به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

دادسرای انتظامی قضات

دادسرای انتظامی قضات

همانطور که میدانید مرجع رسیدگی به شکایت از قاضی، دادسرای انتظامی قضات می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با آدرس جدید دادسرای انتظامی قضات و سایت رسمی دادسرای انتظامی قضات اشنا نماییم.

دادسرای انتظامی قضات
دادسرای انتظامی قضات

دادسرای انتظامی قضات

دادسرای انتظامی قضات وظیفه رسیدگی به تمامی امور مربوط به تخلفات و جرایم قضات می باشد. همانطور که در مقاله شکایت از قاضی در رابطه با نحوه شکاست از تخلفات قاضی گفته شد، برای شکایت کردن از قاضی نیاز به داشتن شرایط خاص و همچنین تخلفات مشخصی می باشید که بهتر است برای شکایت کردن از قاضی در دادسرای انتظامی قضات و پیگیری پرونده در دادسرای انتظامی قضات از یک وکیل دادگستری مشورت بگیرید.

لازم به ذکر است رئیس دادسرای انتظامی قضات در حال حاظر محمد موحدی آزاد می باشد.

صلاحیت دادسرای انتظامی قضات را می‌توان به چهار دسته بخش کرد:

در پیوند با دارندگان پایه‌های قضائی: رسیدگی به تخلفات و تقصیرات دارندگان پایه‌های قضایی، در هر مرتبه و مقامی که باشند، با کیفرخواست دادستان انتظامی قضات؛ رسیدگی به درخواست تعلیق دارنده پایه قضائی که مظنون به ارتکاب جرم باشد (به درخواست دادستان انتظامی قضات)؛ رسیدگی به ادعای تقصیر یا اشتباه قاضی (موضوع اصل ۱۷۱ قانون اساسی) و غیره در صلاحیت دادگاه عالی انتظامی قضات است.

همچنین چنانچه حکم قطعی یا قطعیت یافته بر محکومیت به مجازات انتظامی درجه پنج به بالا از دادگاه عالی صادر شده باشد و یکی از جهات اعاده دادرسی وجود داشته باشد، محکوم علیه می‌تواند از همین دادگاه درخواست اعاده دادرسی کند. در صورت تجویز اعاده دادرسی، به ماهیت درخواست اعاده دادرسی در همین دادگاه رسیدگی می‌شود (ماده ۳۷ قانون مذکور). افزون بر آن به ادعای تقصیر یا اشتباه قاضی در همین دادگاه رسیدگی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آدرس دادسراهای تهران کلیک کنید.

در پیوند با وکلای دادگستری: رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت مدیره و اعضای دادگاه‌های انتظامی و دادستان و دادیاران انتظامی وکلا (با ارجاع رئیس قوه قضائیه یا دادستان کل کشور)؛ تجدیدنظر نسبت به آرای قابل تجدیدنظر صادره از دادگاه انتظامی وکلا؛ رسیدکی به شکایت متقاضیان پروانه وکالت یا کارآموزی وکالت نسبت به تصمیم کانون وکلا مبنی بر رد درخواست صدور پروانه و غیره نیز در صلاحیت دادگاه عالی انتظامی قضات است.

در پیوند با کارشناسان: رسیدگی به تخلفات اعضای دادگاه و دادستان انتظامی کانون کارشناسان رسمی (با ارجاع رئیس قوه قضائیه یا دادستان کل کشور) در صلاحیت دادگاه عالی انتظامی قضات است.

رسیدگی به تخلف بعضی از اعضای هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی: دادگاه عالی انتظامی قضات در صورتی صلاحیت رسیدگی به تخلفات عضو هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی را دارد که عضو تحت پیگرد، قاضی شاغل یا نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی باشد.

در حقیقت، چنانچه عضو متخلف هیئت و معاون دادسرای انتظامی قضات، قاضی بازنشسته باشد و همچنین در خصوص نمایندگانی مانند نماینده تشکل‌های صنفی، کانون وکلا و … به موجب ماده ۲۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶، تخلف با اعلام دادستان انتظامی مالیاتی، در محاکم دادگستری رسیدگی می‌شود.

پیشنهاد ویژه: قوه قضاییه چیست

وظایف دادسرای انتظامی قضات
وظایف دادسرای انتظامی قضات

وظایف دادسرای انتظامی قضات

مطابق ماده ۱۱ قانون نظارت بر رفتار قضات وظایف دادسرای انتظامی قضات عبارت است از:

بازرسی و کشف تخلفات انتظامی قضات و تعقیب انتظامی آنان، نظارت مستمر بر عملکرد قضات ارزشیابی آنان و تحقیق در اعمال و رفتار منافی با حیثیت و شأن قضایی با رعایت حریم خصوصی آنان.

ادرس دادسرای انتظامی قضات.

اصل ۱۷۱قانون اساسی هر گاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص:

ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصیر، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می‌شود، و در هر حال از متهم اعاده حیثیت می‌گردد.

اصل ۱۷۳قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس می‌گردد.

پیشنهاد ویژه: جریمه نقدی اعاده حیثیت

حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند. ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی مدنی دادرس در موارد زیر باید از رسیدگی امتناع نموده و طرفین دعوا نیز می توانند او را رد کنند.

الف – قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه بین دادرس با یکی از اصحاب دعوا وجود داشته باشد. ب – دادرس قیم یا مخدوم یکی از طرفین باشد و یا یکی از طرفین مباشر یا متکفل امور دادرس یا همسر او باشد. ج- دادرس یا همسر یا فرزند او، وارث یکی از اصحاب دعوا باشد.

د – دادرس سابقا در موضوع دعوای اقامه شده به عنوان دادرس یا داور یا کارشناس یا گواه اظهارنظر کرده باشد.

ه- بین دادرس و یکی از طرفین و یا همسر یا فرزند او دعوای حقوقی یا جزایی مطرح باشد و یادر سابق مطرح بوده و از تاریخ صدور حکم قطعی دو سال نگذشته باشد.

و – دادرس یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در موضوع مطروح باشند.

پیشنهاد میشود مقاله قاضی کیست و دادگاه عمومی حقوقی را حتما در این زمینه مطالعه نمایید.

سامانه دادسرای انتظامی قضات
سامانه دادسرای انتظامی قضات

سامانه دادسرای انتظامی قضات

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، سامانه ای تحت عنوان سامانه دادسرای انتظامی قضات برای پیگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات قاضی وجود دارد. سامانه دادسرای انتظامی قضات dadqozat.eadl.ir  سامانه شکایت از وکیل می باشد. با وارد شدن در این سامانه و وارد کردن کد ملی و نام و نام خانوادگی قادر به ثبت شکایت از قاضی مورد نظر خواهید بود.

شماره تلفن دادسرای انتظامی قضات: 38582208

برای انجام پیگیری پرونده دادسرای انتظامی قضات پیشنهاد میکنیم از یک وکیل حقوقی و مشاوره حقوقی کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و مشاهده آدرس شعب دادگاه های تهران کلیک کنید.

سوالات متداول

مدت جواب دادسرای انتظامی قضات چقدر است؟

تعیین مدت جواب دادسرای انتظامی قضات متناسب با نوع پرونده و دعوا متغیر می باشد و نمیتوان زمان مشخصی را برای آن تعیین نمود.

سامانه دادسرای انتظامی قضات چیست؟

سامانه دادسرای انتظامی قضات محلی برای ثبت شکایت از قاضی مورد نظر می باشد. داخل مقاله در رابطه با سامانه دادسرای انتظامی قضات به صورت جامع صحبت کرده ایم.

شماره تلفن دادسرای انتظامی قضات چیست؟

شماره تلفن دادسرای انتظامی قضات: 38582208

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ati.m
11 ماه قبل

دادسرا عالی قضات = دست انداختن مردم هست
اگر دادسرا ناظر داشت که اینقدر حق وناحق نمیشه و واقعا مسخره است من حضوری مراجعه کردم موضوع شکایتم قبول وثبت شد اما بعداز ۸ماه پیام اومد رای دادسرا قابل اعتراض نیست!!!! اون فردی که میزارند پاسخ مردم رو بده دقیقا هدفش دست انداختن مردم هست
خدا انشالله دادیارهای ظالمی که حق وناحق کردند نابود کنه

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  Ati.m

سلام اخیرا با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی، قرارهای صادره در دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور با موافقت دادستان قابلیت اعتراض را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با وکلای مجموعه مشاوره شوید

احمد
10 ماه قبل

من یکبار از قاضی اجرای احکام شورای حل اختلاف شکایت کردم و علیرغم مدارک کافی جهت محکومیت ایشان در کمال ناباوری بیگناه شناخته شد. کسی هم که مسئول پاسخگویی به مردمه دقیقا کارش توجیه رای قاضیه . یعنی عملا هیچ
اگر بخوان به تظلم خواهی مردم رسیدگی کنن باید نصف قضات رو اخراج کنن…

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  احمد

سلام در پرونده شکایت از قاضی باید حتما لایحه خودتون را طبق مواد قانون خاص این مورد تنظیم کنید تا بتوانید راحت تر نتیجه بگیرید لذا سعی کنید قبل از اینگونه شکایتها با یک وکیل متخصص این امر مشورت کنید .

Arash
8 ماه قبل

سلام عرض ادب….
لطف بفرمایید شماره تماس دادسرای انتظامی قضات چرا چندین ماه است که جوابگوی نیستند یک شهرستانی چگونه باید از روند پیگیری پرونده مطلع شود ،درسایت هم تنها گزینه ای که باز نمیشود پیگیری پرونده است…..
آیا شماره تماس جدید دارند یا راهنمایی بفرمایید چگونه باید ارتباط برقرار کنیم.متشکرم

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت