به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

جرم ضبط صدا

جرم ضبط صدا

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با جرم ضبط صدا و مجازات آن آشنا کنیم، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با یکدیگر انواع جرم ضبط صدا را مورد بررسی قرار دهیم.

جرم ضبط صدا
جرم ضبط صدا

جرم ضبط صدا

بسیاری از مواقع ممکن است پیش آمده باشد که افراد به عنوان سند و اثبات یک جرم، از صدای ضبط شده استفاده نمایند و به نوعی صدای ضبط شده ی فرد نقابل را به عنوان سند به دادگاه عرضه دهند، از آنجا که حفظ حریم شخصی یکی از وظایف دادگاه ها و مراجع قضایی می باشد، ضبط صدا از جمله جرایمی قرار گرفته است که مربوط به شکستن حریم شخصی فرد دیگری می باشد و قانون گذار مجازات خاصی را برای جرم ضبط صدا در نظر گرفته است. از آنجا که ضبط کردن صدای افراد به نوعی وارد شدن به حریم شخصی و شکستن آن می باشد در دسته ی مجازات کیفری قرار گرفته شده است.

در همین راستا داشتن یک وکیل کیفری خوب میتواند کمک بسار زیادی به شما بکند، یکی از مهم ترین مراحل شکایت کیفری، تنظیم شکوائیه است. این مرحله باید طبق اصول و قواعد خاصی جلو برود تا به نتیجه مناسبی برسد و وکیل کیفری، با رعایت این اصول و قواعد به شما کمک خواهد کرد. 

ضمن این که شما به راهنمایی یک وکیل کیفری مجرب برای جمع آوری مدارک جهت ثابت کردن دعوی نیاز خواهید داشت. 

در برخی موارد و با توجه به توافقات بین وکیل کیفری و موکل، ممکن است وکیل شما انجام بعضی از کار ها را به دست بگیرد ولی وظیفه اصلی وکیل کیفری این است که در دادگاه برای ثابت کردن دعوی شما حاضر باشد. 

در دعوای کیفری، فقط یک بار امکان مطرح کردن دعوی وجود دارد و بنابراین لازم است که حتما از راهنمایی یک وکیل مجرب برای اثبات دعوی خود استفاده کنید. 

ضبط مکالمه تلفنی برای اثبات جرم

با توجه به گفته های بالا در رابطه با جرم ضبط صدا، ضبط مکالمه تلفنی برای اثبات جرم یک جرم کیفری به حساب آمده و مجازات مربوط به خود رادارد، کسانی که در دادگاه از ضبط مکالمه تلفنی برای اثبات جرم استفاده مینمایند، و یا از صدای ضبط شده برای طلاق استفاده می نمایند، قاضی در دادگاه مجازات جداگانه ای برای ضبط صدا در نظر میگیرد، پس سعی کنید تا حد امکان و تا قبل از درخواست قاضی در دادگاه از مکالمه تلفنی ضبط شده خود با مجرم به عنوان سند استفاده نکنید.

مجازات ضبط صدا و مکالمات تلفنی را می توان از ماده 582 قانون مجازات اسلامی دریافت که بیان می دارد : ” هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب‌ مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید به حبس از یک سال تا‌سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هیجده میلیون ریال محکوم خواهد شد “.

نمونه شکواییه ضبط صدا
نمونه شکواییه ضبط صدا

نمونه شکواییه ضبط صدا

در این بخش نمونه شکواییه ضبط صدا را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

بسمه‌تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: ضبط و استراق سمع مکالمات تلفنی
ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه که از مستخدمین اداره مخابرات شهرستان … می‌باشد بدون مجوز قانونی اقدام به ضبط و استراق سمع مکالمات تلفنی اینجانب نموده است. شایان ذکر است که نامبرده قبلاً نیز پرونده‌ای با موضوع استراق سمع به شماره کلاسه … در دادگستری شهرستان … تحت رسیدگی دارد. حال نظر به‌مراتب یاد شده و با استناد به ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری مشتکی‌عنه را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

با تجدید احترام

امضاء شاکی

تهدید تلفنی و ضبط صدا

همانطور که بالا تر نیز گفته شد مجازات تهدید تلفنی و ضبط صدا مطابق با ماده 582 قانون مجازات اسلامی به حبس از یک سال تا‌سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هیجده میلیون ریال می باشد، همچنین اگر کسی شمار ا تهدید تلفنی کرده و صدای شما را ضبط کرده باشد، شما میتوانید از وی شکایت کرده و از طریق قانون وی را به حبس و یا جریمه ی نقدی محکوم نمایید.

در مواردی که تهدید تلفنی صورت گرفته باشد معمولا قانون گذار فرد را به 1 الی 3 سال حبس محکوم خواهد کرد، برای اثبات تهدید تلفنی و ضبط صدا میتوانید از طریق اداره مخابرات اقدام نمایید.

ضبط صدا پنهانی

کسانی که به صورت گنهانی صدای افراد را ضبط کنند به به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

ضبط صدا پنهانی از جمله جرایم کیفری ای می باشد که میتوان گفت گاهی قاضی تا حکم بالای شش ماه حبس را ممکن است به فرد مجرم اعمال نماید، ضبط صدا پنهانی برای دادگاه دلیل محسوب نمی‌شوند تا بتواند به استناد آن ها حکم صادر کند زیرا دلایل اثبات کننده جرم از قبیل اقرار و شهادت و قسم و علم قاضی محدودند و صدای ضبط شده را شامل نمی شوند.

برای اثبات ضبط صدا پنهانی افراد می توانند با ارتباط با مشاوره حقوقی اقدام شکایت برای صدای ضبط شده و تنظیم شکوائیه و ثبت آن در سامانه الکترونیکی قضایی ثنا کنند. مدارک لازم جهت تنظیم شکوائیه و ثبت در سامانه مانند مشخصات هویتی خود و محل وقوع جرم و یا نوع جرم انجام گرفته را همراه با شاهدین و مستندات و ادله محکمه پسند به دادگاه و یا دادسرا تحویل دهند.

پیشنهاد ویژه: نمونه رای توهین به مقدسات

ضبط صدا در محل کار
ضبط صدا در محل کار

ضبط صدا در محل کار

بسیاری از مواقع ممکن است شاهد این موضوع باشیم که همکاران یک شرکت و یا افراد همکار در محل کار اقدام به ضبط صدا دیگران علیه کارفرما کنند، ضبط صدا در محل کار یکی از جرایم انگاری بوده و در دادگاه جرم به حساب آمده و مجازات مربوط به خود را دارا می باشد، مجازات ضبط صدا در محل کار طبق ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی: هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید جرم ضبط صدا در دادگاه حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ تا ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

پیشنهاد میشود: مجازات هک کردن گوشی موبایل

ضبط صدا توسط زن

با توجه به گفته های بالا ضبط صدا توسط زن نیز جرم کیفری به حساب آمده و مجازات مربوط به خود را دارد، بسیاری از زوجین از اثبات رابطه نامشروع با ضبط صدا استفاده میکنند، میتوان گفت صدای ضبط شده در دادگاه خانواده سند به حساب نمی آید و با داشتن مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع و در صورت داشتن شهود و دیگر اسناد میتوان ثابت کرد که یکی از طرفین به یکدیگر خیانت میکنند.

لازم به ذکر است حکم ضبط صدای همسر از آنجا که به نوعی استراق سمع بوده و شکستن حریم شخصی فرد می باشد حکم آن حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از 20/000/000 تا 70/000/000 ریال است.

همچنین صدای ضبط شده دعوای زن و شوهر در صورتی که از طرف دادگاه درخواست نشده باشد استراق سمع بوده و جرم به حساب می اید که مجازات آن طبق ماده 582 قانون مجازات اسلامی به حبس از یک سال تا‌سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هیجده میلیون ریال می باشد.

برای اثبات ضبط صدا توسط همسر ابتدا باید به مرجع قضایی الکترونیکی ثنا رفته و با درخواست به دادگاه خانواده ( پیشنهاد میشود مقاله دادگاه خانواده چیست را مطالعه فرمایید)روند پرونده را جلو ببرید. پیشنهاد میکنیم از بهترین وکیل خانواده در تهران در این زمینه مشاوره بگیرید.

جرم ضبط صدای همسر

متاسفانه گاهی افراد بر این باور هستند که اثبات خیانت با صدای ضبط شده امکان پذیر است، اما در زمینه ی جرم ضبط صدای همسر باید بگوییم ضبط صدا به نوعی استراق سمع بوده و در قانون به عنوان جرایم کیفری در نظر گرفته شده است، پس نمیتوانید از ضبط صدای همسر به عنوان سند در دادگاه استفاده نمایید.

مجازات جرم ضبط صدای همسر حبس از سه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از 70/000/000 تا 100/000/000 ریال است.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره وکیل تضمینی طلاق از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

نظریه مشورتی در مورد صدای ضبط شده

در این بخش نظریه مشورتی در مورد صدای ضبط شده را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1400/185
شماره پرونده : 1400-186/2-185 ک
تاریخ نظریه : 1400/03/31

استعلام :
شاکی شکایتی مبنی بر توهین و تهدید از طریق تماس تلفنی مطرح کرده و اظهار داشته در زمان تماس مشتکی‌عنه صدای وی را به وسیله گوشی دیگری ضبط کرده است و شش نفر شاهد تماس تلفنی مشتکی‌عنه به وی و به کار بردن الفاظ توهین‌آمیز و تهدیدآمیز از سوی وی بوده‌اند که شهادت می‌دهند کسی که تماس گرفت مشتکی‌عنه بوده صدای او را شناخته‌اند و شاهد تماس تلفنی وی به شاکی و به کار بردن الفاظ توهین آمیز و تهدیدآمیز توسط مشتکی‌عنه و ضبط صدا توسط شاکی بوده‌اند. آیا جرائم توهین و تهدید به طور کلی از طریق فایل صوتی به عنوان قرینه و شهادت شهود بر تماس تلفنی به نحو پیش‌گفته قابلیت اثبات دارد؟ در صورت استناد شاکی به شهادت شهود، آیا تکلیفی جهت توجه به دلیل مزبور و استماع شهادت ایشان متوجه مرجع قضایی است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اولاً، شرط تحقق جرائم توهین یا تهدید از طریق تلفن، استماع الفاظ یا رسیدن اعمال موضوع جرم به مخاطب است. ثانیاً، ادله اثبات جرم در ماده 160 قانون مجازات اسلامی احصاء شده است؛ اما این امر مانع از آن نخواهد بود که امور دیگری مانند سند، نظریه کارشناس،‌ استماع اظهارات مطلعین و …. که عادتاً موجب حصول علم قاضی می‌شود، با عنایت به ماده 211 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و تبصره یک آن قابل استناد نباشد. با توجه به اطلاق ماده 211 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، علم قاضی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی در همه جرایم با رعایت شرایط می‌تواند به عنوان یک دلیل مورد استناد قرار گیرد. بنا به مراتب فوق در فرض سؤال، استماع شهادت در مقام احراز وقوع توهین صورت گرفته بوسیله تلفن با منع قانونی مواجه نیست.

سوالات متداول

آیا ضبط صدای همسر جرم به حساب می آید؟

ضبط صدای همسر برای اثبات فاقد اعتبار بوده و به دلیل شکستن حریم خصوصی فرد جرم انگاری به حساب می آید.

مجازات جرم ضبط صدا چیست؟

مجازات جرم ضبط صدا در موارد مختلف متفاوت می باشد، اما مطابق قانون به حبس از یک سال تا‌سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هیجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت