به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مهر المثل زن

مهر المثل زن چیست

چنانچه هنگام نکاح عقد مهریه ای توسط زوجه تعیید نشود، مهریه ای به نام مهرالمثل به زن تعلق می گیرد. در اینه مقاله قصد داریم به صورت صفر تا صد شما را با مهر المثل زن و مقدار مهرالمثل آشنا کنیم.

مهر المثل زن چیست

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، زمانی که هنگام عقد مهریه ای برای زن مشخص نگردد، مهریه ای با نام مهر المثل به وی تعلق می گیر که این مهریه توسط دادگاه مشخص می گردد.

یکی از اصلی ترین ارکانی که هنگام عقد باید ذکر شود مهریه می باشد، اما گاهی ممکن است طرفین به مقدار مهریه به توافق نرسیده و تغیین مهریه را به بعد موکول نمایند که در این صورت مهرالمثل به زن تعلق میگیرد.

گاهی به جای اینکه مهریه زن ضمن عقد نکاح تعیین شود یا همان مهر المسمی زن مستحق مهریه ای است که به آن مهر المثل می گویند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مهر المثل در حقوق به چه مهریه ای گفته می شود و مهرالمثل چند سکه می باشد.

مهریه میتواند مالی مانند طلا و سکه و همینطور غیر مالی مانند گل و.. باشد، لازم به ذکر است اگر میخواهید بعدا پشتوانه ای داشته باشید و یا مهریه خود را به اجرا بگذارید، در کشور ایران مهریه شما باید مالی و منقول باشد تا بتوانید آن را به اجرا گذاشته و از همسر خود دریافت کنید. اطلاعات بیشتر در رابطه با گرفتن مهریه را در مقاله اجراگذاشتن مهریه وکالت تهران مطالعه کنید.

تعیین مهر المثل برای زن
تعیین مهر المثل برای زن

تعیین مهر المثل برای زن

تعیین مهر المثل برای زن معمولا توسط دادگاه صورت می گیرد. همانطور که میدانید مهریه یکی از مرسومات بسیار قدیمی در ایران می باشد که به نوعی پشتوانه ای برای زن بوده و جزو حق و حقوق زن به شمار می آید.

از این رو بر اساس ماده 1091 قانون مدنی : “برای تعیین مهر المثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود ” . می توان گفت مبنای تعیین مهر المثل وضعیت خانوادگی و سایر صفات و خصوصیات زن می باشد .

همچنین یکی از مواردی که در تعیین مهر المثل برای زن حائز اهمیت است این می باشد که متناسب با جایگاه اجتماعی و همچنین تحصیلات زن این نوع مهریه متغیر می باشد که ابتدا جایگاه زن و همینطور میزان تحصیلات وی مورد بررسی قرار میگیرد و متناسب با ان مهرالمثل تعیین می گردد.

اگر به دنبال وکیل خانواده در تهران هستید در صفحه بهترین وکیل خانواده در تهران به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل دعاوی خانواده بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مهرالمثل زمانی مطرح می شود که مهریه به طور کلی تعیین نشده باشد و این عدم تعیین می تواند به هر دلیلی باشد از جمله این که توافقی صورت نگرفته یا آن چه که به عنوان مهریه تعیین شده قانونی یا شرط عدم تعیین شده و یا طور کلی مشروع یا قانونی نباشد .

از آن جایی که در نکاح دائم تعیین مهریه مشخص و معلوم الزامی نیست و بدون تعیین مهریه نیز می توان نکاح دائم را جاری ساخت ولی بعد از وقوع نزدیکی می بینیم که زن مستحق دریافت مهریه می باشد و میزان این نوع مهریه ای که از قبل تعیین نشده باشد همان مهرالمثل نامیده می شود.

برای گرفتن مهریه خود باید ابتدا توسط دادگاه خانواده اقدام کرده و روند پرونده را طی کنید.

نمونه درخواست مهر المثل در دادگاه را در این بخش برای شما عزیزان قرار داده ایم:

خواهان…….
خوانده………….
وكيل يا نماينده قانونى…………..
تعيين خواسته وبهای آن صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مهرالمثل طبق نظر کارشناس با احتساب کلیه خسارات قانونی. با توجه به اینکه میزان خواسته مشخص نمی­باشد با استناد به بند 14 ماده 3 قانون وصول …. ریال تمبر الصاق می­گردد.
دلايل و منضمات دادخواست 1- فتوکپی مصدق سند نکاحیه 2- فتوکپی مصدق اظهارنامه
ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده ……

احتراما به استحضار می رساند :

اینجانب به موجب سند ازدواج شماره ……………. و در تاریخ ………………… به عقد نکاح رسمی و دائمی خوانده محترم درآمده ام که در ضمن عقد مذکور ، مهریه مورد تعیین قرار نگرفت . با ارسال اظهارنامه شماره ……………. به خوانده ، ایشان حاضر به توافق در خصوص تعیین مهریه نشده اند . لذا با تقدیم این دادخواست و با استناد به ماده 1087 قانون مدنی و همچنین مواد 198 و 519 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ، صدور حکم بر محکومیت خوانده محترم به پرداخت مهرالمثل اینجانب طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری و با احتساب کلیه خسارات قانونی را تقاضا دارم .

کمک گرفتن از یک وکیل طلاق می تواند سختی های این مسیر را بسیار کم تر کند، ضمن این که در صورتی که از وکیل طلاق کمک بگیرید، می توانید بدون حضور در دادگاه روند طلاق را طی نمایید که خود امری بسیار مثبت تلقی می شود. اگر به دنبال بهترین وکیلی طلاق هستید پیشنهاد میکنیم مقاله وکیل طلاق در تهران را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای درخواست مهرالمثل
مدارک لازم برای درخواست مهرالمثل

مدارک لازم برای درخواست مهرالمثل

از جمله مدارک لازم برای درخوات مهرالمثل از دادگاه عبارت اند از:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • نامه ی توافق نامه مهرالمثل
  • عقدنامه
  • کپی عقد نامه
  • نامه درخواست مهرالمثل در دفتر ثبت الکترونیکی
  • شواهد و مدارک لازم برای اثبات مهرالمثل

پیشنهاد میکنیم برای گرفتن مهریه با یک وکیل مهریه رایگان مشاوره کنید تا بهترین راه و سریع ترین روش گرفتن مهریه را پیش روی شما قرار بدهد.

انواع مهریه از نظر شرط استطاعت

مهریه میتواند مالی مانند طلا و سکه و همینطور غیر مالی مانند گل و.. باشد، لازم به ذکر است اگر میخواهید بعدا پشتوانه ای داشته باشید و یا مهریه خود را به اجرا بگذارید، در کشور ایران مهریه شما باید مالی و منقول باشد تا بتوانید آن را به اجرا گذاشته و از همسر خود دریافت کنید. اطلاعات بیشتر در رابطه با گرفتن مهریه را در مقاله اجراگذاشتن مهریه وکالت تهران مطالعه کنید.

حال که به سوال مهریه چیست پاسخ دادیم بیایید با انواع مهریه در جهان و انواع مهریه در اسلام آشنا شویم:

بهترین مهریه چیست” یکی از انواع مهریه مهر المسمی می باشد که در این نوع مهریه مال در حین عقد نکاح دایم، با توافق طرفین به عنوان مهریه زوجه تعیین می شود. بیشتر شاهد این نوع مهریه در کشور مسلمان ایران هستیم که بهترین مهریه تعریف شده است. پیشنهاد میشود حتما قبل از تعیین مهریه تحقیق در مورد مهریه و انواع آن را فراموش نکنید.

نوع دوم مهریه ، مهر المثل زن می باشد در این نوع مهریه بر اساس ماده 1100 قانون مدنی زمانی که مهرالمسمی مالیت نداشته یا ملک غیر باشد تعیین می شود. همینطور شرط تعلق مهر المثل زمانی می باشد که مهریه در حین نکاح دایم ذکر نشده باشد.

یکی دیگر از انواع مهر، مهر المتعه می باشد، در این مورد ماده 1093 قانون مدنی می گوید: هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهر المتعه است و اگر بعد از ‌آن طلاق دهد مستحق مهر المثل زن خواهد بود.

در مقاله مهریه چیست انواع مهریه از نظر شرط استطاعت را برای شما عزیزان به صورت جامع و مجزا توضیح داده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع مهریه از نظر شرط استطاعت میتوانید وارد مقاله ی مهریه چیست شده و آن را مطالعه مکنید.

مقدار مهرالمثل چقدر است
مقدار مهرالمثل چقدر است

مقدار مهرالمثل چقدر است

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که معمولا افراد از وکیل مهریه میپرسند این است که مقدار مهرالمثل چقدر است و دقیقا مرد چقد رباید مهرالمثل پرداخت کند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم مهرالمثل زن مقدار مشخصی ندارد و همانطور که بالاتر نیز گفته شد برای هر فرد متغیر می باشد.

بر اساس ماده 1091 قانون مدنی در نحوه تعیین مهر المثل زن ، باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.

مهرالمثل چند سکه است

همانطور که بالاتر نیز گفته شد مهرالمثل متناسب با جایگاه زن در جامعه و همینطور تحصیلات وی متغیر می باشد، برای تعیین مقدار مهرالمثل کارشناس مربوط حال زن از حیث شرافت، خانوادگی و سایر صفات و وضعیت و همچنین این موارد را مورد نظر قرار می دهد که زن چه مدرک تحصیلی دار، جایگاه اجتماعی وی چیست، سایر خویشاوندان و دوستان وی چه کسانی هستند و معمولا چه مهریه ای برای ایشان تعیین شده است.

سوالات متداول

مهرالمثل دختر چیست؟

این امر امکان پذیر است که زوجین حین عقد ازدواج، مهریه‌ای مشخص نکرده یا تعیین مهریه را به بعد از عقد موکول کنند. به همین دلیل، گاهی به جای اینکه مهریه زن، ضمن عقد نکاح تعیین شود (مهر المسمی)، زن مستحق مهریه‌ای است که به آن مهر المثل می‌گویند.

تفاوت مهرالمثل و مهرالمتعه چیست؟

مستند به ماده 1093 قانون مدنی «هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است» و مستند به ماده 1087 قانون مدنی «اگر قبل از تراضی بر مهر معین، بین زوجین نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود».

زن در چه صورتی مستحق مهرالمثل است؟

به موجب ماده «1100» قانون مدنی، در صورتی که مهرالمسمی (مهری که زن و مرد در هنگام عقد ازدواج با تراضی تعیین می‌کنند) مجهول باشد، مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد، در صورت اول و دوم زن مستحق مهرالمثل خواهد بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود، مگر اینکه صاحب مال اجازه و تنفیذ کند.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت