به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

چک بهتر است یا سفته

چک بهتر است یا سفته

هرانچه که بادی در رابطه با چک و سفته بدانید در این مقاله قرار داده ایم، اگر نمیدانید چک بهتر است یا سفته تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب چک و سفته آشنا شوید.

سوالات متداول
چک بهتر است یا سفته
چک بهتر است یا سفته

چک بهتر است یا سفته

برای پاسخ به این سوال که چک بهتر است یا سفته ابتدا باید سفته و چک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم،

همانطور که در مقاله چک چیست در رابطه با مزایا و معایب چک صحبت کردیم، چک به برگه ای میگویند که افراد به جای پول نقد از آن استفاده میکنند. در واقع چک زمانی صادر می شود که فردی مقداری پول داخل حساب خود دارد و میخواهد آن را به صورت چک به فرد دیگری برپدازد.

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای حقوقی خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان بهترین وکیل چک در تهران استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

بر اساس تعریف متخصصین این حوزه چک یک سند تجاری می باشد که بانک برای استرداد وجه و اعتبار قابل استفاده یا انتقال آن به اشخاص دیگر به صاحب حساب می دهد.

البته صاحب حساب برای دریافت چک باید شرایط لازم را داشته باشد. طبق قانون چک باید بر روی بانک کشیده شود، به این معنی که محال علیه چک باید بانک باشد. چک هایی که موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه صادر می کنند چک هستند، اما حمایت های قانونی صدور چک شامل آن ها نمی شود.

در این بخش فیلم پاسخ به این سوال که چک بهتر است یا سفته را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

با توجه به گفته های بالا متوجه شدیم که گرفتن چک از بانک شرایط مخصوص به خود را دارد که در صورت نداشتن یکی از این شرایط شما قادر به دریافت چک نخواهید بود.

در رابطه با سفته نیز در مقاله ی سفته چیست صحبت کردیم که طبق آن، سفته یکی از اسناد تجاری می باشد که افراد طی آن باید در زمان مشخص شده و یا عندالمطالبه مقدار وجه نوشته شده در سفته را بپردازند.

امروزه بسیار شاهد این موضوع هستیم که بجای استفاده از چک ها و یا پول نقدر افراد جامعه از سفته استفاده میکنند. معمولا مواردی که در سفته باید ذکر شود مواردی همچون نام گیرنده، مبلغ، تاریخ صدور و پرداخت می باشد. پس از تهیه برگه سفته و درج این موارد ذکر شده، صادر کننده سفته آن را مهر و امضا کرده و به نوعی به پرداخت وجه مورد نظر متعهد می شود.

اگر به عنوان یک کارمند یا کارگر در شرکت ها و واحدهای اقتصادی تازه مشغول به کار شده اید احتمالا با جنجال های مربوط به سفته آشنا هستید. به همین دلیل دانستن انواع سفته و همینطور قوانین مربوط به آن برای هر فردی ضروری می باشد.

علاوه بر چک، درصورتی که با مشکل عدم پرداخته برات و سفته مواجه شدید، حتما با ما تماس بگیرید.

اگر برای دریافت مشاوره رایگان امور بانکی، به دنبال وکیل بانکی تهران هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای بانکی فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور بانکی تسلط دارند. شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره امور بانکی با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

در رابطه با این سوال که چک بهتر است یا سفته باید بگوییم که پاسخ ما چک می باشد، چرا که در صورت وصول نشدن ان 4 راه برای مطالبه وجه وجود دارد، اما در سفته تنها یکم راه برای درخواست مطالبه ی آن وجود دارد و میستوان گفت با مقایسه ی این که برای چک 4 راه و برای سفته 1 راه برای مطالبه ی وجه وجود دارد، چک بهتر از سفته می باشد.

مزایای سفته نسبت به چک

در رابطه با مزایای سفته نسبت به چک باید بگوییم، سفته با توجه به نوع آن متغیر می باشد، انواع سفته به صورت زیر می باشد.

  • سفته جهت ضمانت

هنگامی که فردی یک پروژه ای را برعهده میگیرد و وجهی به او پرداخت می شود، به عنوان ضمانت سفته ای بین طرفین نوشته میشود که به نوعی ضمانت کننده تحویل پروژه باشد.

  • سفته حسن انجام کار و یا همان سفته استخدام

معمولا شرکت ها و سازمان ها زمانی که درخواست نیروی جدید می کنند و فردی را برای استخدام انتخاب میکنند از او سفته ضمانت را طلب می کنند.

این سفته اغلب برای حسن انجام کار پرسنل شرکت می باشد که کار خود را بدون نقص و اشتباه انجام دهند و سعی کنند به طور کامل وظایف خود را انجام دهند و در برابر اطلاعات و حریم خصوصی شرکت مسئول باشند یعنی این نوع سفته به نوعی تهعد فرد را اعلام می نماید.

  • سفته معاملات

در بازار و برای موارد کوتاه مدت که باید مبلغی را پرداخت کنند برای ضمانت سفته میدهند تا فروشنده از این که فرد وجه مورد نظر را در زمان مشخص پرداخت کند اطمینان حاصل کند.

در این بخش نمونه درخواست مطالبه ی سفته را به عنوان مثال قرار داده ایم:

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته

خواهان : …………

خوانده : ………..

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن:

تقاضای صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ دویست و مطالبه وجه سفته (سه فقره) به مبلغ بیست میلیون ریال و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت پرداخت به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل

دلایل و منضمات:

1- فتوکپی مصدق سفته ها

2- وکالت نامه

متن دادخواست مطالبه سفته
ریاست محترم دادگاه

احتراما به وکالت از خواهان به استحضار می رساند:

خوانده فوق به موجب سه فقره سفته به شماره های …… و …….. هرکدام به مبلغ 100/000 ریال و 131/059 به مبلغ دو میلیون ریال جمعا دویست و بیست میلیون ریال به موکل بدهکار می باشد که علیرغم مراجعات مکرر حاضر به پرداخت دین و بدهی خود نمی باشد علیهذا از دادگاه محترم صدور حکم بر محکومیت وی به پرداخت مبلغ یاد شده و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت پرداخت وجه به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعا می باشد.

یکی از مزایای سفته قابلیت انتقال به غیر می باشد. یعنی عبارت حواله‌ در سفته، به شخص این اختیار را می‌دهد که سفته را به دیگری واگذار کند. البته اگر این عبارت هم در سفته وجود نداشته باشد، دارنده آن می‌تواند با پشت‌نویسی (ظهرنویسی) آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

مجازات عدم پرداخت سفته

طبق مجازات عدم پرداخت سفته برای مطالبه وجه سفته در صورتی که دارنده سفته بخواهد بدواً توقیف اموال صادرکننده را دریافت کـننده مستلزم واخواست می بـاشد و باید سفـته را از طریق بانـک واخواست کند تا بتواند بدواً توقیف اموال یا تأمـین خواسته بگیرد. در غیر اینصورت باید به عنوان سند عادی درخواست مطالبه وجه انجام شود و پس از دریافت حکم قطعی در مرحله اجرا توقیف مال انجام شود.

بعد از اقامه‌ی دعوا دادگاه موظف می باشد که به محض تقاضای دارنده‌ی سفته که به علت عدم پرداخت مبلغ سفته اعتراض کرده بود، معادل وجه سفته را از اموال کسی که دعوا علیه او طرح شده است. به عنوان تأمین توقیف کند. چنین تأمین خواسته‌ای نیازمند ارائه‌ی دلیل و توجیه از سوی دارنده‌ی سفته نیست و دارنده‌ی سفته می‌تواند به هنگام اقامه‌ی دعوا در دادخواستی که تنظیم نموده است تقاضای توقیف اموال خوانده را نیز مطرح کند.

با توقیف این مال برای طلبکار دارنده‌ی سفته این اطمینان را به وجود می‌آید که در صورت محکومیت بدهکار می‌تواند از محل فروش مال توقیف شده طلب خود را وصول کند و بدهکار فرصتی برای مخفی کردن یا فروختن اموال خود نخواهد داشت. در این خصوص می توانید با بهترین وکیل کیفری تهران مشاوره بگیرید.

مجازات عدم پرداخت چک
مجازات عدم پرداخت چک

مجازات عدم پرداخت چک

در این بخش مجازات عدم پرداخت چک را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

براساس ماده ۷ اصلاحی ۱۳۸۲ قانون صدور چک به همراه اصلاحیه مصوب ۱۳۹۷:

هرکس بزه صدور چک بلامحل گردد به شرح ذیل محکوم خواهد شد:

الف- چنانچه مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ریال باشد به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد.

ب- چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد از شش‌ماه تا یک‌سال حبس محکوم خواهد شد.

ج- چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته‌چک به مدت دوسال محکوم خواهد شد و در صورتی که که صادر کننده چک اقدام به صدور چکهای بلامحل نموده باشد مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

تبصره (الحاقی ۱۳۸۲)- این مجازات شامل مواردی که ثابت شود چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده، نمی‌باشد.

بر اساس ماده ۱۰ قانون صدور چک هر کس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود اقدام به صدور چک کند، مجازات وی سنگین ترین مجازات مربوط به صدور چک بلامحل خواهد بود که در وضعیت فعلی یکسال حبس محسوب می شود، و البته قانونگذار متذکر شده است که این مجازات غیر قابل تعلیق است، اما بنظر می سد قابل تخفیف باشد.

سوالات متداول

چک خوبه یا سفته؟

برای پاسخ به این سوال که چک بهتر است یا سفته باید بگوییم چک گزینه ی بهتری می باشد. داخل مقاله دلایل بهتر بودن چک در مقابل سفته را قرار داده ایم.

مزایای سفته نسبت به چک چیست؟

از جمله مزایای سفته نسبت به چک قابلیت انتقال به غیر می باشد، داخل مقاله مزایای سفته نسبت به چک را قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت