به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

قانون حمایت از خانواده 

قانون حمایت خانواده

یکی از اصلی ترین مفاد قانون حمایت از خانواده این است که مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضاء ضرورت برعهده دارد، حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد. در این ‌ صورت، دادگاه باید در ابتداء ادعای ضرورت را بررسی کند.

حمایت کردن از خانواده یکی از مهمترین مسائلی می باشد که در ایران دارای قوانین و مقررات خاص خود بوده و در صورت عدم انجام هر یک از آن ها میتوان اقدام به درخواست شکایت از طرف مقابل نمود. در این مقاله در رابطه با قانون حمایت از خانواده و موضوعات قانون حمایت خانواده صحبت کرده ایم.

شما عزیزان میتوانید با دریافت مشاوره با بهترین وکیل آنلاین خانواده و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با صلاحیت دادگاه خانواده با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

قانون حمایت از خانواده 
قانون حمایت از خانواده 

قانون حمایت خانواده

خانواده مهمترین و اولین موردی می باشد که تمامی حقوق و قوانین مربوط به آن را باید همواره در نظر داشته باشید. قانون حمایت خانواده در ایران دارای تبصره های مختلف و مفاد متفاوتی می باشد. قانون حمایت خانواده در سال های اخیر دارای تغییراتی زیادی شده است. یکی از این تغییرات قانون حمایت از خانواده  1402 مربوط به استرداد جهیزیه می باشد که در آن ذکر شده است که این نوع استرداد با رضایت شوهر و شهادت شهود قابل انجام می باشد.

همچنین در رابطه با ملاقات با فرزند بعد از طلاق نیز در این قانون ذکر شده است که با خواندن آن متوجه میشوید که در صورت عدم ثبات و پایداری پدر و یا مادر خانواده میتوان کودک را سلب ملاقات نمود. بر اساس تبصره دوم این قانون در حوزه قضائي بخش هايی كه دادگاه خانواده تشكيل نشده باشد، دادگاه مستقر در آن حوزه با رعايت تشريفات مربوط و مقررات اين قانون به كليه امور و دعاوی خانوادگی رسيدگی می نماید، مگر دعاوی راجع به اصل نكاح و انحلا ل آن كه در دادگاه خانواده نزديكترين حوزه قضائی رسيدگی می گردد.

ماده 2 قانون حمایت از خانواده  1402 بیان میدارد که دادگاه خانواده با حضور رئيس يا دادرس علي البدل و قاضي مشاور زن تشكيل مي گردد. قاضی مشاور بايد ظرف سه روز از اتمام دادرسی به طور مكتوب و مستدل در مورد موضوع دعوی اظهارنظر و مراتب را در پرونده درج نماید. قاضی انشاء كننده رأی بايد در دادنامه به نظر قاضی مشاور اشاره و چنانچه با نظر وی مخالف باشد با ذكر دليل نظريه وی را رد نماید.

برای دریافت فایل pdf قانون حمایت خانواده بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

موضوعات قانون حمایت خانواده

با توجه به گفته های بالا در رابطه با قانون حمایت از خانواده  1402، این قانون در مورد سرپرستی کودکان بی سرپرست نیز می باشد. بر اساس نوشته های موجود در فصل اول این قانون و آخرین تغییرات قانون حمایت خانواده میتوان گفت فصل اول در رابطه با حقوق مربوط به نامزدی و بهم زدن آن و همچنین استرداد طلا بعد از عقد و برهم خوردن عقد می باشد.

در فصل اول قانون حمایت خانواده تمامی امور مربوط به خسارات ناشی از بهم خوردن مراسم نامزدی و عقد و همچنین دعوای استرداد هدایای نامزدی و نکاح دائم و موقت و اذن در نکاح می باشد. همچنین شروط ضمن عقد نکاح و ازدواج مجدد مرد نیز در این فصل قرار گرفته است.

یکی از موارد دیگری که مربوط به این قانون می باشد موارد مربوط به قیومیت و حضانت فرزند می باشد. همچنین در فصل دوم این قانون مواردی همچون: مهریه زن اعم از مهریه عندالاستطاعه و مهریه عندالمطالبه و همچنین نفقه زن و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت مانند تمکین و عدم تمکین یا نشوز زن قرار گرفته است.

در آخرین تغییرات قانون حمایت خانواده مشاهده میشود که امور مربوط به طلاق و رجوع از طلاق و همچنین فسخ نکاح و بذل مدت عقد موقت و انقضای مدت صیغه نیز مربوط به قانون حمایت از خانواده می باشد.

در فصل سوم قانون حمایت خانواده اختبار اتمامی موارد مربوط به حضانت کودکان و ملاقات با فرزندان دعاوی مربوط به نسب مانند رابطه پدر و فرزندی و دعاوی مربوط به رشد کودک و محجوران قرار گرفته است. لازم به ذکر است امور مربوط به ولایت قهری پدر و جد پدری و قیمومت و تمامی امور وصایت . نفقه اقارب مانند نفقه فرزندان نیز در دسته امور مربوط به قانون حمایت خانواده اختبار می باشد.

در آخرین بخش های مفاد موجود در قانون حمایت خانواده 53، تمامی امور و موارد مربوط به غایب مفقودالاثر و سرپرستی کودکان بی سرپرست و همچنین اهدای جنین و تغییر جنسیت ذکر شده است.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید طلاق و مهریه و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با حقوق زن بعد از طلاق با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

قانون حمایت از خانواده 1402 
قانون حمایت از خانواده 1402 

قانون حمایت خانواده ۱۴۰۰

بر اساس قانون حمایت خانواده ۱۴۰۰ از تاریخ لازم ‌ الاجراءشدن این قانون، قوانین زیر نسخ می ‌شوند:

  1. قانون راجع به ازدواج مصوب ۲۳/۵/۱۳۱۰
  2. قانون راجع به انکار زوجیت مصوب ۲۰/۲/۱۳۱۱
  3. قانون اصلاح مواد (۱) و (۳) قانون ازدواج مصوب ۲۹/۲/۱۳۱۶
  4. قانون لزوم ارائه گواهینامه پزشک قبل از وقوع ازدواج مصوب ۱۳/۹/۱۳۱۷
  5. قانون اعطاء حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران آنها مصوب ۶/۵/۱۳۶۴
  6. قانون مربوط به حق حضانت مصوب ۲۲/۴/۱۳۶۵
  7. قانون الزام تزریق واکسن ضدکزاز برای بانوان قبل از ازدواج مصوب ۲۳/۱/۱۳۶۷
  8. قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۲۱/۱۲/۱۳۷۱ به جز بند (ب) تبصره (۶) آن و نیز قانون تفسیر تبصره ‌ های «۳» و «۶» قانون مذکور مصوب ۳/۶/۱۳۷۳
  9. مواد (۶۴۲)، (۶۴۵) و (۶۴۶) قانون مجازات اسلامی مصوب ۲/۳/۱۳۷۵
  10. قانون اختصاص تعدادی از دادگاههای موجود به دادگاههای موضوع اصل بیست و یکم (۲۱) قانون اساسی مصوب ۸/۵/۱۳۷۶
  11. قانون تعیین مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش مصوب ‌ ۱۱/۸/۱۳۷۶

شما عزیزان میتوانید برای درسافت فایل قانون حمایت خانواده جدید pdf با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با راههای اثبات عسر و حرج با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

قانون حمایت خانواده جدید 1392

قانون حمایت خانواده جدید 1392 یکی از مواردی که مشاهده میشود، امور مربوط به نفقه و حضانت فرزند می باشد. همانطور که میدانید نفقه یکی از مهمترین مواردی می باشد مرد موظف است پس از طلاق در زمان تعیین شده توسط دادگاه به منظور خرج بزرگ کردن فرزند خود بدهد.

در فصل اول قانون حمایت خانواده جدید 1392 و قانون حمایت خانواده ۹۹ یکی از بارز ترین موارد، موارد مربوط به نفقه دادن می باشد. نفقه فرزند بعد از طلاق توافقی متناسب با مقدار تایید شده توسط دادگاه و با توجه به میزان درآمد و دارایی پدر می باشد.

همچنین در فصل اول این قانون ذکر شده است که در قانون جدید نفقه مرد میتواند با توجه به میزان درآمد خود مقداری را بیشتر از مقدار نفقه تعیین شده توسط دادگاه برای خوراک و پوشاک فرزند خود به مادر پرداخت نماید.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با موارد مربوط به نفقه با یکی از بهترین وکلای نفقه ما رد دفتر وکالت تهران مشاوره رایگان بگیرید، برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل نفقه با یکی از شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید.

از جمله سایر موارد موجود در قانون حمایت از خانواده عبارت است از :

رسيدگي در دادگاه خانواده با تقديم دادخواست و بدون رعايت ساير تشريفات آيين دادرسي مدني انجام ميشود. هرگاه خواهان خوانده را مجهول المكان معرفي كند، بايد آخرين اقامتگاه او را به دادگاه اعلام كند. دادگاه به طرق مقتضی در اين باره تحقيق و تصميم گيری ميكند.

تشريفات و نحوه ابلاغ در دادگاه خانواده تابع مقررات قانون آيين دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است، لكن چنانچه طرفين دعوی طرق ديگری از قبيل پست، نمابر، پيام تلفنی و پست الكترونيک را برای اين منظور به دادگاه اعلام كنند، دادگاه ميتواند ابلاغ را به آن طريق انجام دهد.

دادگاه ميتواند برای فراهم كردن فرصت صلح و سازش جلسه دادرسی را به درخواست زوجين يا يكي از آنان حداكثر برای دو بار به تأخير اندازد. در دعاوی مالی موضوع اين قانون، محكوم له پس از صدور حكم قطعی و تا پيش از شروع اجرای آن نيز ميتواند از دادگاهی كه حكم نخستين را صادر كرده است، تأمين محكوم به را درخواست كند.

در دعاوی و امور خانوادگی مربوط به زوجين، زوجه ميتواند در دادگاه محل اقامت خوانده يا محل سكونت خود اقامه دعوي كند مگر در موردی كه خواسته، مطالبه مهريه غيرمنقول باشد.

هرگاه زوجين دعاوي موضوع صلاحيت دادگاه خانواده را عليه يكديگر در حوزه های قضائي متعدد مطرح كرده باشند، دادگاهي كه دادخواست مقدم به آن داده شده است صلاحيت رسيدگي را دارد. چنانچه دو يا چند دادخواست در يک روز تسليم شده باشد، دادگاهی كه صلاحيت رسيدگي به دعواي زوجه را دارد به كليه دعاوی رسيدگی ميكند.

سوالات متداول

قانون حمایت از خانواده چیست؟

قانون حمایت از خانواده مربوط به اموری همچون تمامی موارد مربوط به دعاوی نامزدی، عقد و طلاق و همچنین نفقه و حضانت فرزند می باشد. داخل مقاله در رابطه با قانون حمایت از خانواده صحبت کرده ایم.

موضوعات قانون حمایت از خانواده چه می باشد؟

از جمله اصلی ترین موضوعات قانون حمایت از خانواده، امور مربوط به مهریه و عدم تمکین و همچنین اهدای جنین می باشد. داخل مقاله موضوعات قانون حمایت از خانواده را قرار داده ایم.

بهترین وکیل قانون حمایت از خانواده کیست؟

دفتر وکالت تهران به عنوان بهترین وکیل قانون حمایت از خانواده همواره سعی داشته است تا به تمامی امرو مربوط به قانون حمایت از خانواده رسیدگی نماید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت