به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ازدواج با محارم چه حکمى دارد

ازدواج با محارم چه حکمی دارد

یکی از مهمترین مسائلی که باید در رابطه با ان در دنیای امروزی بحث شود ازدواج با محارم می باشد. همانطور که میدانید در قران و در دین اسلام ازدواج با محارم ممنوع بوده و عواقب بسیار زیان باری را در پی خواهد داشت.

در این مقاله سعی کرده ایم به این سوال که ازدواج با محارم چه حکمى دارد به صورت جامع پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا با عواقب رابطه با محارم و قانون آن اشنا شوید.

پیشنهاد میشود در رابطه با زنا با محارم از یک وکیل کیفری تهران کمک بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی نماید.

سوالات متداول
 ازدواج با محارم چه حکمى دارد
ازدواج با محارم چه حکمى دارد

ازدواج با محارم چه حکمى دارد

قبل از شروع بررسی این موضوع که ازدواج با محارم چه حکمى دارد بهتر است ابتدا محارم را بشناسیم و بدانیم محارم چه کسانی هستند. محارم به 3 دسته : محارم نسبی، محارم سببی و محارم رضایی تقسیم بندی می شوند.

محارم نسبی : محارم نسبی به نسبت محرمیتی گفته می شود که به دلیل وجود رابطه خونی بوجود آمده است. مانند: فرزند با پدرو مادر، عمو ودایی، خاله وعمه، پسر خواهرو پسر برادر.

محارم سببی : محارم سببی به نسبت محرمیتی گفته می شود که به دلیل رابطه زوجیت و ازدواج میان افراد بوجود آمده است. مانند رابطه عروس و پدر شوهر یا مادر زن و دادماد.

محارم رضایی : محرم رضایی یا قرابت رضایی محرمیتی را گفته می شود که از طریق شیر دادن به فرزند از طریق زنی که مادر اصلی خود طفل نباشد بوجود می آید. مانند رابطه یک مرد با مادر رضایی اش یا خواهر رضایی اش.

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که ازدواج با محارم چه حکمى دارد و حکم خوابیدن خواهر و برادر چیست، در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم بنابر قوانین شرعی دین اسلام، افزون بر محارم تعیین شدهٔ دین یهود، کسان دیگری نیز، شامل محارم می‌شوند؛ پس فرد افزون بر محارم آورده شده در دین یهودی، با افراد زیر نمی‌تواند ازدواج کند: عمو و عمه و خاله و دایی.

با توجه به اینکه تعدد زوجات در اسلام به رسمیت شناخته شده، ازدواج با دو خواهر در یک زمان نیز ممکن نیست؛ و مطابق نظری ازدواج با برادرزاده و خواهرزاده همسر نیاز به اجازه همسر دارد.

همین وضعیت در مورد خویشاوندان رضاعی نیز وجود دارد. مجازات آمیزش جنسی با خویشاوندان نسبی (مانند مادر و خواهر) در فقه شیعه، برای هر دو، اعدام است و بنا به نظر مشهور علاوه بر اعدام باید حد زنا که ۱۰۰ ضربه شلاق است نیز در نظر گرفته شود.

بر اساس ماده 224 قانون مجازات اسلامی زنا با محارم نسبی (یعنی آن دسته از محارمی که رابطه خونی سبب ایجاد محرمیت شده است) ، سبب می شود که زناکار به مجازات اعدام محکوم شود. مثلا اگر دایی با خواهر زاده یا عمو با برادر زاده رابطه جنسی داشته باشند زنا با محارم انجام شده و مجازاتش اعدام است.

حکم تجاوزپدربه دخترچیست
حکم تجاوزپدربه دخترچیست

حکم تجاوزپدربه دخترچیست

در رابطه با پاسخ این سوال که حکم تجاوزپدربه دخترچیست باید بگوییم مجازات متجاوزان به عنف اعدام می باشد.

مطابق ماده 221 قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از رابطه جنسی میان زن و مردی که ارتباط زوجیت میان آنها وجود ندارد این رابطه جنسی با دخول آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه، در اندام جنسی زن محقق می گردد. از این تعریف می توان برای تعریف ماهیت جرم زنای با محارم نیز استفاده کرد.

در صورتی که این نوع عمل جنسی میان دو شخصی که رابطه محرمیت با یکدیگر دارند اتفاق افتاده باشد جرم زنا با محارم شکل می گیرد.

اما در صورتی که این حد از رابطه جنسی ( دخول آلت جنسی مرد ) صورت نپذیرفته و محدود به اعمال جنسی دیگر از قبیل هم آغوشی یا مسائلی از این قبیل باشد دیگر جرم زنا با محارم محقق نشده است و آن را صرفا می توان رابطه نامشروع با محارم و نه زنای با محارم تلقی نمود.

افراد میتوانند برای اثبات جرم زنا اعادا حیثیت نمایند، اگر نمیدانید اعاده حیثیت چیست وارد مقاله مربوطه شوید.

در این بخش آیه محارم را برای شما عزیزان قرار داده ایم که عبارت است از:

حُرِّ‌مَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْ‌ضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّ‌ضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَ‌بَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِ‌كُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ غَفُورً‌ا رَّ‌حِيمًا﴿۲۳﴾

[نکاح اینان] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمه‌هایتان، و خاله‌هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرهایتان که به شما شیر داده‌اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران زنانتان، و دختران همسرانتان که [آن دختران] در دامان شما پرورش یافته‌اند و با آن همسران همبستر شده‌اید -پس اگر با آنها همبستر نشده‌اید بر شما گناهی نیست [که با دخترانشان ازدواج کنید]- و زنان پسرانتان که از پشت خودتان هستند، و جمع دو خواهر با همدیگر -مگر آنچه که در گذشته رخ داده باشد- که خداوند آمرزنده مهربان است(۲۳)

پیشنهاد می شود مقاله مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع و حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست را حتما در این زمینه مطالعه نمایید.

زنا با محارم
زنا با محارم

زنا با محارم

همانطور که بالاتر نیز گفته شد محارم در سه دسته تقسیم بندی می شوند، مجازات زنا با محارم در قانون اعدام می باشد. در تبصره دوم ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی بیان شده است: «هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بی هوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است.

در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود، نیز حکم فوق جاری است.»

پس اگر میخواهید بدانید حکم زنا با محارم چیست باید بگوییم حکم زنا با محارم چیست اعدام می باشد. طبق ماده ی ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی،حد زنا در موارد زیر اعدام است : زنا با محارم نسبی زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است. زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است. زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

پس میتوان نتیجه گرفت مجازات زنا با محارم سببی اعدام خواهد بود.

پیشنهاد ویژه: آدرس شعب دادگاه های تهران

قانونی کردن ازدواج با محارم

با توجه به گفته های بالا قانونی کردن ازدواج با محارم در ایران غیر قانونی و غیر قابل انجام می باشد و نمیتوان ازدواج با محارم را در ایران قانونی نمود. در رابطه با ازدواج با محارم در دین زرتشتی نیز باید بگوییم در زرتشت شاهد ازدواج محارم و خواهر برادر ها بوده ایم که این کار از نظر قران و دین اسلام کار ناپسندی بوده و عواقب رابطه با محرم نیز غیر قابل جبران خواهد بود.

ازدواج با محارم در فرانسه و در کشور های دیگر که از دین اسلام پیروی نمیکنند وجود دارد، بر اساس قانون زنا با محارم در فرانسه رابطه جنسی با کودکان در یک خانه، فارغ از تابوی رابطه نسبی/سببی را در سه مورد به‌عنوان «تعرض جنسی با محارم» جرم‌انگاری کرده است:

«زمانی که آزارگر: – یکی از والدین باشد – خواهر، برادر، عمو/دایی یا عمه/خاله یا پسرعمو/پسرعمه پسرخاله/ پسر دایی یا دخترعمو/دخترعمه/دختردایی/دختر خاله باشد ، شریک زندگی پدر یا مادر افراد یاد شده در دو بند بالا، در صورتی که این شریک زندگی بر قربانی قیمومت قانونی یا عینی اعمال کند.»

ویژگی خانواده های دارای زنا با محارم

زنا با محارم امری ناشایست و نا پسندی می باشد و معمولا ویژگی خانواده های دارای زنا با محارم سردی و عدم ایمان و اعتقاد به دین اسلام و خداوند و همچنین وجود اختلالات روانی و اخلاقی در آن ها می باشد.

تا اینجا متوجه این موضوع شدیم که ارتباط جنسی با محارم چه حکمی دارد و بر اساس تبصره ماده 224 حکم زنا با محارم : هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

پیشنهاد میشود مقاله تشخیص باکره بودن از چهره را مطالعه نمایید.

عواقب رابطه با محرم
عواقب رابطه با محرم

عواقب رابطه با محرم

حکم لمس خواهر و همچنین نظر داشتن پدر به دختر تجاوز محسوب شده و طبق قانون تصویب شده در ایران با استناد به ماده ی ۲۲۱ قانون مجازات و قوادی در قانون مجازات اسلامی ، زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

تبصره ۱- جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.

تبصره ۲- هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد. لازم به ذکر است در ایران ازدواج با مادر امکان پذیر نیست و کاری کاملا غیر قانونی خواهد بود.

بچه حاصل از پدر و دختر

در رابطه با بچه حاصل از پدر و دختر میتوان گفت بر اساس قانون بچه حاصل از پدر و دختر نامشروع بوده و از بسیاری از خدمات مانند دریافت شناسنامه و همچنین ارث بردن بین آنها وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد میشود برای اثبات جرم کودک آزاری پیشنهاد میشود از یک وکیل کیفری حرفه ای و مجرب در زمینه تجاوز و کودک آزاری مشاوره بگیرید تا به پش برد روند پرونده شما کمک کند.

بسیاری از افراد در مشاوره حقوقی این موضوع را بین مینمایند که پدرم با من رابطه دارد و به دنبال دریافت اطلاعات در رابطه با رابطه پدر و دختر در اسلام دارند.

پیشنهاد ویژه : تفخیذ چیست

رابطه پدر و دختر در اسلام

نظر اسلام در خصوص رابطه نامشروع پدر با دختر و خوابیدن با محرم به این صورت است که چنین رابطه‌ای علاوه بر حرمت شرعی گناه کبیره بوده و به شدت منع شده است و مجازات سختی را هم از نظر اخروی و هم دنیوی برای فرد به دنبال دارد.

سوالات متداول

زنا با محارم چیست و مجازات آن چه می باشد؟

در ایران و بر اساس قانون تصویب شده در رابطه با ازدواج با محارم، زنا با محرام یعنی برقراری رابطه جنسی با کسی که محرم به شما می باشد و مجازات آن اعدام خواهد بود.

چرا ازدواج با محارم حرام است؟

در دین اسلام ازدواج با محارم و کسانی که به صورت ژنتیکی به شما مربوط هستند کار ناپسندی بوده و برای فرد مجازات دنیوی و اخروی در برخواهد داشت.

فلسفه تحریم ازدواج با محارم چیست؟

بر اساس فلسفه تحریم ازدواج با محارم حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه ها و خاله ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانى که شما را شیر داده اند و خواهران رضاعى شما و مادران همسر و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
8 ماه قبل

همش حرف مفته قانونش توی اسلام اعدانه توی ایران بازداشته چندین جا شنیدم که پدر ب دخترش تجاوز کرده حتی توی سایت روزنانه مشرق پدری که چندین سال دختراش شکنجه میکرده و به دختر بزرگترش ک قشنگ تر بوده تجاوز کرده فقط با قرار کفالت بازداشت شده بود که قرار بود ازاد بشه اینم با پیگیری های روزنامه مشرق یا شرق اسمش دقیق یادم نیست به نمایندگان قرار شده یه کاری کنن چرا از مولا علی پیروی نمیکنین و همچین ادمایی گردن ننیزنین

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت