به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

دادخواست استرداد هدایای نامزدی

نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

دادخواست استرداد هدایای نامزدی درواقع نوعی دادخواست در دادگاه خانواده می باشد که در آن تقاضای بازگرداندن هدایای دوران نامزدی توسط یکی از طرفین ذکر شده است. در این مقاله قرار است با یکدیگر به بررسی جامع نحوه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی خواهیم پرداخت.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین و مجرب ترین وکیل آنلاین خانواده و کسب اطلاعات در رابطه با صلاحیت دادگاه خانواده با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

دعوای استرداد هدایای نامزدی
دعوای استرداد هدایای نامزدی

دعوای استرداد هدایای نامزدی

یکی از مسائلی که همواره پس از بهم خوردن نامزدی توسط دختر یا پسر خانواده ها با آن درگیر هستند، موضوع استرداد هدایا می باشد. چنانچه نامزدی به هر دلیلی به هم بخورد، یکی اط طرفین و یا هر دوی آن ها میتوانند اقدام به دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی نمایند، با توجه به گفته های موجود در مقاله ی استرداد هدایای نامزدی در دفتر وکالت تهران، میتوان نتیجه گرفت هدایای نامزدی به دو نوع مصرفی و غیر مصرفی تقسیم میشوند و طرفین تنها میتوانند هدایای غیر مصرفی مانند کیف و کفش و طلا و جواهرات را استرداد نمایند.

با توجه به قانون موجود در رابطه با دعوای استرداد هدایای نامزدی که در آن بیان میدارد هریک از نامزدها می توانند در صورت به هم خوردن وصلت منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند و اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود ، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد. میتوان گفت هر یک از طرفین پس از بهم خوردن نامزدی موظف است هدایای مشخص شده توسط دادگاه را به طرف دیگر باز گرداند و اقدام به پس دادن هدایای دوران نامزدی نماید.

در صورت عدم باز گرداندن و استرداد هدایا توسط یکی از طرفین، فرد میتواند اقدام به دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی نماید. این نکته را در انظر داشته باشید که رسیدگی به دعوای استرداد هدایای نامزدی در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد.

لازم به ذکر است، دعوای استرداد هدایای نامزدی مربوط به هدایایی می باشد که فرد در دوران نامزدی و در مراسم نامزدی و حتی خواستگاری به طرف مقابل داده است، در واقع هدایایی که قبل از ازدواج و عقد به دختر و یا پسر داده شده باشد در صورت عدم مصرفی بودن آن ( یعنی گل، شیرینی، کیک و …) قابل استرداد می باشد. در ادامه در رابطه با دعوای استرداد هدایای نامزدی و دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی به صورت جامع تر صحبت کرده ایم.

دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی
دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، هدایای نامزدی در صورت غیر مصرفی بودن آن ها و در صورت موجود بودن آن ها قابل پس گرفتن و استرداد می باشند. گاهی شاهد عدم بازگرداندن هدایای از طرف یکی از طرفین هستیم که در رابطه با این موضوع قوانین خاص و مشخصی تصویب شده است و شما عزیزان میتوانید در دادگاه صالح اقدام به ارائه دادخواست خود برای اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی نمایید. برای اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی ابتدا باید دادخواست خود را در دادگاه صالح با مدارک و شواهد ارائه نمایید.

از جمله مدارک لازم برای دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی در دادگاه صالح عبارت اند از:

  • فاکتور خرید تک تک هدایا
  • لیست قیمت تک تک هدایا
  • شهادت 3 نفر از افراد (غیر از خانواده)
  • ارائه مدارک به هم خوردن نامزدی

استناد به ماده 1037 قانون مدنی: ” اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی نیازمند ارائه دادخواست استرداد هدایای نامزدی به دادگاه خانواده می باشد.” پس با توجه به این ماده در قانون مدنی در رابطه با دادخواست استرداد هدایای نامزدی میتوان نتیجه گرفت برای اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی و استرداد نمودن هدایای نامزدی نیاز به ارائه دادخواست در دادگاه صالح می باشید.

یکی از مواردی که باید در رابطه با استرداد هدایا و استرداد جهیزیه در نظر داشته باشید این است که ، این نوع موارد در دسته قانون حمایت خانواده قرار گرفته و شما عزیزان میتوانید با دریافت مشاوره رایگان با یکی از وکلای مجرب ما در این زمینه اقدام به انجام روند پرونده مورد نظر خود نمایید.

ما در دفتر وکالت تهران بهترین و با تجربه ترین وکلای استرداد هدایای نامزدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا با دریافت مشاوره با آن ها پروسه انجام دادخواست شما تسریع گردد.

دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی
دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی

دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی

یکی از موارد و نکات مهم که باید در رابطه با دادخواست اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی همواره در نظر داشته باشید این است که، اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی پروسه ای زمان بر بوده و نیازمند داشتن دانش کافی در رابطه با تمامی قوانین استرداد جهیزیه و هدایای می باشد. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که قبل از شروع به انجام هر کاری در این زمینه با یک وکیل اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی مشورت کنید.

بر اساس قانون دادخواست استرداد هدایای نامزدی در سال 1402، شرط ارائه دادخواست استرداد هدایای نامزدی در مورد هدایای مصرف شدنی، بقای آن ها می باشد.

دادخواست استرداد هدایای نامزدی به معنای بازگشت یا بازگرداندن هدایایی است که در قبال یک مراسم نامزدی به نامزد اهدا شده است. این هدایا ممکن است به عنوان نمادی از عشق و تعهد به نامزد اهدا شده باشند. در بعضی مواقع، نیز ممکن است ارزش مالی داشته باشند. استرداد هدایای نامزدی معمولاً در مواردی صورت می‌ گیرد که رابطه نامزدی پایان می‌ یابد و دو طرف تصمیم به جدا شدن می‌ گیرند. در این صورت، هدایا به نمزد اصلی بازگردانده می‌ شوند.

دادگاه صالح دعوای استرداد هدایای نامزدی

دادگاه صالح دعوای استرداد هدایای نامزدی یک مرحله مهم در رسیدگی به اختلافاتات مربوط به به هم خوردن مراسم نامزدی و هدایای قبل از ازدواج است. در این دعوا، طرفین به دادگاه مراجعه می‌ کنند تا درباره استرداد هدایایی که یکی از طرف‌ ها به دیگری در زمان نامزدی داده است تصمیم گیری کنند.

در این دادگاه، هر دو طرف می‌ توانند شواهد و مدارکی که مرتبط با هدایا و توافقات نامزدی هستند را ارائه نمایند. دادگاه صالح دعوای استرداد هدایای نامزدی سعی می‌ کند با توجه به مدارک و شواهد ارائه شده و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به تصمیم نهایی برسد. در پایان، دادگاه ممکن است به یکی از طرفین حکم دهد که هدایای نامزدی را به طرف دیگر بازگرداند یا به دیگری پرداخت کند. تصمیم دادگاه بستگی به شواهد، مدارک و قوانین مربوطه دارد و باید انصاف آن را به دقت اجرا کند.

سوالات متداول

مدارک لازم برای دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی چیست؟

یکی از اصلی ترین مدارک لازم برای دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی، فاکتور خرید و لیست هدایا می باشد. داخل مقاله مدارک لازم برای دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی را قرار داده ایم.

نحوه دادخواست استرداد هدایای نامزدی به چه صورت است؟

برای دادخواست استرداد هدایای نامزدی ابتدا باید تقاضای خود را در دادگاه صالح مطرح نموده و با ارائه شواهد و مدارک اقدام به استرداد هدایا از طرف مقابل نمایید.

مرجع رسیدگی به امور دعوای استرداد هدایای نامزدی کجاست؟

مرجع رسیدگی به امور دعوای استرداد هدایای نامزدی دادگاه صالح می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت