به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

تنفیذ و ابطال تقسیم نامه

تنفیذ و ابطال تقسیم نامه

تقسیم‌نامه یک سند حقوقی است که به منظور تعیین حقوق و تکالیف اعضای یک شرکت یا سازمان، از جمله سهامداران، مدیران و روابط آن‌ها، استفاده می‌شود. در این مقاله، درباره تنفیذ و ابطال تقسیم‌نامه صحبت خواهیم کرد. تنفیذ تقسیم‌نامه به معنای اجرای قوانین و مقررات مربوط به تقسیم‌نامه است، در حالی که ابطال تقسیم‌نامه به معنای لغو یا عدم اعتبار قوانین و مقررات تقسیم‌نامه است.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل انحصار وراثت و کسب اطلاعات در رابطه با هزینه وکیل دعاوی ملکی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

ابطال تقسیم نامه

همانطور که در مقاله تقسیم نامه چیست گفته شد، تقسیم نامه سندی می باشد که سهم مالکان از مال مشاع را مشخص نموده و به شراکت آن ها در آن مال پایان می دهد. همچنین گفته شد که تقسیم نامه ها دارای انواع مختلفی می باشند که عبارت اند از: دستی، رسمی، ثبتی و محضری.

ابطال تقسیم نامه نیز به معنای باطل نمودن برگه تقسیم نامه می باشد. تقسیم نامه یا توافقنامه توافقی است که بین طرفین به منظور تقسیم دارایی‌ها، مالکیت‌ها و مسائل مشابه امضا می‌شود. اما در بعضی از موارد، شرایط یا عوامل جدید ممکن است باعث شود تا نیاز به ابطال تقسیم نامه پیش آید.

ابطال تقسیم نامه به معنای لغو یا بطلان کردن توافقی است که قبلاً بین طرفین انجام شده است. در این مقاله، در مورد ابطال تقسیم نامه و دلایل مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

ابطال تقسیم نامه سهم الارث، طبق قانون مدنی انجام می‌گرد. برای اینکه پیگیری این کار صورت بگیرد باید شخصی که اعتراض دارد، شکایت کرده و روند قانونی را اجرا نماید. اگر انحصار ورثه صورت بگیرد و این تقسیم بندی غلط باشد، باید از سوی دادگاه تایید گردد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید تقسیم ترکه وارد مقاله مربوطه شوید.

از جمله دلایل تنفیذ و ابطال تقسیم نامه عبارت اند از:

عدم رعایت قوانین و مقررات

بعضی از تقسیم نامه‌ها ممکن است با قوانین و مقررات مربوط به موضوعاتی مانند مالیات، املاک و مستغلات یا حقوق دیگران در تضاد باشند. در این صورت، طرفین ممکن است به دلایل حقوقی تصمیم به ابطال تقسیم نامه بگیرند.

تغییر شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی در طول زمان تغییر می‌کنند و ممکن است باعث شود که تقسیم نامه از نظر مالی و اقتصادی دیگر قابل اجرا نباشد. به عنوان مثال، افزایش یا کاهش قیمت‌ها، تغییر در قوانین مالیاتی و سایر عوامل مشابه ممکن است منجر به ابطال تقسیم نامه شود.

نقض شرایط تقسیم نامه

در برخی موارد، یکی از طرفین ممکن است شرایط تقسیم نامه را نقض کند. ممکن است یکی از طرفین عملکرد خود را به نحوی که در تقسیم نامه تعیین شده است انجام ندهد یا شرایطی را که در تقسیم نامه تعیین شده است رعایت نکند. در این صورت، طرف دیگر می‌تواند درخواست ابطال تقسیم نامه را داشته باشد.

روش‌های ابطال تقسیم نامه

ابطال تقسیم نامه می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی صورت بگیرد. در ادامه به برخی از روش‌های معمول ابطال تقسیم نامه اشاره می‌کنیم.

توافق نامه اصلاحی

در صورتی که طرفین به توافقی برسند و تغییراتی در تقسیم نامه اعمال شود که باعث برطرف شدن مسائل ایجاد شده و ادامه اجرای تقسیم نامه با شرایط جدید امکان پذیر باشد، می‌توانند توافق نامه اصلاحی را امضا کنند.

رسیدگی قضایی

در برخی موارد، ابطال تقسیم نامه ممکن است نیاز به رسیدگی قضایی داشته باشد. این به معنای ارائه دلایل و مستندات قانونی و تقاضای قاضی برای ابطال تقسیم نامه است.

مذاکره و توافق خارج از دادگاه

به جای رفتن به دادگاه، طرفین ممکن است تصمیم بگیرند مذاکره کنند و توافقی را بر سر ابطال تقسیم نامه بیافرینند. این روش معمولاً زمان و هزینه‌هایی را صرفه جویی می‌کند و به طرفین امکان می‌دهد خودشان در مورد شرایط توافق کنند.

اگر میخواهید بدانید برای انحصار وراثت کجا برویم بر روی مقاله مربوطه کلیک کنید.

نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه

در این بخش برای شما عزیزاتن نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه و نمونه رای ابطال تقسیم نامه عادی را قرار داده ایم.:

خواهان : شخص ذینفع خوانده : همه وراث حین الفوت خواسته : ابطال تقسیم نامه دلایل : گواهی حصر وراثت – تقسیم نامه و سایر مدارکی که نشان از بدهی متوفی دارد.

شرح دادخواست نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی مشهد با سلام و احترام ، به استخضار می رساند اینجانب احدی از وراث مرحوم محمد هستم . مورث اینجانب در زمان فوت به شخص دیگری که همسر اینجانب می باشد مبلغ سیصد و پنجاه هزار دلار بدهی داشته است. با توجه به عدم حضور اینجانب ، سایر وراث بدون در نظر گرفتن سهم اینحانب و بدون پرداخت دیون متوفی ترکه را تقسیم نموده اند.

همچنین مرحوم پدر دیون دیگری هم داشته است. که هیچکدام مرد رسیدگی قرار نگرفته اند. و پرداخت نشده است. توجها به اینکه مالکیت ورثه بر ترکه که مستقر نمی شود مگر بعد از ادای دیون متوفی (مستفاد از ماده ۸۶۸ ماده قانون مدنی) نامه ای که احدی از وراث را سایرین حذف نمایند نمی تواند اعتبار قانونی داشته باشد. علیهذا تقاضای ابطال تقسیم نامه پیوست را مستندا به مواد ۶۰۱ و ۸۶۸ و ۸۹۶ قانون مدنی و سایر قوانین جاری دارم.

نمونه رای ابطال تقسیم نامه عادی

خواسته خواهان ابطال تقسیم‌نامه عادی مورخه 7/10/88 با خواندگان است نظر به اینکه دعوی ابطال تقسیم‌نامه ازجمله دعاوی غیرمالی می‌باشد و به مستفاد از بند ب از ماده 331 قانون آیین دادرسی مدنی قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان بوده و از شمول دعاوی احصاء شده مذکور در مواد 367 و 368 از قانون مرقوم خارج می‌باشد.

لذا به جهت غیرقابل فرجام بودن دادنامه شماره 9040156 مورخ 8/12/91 شعبه چهارم دادگاه عمومی حقوقی اصفهان این شعبه مواجه با تکلیفی نیست پرونده به دادگاه صادرکننده رأی مورد فرجام‌خواهی ارسال می‌شود. رئیس شعبه 10 دیوان‌عالی ‌کشور مستشار عبداله پورـ میرمجیدی

برای دریافت پاسخ این سوال که صورت مجلس تفکیکی چیست کلیک کنید.

شرایط ابطال تقسیم نامه ارث

همانطور که بالاتر نیز در رابطه با شرایط ابطال تقسیم نامه و شرایط ابطال تقسیم نامه ارث گفته شد، برای اینکه تقسیم نامه ارث را باطل نماییدباید از یک وکیل انحصار وراثت حرفه ای و کاربلد مشاوره بگیرید.

در تمام مراحل انجام ارث و تقسیم بندی‌ها، فردی به عنوان کارشناس حضور دارد. با این حال ممکن است در برخی مواقع، تقسیم بندی‌ها درست صورت نگیرد. در این حالت می‌توانید با مشاوره حقوقی از یک وکیل کمک گرفته و روند قانونی را انجام دهید.

برخی موارد وجود دارد که طبق آن‌ها تقسیم نامه ارث می‌تواند باطل شود. یکی از مواردی که طبق آن بیشترین احتمال باطل شدن وراثت انجام می‌شود زمانی بوده که یک ملکی به صورت مشاع بین چند نفر تقسیم بندی شود.

سپس و در طول زمان بین افراد اختلاف افتاده و نتوانند مالکیت یک زمین یا خانه مشاع را عهده دار شوند. در این حالت ملک افراز می‌شود و سهم هر فرد به او داده می‌شود.

هزینه دادرسی ابطال تقسیم نامه

هزینه برگ دادخواست مبلغ مقطوع ثابت ۲۰۰۰۰ ریال است که به‌صورت سالیانه مشخص می‌شود. هزینه دادخواست برای هر دادخواستی صرف‌نظر از اینکه تعداد نسخه‌ها و صفحات آن چقدر است و اینکه دعوایی که مطرح شده است مالی است یا غیرمالی و اینکه دعوا در چه مرحله‌ای از رسیدگی قرار دارد رقم ثابتی به‌عنوان هزینه دادخواست دریافت می‌شود که در قالب تمبر به آن الصاق می‌گردد.

هزینه تطبیق اوراق و ضمائم با اصل آن‌ها برای هر برگی که تطبیق داده می‌شود ۳۰۰۰۰ ریال جداگانه تمبر الصاق و ابطال می‌شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه افراز ملک مشاع و استعلام هزینه اقرارنامه واگذاری ملک کلیک کنید.

شرایط ابطال تقسیم نامه عادی

شرایط ابطال تقسیم نامه عادی و موارد تقاضای ابطال تقسیم نامه عبارتند از: 1- عدم تراضی در هنگام تنظیم تقسیم نامه. 2- تقسیم به غلط واقع شده باشد. 3- تقسیم توام با اختلاط مال غیر باشد. 4- در حصه هر یک از شرکا عیبی ظاهر شود که حین التقسیم آنجا نبوده اند.

ابطال تقسیم نامه دستی

ابطال تقسیم نامه می‌تواند در صورتی که شرایط تقسیم نامه دیگر قابل اجرا نباشند یا قوانین و مقررات رعایت نشود، الزامی باشد. ابطال تقسیم نامه باید به دقت عمل شود و بهتر است با حقوقدانان متخصص مشورت گرفته شود.

برای ابطال تقسیم نامه ملک مشاع و ابطال تقسیم نامه عادی ارث پیشنهاد میشود از یک وکیل ملکی حرفه ای و کاربلد در این زمینه راهنمایی و مشاوره بگیرید.

برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع دعاوی ملکی و قوانین رسیدگی به آن ها کلیک کنید.

رای وحدت رویه ابطال تقسیم نامه

در این بخش رای وحدت رویه ابطال تقسیم نامه و نمونه رای ابطال تقسیم نامه را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

تاريخ صدور : 1372/09/02 تاريخ رسيدگي :2/9/1372 دادنامه : 72/558/18 خلاصه جريان پرونده : در تاريخ 25/1/75 خانم (پ) به طرفيت آقايان 1 – (ع) اصالتا” و قيمومتا” از طرف (الف) 2 – (م) 3 – (ح) 4 – خانم (ش) 5 – خانم (ز) دادخواستي به خواسته صدور حكم به ابطال تقسيم نامه شماره 29662 – 1/5/62 تنظيم شده.

در دفتر اسناد رسمي شماره 195 تهران به دادگاه هاي حقوقي 2 اصفهان تسليم داشته كه به شعبه هشتم ارجاع شده و ضمن دادخواست مزبور توضيح داده وي و خواندگان و نيز مرحومه (ك) فرد و مرحومه (خ) ورثه مرحوم (س) فرد مي باشند پس از فوت مورث وي به اتفاق خواندگان رديف سه الي پنج و دو نفر مرحومه ياد شده بخوانده رديف يك كه قيم تنها برادر صغيرشان نيز بوده جهت تقسيم تركه وكالت دادند كه وي مطابق قانون نسبت به اين امر اقدام نمايد بعضي از طريق دادگاه تركه تقسيم گردد ليكن وكيل مذكور با علم و اطلاع از اينكه به لحاظ وجود صغير بين وارث امر تقسيم بايستي در دادگاه انجام گيرد.

از مسير قانون و منظوري كه جهت تفويض وكالت به وي بوده خارج شده و بدون مراجعه به دادگاه با گرفتن مجوزي خلاف قانون از سر پرستي بدون رعايت عدالت و انصاف و رعايت حقوق موكل به خصوص وي كه طبق مواد 666 الي 668 قانون مدني تكليف قانوني وي بوده اقدام به تقسيم ظالمانه اي كرده كه خلاف قانون و منظور وي از تفويض وكالت بوده است )

لذا بدين ترتيب تقسيم نامه شماره 29662 –1/5/62 خلاف قانون تنظيم شده كه به استناد ماده 313 قانون امور حسبي و اين كه خلاف منظور وكالت بوده تقاضاي صدور حكم ابطال آن را دارد وچون ممكن است تا رسيدگي به حكم نهايي نسبت به ماترك نقل وانتقالاتي صورت گيرد تقاضياي تامين ماترك را دارد . پس از اقدام دادگاه به تعيين وقت و دعوت طرفين در جلسه رسيدگي مورخ 26/9/70 سه نفر از خواندگان به اسامي آقايان (ح)و(م) و خانم (ز) فرد اظهار داشته اند كه آنان نيز به تقسيم نامه مورد دعوي اعتراض دارند .

در پايان جلسه فوق قرار ملاحظه پرونده متشكله در دايره سرپرستي دادسراي اصفهان صادر شده است و پس از وصول پرونده مزبور و انجام استعلام از ادارات ثبت املاك اصفهان و تهران و شهر ري واداره كل مخابرات استان تهران و وصول پاسخ هايي ازآن مراجع سرانجام دادگاه در جلسه رسيدگي فوق العاده مورخ 23/1/72 ضمن عدول از تصميم قبلي يا اعلام ختم رسيدگي مبادرت به صدور قرار به خلاصه زير كرده است :

(صرف نظر از اين كه شخص خواهان در موقع تقسيم تركه صغير نبوده و از اين جهت ذينفع در طرح دعوي نمي باشد نظر به اين كه در شقوق سيزده گانه ماده 7 قانون تشكيل دادگاه هاي حقوقي يك و دو موارد صلاحيت دادگاه هاي حقوقي دو احصا ء مشخص گرديده و ابطال تقسيم نامه جز موارد مذكو ر در صلاحيت دادگاه هاي حقوقي دو تعيين نشده بند يك ماده مرقوم نيز مربوط به تقسيم تركه مي باشد نه ابطال تقسيم نامه :

و ماده 33 قانون آيين دادرسي مدني نيز ناظر به دعاوي ابطال تقسيمي است كه مسبوق به حكم دادگاه مي باشد و بر تقسيم هايي كه در خارج از دادگاه انجام گرفته دلالتي ندارد . عليهذا با توجه به صلاحيت عام محاكم حقوقي يك قرار عدم صلاحيت به شايستگي دادگاه هاي حقوقي يك اصفهان صادر و اعلام مي گردد .) پس از ارسال پرونده به دادگاه هاي حقوقي يك اصفهان و ارجاع آن به شعبه دوم آن دادگاه در جلسه فوق العاده مورخ 31/6/72 با بررسي اوراق پرونده و اعلام ختم رسيدگي مبادرت به صدور قرار عدم صلاحيت كرده و در اين قرار پس از ذكر خواسته دعوي خواهان و استدلالات شعبه هشتم دادگاه حقوقي دو اصفهان به شرح قرار صادره از آن دادگاه چنين نظر داده است (… دادگاه بنا به مراتب فوق الذكر و اين كه حسب مستفاد از شقوق ماده 1و6و7 ماده 7و ماده 33 قوانين موصوف دعوي تقسيم اعم از بطلان و غيره در صلاحيت دادگاه هاي حقوقي دو دانسته شده است بنابراين قرار عدم صلاحيت به شايستگي دادگاه هاي حقوقي دو اصفهان صادر مينمايد مقرر است.

دفتر با عنايت به حدوث اختلاف پرونده جهت حل اختلاف به مرجع صالحه ( ديوان عالي محترم كشور ) با رو نوشتي از قرار ارسال گردد). پس از وصول پرونده به ديوان عالي كشور و ثبت به كلاسه 23/67500 رسيدگي به مساله اختلاف به اين شعبه ارجاع شده است . هيات شعبه در تاريخ بالا تشكيل گرديد پس از قرائت گزارش آقاي … عضو مميز و بررسي اوراق پرونده نسبت به اختلاف در صلاحيت حاصله مشاوره نموده چنين راي مي دهند. بسمه تعالي با توجه به اين كه خواسته دعوي مطروحه خواهان كه در خواست ابطال تقسيم نامه رسمي شماره 29662-1/5/62 تنظيمي.

در دفتر اسناد رسمي شماره 190 تهران است و نه در خواست بطلان تقسيم تركه از مشمول مقررات بند يك ماده 7 قانون تشكيل دادگاه هاي حقوقي يك و دو و ماده 33 قانون آيين دادرسي مدني خارج بوده و از جمله دعاوي مالي موضوع بند 2 ماده 7 قانون فوق الاشعار است كه به تقويم خواسته نياز داشته و صلاحيت رسيدگي دادگاه تابع انصاب قانوني مي باشد لذا در شرايط فعلي كه خواسته دعوي مطروحه تقويم نگرديده اين شعبه فارغ از اظهار نظر در خصوص اختلاف حاصله است مقرر مي گردد.

پرونده به دادگاه حقوقي دو اصفهان (شعبه هشتم ) كه دعوي ابتدائا” در آن دادگاه اقامه شده اعاده گردد تا پس از تقويم خواسته توسط خواهان وفق مقررات قانوني اقدام نمايند

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با لایحه ابطال تقسیم نامه و لایحه دفاعیه ابطال تقسیم نامه با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

همچنین اگر میهخواهید بدانید صلح نامه چیست و قوانین ملک مشاع چه می باشد کلیک کنید.

ابطال تقسیم نامه ارث

در رابطه با ابطال تقسیم نامه ارث باید بگوییم هر گاه بعد از تقسیم یکی از وراث صاحب مالی گردد و بعد معلوم گردد در مال عیبی وجود دارد می تواند به خاطر وجود این عیب تقسیم مزبور را برهم زند و می تواند با اثبات عیب و اینکه در زمان تقسیم از وجود عیب خبر نداشته تقاضای ابطال تقسیم کند.

ابطال تقسیم نامه مالی است یا غیر مالی

یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را در رابطه با تنفیذ و ابطال تقسیم نامه به خود درگیر کرده است این است که ابطال تقسیم نامه مالی است یا غیر مالی و یا دعوای ابطال تقسیم نامه مالی است یا غیر مالی، در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم دعاوی ابطال تقسیم نامه مالی می باشند.

همچنین در پاسخ اینکه ایا تقسیم نامه انحصار وراثت امضا شده توسط وراث سندیت قانونی دارد نیز باید بگوییم بلهتقسیم نامه انحصار وراثت امضا شده توسط وراث سندیت قانونی دارد.

نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه ارث

برای دانلود فایل پی دی اف نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه زمین و نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه ماترک به همراه نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه رسمی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

تقسیم نامه قابل ابطال است

ابطال تقسیم نامه زمین کشاورزی

در رابطه با تقسیم نامه زمین کشاورزی باید بگوییم در صورتی که در تقسیم زمین شخص فوت شده، اشتباهی محقق شده باشد. در این صورت، به دلیل اشتباه در شخص یا موضوع طرف مصالحه، امکان ابطال تقسیم نامه زمین کشاورزی وجود دارد. در فرضی که عقد تقسیم، تنظیم شده باشد و اشخاص دیگر به دلیل عدم توجه وراث به حق ارتفاق و حق انتفاع، ضرر کنند، امکان ابطال تقسیم نامه زمین کشاورزی وجود خواهد داشت.

در صورتی که زمین اشخاص دیگری نیز موضوع تقسیم قرار گیرد، صاحبان نفع می‌توانند برای ابطال تقسیم نامه زمین اقدام کنند. در صورتی که ورثه از میزان سهم قانونی خود اطلاع نداشته باشند و سپس نسبت به میزان خاصی با سایر وراث به توافق برسند امکان ابطال تقسیم نامه وجود دارد. زیرا در این صورت، دریافت سهم قانونی که جزء قوائد آمره است، رعایت نمی‌گردد.

برای ابطال تقسیم نامه رسمی و ابطال تقسیم نامه مالی یا غیر مالی به خصوص ابطال تقسیم نامه عادی ملک مشاع با یک وکیل ملکی مشورت بگیرید، ما در دفتر وکالت تهران انواع وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری را به شما عزیزان معرفی میکنیم تا پرونده های ملکی و انحصار وراثت شما به خوبی پیش برده شود.

ابطال تقسیم نامه شفاهی

در مال مشاع دعوی ابطال تقسیم نامه، مالکیت هر یک از شریکان اصالت خود را از دست نمی دهد اما در عالم خارج آمیخته با حق دیگران است به گونه ای که در هر جزء وجود دارد بدون اینکه بتوان مصداق مستقل و جداگانه ای برای آن تعیین کرد.

اثر مستقیم تقسیم از بین رفتن حالت اشاعه و اختصاص سهم هریک از مالکین به نحو جدا و مستقل می باشد. لازم به ذکر است که تقسیم مال در افراز بر اساس میزان سهم هر شریک در تقسیم نامه صورت می گیرد که می تواند مساوی باشد یا متغیر. از شرایط صحت تقسیم نامه رضایت تمامی شرکا به آن می باشد.

برای ابطال یا بطلان تقسیم نامه و درخواست ابطال تقسیم نامه از یک وکیل تقسیم نامه حرفه ای کمک بگیرید.

مدارک لازم برای ابطال تقسیم نامه

از جمله مدارک لازم برای ابطال تقسيم نامه و ابطال تقسیم نامه وراث عبارت اند از:

  • تصویر مصدق تقسیم نامه
  • به همراه داشتن کارت ملی و کارت عابر بانک
  • شهادت شهود و مطلعین
  • اتیان سوگند
  • سایر دلایل و مستندات

مدارک لازم برای ابطال تقسیم نامه ترکه و ابطال تقسیم نامه عادی نیز موارد ذکر شده در بالا می باشد.

راه های ابطال تقسیم نامه

همانطور که بالاتر نیز در رابطه با مراحل ابطال تقسیم نامه و شرایط ابطال تقسیم نامه گفته شد، به دو روش میتوانید اقدام به ابطال انواع تقسیم نامه از جمله: ابطال تقسیم نامه مالی یا غیرمالی، ابطال تقسیم نامه ملک و … نمایید.

ابطال با تراضی شرکا یکی از روش ها و راه های ابطال تقسیم نامه می باشد، با توجه به اینکه اراضی جهت انحلال تقسیم‌نامه باید ثبت شود می توان دلیل آن را به این مسئله ی قانونی ارتباط داد که به هرحال در هر وضعیتی هر یک از قسمتهای ملک مفروز شده که به طور کامل تقسیم و تعدیل سهام شده اند و حتی سند مالکیت مفروز صادر شده در نهایت با انجام و ابطال تقسیم‌نامه و صورت جلسه ی تفکیکی ملک میتوان به طور قطعی این موضوع را اعلام کرد که سند مالکیت مالکین مفروز ملک مشاع باطل می گردد و با استناد به تراضی و توافق میان شرکا که از قبل شکل گرفته است.

برای ابطال تقسیم‌نامه برای صدور مجدد سند مالکیت و تفکیک سهام می‌توانند به کمک وکیلی با تجربه اقدام کنند تا روند حقوقی پرونده آنها با سرعت بیشتری طی شود. ابطال به جهت حکم دادگاه نیز روش دوم می باشد شرایط ابطال تقسیم نامه عادی و رسمی به نحوی میباشد که باید هر سه شرط زیر وجود داشته باشد:

در هنگام تفکیک سهام شرکت و انجام تقسیم کردن اراضی، مشخص شود که یکی از صاحبان ملک با استفاده از راه های مختلف سودجویی، سهمی بیشتر از سهم عادی دیگر مالکان به او رسیده است. در مواردی که مشخص شود در موقع تقسیم و تعدیل سهام، سهم و قسمت شخص دیگری غیر از شرکا در سهم شرکا وارد شده باشد و به ضرر او باشد. در صورتی که تقسیم و افراز ملک مشاع، موجب تضییع حقوق مسلم افراد گردد.

قانون ابطال تقسیم نامه

بر اساس قانون ابطال تقسیم نامه و ماده قانونی ابطال تقسیم نامه:

ماده 600، 601 و 602 قانون مدنی اعلام می‌کند که اگر تقسیم ارث به صورت نابرابر و اشتباه صورت گرفته باشد، می‌توان تقسیم نامه را ابطال کرده و دوباره از اول این کار را انجام داد.

طبق این ماده‌ها هرگاه که بعد از تقسیم کردن ارث مشخص شود که اشتباهی صورت گرفته، این تقسیم باطل می‌شود.

فرق ابطال و بطلان تقسیم نامه

در رابطه با فرق ابطال و بطلان تقسیم نامه باید بگوییم، ابطال موضوعیست که صرفا از طریق یکی از طرفین معامله یا هر دو طرف آن قابل اعمال می باشد حتی در صورتی که مقام قضایی حکم آن را صادر نماید. بطلان منوط به حکم دادگاه است و در صورت اعلام آن توسط دادگاه آثار آن قطعی می گردد و لازم الاجرا می باشد.

سوالات متداول

شرایط تنفیذ و ابطال تقسیم نامه چیست؟

یکی از موارد اصلی و شرایط ابطال تقسیم نامه این است که اگر تقسیم ارث به صورت نابرابر و اشتباه صورت گرفته باشد، می‌توان تقسیم نامه را ابطال کرده و دوباره از اول این کار را انجام داد.

تنفیذ و ابطال تقسیم نامه یعنی چه؟

تنفیذ و ابطال تقسیم نامه به معنای باطل نمودن قرار داد تقسیم نامه می باشد.

فرق ابطال و بطلان تقسیم نامه چیست؟

فرق ابطال و بطلان تقسیم نامه را در داخل مقاله به صورت جامع قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت