به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

در چه صورتی مهریه زن نصف می شود

در چه صورتی مهریه زن نصف می شود

مهریه حق زن بوده و در هر شرایطی مرد موظف به پرداخت آن به زن می باشد. مگر آنکه نزدیکی بین زن و مرد صورت نگرفته باشد و در صورت دارا بودن برخی شرایط خاص که در مقاله درچه مواردی مهریه به زن تعلق نمیگیرد گفته شد مرد میتواند مهریه زن را ندهد، در ادامه با ما همراه باشید تا با پاسخ این سوال که در چه صورتی مهریه زن نصف می شود و شرایط نصف شدن مهریه به صورت جامع آشنا شوید.

موارد نصف شدن مهریه کدام است؟
موارد نصف شدن مهریه کدام است؟

موارد نصف شدن مهریه کدام است؟

مهریه یکی از اصلی ترین مواردی می باشد که هنگام نکاح در عقد نامه ذکر شده و هر دو طرفین به مقدار آن راضی و به توافق میرسند. پس از عقد نکاح، پرداخت نمودن مهریه چه عندالمطالبه باشد و چه عندالاستطاعه وظیفه مرد بوده و زن میتواند در هر زمانی قادر به درخواست مهریه خود نماید.

در برخی از موارد مهریه نصف شده و مرد تنها باید نصفی از مهریه را به زن پرداخت نماید. در رابطه با پاسخ این سوال که موارد نصف شدن مهریه کدام است؟ باید بگوییم طبق قانون مدنی، در شرایطی مهریه نصف می شود که در نکاح دائم مرد بخواهد قبل از نزدیکی همسر خود را طلاق بدهد و یا در نکاح موقت مرد پیش از برقراری رابطه جنسی، تمام مدت عقد را بذل نماید.

لازم به ذکر است در صورتی که نزدیکی صورت نگرفته باشد و زن به علت عنن مرد یا همان عدم قوای جنسی مرد نکاح را فسخ کند مهریه زن نصف خواهد شد و تنها بخشی از مهریه خود را دریافت خواهد نمود. پس میتوان گفت موارد نصف شدن مهریه عبارت است از:

  • طلاق قبل از نزدیکی در نکاح دائم
  • عنن مرد
  • بذل عقد تمام مدت

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید مهریه و همچنین دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل مهریه همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

نصف شدن مهریه
نصف شدن مهریه

نصف شدن مهریه

مالک مهریه، زن می باشد. زن میتواند در هر زمانی اقدام به درخواست مهریه نماید چرا که مهریه در زمان عقد توسط طرفین به توافق رسیده و مرد موظف است تا تمام مهریه را به زن پرداخت نماید. مهریه انواع مختلفی دارد که نحوه پرداخت آن در هر نوع ثابت بوده و مرد باید مهریه را به صورت تمام و کمال به زن پرداخت نماید.

اما در برخی شرایط ممکن است شاهد نصف شدن مهریه و عدم پرداخت تمام مهریه از طرف مرد باشیم. در قانون ایران شرایط و مواردی وجود دارد که در صورت دارا بودن آن مرد میتواند تنها نصفی از مهریه را به زن پرداخت نماید.

شرایط نصف شدن مهریه را در بخش بالایی توضیح دادیم که شامل مواردی همچون عدم توانایی جنسی و قوای جنسی مرد بعد از نکاح و همچنین بذل عقد دائم توسط مرد می باشد.

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد نکاح، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن داشته باشد. بر اساس این ماده مالکیت زن بر مهریه، از همان لحظه ای که صیغه عقد نکاح خوانده شود و زوجین محرم شوند حاصل می شود.

تنها در صورتی مرد میتواند مهریه زن را نپردازد که دخولی بین آن ها صورت نگرفته باشد. پس میتوان نتیجه گرفت عدم دخول نمیتواند یکی از شرایط نصف شدن مهریه باشد و مرد تنها در صورت دارا بودن شرایط بالا میتواند مهریه زن را نصفه بپردازد.

مهریه می‌ تواند پول یا سایر اشیاء ارزشمندی مانند طلا، جواهرات، خودرو و غیره باشد. مهریه به عنوان نشانی از تعهد شوهر نسبت به زن و تضمین حقوق او در صورت طلاق یا جدا شدن به کار می‌ رود.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با اینکه گرفتن مهریه بدون طلاق چه شرایطی دارد حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

نصف شدن مهریه در طلاق قبل از رابطه زناشویی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با پاسخ این سوال که در چه صورتی مهریه زن نصف می شود، در صورتی که مرد قادر به برقراری رابطه جنسی با زن نباشد، در این صوتر زن میتواند تنها نصفی از مهریه خود را دریافت نماید.

رابطه زناشویی یک اصلی مهم در زندگی بوده و امروزه دلیل اصلی بسیاری از طلاق ها و جدایی های زن و مرد از یکدیگر عدم توانایی در برقراری رابطه زناشویی می باشد.

همچنین یکی از موارد نصف شدن مهریه نیز عنن مرد بوده و در صورتی که طلاق به دلیل عدم توانایی مرد و عنن مرد در رابطه زناشویی باشد، مرد باید نصف مهریه را به زن بپردازد.

مهریه به عنوان یکی از اصول حقوق زنان در اسلام و فرهنگ ایرانی تلقی می‌ شود و مبلغ آن می‌ تواند قبل یا بعد از عقد از طرف خانواده عروس مشخص شود. این مبلغ نشان از احترام و ارزش زن در خانواده و جامعه دارد و حقوق او را تضمین می‌ کند. تعیین مهریه ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر خانواده متغیر باشد.

پیشنهاد میشود اگر میبخواهید بدانید اگر زن بچه دار نشود مهریه تعلق میگیرد کلیک کنید.

نصف شدن مهریه در صورت بذل تمام مدت در عقد موقت

در رابطه با نصف شدن مهریه در صورت بذل تمام مدت در عقد موقت باید بگوییم با توجه به ماده 1097 قانون مدنی قانون گذار با در نظر گرفتن شرایط خاصی امکان طلاق دادن بدون مهریه را پیش بینی نموده است اما از نظر قانونی، بهترین شیوه برای طلاق دادن بدون مهریه حالتی می باشد که زن، به دلایلی نظیر موافقت همسر با طلاق یا سایر موارد، اقدام به ابرا مهریه خود کند.

ماده 1097 قانون مدنی بیان می دارد: “در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهریه را بدهد.” پس میتوان گفت نصف شدن مهریه در صورت بذل تمام مدت در عقد موقت توسط مرد آن هم زمانی که هنوز نزدیکی و دخولی اتفاق نیفتاده ممکن می باشد.

نصف شدن مهریه در فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، نصف شدن مهریه در فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد امکان پذیر می باشد. در صورتی که مرد بعد از نکاح متوجه این موضوع شود که قادر به برقراری رابطه جنسی با زن نمی باشد میتواند طلاق گرفته و به زن نصف مهریه را پرداخت نماید.

موضوع مهریه و نکاح در اسلام به تفصیل مورد توجه قرار گرفته است. در صورت فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد، مهریه ممکن است در نظر گرفته شود. اما این مسأله بستگی به شرایط قانونی و فقهی مربوطه دارد که ممکن است در هر کشور یا مکان متفاوت باشد. به طور کلی، در صورتی که ازدواج به دلیل ناتوانی جنسی انجام نشود و در نتیجه نکاح فسخ شود، ممکن است در برخی جوامع یا حقوق مخصوص، قانون مهریه را به عنوان یک جبران برای هزینه‌ ها و مشکلاتی که به دلیل فسخ نکاح رخ می‌ دهد، در نظر بگیرند.

اما همه چیز بستگی به شرایط خاص و قوانین مربوطه دارد که در هر کشور یا حتی در هر مذهب ممکن است متفاوت باشد. مشاوره با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در این زمینه بهترین راهنمایی و کمک را در مورد حقوق و مسائل حقوقی مربوط به فسخ نکاح و مهریه به شما ارائه خواهد داد.

سوالات متداول

شرایط نصف شدن مهریه چیست؟

شرایط نصف شدن مهریه عبارت اند از: عنن مرد، بذل تمام مدت عقد، طلاق قبل از نزدیکی. داخل مقاله در رابطه با شرایط نصف شدن مهریه به صورت جامع صحبت کرده ایم.

شرایط نصف شدن مهریه در طلاق به چه صورت است؟

یکی از اصلی ترین شرایط نصف شدن مهریه در طلاق، عدم توانایی مرد در برقراری رابطه زناشویی می باشد. داخل مقاله شرایط نصف شدن مهریه در طلاق را قرار داده ایم.

نصف شدن مهریه در فسخ نکاح چگونه است؟

فسخ نکاح به علت عنن و پیش از نزدیکی صورت گیرد مهریه نصف خواهد شد. داخل مقاله در رابطه با جزدیات این مورد صحبت کرده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت