به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

عده فسخ نکاح

عده فسخ نکاح

عده فسخ نکاح مدت زمانی می باشد که باید بعد از فسخ و به هم خوردن نکاح و عقد زن و مرد صبر کنند و پس از تمام شدن این مدت اقدام به ازدواج نمایند. در ادامه با ما همراه باشید تا با مدت عده فسخ نکاح و عده طلاق بدون دخول به صورت جامع آشنا شوید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل خانواده در تهران و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با عده زن و انواع آن با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

عده فسخ نکاح
عده فسخ نکاح

عده فسخ نکاح

عده یکی از مهمترین مواردی می باشد که باید از طرف زن و مرد بعد از جدایی، فسخ نکاه و یا فوت طرفین نگه داشته شود. عده مدت زمانی است که زن و یا مرد باید پس از جدایی از همسر صبر کرده و بعد از اتمامی این دوره اقدام به ازدواج مجدد نماید. لازم به ذکر است این مدت زمان در انواع مختلف عده متغیر می باشد، به عنوان مثال در عده فوت شوهر مدت زمان 4 ماه و ده روز زن باید عده نگه دارد.

فسخ نکاح به معنای به هم زدن عقد می باشد، یکی از راه های به هم زدن عقد قبل از ازدواج فسخ نکاح می باشد. عده فسخ نکاح بر اساس ماده 717 قانون حمایت خانواده به این صورت می باشد که مدت عده طلاق و فسخ نکاح در زنی که با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند سه ماه می باشد. مدت عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای مدت در نکاح منقطع دو طهر است.

مدت عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای مدت در نکاح منقطع در مورد زنی که با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند 45 روز است. مدت عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای مدت در مورد زن حامله تا زمان وضع حمل است. مدت عده وفات چه دائم چه منقطع، چهار ماه و ده روز است.

در مورد مدت عده فسخ نکاح زن حامله باید بگوییم اگر از زمان فوت تا زمان وضع حمل بیش از این مدت باشد تا زمان حمل است. زنی که نزدیکی نداشته یا یائسه باشد فقط عده وفات دارد.زنی که به حکم دادگاه از شوهر غایب مفقود الاثر مطلقه گردیده است باید عده وفات نگه دارد.

بر اساس ماده 1151 قانون مدنی مدت عده در فسخ نکاح به این صورت می باشد که: ” عده فسخ نکاح سه طهر است مگر آنکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است “. همچنین ، در ماده 1153 عده فسخ نکاح زنان باردار چنین مقرر نموده است: ” عده فسخ نکاح در مورد زن حامله تا وضع حمل است “. بر اساس این دو ماده عده فسخ نکاح پس از پاکیزه شدن از سومین عادت زنانگی می باشد مگر اینکه زن یائسه باشد که در این صورت عده او سه ماه می باشد.

در صورت نگه نداشتن عده فسخ نکاه توسط زن و همچنین ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، هر دو به یکدیگر حرام بوده و عقد آن ها باطل می باشد.

مدت عده فسخ نکاح
مدت عده فسخ نکاح

مدت عده فسخ نکاح

مدت عده فسخ نکاح سه ماه و ده روز می باشد. اگر زنی عده نگه ندارد عقد وی و رابطه وی باطل می باشد و تا ابدیت به فرد مقابل حرام می باشد. بر اساس ماده ۱۱۵۰ عده فسخ نکاح، عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده‌ است نمی‌ تواند شوهر دیگر اختیار نماید. عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است مگر این که زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه می باشد.

در رابطه با عده فسخ نکاح منقطع نیز باید بگوییم در ازدواج موقت عدهٔ زن باردار مثل نکاح دائم تا زایمان و عدهٔ مرگ همسر ۴ ماه و ۱۰ روز است. اما عدهٔ پایان، فسخ یا بذل مدت کمتر از نکاح دائم یعنی دو بار قاعدگی و پاک شدن است. در زنانی که با وجود عدم یائسگی عادت نمی‌ بینند هم این مدت ۴۵ روز است.

آیا در زمان عده میتوان صیغه شد

در رابطه با پاسخ این سوال که آیا در زمان عده میتوان صیغه شد باید بگوییم خیر نمیتوان در زمان عده صیغه شد، در صورتی که زن در زمان عده خود با فرد دیگری صیغه موقت نماید، صیغه باطل می باشد. در زمان عده وفات یا طلاق نمی توان صیغه شد و در صورت علم و اطلاع و یا وقوع رابطه زناشویی همان ضمانت اجرای بطلان نکاح و حرمت ابدی میان زن و مرد شکل می گیرد و در صورت عدم اطلاع و عدم برقراری رابطه زناشویی صرفا حکم ازدواج در زمان عده ، بطلان نکاح بدون حرمت ابدی می باشد.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با ملاقات با فرزند بعد از طلاق و همچنین نحوه استرداد جهیزیه بر روی مقالات مربوطه کلیک کنید.

وظایف زن در زمان عده

وظایف زن در زمان عده از نظر امام خمینی به صورت ذیل می باشد:

اگر شوهری که همسرش را طلاق رجعی داده است قبل از پایان عده طلاق وفات کند، عده طلاق باطل می شود و زن باید چهار ماه و ده روز عده وفات نگه دارد، مگر در مسترابه به حمل، پس در او محل تامل است.

پس احوط وجوبی در خصوص او رعایت دورترین زمان است از بین عده وفات و وظیفه مسترابه و اگر زن حامله باشد باید بین عده وفات یعنی چهار ماه و ده روز و وضع حمل، دورترین آن ها را عده قرار دهد و چنانچه زن از مرگ شوهرش باخبر نشده و بعد از پایان عده طلاق و ازدواج بفهمد که شوهر سابقش در بین عده طلاق فوت کرده است، ازدواج او صحیح است و از زمان بلوغ خبر فوت شوهر اول زن باید عده وفات بگیرد.

وظایف زن در زمان عده وفات از خانه بیرون رفتن و به دنبال نیاز ها و حوائج زندگی بودن و شرکت در مجالس و مانند آن در طول مدت عده وفات، برای زن جایز می باشد و حرام نیست.

عده طلاق بدون دخول
عده طلاق بدون دخول

عده طلاق بدون دخول

در رابطه با عده طلاق بدون دخول باید بگوییم طلاق بائن غیر مدخوله عده ندارد یعنی در صورتی که زوجه در این دوران از همسرش جدا شده باشد نیازی به نگه داشتن عده نخواهد داشت. در صورتی که زن باکره باشد می‌ تواند بلافاصله پس از جدایی از همسرش ازدواج کند و نیازی نیست که مدت زمانی که برای عده تعیین شده مجرد بماند. پیشنهاد میشود مقاله ماده 1041 قانون مدنی را حتما مطالعه نمایید.

عده سه ماه و ده روز

عده سه ماه و ده روز در رابطه با فسخ نکاح می باشد. فسخ نکاح به معنای انسداد یا قطع نکاح است. این اصطلاح معمولاً در حقوق و قوانین به کار می‌ رود و به معنای قطع یا انسداد یک تعهد یا توافق نکاحی به معنای حقوقی استفاده می‌ شود. به عبارت دیگر، فسخ نکاح به معنای پایان دادن به یک تعهد یا توافق حقوقی و جلب مسائل قانونی مرتبط با آن می‌ باشد.

سوالات متداول

مدت زمان عده فسخ نکاح چقدر است؟

مدت زمان عده فسخ نکاح سه طُهر می باشد.

آیا میتوان در زمان عده صیغه شد؟

خیر نمیتوان در مدت زمان عده صیغه فرد دیگری شد.

عده فسخ نکاح منقطع چقدر است؟

عده فسخ نکاح منقطع 45 روز می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت