به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ممانعت از حق

ممانعت از حق

ممانعت از حق به معنای مانع شدن دارنده حق از استفاده از حق خود است، لازم به ذکر است موضوع ممانعت از حق، حق ارتفاق و انتفاع می باشد. در ممانعت از حق دارنده حق نمی تواند از حق خودش استفاده نماید.

در رابطه با الزام به ممانعت از حق باید بگوییم چنانچه کسی مانع استفاده از حقوق قانونی شخص در ملکی شود ممانعت از حق نموده و در دعوای ممانعت از حق خواهان از مرجع قضایی می خواهد تا مانعی را که سبب جلوگیری وی از بهره مندی از حقوق انتفاعی و ارتفاقی شده است را رفع نماید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با الزام به ممانعت از حق و لایحه دفاعیه ممانعت از حق کیفری به صورت جامع آشنا شوید.

شما عزیزان می توانید با دریافت مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار ما عزیزان قرار دهند.

ممانعت از حق

الزام به ممانعت از حق

با توجه به گفته های بالا در رابطه با ممانعت از حق، در رابطه با الزام به ممانعت از حق باید بگوییم درصورتی که شخصی که خود مالک مشاعی ملکی است دارای حق انتفاع یا ارتفاق در همان ملک باشد و شریک او مانع استفاده او از حقش گردد به موجب ماده 167 قانون آیین دادرسی می تواند نسبت به دعوای حقوقی ممانعت از حق اقدام نماید.

دعوای ممانعت از حق همانند الزام به رفع مزاحمت تضمین اجرای قاعده‌ ای می باشد که در ماده ۱۰۶ قانون مدنی بیان شده است: «مالک ملکی که مورد حق الارتفاق غیر است نمی‌تواند در ملک خود تصرفاتی نماید که باعث تضییع یا تعطیل حق مزبور باشد مگر با اجازه‌ی صاحب حق» و همچنین ماده‌ ۹۷ قانون مدنی: «هرگاه کسی از قدیم در خانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق مرور داشته، صاحب‌خانه یا ملک نمی‌تواند مانع آب بردن یا عبور او از ملک خود شود و همچنین است سایر حقوق از قبیل حق داشتن در و شبکه و ناودان و حق شرب و غیره».

همانطور که در مفاد بالا ذکر شد، چنانچه فردی اقداماتی را انجام دهد که شما نتوانید به خانه خود وارد شوید، این‌ موضوع به‌ عنوان ممانعت از حق محسوب می‌ گردد. اما چنانچه این شخص مانع استفاده شما از بخشی از خانه شود، این اقدام با ‌عنوان مزاحمت قابل پیگیری می باشد.

الزام به ممانعت از حق همانند الزام به رفع تصرف عدوانی در واقع نوعی اجبار می باشد، این نکته را در نظر داشته باشید که در دعاوی ممانعت از حق توجهی به مالکیت فرد نمی شود و باید اثبات گردد که مدعی ممانعت از حق، پیش از ممانعت خوانده دعوا، ملک را در تصرف خود داشته و اکنون به صورت غیر قانونی از تصرف او خارج شده است.

لازم به ذکر است ممانعت از حق یعنی اینکه کسی مانع استفاده از حق قانونی فرد دیگری در یک ملک شود. در دعوای ممانعت از حق، خواهان از دادگاه صالح می خواهد که حکم به رفع مانعی دهد که باعث جلوگیری از استفاده وی از حق قانونی اش شده است.

یکی از نکات مهم در رابطه با الزام به ممانعت از حق این است که برای ارائه دادخواست الزام به رفع ممانعت از حق لازم است که خواهان دعوا، سابقه تصرف در ملک را دارا باشد.

دفتر وکالت تهران یکی از بهترین و بزرگترین دفاتر رسیدگی به امور مربوط به انواع ممانعت از حق و همچنین رسیدگی به جرم و مجازات ممانعت از حق می باشد. بسته به ارزش ملک هزینه افراز ملک مشاع مشخص می گردد.

شما عزیزان در طول روز می توانید برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات تخصصی لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. 02188939832

چنانچه در رابطه با اختلاف در ملک مشاع و همچنین پاسخ این سوال که خلع ید به چه معناست با مشکل مواجه شدید کلیک نمایید.

برای شکایت از ممانعت از حق میتوانید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه اینترنتی ثبت دادخواست اقدام نمایید.

جهت ثبت دادخواست یا شکوائیه خود و ارسال آن به دادگاه در خصوص دعاوی ممانعت از حق، به صورت حضوری، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. امکان ثبت دادخواست حقوقی به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سامانه ثبت دادخواست، به آدرس remission.adliran.ir/PetitionEdit.aspx نیز فراهم می باشد.

برای اطلاع از جلسات رسیدگی دادگاه یا دادسرا از دعاوی ممانعت از حق، از آنجا که ابلاغ وقت رسیدگی و حضور، صرفا از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک یا همان سامانه ثنا صورت می پذیرد، باید شاکی یا خواهان دارای حساب کاربری در سامانه ثنا باشد.

در صورت عدم داشتن حساب در سامانه ثنا فرد می تواند به صورت حضوری و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا به صورت اینترنتی و با مراجعه به سامانه adliran.ir، اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا نماید.

نمونه رای ممانعت از حق کیفری
نمونه رای ممانعت از حق کیفری

نمونه رای ممانعت از حق کیفری

قبل از شروع بررسی نمونه رای ممانعت از حق کیفری ابتدا بهتر است کمی در رابطه با انواع ممانعت از حق و الزام به رفع ممانعت از حق آشنا شوید. انواع ممانعت از حق عبارت اند از:

ممانعت از حق به دو نوع کیفری و حقوقی تقسیم بندی می شود، این تقسیم بندی برای شیوه پیگیری صاحب حق می باشد و در واقع صاحب این حقوق می تواند دعوای رفع ممانعت از حق را یا از طریق مراجع کیفری و یا حقوقی پیگیری کند.

همانطور که بالاتر نیز گفته شد براساس ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی: دعوای ممانعت از حق عبارت است از تقاضای کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد.

همچنین براساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی : هر کس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت ‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌ زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگل ها و مراتع ملی شده، کوهستان ها، باغ ها، قلمستان ها،‌ منابع آب، چشمه ‌سارها، انهار طبیعی و پارک های ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر‌ اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌ باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا‌ بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا ‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌ گردد.

برای مشاهده رای وحدت رویه الزام به ایفای تعهد کلیک کنید.

ماده ممانعت از حق:

به موجب ماده 159 قانون آیین دادرسی مدنی دعوای ممانعت از حق تقاضای کسی است که رفع ممانعت از حق ارتفاق و انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد و به موجب ماده 690 قانون مجازات اسلامی این عمل جرم و دارای مجازات است.

حال که با انواع ممانعت از حق و مفاد قانونی آنها اشنا شدیم، در این بخش نمونه رای ممانعت از حق کیفری را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

1- آقای م.ن. فرزند ع. با وکالت اقای جعفر قنبری به نشانی ….. 2- دادستان محترم به نشانی رفسنجان متهمین: 1. آقای م.ف. فرزند .. 2. آقای م.ف. فرزند .. با وکالت آقای م.پ. فرزند ح. به نشانی رفسنجان اتهام: ممانعت از حق ارتفاق گردشکار: دادگاه پس از بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.

رای دادگاه در خصوص اتهام آقایان 1: م.ف. فرزند م.، 41 ساله، 2: م.ف. فرزند م. 42 ساله، هر دو اهل و ساکن رفسنجان، شغل آزاد، متاهل و فاقد سابقه کیفری، دایر بر مشارکت در ممانعت از حق ارتفاق موضوع شکایت آقای ع.ح. بوکالت از آقای م.ن.، اینک دادگاه با عنایت به مجموع اوراق و محتویات پرونده از جمله شکایت شاکی، گزارش مرجع انتظامی، صورتجلسه مضبوط در پرونده، شهادت شهود، قرارداد عادی مورخ 17/10/83، پاسخ استعلام 29/9/93 شهرداری رفسنجان، اسناد و مدارک تقدیمی طرفین، تصاویر مندرج در پرونده، تحقیقات معموله و کیفر خواست صادره از ناحیه دادسرای محترم عمومی و انقلاب شهرستان رفسنجان، و دفاعیات بلاوجه. متهمان نزد دادگاه، و النهایه احراز مسدود نمودن مسیر تردد به ملک شاکی توسط متهمان از طریق تخریب، بزه انتسابی به نامبردگان را محرز و مسلم دانسته و به استناد ماده 690 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375، و بند پ ماده 86 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ناظر به ماده 83 قانون مزبور، هر کدام را به پرداخت مبلغ بیست میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت و نیز رفع ممانعت از حق محکوم می نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ در محاکم محترم تجدیدنظر استان کرمان میباشد.

لایحه دفاعیه ممانعت از حق کیفری:

لایحه دفاعیه حق ارتفاق در رابطه با ممانعت از حق ریاست محترم شعبه…………دادگاه عمومی(جزایی)………… احتراماً به استحضار می رساند که اینجانب جعفر قنبری وکیل متهم آقای………….فرزند……..سن………….شغل……… که در پرونده کلاسه……..متهم به ممانعت از حق برای آقای…………..فرزند…….صدور حکم برائت متهم موصوف را خواستارم و دلایل اینجانب به شرح ذیل است:

۱-حکایت این است که شخصی از دست موکل اینجانب شکایت می‌کند ،که موکل اینجانب برای ایشان ممانعت از حق نموده است.به این دلیل که شاکی از ملک شخصی موکل اینجانب مدعی است حق عبور دارد،و هیچ دلیلی دال بر ادعای خویش ارائه نکرده است که از ملک موکل اینجانب حق عبور دارد که موکل اینجانب از حق ایشان ممانعت به عمل آورده است.

۲-تحقیقات محلی و مدل محلی منعکس در پرونده دلیل بر اثبات این ادعا است که شاکی از ملک موکل اینجانب حق عبور ندارد ،با توجه به اینکه برای طرح شکایت ممانعت از حق باید قبلا حقی وجود داشته باشد،که ممانعت از آن معنا داشته باشد،با توجه به این که اصل موضوع یعنی حق عبور در ملک موکل اینجانب موجود نیست،پس دلیلی ندارد که ایشان مدعی…..از حق باشد.با این اوصاف از دادگاه محترم تقاضای صدور حکم برائت متهم موصوف را خواهانم.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با الزام به تنظیم سند رسمی وارد مقاله مربوطه شوید.

ممانعت از حق در ملک مشاع
ممانعت از حق در ملک مشاع

ممانعت از حق در ملک مشاع

همانطور که در مقاله اثبات مالکیت نیز گفته شد، جرم ممانعت از حق در ملک مشاع به این معنی می باشد که فردی سبب عدم استفاده از ملک مشاع توسط فرد یا افراد دیگر می گردد. بر اساس ماده ۱۵۹ از قانون آیین دادرسی مدنی، ممانعت از حق در ملک مشاع به معنای تقاضای یک فرد مبنی بر رفع ممانعت از حق انتفاع یا ارتفاق خود در ملک مورد نظر می باشد.

شما عزیزان میدانید که اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک در قانون جمهوری اسلامی یک جرم به حساب آمده و فرد مالک میتواند اقدام به شکایت و دادخواست از دادگاه صالح نماید. برای ممانعت از حق در ملک مشاع و اینکه خواهان دعوا ثابت کند که دیگری مانع از حق او شده است، ابتدا باید ثابت کند که در ملک ممانع، دارای حق ارتفاق یا انتفاع بوده است و مالک مانع از استفاده او از این حق شده است.

این نکته را در نظر داشته باشید که منشا این حق اهمیت ندارد و ممکن است که صاحب این حقوق در گذشته به ناحق به این حقوق دست یافته باشد آنچه برای مرجع قضایی اهمیت دارد این است که دارای حق در ملک دیگری باشد.

شما عزیزان میتوانید برای مشاهده نمونه دادخواست خلع ید مشاعی و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با نحوه درخواست ممانعت از حق در ملک مشاع در دادگاه با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. 02188939832

به طور کلی میتوان گفت ملک مشاع ملکی است که مالکیت آن بین دو یا چند نفر مشترک باشد. مالکین مشاعی در ملک مشترک هستند و متصرفات آن ها مشخص نمی باشد. پس در واقع ممانعت از حق در ملک مشاع جرم به حساب می اید.

همچنین لازم به ذکر است مجازات فروش مال مشاع بدون اذن شريك نیز جرم به حساب آمده و در قانون ایران دارای مجازات مربوط به خود می باشد. در ادامه در رابطه با مجازات ممانعت از حق و جرم ممانعت از حق به صورت جامع صحبت کرده ایم.

مجازات ممانعت از حق

مجازات مزاحمت ملکی و همچنین مجازات ممانعت از حق در ایران به صورت زیر می باشد:

به موجب ماده 690 قانون مجازات اسلامی لایحه دفاعیه حق ارتفاق این جرم دارای مجازات 15 روز تا 6 ماه حبس و رفع ممانعت از حق و اعاده وضع به حالت سابق خواهد بود.

جرم ممانعت از حق و جزای ممانعت از حق حبس و جریمه نقدی می باشد. همانطور که بالاتر نیز گفته شد، با توجه به اینکه هرگونه دعوای راجع به مال غیرمنقول به‌ ویژه دعوای مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن باید در دادگاهی اقامه گردد که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع می باشد.

هر چند که مدعی علیه در آن حوزه مقیم نباشد و از آنجا که تقاضای ابطال سند مالکیت رسمی به‌ نوعی ورود به ادعای مالکیت و راجع به دعوی مالکیت راجع به آن است رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول می باشد.

حکم ممانعت از حق و ممانعت از حق حقوقی نیز با توجه به نوع آن متغیر می باشد. از جمله ارکان مادی جرم ممانعت از حق عبارت اند از:

  • انجام فعل مثبت مادی:فعل مثبت مادی،بنابراین این جرم با ترک فعل محقق نمی شود.
  • غیرمنقول بودن مال:موضوع جرم ممانعت از حق مال غیرمنقول می باشد بنا بر نظریه مشورتی قوه قضاییه شماره 4498/7 اموال منقول از شمول ماده 690 خارج می باشند بنابراین  اگر ممانعت از حق در خصوص اموال غیرمنقول رخ دهد جمبه کیفری نداشته و جرم نمی باشد.
  • تعلق مال به دیگری :مال موضوع این جرم می بایست به فرد دیگری باشد نه اینکه مال صاحب حق باشد.
  • نتیجه مجرمانه:جرم موضوع این ماده می بایست مقید باشد .جرائم مندرج در ماده 690 قانون تعزیرات از جرائم مقید است و تحقق جرم منوط به تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری و یا تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و یا اقدام به هرگونه تجاوز یا تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق است.

ممانعت از حق حقوقی دارای شرایط و قوانین مربوط به خود می باشد. در ممانعت از حق حقوقی، فردی از استفاده از یک حق قانونی برای یک مالک در ملکش جلوگیری می‌ نماید بدون آن که ملک وی را تصرف کند.

اگر میخواهید بدانید حق انتفاع و ارتفاق چیست وارد مقاله مربوطه شوید.

خسارت ممانعت از حق
خسارت ممانعت از حق

خسارت ممانعت از حق

اگر جرم مزاحمت و ممانعت از حق در دادگاه کیفری محرز شده باشد دادگاه حقوقی باید حکم به پرداخت خسارت ناشی از بزه بر مبنای نظر کارشناس صادر نماید چرا که حکم دادگاه کیفری برای دادگاه حقوقی قابل متابعت می باشد. خسارت ممانعت از حق را با ذکر یک مثال برای شما عزیزان قرار داده ایم.

در خصوص واخواهی داود ل.الف. از دادنامه 792-1393/8/25 که بموجب ان واخواه بپرداخت مبلغ 80/000/000ریال بابت خسارت وارده از بابت ایجاد مزاحمت توسط واخواه در خصوص استفاده از اپارتمان وی محکوم گردیده نظربه اینکه واخواه منکر ادعای واخوانده بوده وواخوانده هم دلیلی در خصوص ایجاد مزاحمت از سوی واخواه ارائه نداده دادگاه مستندا به مواد 197و 306قانون ایین دادرسی مدنی مدنی با نقض دادنامه مورد اعتراض حکم به بطلان دعوی خانم ن. م. صادر واعلام مینماید رای صادره حضوری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر درمحام تجدیدنظر استان تهران میباشد. مستشار دادگاه تجدیدنظر مامور در شعبه 189 دادگاه حقوقی تهران-رسول بهلولی

نمونه شکواییه ممانعت از حق

در این بخش برای شما عزیزان نمونه دادخواست رفع ممانعت از حق و نمونه شکواییه ممانعت از حق را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

بسمه تعالی شاکی : جعفر عسگری به اقامتگاه مشتکی عنه: حجت دست به اقامتگاه= محل وقوع جرم: حسن آباد مدارک و مستندات: مبایعه نامه وکالتنامه و عندالزوم شهادت شهود سرپرست محترم دادسرای ناحیه تهران با سلام و عرض ادب احتراماً با ارائه یک برگ وکالتنامه و اعلام قبول موکل حسب اظهارات موکد ایشان به استحضار میرساند:

مستنداً به مبایعه نامه مورخ موکل سه دانگ از شش دانگ ملک واقع در خ حسن آباد(امام زاده قاسم) انتهای خ شکیبایی روبروی سیل بند پ ۵۸ از آقای محمد کریم که با ارائه وکالتنامه مورخ ۲۱/۰۸/۹۳ وکالت در فروش ۳ دانگ از ملک را داشته خریداری میکند ولیکن مع الاسف پس از حضور ایشان در ملک مشتکی عنه به بهانه های واهی از ورود موکل جلوگیری کرده است.

درحالیه با توجه به اینکه ملک اساساً فاقد سند بوده و عرفاً با مبایعه نامه منتقل میشده است و براین اساس مالکیت موکل مستقر میباشد ، و با توجه به وصف مجرمانه اقدامات مشتکی عنه مبنی بر ممانعت از حق وفق ماده ۶۹۰ق.م.ا(تعزیرات)ضمن درخواست دستور مبنی بر رفع ممانعت ازحق از محضر محترمتان تقاضای رسیدگی برای احقاق حقوق حقه موکل مورد استدعاست. قبلاً از بذل عنایات خاصه حضرتعالی کمال امتنان و سپاس دارم.

با تجدید مراتب احترام …….. با وکالت از ……

نمونه دادخواست الزام به رفع ممانعت از حق:

با سلام و تقدیم احترام به استحضار می رساند اینجانب نسبت به ملک مشتکی عنه به آدرس ………. دارای حق ارتفاق/ انتفاع می باشم. متاسفانه مشتکی عنه بدون هیچ دلیل قانونی و بدون اجازه اینجانب و با اطلاع از این که این حق متعلق به اینجانب می باشد با اقداماتی شامل …… از استفاده بنده از حق مزبور ممانعت می کنند.

اینجانب بارها به مشتکی عنه برای رفع ممانعت از حق تذکر داده ام و حتی به موجب اظهارنامه رسمی مورخ……تقاضای رفع ممانعت نموده ام که هیچ نتیجه ای نداشته و ایشان همچنان از حق اینجانب ممانعت به عمل می آورد. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل …. می باشد و سال هاست از حق مزبور استفاده می نمایم به استناد ماده 690 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام ممانعت از حق مورد استدعای اینجانب است.

ضمنا با توجه به اینکه اقدامات متهم منجر به ورود خساراتی به اینجانب به مبلغ ……..گردیده ، بدواً صدور و اجرای تامین خواسته مورد استدعاست.

ارتفاق رای وحدت رویه ممانعت از حق

در رابطه با ارتفاق رای وحدت رویه ممانعت از حق باید بگوییم قدم اول برای اقامه دعوا طبق قانون آیین دادرسی مدنی تنظیم دادخواست با عنوان رفع مزاحمت و ممانعت از حق و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت آن می باشد که دعوای غیر مالی بوده و هزینه دادرسی آن ثابت است.

شما باید برای کسب اطلاعات در رابطه با ارتفاق رای وحدت رویه ممانعت از حق با مدارک لازم و کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه به دفاتر مراجعه نمایید. برای ثابت نمودن استفاده از حق خود در دادگاه و دادخواست الزام به رفع ممانعت از حق یک وکیل ملکی راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

دادخواست الزام به رفع ممانعت از حق نیازمند دارا بودن دانش کافی در زمینه الزام و التزام و انواع ممانعت از حق و شرایط پیگیری آن ها می باشد، به همین دلیل پیشنهاد میشود انجام این کار را به یک وکیل ملکی مجرب و حرفه ای بسپارید.

دفتر وکالت تهران به عنوان یکی از معروف ترین و حرفه ای ترین دفاتر وکالتی انجام امور مربوط به الزام به رفع ممانعت و مزاحمت از حق همواره رضایت موکلین را به خود جلب نموده است. شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ما 02188939832 تماس حاصل فرمایید.

ماده ممانعت از حق کیفری

با توجه به گفته های بالا زمانی که نسبت به حقوق قانونی شما در ملک دیگری مانعی از سوی کسی ایجاد شده باشد شما این حق را خواهید داشت که به طرح شکایت کیفری ممانعت از حق بپردازید. این عمل به موجب ماده 690 قانون مجازات اسلامی جرم و دارای مجازات 15 روز تا 6 ماه حبس و رفع ممانعت از حق و اعاده وضع به حالت سابق خواهد بود.

سوالات متداول

حق الزام چیست؟

حق الزام به معنای حق متعهد کردن می باشد. در واقع حقی می باشد که در آن فرد موظف به انجام یبک کار و یا یک تعهد میشود.

ممانعت از حق یعنی چه؟

ممانعت از حق فردی از استفاده از یک حق قانونی برای یک مالک در ملکش جلوگیری می‌ نماید بدون آن که ملک وی را تصرف کند. داخل مقاله در رابطه با ممانعت از حق صحبت کرده ایم.

دادخواست ممانعت از حق به چه صورت است؟

دادخواست ممانعت از حق را بهتر است به یک وکیل ملکی حرفه ای و مجرب بسپارید، برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

نحوه شکایت از دعوای ممانعت از حق چگونه است؟

نحوه شکایت از دعوای ممانعت از حق با ثبت شکوائیه یا دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت