به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

الزام به رفع تصرف عدوانی

الزام به رفع تصرف عدوانی

الزام به رفع تصرف عدوانی در واقع نوعی عمل می باشد که در آن یک فرد از تصرف غیر مجاز و عدوانی یک فرد دیگر به ملکی که صاحب اصلی آن یعنی مالک آن می باشد، جلوگیری می نماید. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه ارائه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی به دادگاه و تصرف عدوانی زمین به صورت جامع آشنا شوید.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل املاک در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید. وکالت تهران با همکاری بهترین و متخصص ترین وکلای ایران آماده ارائه خدمات قضایی و حقوقی به شما عزیزان می باشد. برای رزرو وقت با دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832

الزام به رفع تصرف عدوانی
الزام به رفع تصرف عدوانی

الزام به رفع تصرف عدوانی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، تصرف عدوانی در واقع عملی می باشد که در آن یک فرد اقدام به ورود با زور و غیر مجاز به ملکی که صاحب اصلی آن نبوده و مالکیت آن را ندارد می نماید. الزام به رفع تصرف عدوانی نیز توسط مالک صورت گرفته و به منظور جلوگیری از ورد این افراد و دخالت آن ها به ملک صورت میگیرد.

بر اساس ماده 35 قانون مدنی، تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت می باشد مگر این که خلاف آن ثابت شود. هر چند با ثبت اموال و صدور اسناد رسمی مالکیت، این ماده بیشتر به اموال منقول اختصاص یافته اما قانونگذار همواره تصرف اشخاص بر اموال غیر منقول را نیز محترم شمرده است.

شما عزیزان میتوانید برای انجام اموری همچون ارائه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی به دادگاه صالح و سایر موارد مربوط به تصرف عدوانی ملک و تصرف عدوانی زمین با یک وکیل تصرف عدوانی مجرب تماس بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی نماید.

یکی از نکاتی که همواره در رابطه با دعاوی تصرف عدوانی باید در نظر داشته باشید این است که یک دعوای تصرف عدوانی دارای دو جنبه حقوقی و کیفری می باشد و شما عزیزان می توانید دعوای خود را هم در دادگاه های کیفری و هم در دادگاه های حقوقی پیگیری کنید.

لازم به ذکر است تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری در این است که در تصرف عدوانی حقوقی صرف وجود یک سابقه به جهت مطرح نمودن دعوا کافی است ولی در تصرف عدوانی کیفری لازم است مطرح کننده دعوا مالک مال مورد نظر باشد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با اثبات مالکیت در قرار اناطه و استشهاد محلی با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید. 02188939832

بر اساس ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی جرم فروش مشاع و تصرف عدوانی: ” دعوای تصرف عدوانی عبارت است از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.”

در ادامه در رابطه با نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی و الزام به رفع مزاحمت ملکی صحبت کرده ایم.

دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی
دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی

دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با تصرف عدوانی و الزام به رفع آن، در صورتی که شاهد این موضوع بودید که یک فرد و یا افرادی به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مالکیت اقدام به تصرف مال و ملک شما می نماید، می توانید اقدام به ارائه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی به دادگاه صالح نمایید.

قبل از شروع بررسی نحوه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی بهتر است این نکته را بدانید که دعاوی مربوط به این موضوع همواره دارای پروسه ای زمان بر و خسته کننده می باشند و نیاز به داشتن دانش کافی دارند، به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای انجام اموری مانند دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی از یک وکیل تصرف عدوانی با تجربه و مجرب مشاوره بگیرید.

همانطور که در مقاله نمونه رای الزام به رفع مزاحمت نیز گفته شد، برای دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی و مزاحمت ابتدا باید اسناد و مدارکی که ثابت میکند شما صاحب اصلی ملک بوده و در واقع مالک آن می باشید را به همراه شواهد در رابطه با تصرف عدوانی توسط یک فرد یا افراد دیگر به دادگاه صالح ارائه دهید.

پس از ارائه این مدارک میتوانید فرم دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی را در دادگاه پر کرده و با ارائه آن به قاضی اقدام به رفع تصرف عدواني نمایید.

چنانچه شخصی برای مدتی متصرف ملکی باشد و شخص دیگری، ملک مذکور را بدون موجب قانونی از ید متصرف قبلی خارج کرده و تحت تصرف خود قرار دهد متصرف سابق می تواند الزام او به رفع تصرف را از دادگاه صالح درخواست کند. لازم به ذکر است در صورتی که متصرف سابق برای تصرفات خود دلیل قانونی داشته باشد تصرف او مشمول عنوان تصرف عدوانی نخواهد بود.

عناصر دعوای الزام به رفع تصرف عدوانی عبارت اند از:

  • غیر منقول بودن مال موضوع اختلاف
  • سبق تصرف خواهان دعوا
  • لحوق تصرف خوانده دعوا
  • عدوانی بودن تصرف لاحق خوانده

یکی از مواردی که همواره برای مالکین تنش ایجاد میکند مزاحمت ملکی توسط اشخاص دیگر می باشد. لازم به ذکر است مزاحمت ملکی در دسته جرایم ملکی قرار گرفته و در ایران دارای مجازات خاص مربوط به خود می باشد. پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی کلیک کنید.

ماده 690 قانون مجازات اسلامی در رابطه با دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی مقرر می دارد هر كس به وسیله صحنه سازی از قبیل پی كنی، دیواركشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، كرت بندی، نهركشی، حفر چاه، غرس اشجار و زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از كشت شده یا در آیش زراعی، جنگل ها و مراتع ملی شده، كوهستان ها، باغ ها، قلمستان ها، منابع آب، چشمه سارها، انهار طبیعی و پارك های ملی، تأسیسات كشاورزی و دامداری و دامپروری و كشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاك متعلق به دولت یا شركتهای وابسته به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاك و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه كه برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی كردن خود یا دیگری مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید كه موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذكور نماید، به مجازات یك ماه تا یك سال حبس محكوم می گردد.

لازم به ذکر است دادگاه موظف می باشد حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید. تبصره 1 – رسیدگی به جرائم فوق الذكر خارج از نوبت به عمل می آید و مقام قضایی با تنظیم صورتمجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حكم قطعی خواهد داد. تبصره 2 – در صورتی كه تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتكاب جرم موجود باشد قرار بازداشت صادر خواهد شد، مدعی می تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید.

در ادامه نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

مشخصات خواهان: نام………، نام خانوادگی…….، نام پدر……، کدملی……. مشخصات

خوانده: نام………، نام خانوادگی……….، نام پدر………، کدملی……..

وکیل : جعفر قنبری وکیل پایه یک دادگستری به نشانی …

خواسته: تقاضای رفع تصرف عدوانی

دلایل ومنضمات: کپی مصدق سند مالکیت

شرح خواسته

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

با سلام احتراما به استحضار می رساند: بر اساس سند مالکیت ………… شش دانگ پلاک ثبتی….، بخش ……، واقع در………، متعلق به اینجانب می باشد، با توجه به اینکه خوانده محترم بدون اذن و اجازه اینجانب ملک مذکور را در عدوانا متصرف نموده و با مراجعات مکرر و ارسال اظهارنامه از رفع تصرفات عدوانی خود و تحویل ملک به اینجانب امتناع نموده، فلذا با تقدیم این دادخواست و طبق مواد ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی صدور حکم به رفع تصرف عدوانی خوانده و اجرت المثل ایام تصرف از تارخ ………، لغایت صدور حکم با توجه به نظر کارشناس به انضمام کلیه خسارات قانونی، هزینه دادرسی و هزینه کارشناس مورد استدعاست.

شما عزیزان میتوانید برای مشاهده لایحه دفاعیه حق ارتفاق نیز وارد مقاله مربوطه شوید، برای دریافت مشاوره نیز میتوانید با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832

در رابطه با الزام به رفع تصرف عدوانی در ملک مشاع نیز باید بگوییم، تصرف احد شریکین در ملک مشاع بدون اذن شریک دیگر، تصرف عدوانی محسوب می گردد و چنانچه یکی از شرکا بیش از سهم خود اقدام به تصرف در ملک مشاع نماید، سایر شرکا می توانند الزام وی به رفع تصرف عدوانی را از دادگاه درخواست کند.

اگر میخواهید بدانید اختصاصی بودن مالکیت چیست و اثار آن چه می باشد و در مقاله ی ذکر شده میتوانید تمامی این موارد را مشاهده نمایید.

نکته مهم: برای طرح دعوای حقوقی تصرف عدوانی یا سایر دعاوی تصرف لازم است خواهان خواسته خود را به موجب دادخواست تقدیم دادگاه صالح نماید. از آنجایی که به حکم قانون (ماده 177 قانون آیین دادرسی مدنی) دعوای تصرف عدوانی تابع تشریفات آیین دادرسی نیستد تقدیم دادخواست نباید خصوصیت داشته باشد ولی در عمل حتی در این مورد هم درخواست شفاهی یا خارج از فرم دادخواست پذیرفته نمی شود.

لازم به ذکر است تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک و ایجاد تصرف عدوانی ملکی در مال مشاع جرم محسوب شده و متناسب با نوع آن مجازات خاص خود را دارا می باشد.

نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی

در این بخش نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

احتراما به استحضار می رساند، به موجب سند مالکیت شماره…………… دانگ پلاک ثبتی………..بخش ……….واقع در……..متعلق به اینجانب می باشد نظر به اینکه خوانده/خواندگان بدون اذن و اجازه اینجانب پلاک ثبتی مذکور را در تصرف غاصبانه خود گرفته و با وصف مراجعات مکرر از رفع تصرفات عدوانی و قلع و قمع بنای بدون مجوز خوانده/خواندگان جزء پلاک ثبتی فوق الذکر و اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ……لغایت صدور حکم به میزان ……..ریال به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

ضمنا برای اثبات ادعای خود و تعیین اجرت المثل ایام تصرف غاصبانه به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد می نماید. ضمنا نظر به اینکه خوانده در شرف احداث بنا در پلاک مذکور می باشد بدوا صدور دستور موقت به منع وی از احداث بنا به استناد مواد310و320 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در مورد مدنی و اجرای فوری ان نیز تقاضا می گردد.

تقدیم دادخواست به صورت صحیح و بدون نواقص شرط ابتدایی شروع دادرسی است. در این نمونه دادخواست رفع تصرف عدوانی صرفا مدارکی ذکر شد که برای اثبات موضوع کافی است لکن اگر غیر از مدارک فوق هر دلیل دیگری دارید که در جهت اثبات تصرفات خود و غیرقانونی بودن تصرفات خوانده مفید باشد می توانید در فهرست دلایل و مدارک بدان استناد کنید.

پیشنهاد میشود برای مشاهده نمونه دادخواست خلع ید مشاعی و اجرت المثل ایام تصرف و همچنین دریافت مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید. 02188939832

نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی حقوقی
نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی حقوقی

نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی حقوقی

خواهان : آقای رجبی …… نام پدر : رضا شغل : آزاد محل اقامت: تهران. خیابان سردار جنگل ….. . خوانده : آقای محسن …… نام پدر : حیدر شغل : معلم محل اقامت : تهران. خیابان گاندی ………… . وکیل : جعفر قنبری وکیل پایه یک دادگستری به نشانی ….. .

خواسته : 1- رفع تصرف عدوانی و از بین بردن آثار تصرف 2- اجرت المثل ایام تصرف 3- خسارات دادرسی 4- بدوا صدور دستور موقت و اجرای آن پیش از ابلاغ دلایل و منضمات :

1- سند مالکیت 2- استشهادیه 3- درخواست استعلام پلاک ثبتی … فرعی از .. اصلی بخش ثبتی … حوزه ثبت … 4- تحقیقات محلی 5- جلب نظر کارشناس 6- درخواست استماع شهادت شهود شرح داخواست رفع تصرف عدوانی ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی شهر تهران با سلام احتراما با تقدیم این دادخواست مراتب دادخواهی خود را به شرح زیر به عرض آن مقام محترم می رسانم: مستندا به تصویر سند مالکیت اینجانب مالک … دانگ یک قطعه زمین به پلاک ثبتی … فرعی از .. اصلی حوزه ثبتی … به نشانی … می باشم.

مستندا به استشهادیه پیوست دادخواست، خوانده بدون اجازه اینجانب و بدون وجود هیچ قرارداد و توافقی، زمین اینجانب را تصرف نموده و اقدام به ساخت ویلا در آن نموده است. به رغم تذکرات شفاهی و کتبی و ارسال اظهارنامه به خوانده، مشارالیه همچنان به تصرفات غاصبانه ی خود ادامه داده است.فلذا با تقدیم این دادخواست و با عنایت به ادله ی تقدیمی، مستندا به موارد 308 و 311 قانون مدنی، رسیدگی و صدور حکم به محکومیت خوانده در موارد زیر از محضر آن مقام محترم مستدعی است:

1- رفع تصرف عدوانی و رفع آثار تصرف شامل قلع و قمع مستحدثات خوانده ، 2- پرداخت اجرت المثل ایام تصرف با جلب نظر کارشناس دادگستری و 3- کلیه خسارات دادرسی .ضمنا با توجه به این که ادامه ی عملیات ساخت و ساز خوانده در زمین اینجانب سبب ورود خسارات مضاعفی به اینجانب می گردد و به کاربری زراعی زمین آسیب وارد می سازد، مستند به مواد 310 و 320 قانون آیین دادرسی مدنی، بدوا صدور دستور موقت مبنی بر توقف ساخت و ساز و اجرای آن پیش از ابلاغ به خوانده از محضر آن مقام محترم مورد تقاضا است. با تشکر و تجدید احترام.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع در رابطه با الزام به رفع تصرف عدوانی و درخواست آن صحبت کنیم، اگر فردی ملکی را به نمایندگی از صاحب آن در تصرف داشته باشد مانند کارگر مالک می تواند به نمایندگی از مالک اقدام به طرح دعوای رفع تصرف عدوانی کند.

همچنین در دعوای رفع تصرف عدوانی در دادگاه حقوقی، به مالکیت خواهان به هیچ وجه رسیدگی نمی شود و مسئله مهم در طرح دعوای تصرف عدوانی در دادگاه حقوقی، سابقه تصرف خواهان می باشد که حتماً باید سابقاً ملک در تصرف خواهان بوده باشد مضاف بر اینکه تصرف فعلی خوانده و غیرقانونی بودن تصرف او نیز باید در دادگاه به اثبات برسد.

همچنین گفته شد که در دعوای تصرف عدوانی در دادگاه حقوقی، لازم نیست که خواهان مالک رسمی ملک باشد ولی اگر خواهان سند مالکیت داشته باشد، دیگر وجود سابق تصرف خواهان نیاز نیست و تنها کسی می تواند اقدام به طرح دعوای الزام به رفع تصرف عدوانی بنماید که منشأ تصرف سابق او مشروع و قانونی بوده باشد.

سوالات متداول

الزام به رفع تصرف عدوانی چیست؟

الزام به رفع تصرف عدوانی عملی می باشد که در آن مالک اقدام به جلوگیری از تصرف عدوانی و غیر قانونی افراد دیگر به ملک خود می نماید. در مقاله در رابطه با الزام به رفع تصرف عدوانی صحبت کرده ایم.

نحوه اقامه دعوی رفع تصرف عدوانی حقوقی به چه صورت است؟

یکی از مراحل و نحوه اقامه دعوی رفع تصرف عدوانی حقوقی تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا، تنظیم دادخواست و ارسال آن به دادگاه از طریق دفاتر خدمات قضایی می باشد.

ارکان دعوای تصرف عدوانی چیست؟

از جمله ارکان دعوای تصرف عدوانی حقوقی سبق تصرف خواهان و موخر بودن تصرف خوانده نسبت به تصرف خواهان می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت