به شرح پيش گفته آقاي … كه يد ما قبل موكل مي باشد در مورخ 23/11/91 (پيوست چهار) تماميت متراژ پلاك ثبتي را از مالك رسمي وقت يعني … خريداري نموده و طبق مندرجات سند رسمي تقديمي و ماده دو مبايعه نامه مذكور، 500 متر ملك موضوع سند به صورت محصور و چهار ديواري بوده است.كه بر خلاف مدعاي خواهان نه تنها موكل تصرف و تجاوزي در ملك ايشان نداشته بلكه اين خواهان دعوي است كه قسمتي از ديوار حايل را تخريب نموده است لذا خواهان دعوي هيچ گاه داراي سبق تصرف بر ملك موكل به متراژ 190 متر مربع نبوده است.

2-2 روشن است قبل از خريداري ملك توسط موكل، ملك مورد دعوي در تصرف قانوني و محترمانه آقاي … بوده است و اگر موكل از تاريخ خريداري در ميزان 190 متر مربع از 500 متر زمين تحت پلاك ثبتي … داراي سابقه تصرف بوده و هست ، بر اساس حق مالكيت و مالكانه اي است كه طبق قاعده تسليط و مفاد ماده 30 قانون مدني هر مالكي نسبت بر مال خود دارا مي باشد.

3-2 شرط و ركن عدواني بودن نيز در مانحن فيه موجود نيست چون تصرفات موكل بر ملك مورد دعوي براساس مدارك و مستنداتي است كه دلالت بر شرعي و قانوني بودن اعمال حقوقي واقعه دارند. لذا بر خلاف مدعاي خواهان عنصر عدواني بودن تصرفات در پرونده حاضر متصور نمي باشد.

3-شهرداري از ملك موكل به ابعاد 192 و از ملك خواهان به ابعاد 194 بابت تعريض گذر و كوچه كسر نموده است و اينكه چه متراژي و از چه محدوده اي از اراضي شهر جهت احداث معابر كسر و وضع گردد از اقدامات و اختياراتي است كه شهرداريها طبق قانون شهرداري انجام مي دهند.

4-بر خلاف مدعاي خواهان در وضعي كه ملك مورد دعوي به صورت چهار ديواري و قبل از خريد ملك توسط موكل تحت تصرف بلامنازع آقاي… بوده است و آثار به جاي مانده از ديوار به خوبي نشانگر آن است كه موكل در محدوده ملك ابتياعي خويش تصرفات داشته است و مفاد نامه مورخ 27/11/93 شهرداري … با عنوان « مسئول محترم شهرسازي» مؤيد آن است كه تصرفات و خاكبرداري طبق مجوز شهرداري انجام پذيرفته است(پيوست شماره يازده)؛نهايتاً هيچ گونه تجاوزي به ملك خواهان صورت نگرفته است.

5-از مندرجات قسمت شرح خواسته دادخواست تقديمي نيز بر مي آيد كه مسأله و مشكل خواهان تصرف عدواني نيست بلكه مدعاي وي مبني بر آنكه مقرر شده كه شهرداري گذر را در حد جنوبي احداث نمايد،عمده مبناي دعوي است. ضمن اعلام آنكه تعهد محضري مورد اشاره در دادخواست وجود خارجي ندارد،به عرض مي رساند تشخيص اينكه گذر در چه محدوده اي و يا چه ابعادي احداث شود با شهرداري است نه با مالكين مجاور طرحهاي شهرداري مانند خواهان و موكل. و بر همين اساس شهرداري مقداري از ملك موكل و نيز خواهان را جهت احداث گذر در موقع صدور پروانه ساختمان كسر مي نمايد و عمليات شهرداري،اقدام خلاف قانوني نيست كه طرح دعوي حاضر را ايجاب نمايد.

6-اعتراض خواهان ظاهراً ناشي از آن است كه شهرداري مقدار بيشتري از ملك وي به نسبت ملك موكل جهت احداث گذر متصرف شده در حالي كه شهرداري بر مبناي نظر كارشناسان خود و با در نظر گرفتن نقشه هاي شهري و ملاحضه منافع عموم كه بر منفعت شخص مرجع است مبادرت به چنين اقدامي نموده است و اساساً مفاد دادخواست مؤيد آن است كه تصرفات غيرقانوني از ناحيه موكل صورت نپذيرفته و كسر از ملك خواهان؛ اقدام قانوني شهرداري است.

7-با توجه به استشهاديه تقديمي و نظر به مندرجات پروانه ساختمان و نامه شهرداري كه به پيوست مي باشد تصرفات موكل در محدوده 190 متر ابتياعي خويش است كه سابق بر آن در يد آقاي … بوده است لذا عناصر و اركان دعوي تصرف عدواني موجود نمي باشد و بيانات خواهان در دادخواست مبني بر سبق تصرف و ميخ كوبي اوليه ملك توسط خواهان كاملاً غير واقع مي باشد.

خلاصه و استدعا

با عنايت به مراتب فوق و نظر به اينكه دعوي بي اساس خوانده كه منجر به صدور دستور توقف عمليات اجرايي نيز گرديده موجبات ايجاد ضرر و زيان فراوان براي موكل را فراهم آورده است و توجهاً به آنكه مرجع تشخيص كاربري و تفكيك اراضي شهري سازمان شهرداري مي باشد و در ما نحن فيه نسبت به ملك خواهان تجاوزي صورت نگرفته بلكه اين خواهان دعوي است كه قسمتي از ديوار حايل بين دو ملک را تخريب نموده؛ نهايتاً صدور حكم بر رد دعوي را استدعا دارم تا در وقت مقتضي نسبت به طرح دعوي مطالبه خسارات وارده ناشي از توقف عمليات ساختماني؛ اقدام مقتضي معمول گردد.

با تجديد احترام /مسعود فردینی /وکیل آقای…

تصرف عدوانی در ملک مشاع

در تصرف عدوانی در ملک مشاع، قانونگذار در ماده 690 قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره کرده و بیان می دارد در صورت اجتماع عناصر سه گانه جرم شامل عناصر قانونی، مادی و معنوی، مرتکب به مجازاتی برابر با یک ماه تا یک سال حبس محکوم می شود.

تصرف عدوانی حقوقی: طبق ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی: «دعوای تصرف عدوانی حقوقی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعادهٔ تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.» با توجه به این تعریف مال مورد تصرف باید غیر منقول( یعنی قابل نقل و انتقال نباشد مانند مسکن) باشد.

بر اساس ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی جرم فروش مشاع و تصرف عدوانی: ” دعوای تصرف عدوانی عبارت است از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.”

تصرف عدوانی در ملک مشاع علیه کسی است که تصرف او را به طور غیرقانونی دچار اختلال کرده باشد. فردی که ملک سابقا در دست او بوده را متصرف سابق می گویند که هم می تواند مالک ملک باشد و هم می تواند کسی که باشد که حق استفاده از ملک را داشته است.

مجازات تصرف عدوانی در ملک مشاع متناسب با نوع آن و مدارک ارائه شده به مرکز قضایی، از 3 ماه ایل 1 سال حبس در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد ویژه: ملک مشاع چیست

تصرف عدوانی کیفری چیست
تصرف عدوانی کیفری چیست

تصرف عدوانی کیفری چیست

تصرف عدوانی کیفر عبارت است از اخراج مال غیر منقول بدون رضایت مالک یا اجازه از طرف مالک توسط دیگری با علم به موضوع و از روی عمد. این جرم از جمله جرایم مرتبط به اموال و مالکیت است که موضوع آن مال غیر منقول متعلق به دیگری است.

بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی: ” هر کس به وسیله صحنه ‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگل ها و مراتع ملی شده، کوهستان ها، باغ ها، قلمستان ها،‌ منابع آب، چشمه ‌سارها، انهار طبیعی و پارک های ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر ‌اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت های وابسته به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌ باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذیحق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا‌ بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا ‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.”

سوالات متداول

تصرف عدوانی چه می باشد؟

تصرف عدوانی یعنی گرفتن مال غیر به صورت تجاوزکانه و به زور. داخل مقاله به صورت جامع مجازات تصرف عدوانی و تصرف عدوانی را مورد بررسی قرار داده ایم.

مجازات تصرف عدوانی چه می باشد؟

مجازات تصرف عدوانی مطابق با قانون از 1 ماه ای 1 سال زندان می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت