به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

قرار نهایی چیست

قرار نهایی چیست

اگر نمیدانید قرار نهایی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع قرار نهایی و اینکه بعد از قرار نهایی چه میشود به صورت جامع آشنا شوید.

قرار نهایی، قرارهایی می باشند که انجام تحقیقات مقدماتی توسط دادسراپایان یافته و پس از تأیید، پرونده را بایگانی یا جهت رسیدگی به دادگاه میفرستد. در دادسرا بازپرس یا دادیار در تحقیقات مقدماتی خود علت وقوع جرم دلایل و مدارک جرم و مسائلی از این دست می پردازد و نتیجه گیری اقدامات خود را در غالب یک قرار نهایی صادر می کند.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان وکیل کیفری و کسب اطلاعات در رابطه با نحوه محاسبه هزینه دادرسی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا مشاوران و متخصصین ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

قرار نهایی چیست
قرار نهایی چیست

قرار نهایی چیست

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، قرار نهایی چنانچه رای دادگاه راجع به ماهیت دعوا و قاطع آن به طور جزیی یا کلی باشد، حکم و در غیر این صورت قرار نامیده می‌شود. قرار نهایی به نوعی از قرار گفته می شود که بیانگر اتمام تحقیقات و رسیدگی به یک پرونده می باشد.

از جمله قرارهای نهایی می توانیم به قرار جلب دادرسی، موقوفی تعقیب، ترک تعقیب، قرار نهایی دادیاری و منع تعقیب از سوی دادسرا و قرار بایگانی پرونده در دادگاه اشاره نماییم.

پس در رابطه با پاسخ این سوال که قرار نهایی چیست و قرار نهایی یعنی چی باید بگوییم قرار نهایی، قرارهایی هستند که انجام تحقیقات مقدماتی توسط دادسرا پایان یافته و پس از تأیید، پرونده را بایگانی یا جهت رسیدگی به دادگاه ارسال میگردد.

پیشنهاد میشود مقاله ی مدارک لازم برای شکایت از قاضی و دادگاه انقلاب را حتما مطالعه نمایید.

مرحله بعد از قرار نهایی چیست

حال که با قرار نهایی و اینکه منظور از قرار نهایی به صورت جامع آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به بررسی این موضوع که مرحله بعد از قرار نهایی چیست و بعد از قرار نهایی چه میشود بپردازیم.

مرحله بعد از قرار نهایی اجرای حکم می باشد، بر اساس ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری تعقیب امر کیفری که طبق قانون شروع شده است و همچنین اجرای مجازات موقوف نمی‌شود، مگر در موارد زیر:

الف – فوت متهم یا محکوم علیه ب – گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم قابل گذشت پ – شمول عفو ت – نسخ مجازات قانونی ث – شمول مرور زمان در موارد پیش بینی شده در قانون ج – توبه متهم در موارد پیش بینی شده در قانون چ – اعتبار امر مختوم

تبصره ۱- درباره دیه مطابق قانون مجازات اسلامی عمل می‌گردد.

تبصره ۲- هرگاه مرتکب جرم پیش از صدور حکم قطعی مبتلا به جنون شود، تا زمان افاقه، تعقیب و دادرسی متوقف می‌شود. مگر آنکه در جرائم حق‌الناسی شرایط اثبات جرم به نحوی باشد که فرد مجنون یا فاقد هوشیاری در فرض افاقه نیز نتواند از خود رفع اتهام کند.

در این‌صورت به ولی یا قیم یا سرپرست قانونی وی ابلاغ می‌شود که ظرف مهلت پنج روز نسبت به معرفی وکیل اقدام نماید. در صورت عدم معرفی، صرف نظر از نوع جرم ارتکابی و میزان مجازات آن وفق مقررات برای وی وکیل تسخیری تعیین می‌شود و تعقیب و دادرسی ادامه می‌یابد.

در رابطه با پاسخ این سوال که منظور از قرار نهایی چیست یا همان تصمیم نهایی چیست باید بگوییم تصمیم و قراری که توسط دادگاه برای پرونده مورد نظر شما صادر شده و بر اساس آن پرونده بسته میشود قرار نهایی یا تصمیم نهایی گفته می شود.

برای مشاهده تفاوت دادگاه عمومی و انقلاب و دریافت آدرس شعب دادگاه های تهران کلیک کنید.

قرار نهایی دادیاری چیست
قرار نهایی دادیاری چیست

قرار نهایی دادیاری چیست

قرار نهایی دارای انواع متعددی می باشد، یکی از انواع قرار های نهایی قرار نهایی دادیاری می باشد. قرار نهایی دادیاری یعنی تصمیم دادسرا یا بعضاً دادگاه در مورد رسیدگی مقدماتی نسبت به اتهامی که به متهم وارد بوده است.

جرایمی که رسیدگی به آن ها از از ابتدا در دادگاه انجام می شود : جرایم منافی عفت مثل زنا، رابطه نامشروع، جرایم با مجازات تعزیری درجه ۷ و ۸، جرائم کودکان زیر ۱۵ سال می باشد که تحقیقات مقدماتی آن در دادگاه کیفری اعم از شماره یک یا دو انجام می شود .

در دادسرا، دادیاران به نمایندگی از دادستان برخی از وظایف او را انجام می دهند مثلا دادیاران تحقیق، راجب اتهام متهم تحقیق می کنند و نقشی مانند نقش بازپرس ایفا می کنند و می توانند قرار نهایی هم صادر کنند.

قرار نهایی جلب به دادرسی چیست

قرار جلب به دادرسی از قرارهای نهایی است که نشان گر توجه اتهام به متهم می باشد. چنانچه بعد از اتمام تحقیقات مقدماتی نتیجه تحقیقات بر این قرار باشد که هم عمل جرم است و هم دلایل کافی برای توجه اتهام به شخص وجود دارد بازپرس قرار جلب به دادرسی صادر می کند.

قرار نهایی منع تعقیب چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که قرار نهایی منع تعقیب چیست باید بگوییم یکی از قرار های نهایی بوده که در برخی از پرونده ها در دادسرا صادر می گردد، این قرار مطابق قانون آیین دادرسی کیفری در دو مورد صادر می گردد. عملی از جانب متهم انجام گرفته ولی آن عمل جرم نمی باشد و دلایل کافی برای ارتکاب جرم از ناحیه متهم وجود ندارد.

پیشنهاد ویژه —> ابلاغیه چیست

قرار نهایی بازپرسی چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که قرار نهایی در بازپرسی چیست باید بگوییم در جرایم با مجازات درجه ۷و ۸ که مستقیماً در دادگاه مطرح می شود، دادرس دادگاه می تواند در صورت رضایت شاکی یا نبود شاکی خصوصی و نداشتن سابقه مؤثر کیفری از سوی متهم با در نظر گرفتن وضع اجتماعی و سوابق متهم و اوضاع و احوالی که موجب وقوع جرم شده است یکبار از تعقیب متهم انصراف دهد و قرار بایگانی پرونده را صادر کند که در قالب قرار نهایی به طرفین ابلاغ می گردد.

ابلاغ قرار نهایی چیست

همانطور که بالاتر در رابطه با قرار نهایی و قرار اعدادی صحبت شد، ابلاغ دادنامه قرار نهایی در واقع به این معنا می باشد که دادگاه تصمیم نهایی اش را در قالب یک دادنامه حاوی قرار نهایی به طرفین دعوا ابلاغ کرده است.

برای مشاهده آدرس دادسراهای تهران و لیست شورای حل اختلاف تهران کلیک کنید.

قرار نهایی صادر شد چیست
قرار نهایی صادر شد چیست

قرار نهایی صادر شد چیست

قرار نهایی صادر شد یعنی دادگاه یا دادسرا تصمیم گرفته است که ادامه تحقیقات و رسیدگی به آن پرونده بی فایده است و این تصمیم خود را در قالب یک قرار به طرفین دعوا ابلاغ کرده است.

پس اگر بخواهیم بگوییم منظور از قرار نهایی صادر شد چیست، طبق ماده 79 قانون آیین دادرسی کیفری در جرایم غیر قابل گذشت شاکی می تواند قبل از صدور کیفرخواست درخواست ترک تعقیب کند.

در این صورت دادستان قرار ترک تعقیب صادر می کند شاکی می تواند تعقیب مجدد متهم را فقط برای یک بار تا یک سال از تاریخ صدورترک تعقیب درخواست کند. با صدور قرار ترک تعقیب فقط در مرحله تحقیقات مقدماتی و قبل از صدور کیفرخواست امکان پذیر است.

سوالات متداول

قرار نهایی تصمیم نهایی چیست؟

قرار نهایی یا همان تصمیم نهایی در واقع قراری می باشد که به عنوان اخرین حکم و پایان دهنده پرونده می باشد.

حکم قرار نهایی چیست؟

حکم قرار نهایی در دنیای حقوق به معنای تصمیمی می باشد که دادگاه درباره موضوع یک دعوا بدون بررسی دقیق ماهیت آن می باشد.

قرار نهایی دادسرا چیست؟

قرار نهایی دادسرا قرار و تصمیمی است که در دادسرا و برای خاتمه دادن به پرونده ارسال میگردد. داخل مقاله در رابطه با قرار نهایی دادسرا به صورت جامع صحبت کرده ایم.

قرار نهایی یا تصمیم نهایی چیست؟

قرار نهایی یکی از تصمیمات دادگاه است که مفهوم آن این است که تعقیب و رسیدگی به یک پرونده پایان یافته است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت