به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

انحصار وراثت چیست

انحصار وراثت چیست

هرآنچه که باید در رابطه با انحصار وراثت و قوانین آن بدانید را در این مقاله پیدا خواهید کرد! در رابطه با پاسخ این سوال که انحصار وراثت چیست باید بگوییم انحصار وراثت در قانون به معنای این است که تنها افرادی که در خط وراثت مستقیم با فرد فوت کرده قرار دارند، حق بهره‌مندی از اموال و دارایی‌های او را دارند.

به عبارت دیگر، این به معنای این است که اموال فرد فوت کرده به وراثان مستقیم او، مانند فرزندان، همسر و والدین، واگذار می‌شود و افراد دیگری حق بهره‌مندی از آن را ندارند.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با بهترین وکیل در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

انحصار وراثت
انحصار وراثت

انحصار وراثت

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، انحصار وراثت به معنای به ارث رسیدن مال و اموال یک فرد پس از مرگ آن به افراد نزدیک وی می باشد.

گرفتن ارث یا همان انحصار وراثت به معنای به دست آوردن دارایی‌ها، اموال و ارزش‌هایی است که پدر یا مادر یا هر فرد دیگری که در وصیت نامه اشاره شده است، پس از فوت خود به شما واگذار شده است.

برای گرفتن ارث، شما باید به مراجع قضایی مربوطه مراجعه کنید و مدارک لازم را تهیه کنید. این مدارک شامل وصیت نامه، شناسنامه، سند مالکیت و دیگر مدارک مربوط به ارث است. پس از بررسی مدارک و اطمینان از صحت آن‌ها، مراجع قضایی شما را به عنوان وراث تأیید می‌کنند و ارث به شما واگذار می‌شود.

مراحل انحصار وراثت 1402

مراحل گرفتن ارث و مراحل انحصار وراثت 1402 به شرح زیر است:

  1. تعیین وراثت: در ابتدا باید تعیین کرد که فرد متوفی چه کسانی را به عنوان وراثت خود تعیین کرده است. این مسئله معمولاً با توجه به وصیت نامه، قانون میراث یا توافق خانوادگی انجام می شود.
  2. تعیین حصص وراثت: پس از تعیین وراثت، باید حصص وراثت بین وراثت داران تعیین شود. این مرحله معمولاً با توجه به نوع وراثت (مثلاً وراثت برادران و خواهران، وراثت همسر و فرزندان و غیره) و قوانین میراث مربوطه انجام می شود.
  3. تقسیم اموال: پس از تعیین حصص وراثت، باید اموال متوفی بین وراثت داران تقسیم شود. این مرحله معمولاً با توجه به نوع اموال (مثلاً اموال ثابت، اموال متحرک، اموال مشترک و غیره) و قوانین میراث مربوطه انجام می شود.
  4. اجرای وصیت نامه: در صورتی که متوفی وصیت نامه داشته باشد، باید این وصیت نامه اجرا شود. این مرحله معمولاً با توجه به شرایط و محتوای وصیت نامه و قوانین میراث مربوطه انجام می شود.
  5. پرداخت مالیات: در نهایت، باید مالیات مربوط به وراثت پرداخت شود. این مالیات معمولاً بر اساس ارزش خالص اموال متوفی محاسبه می شود و باید توسط وراثت داران پرداخت شود.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان با بهترین و معتبر ترین وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

در ایران، قوانین مربوط به ارث بر اساس شریعت اسلامی تنظیم شده است. بنابراین، ارث بر اساس اصول و قواعد شرعی تعیین می‌شود. برای مثال، در صورت فوت یک فرد، ارث او بین وارثان شرعی تقسیم می‌شود. وارثان شرعی شامل همسر، فرزندان، پدر و مادر، برادر و خواهر و در برخی موارد دیگری هستند.

در صورتی که فردی وصیت‌نامه داشته باشد، می‌تواند بخشی از اموال خود را به شخص یا اشخاص دیگری اختصاص دهد. اما باید توجه داشت که وصیت‌نامه تنها برای بخشی از اموال قابل اجراست و نمی‌تواند باعث تغییر تقسیم ارث شرعی شود.

در کل، تقسیم ارث در ایران بر اساس قوانین شرعی اسلامی صورت می‌گیرد و باید با توجه به این قوانین عمل کرد.

برای انحصار وراثت کجا برویم
برای انحصار وراثت کجا برویم

برای انحصار وراثت کجا برویم

یکی از اصلی ترین مواردی که همواره ذهن افراد را به خود درگیر کرده است این است که برای انحصار وراثت کجا برویم ، برای پاسخ این سوال باید بگوییم بسته به کشور و منطقه مورد نظر، مراجع مختلفی برای انحصار وراثت وجود دارد. در بسیاری از کشورها، مراکزی مانند دفاتر ثبت احوال، دفاتر قضایی، دفاتر وکالت و یا دفاتر مشاوره حقوقی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

همچنین، در برخی کشورها، مراکز تخصصی ژنتیکی نیز وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. بهترین راهنمایی در این زمینه، مراجعه به یک وکیل متخصص در حقوق وراثت است که می‌تواند شما را در این مسئله راهنمایی کند.

لازم به ذکر است صدور گواهی حصر وراثت بر عهده شورای حل اختلاف می‌باشد. شورای حل اختلاف صلاحیت‌دار برای صدور گواهی، شورای حل اختلاف حوزه آخرین محل اقامت متوفی می‌باشد.

وراث محترم باید هنگام مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تکمیل فرم دادخواست صدور گواهی حصر وراثت، شعبه شورای حل اختلاف مربوطه را تعیین نمایند.

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت 1402

مدت زمان گرفتن ارث بعد از فوت در ایران به طور کلی به قوانین مربوط به ارث و وصیت در ایران بستگی دارد. بر اساس قوانین ایران، پس از فوت فرد، میراث او بین وراثانش تقسیم می‌شود. در صورتی که فرد وصیتی داشته باشد، میراث بر اساس وصیت تقسیم می‌شود.

مدت زمان گرفتن ارث بعد از فوت در ایران به طور کلی حدود ۴۵ روز زمان می‌برد. در این مدت، وراثان می‌توانند ادعای خود را در مورد میراث فرد فوت شده ارائه کنند و ادعاهای آنها بررسی می‌شود. پس از این مدت، دادگاه تصمیم می‌گیرد که میراث بر اساس قوانین ارث برای وراثان تقسیم شود یا بر اساس وصیت فرد تقسیم شود.

مدارک لازم برای انحصار وراثت

مدارک لازم برای انحصار وراثت در سال 1402 به صورت زیر می باشد.

در سال 1402، در ایران، قوانین و مقررات مربوط به گرفتن ارث ممکن است با قوانین امروزی متفاوت باشد. با این حال، برخی از مدارکی که ممکن است برای گرفتن ارث در آن زمان لازم باشد، عبارتند از:

  1. شناسنامه فوت شده: برای ثابت کردن مرگ فرد و تاریخ فوت، شناسنامه فوت شده لازم است.
  2. شناسنامه و تمامی مدارک شناسایی و تایید هویت وارثان: برای ثابت کردن هویت وارثان، شناسنامه و تمامی مدارک شناسایی و تایید هویت آنها لازم است.
  3. وصیت نامه: اگر فردی وصیت نامه داشته باشد، باید آن را به محض فوت به دادگاه ارث برداری ارائه کند.
  4. مدارک مالی: برای ثابت کردن دارایی های فرد فوت شده و تعیین حصص وارثان، مدارک مالی مانند سند مالکیت، حساب بانکی و سایر مدارک مالی لازم است.
  5. مدارک ازدواج و تولد: برای ثابت کردن رابطه خویشاوندی وارثان با فرد فوت شده، مدارک ازدواج و تولد آنها لازم است.

لازم به ذکر است که این فهرست ممکن است ناقص باشد و بسته به شرایط و مقررات مربوط به زمان مورد نظر، مدارک دیگری نیز لازم باشد.

مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت در شورای حل اختلاف نیز هیمن مدارک ذکر شده در بخش بالایی می باشد.

گواهی فوت متوفی، استشهادیه محضری، شناسنامه متوفی ، عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه وراث ، وصیت نامه متوفی

مراحل گام به گام انحصار وراثت

مراحل گام به گام انحصار وراثت 1402 در ایران به شرح زیر است:

  1. تعیین وراثت: در ابتدا باید تعیین شود که چه کسانی به عنوان وراثت‌داران در نظر گرفته می‌شوند. این تعیین بر اساس قوانین مربوط به وراثت در ایران انجام می‌شود.
  2. تعیین سهم هر وراثت‌دار: پس از تعیین وراثت‌داران، باید سهم هر کدام از آن‌ها در ارث تعیین شود. این سهم‌ها بر اساس قوانین وراثت در ایران مشخص می‌شوند.
  3. تقسیم ارث: پس از تعیین سهم هر وراثت‌دار، باید ارث بین آن‌ها تقسیم شود. این تقسیم بر اساس قوانین وراثت در ایران انجام می‌شود.
  4. ثبت ارث: پس از تقسیم ارث، باید آن را در دفترخانه‌های ثبت اسناد ثبت کرد. این ثبت برای جلوگیری از اختلافات و ابهامات در آینده بسیار مهم است.
  5. تسویه حساب: در نهایت، باید تسویه حساب با وراثت‌داران انجام شود. این تسویه حساب شامل پرداخت سهم هر وراثت‌دار و تسویه بدهی‌ها و اقساط مربوط به ارث است.

لازم به ذکر است بعد از انجام مراحلی که مطرح شد ادامه کار به عهده شورای حل اختلاف است. مرجع قضایی در این مرحله، پس از بررسی مدارک، در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تقاضای شما برای انحصار وراثت را منتشر می‌کند تا اگر وارث دیگری وجود داشته باشد با دیدن این آگهی به دادگاه مراجعه کند. هزینه انتشار این آگهی بر عهده وارثین است. اگر بعد از گذشت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی کسی به دادگاه مراجعه نکرد بدون اینکه نیاز به جلسه رسیدگی وجود داشته باشد گواهی انحصار وراثت صادر می‌گردد.

مراحل انحصار وراثت پدر و نحوه انحصار وراثت پدر نیز به همین صورت می باشد.

نمونه دادخواست انحصار وراثت

در این بخش نمونه دادخواست انحصار وراثت را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

خواهان :در قسمت مشخصات خواهان، مشخصات متقاضی حصر وراثت میبایست نوشته شود نکته :در این قسمت اگر متقاضی حصر وراثت ،یکی از ورثه هم باشد کفایت می کند و نیاز به امضای دادخواست توسط ،تمامی ورثه نیست خواندگان: در قسمت خواندگان ، اسامی سایر ورثه در این قسمت قید می شود .

نوع خواسته : تقاضای صدور گواهی حصر وراثت متن دادخواست احتراماً به استحضار می رساند: شادروان …………… (مورث اینجانب) فرزند ……… به شماره شناسنامه ………… متولد سال ……… صادره از ………… که نسبت ………… با بنده دارند، در تاریخ …………… به علت …… در منزل/ بیمارستان مرحوم گردیده اند. متوفی پیرو دین …… و مذهب ……… بوده اند و وراث در زمان فوت ایشان عبارتند از: ۱- ………………… فرزند …………………… به شماره شناسنامه ……………… متولد …………………… ۲- ………………… فرزند …………………… به شماره شناسنامه ………………… متولد …………………… ۳- ………………… فرزند …………………… به شماره شناسنامه ………………… متولد …………………… و…………. … متوفی به جز ورثه فوق وراث دیگری ندارند . لذا رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت مورد استدعاست.

چنانچه در رابطه با نحوه تقسیم ترکه با مشکل مواجه شدید با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

بعد از انحصار وراثت چه باید کرد
بعد از انحصار وراثت چه باید کرد

بعد از انحصار وراثت چه باید کرد

بعد از دریافت انحصار وراثت دو راه پیش روی آن‌ها وجود دارد. اگر وراث راضی به تقسیم اموال باشند و اختلافی بین آن‌ها وجود نداشته باشد بعد از پرداخت مالیات بر ارث آنچه از متوفی باقی‌مانده بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

ولی در صورتی که بین وراث اختلاف و نزاع وجود داشته باشد، باید وارثان متوفی درخواست تقسیم ترکه را آماده کرده و به مراجع ذیصلاح ارائه کنند، در این شرایط قانون برای تقسیم اموال بین وراث متوفی اقدام خواهد نمود.

فرم استشهادیه انحصار وراثت

در این بخش نمونه فرم استشهادیه انحصار وراثت را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

نمونه استشهاديه گواهي انحصار وراثت – (طبقه اول) به گواهي مي طلبم خانم ها و آقاياني را كه آگاه هستند شادروان …… در تاريخ ….. در شهر ….. آخرين اقامتگاه دائمي خود در گذشته است و هنگام فوت: الف: (تعداد … پسر) …… داشته/ نداشته به نام …………. . ب: (تعداد …. دختر) ….. داشته/ نداشته به نام ……… . پ: (تعداد ….. همسر دائمي) …… داشته/ نداشته به نام …… . ت: مادر ……… داشته/ نداشته به نام …….. . ث: پدر ………… داشته/ نداشته به نام ……. . و وراث ديگري غير از افراد نامبرده بالا ندارد و در موقع فوت مذهب متوفي ……. بوده و دارائي او كمتر/بيشتر از مبلغ …. ميليون ريال بوده است تا اطلاعات خود را در اين برگ بنويسند. امضاءمتقاضي

آیا انحصار وراثت اجباری است

در رابطه با پاسخ این سوال که آیا انحصار وراثت اجباری است باید بگوییم چنانچه وراث قصد دارند ماترک متوفی اعم از اموال منقول و غیر منقول را بین خود تقسیم کنند، اخذ گواهی حصر وراثت الزامی می باشد.

لازم به ذکر است همانطور که در مقاله ارث چیست گفته شد، بعد از مشخص شدن اموال و وراث شخص فوت شده بررسی‌هایی توسط مراجع دارای صلاحیت قانونی انجام می‌شود. رای صادر شده توسط مراجع را گواهی انحصار وراثت می‌گویند.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای

انحصار وراثت املاک قولنامه ای به این معنی است که در صورت وجود یک قولنامه که در آن مشخص شده است که املاک به فرد خاصی وراثت می‌شود، این املاک تنها به وراثت این فرد محدود می‌شود و دیگر افراد حق وراثت آن را ندارند. به عبارت دیگر، این املاک به صورت انحصاری به وراثت فرد مشخص شده در قولنامه اختصاص دارد و دیگران حق وراثت آن را ندارند.

انحصار وراثت اینترنتی

شما میتوانید به صورت اینترنتی و با وارد کردن شماره ملی و رمز عبور خود در سامانه ثنا و عدل ایران اقدام به انحصار وراثت اینترنتی نمایید.

همانطور که میدانید سامانه ثنا عنوان یکی از سامانه های قوه قضاییه به نشانی sana.adliran.ir می باشد. متقاضیان انحصار وراثت همانند سایر افرادی که قصد اقامه دعوا را داشته باید پیش از ثبت دادخواست در سامانه ثنا ثبت نام نمایند.

یکی دیگر از سایت هایی که انجام قسمتی از انحصار وراثت را به شکل اینترنتی امکان پذیر ساخته است سامانه اینترنتی درخواست گواهی فوت به نشانی death.sabteahval.ir می باشد.

از جمله مدارکی که برای صدور گواهی انحصار وراثت مورد نیاز می باشد گواهی فوت متوفی بوده که با استفاده از این سامانه می توان بدون نیاز به مراجعه حضوری به ثبت احوال اقدام به اخذ گواهی فوت اینترنتی کرد.

سامانه عدل ایران: بعد از اینکه درخواست گواهی انحصار وراثت به ثبت رسید درخواست کنندگان این گواهی مانند همه افرادی که دادخواست یا شکواییه ای را به دادگاه می دهند خواستار این مساله می باشند که روند درخواست خود را پیگیری نمایند و از تاریخ صدور گواهی فوت با خبر شوند.

وبسایت عدل ایران، این امکان را برای متقاضیان انحصار وراثت فراهم نموده تا از طریق سامانه پیگیری پرونده، روند درخواست انحصار وراثت اینترنتی خود را استعلام نموده و از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی انتشار آگهی فوت را در روزنامه پیگیری کنند.

س اگر میخواهید بدانید انحصار وراثت از کجا باید گرفت و برای انحصار وراثت کجا باید رفت این سه روش به صورت اینترنتی برای شما موجود بوده و با انتخاب هریک متوانید اقدام به انحصار وراثت الکترونیکی نمایید.

انحصار وراثت به انگلیسی Probate

انحصار وراثت اتباع خارجی
انحصار وراثت اتباع خارجی

انحصار وراثت اتباع خارجی

بر اساس ماده 967 قانون مدنی، مسائل مربوط به تقسیم ارث، تعیین وراث و قوانین مربوط به وصیت‌نامه تابع قوانین کشور متبوع متوفی خواهد بود.

به عنوان مثال تعیین ورثه و میزان سهم‌الارث آن‌ها در ایران بر اساس قوانین اسلام انجام می‌شود. در صورتی که اگر شخصی با تابعیت کانادا در داخل یا خارج از ایران فوت کند تکلیف اموالی که در داخل ایران داشته بر اساس قانون کشور کانادا مشخص خواهد شد.

برای انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور باید بعد از دریافت گواهی فوت وکیل به همراه مدارک شناسایی وراث ومتوفی به شورای حل اختلاف شهری که محل آخرین سکونت متوفی بوده مراجعه کند و بعد از دریافت فرم مخصوص گواهی باید اسامی تمام افرادی که از متوفی ارث می برند و همچنین نسبت آنها با شخص فوت شده را یادداشت کند.

انحصار وراثت المثنی

برای دریافت انحصار وراثت المثنی ورثه باید به شورای حل اختلاف صادر کننده گواهی اولیه مراجعه نمایند. بعد از مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت فرد فوت شده هر یک از ورثه یا ذینفعان می‌توانند درخواست صدور کپی برابر اصل انحصار وراثت نمایند.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با انحصار وراثت اموال بدون سند و انحصار وراثت اموال مادر، انحصار وراثت بعد از فوت پدر و گواهی انحصار وراثت پدربزرگ با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا با معتبر ترین و حرفه ای ترین وکیل بانکی تهران صحبت نمایید.

لازم به ذکر است انحصار وراثت بدون همکاری ورثه امری بسیار دشوار می باشد. به همین دلیل بهتر است با یک وکیل مشورت بگیرید.

برای انحصار وراثت چه باید کرد

انحصار وراثت با توجه به نوع آن دارای روند متغیری می باشد. به عنوان مثال یکی از اصلی ترین مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه می باشد، به این صورت که ۳ نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می شوند و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی می نماید.

انواع انحصار وراثت

انحصار وراثت دارای انواع متعددی از جمله:

  • انحصار وراثت بیمه عمر
  • انحصار وراثت برادر مجرد
  • انحصار وراثت پدر
  • انحصار وراثت پدر بزرگ
  • انحصار وراثت پول در بانک
  • انحصار وراثت بدون شناسنامه متوفی
  • انحصار وراثت فرزند معلول پس از فوت پدر
  • انحصار وراثت فیش حج
  • و…

شما میتوانید در تمامی زمینه های مربوط به انحصار وراثت با شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای انحصار وراثت پسر فوت شده طبق ماده 906 قانون مدنی درباره حکم این وضعیت: « اگر برای متوفی اولاد یا اولاد اولاد از هر درجه که باشند موجود نباشد هر یک از ابوین در صورت انفراد تمام ارث را می برد و اگر پدر و مادر میت هر دو زنده باشند مادر یک ثلث و پدر دو ثلث می برد …. »

بر اساس این ماده دو حالت را باید تفکیک کرد، تنها یکی از والدین فرزند فوت شده در لحظه فوت او در قید حیات می باشد. در این صورت پدر یا مادر زنده تمام ترکه فرزند فوت شده را به ارث میبرند.

هر دو والدین در لحظه فوت فرزند در قید حیات هستند، در این صورت سهم ارث مادر یک سوم بوده و دو سوم ترکه به پدر تعلق می گیرد.

بر اساس ماده 907 : « اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند نفر اولاد داشته باشد ترکه به طریق ذیل تقسیم می شود: اگر فرزند منحصر به یکی باشد خواه پسر خواه دختر تمام ترکه به او می رسد.

اگر اولاد متعدد باشند ولی تمام پسر یا تمام دختر ترکه بین آنها بالسویه تقسیم می شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر و بعضی دختر، پسر دو برابر دختر می برد.»

انحصار وراثت برای چیست

در گواهی حصر وراثت مشخص می‌شود که ورثه متوفی چه اشخاصی می باشند. همچنین میزان سهم‌الارث هر یک از وراث در این گواهی تعیین می‌شود.

انحصار وراثت به چه معناست

گرفتن ارث به معنای به دست آوردن دارایی‌ها، اموال و حقوقی است که پدر یا مادر یا هر فرد دیگری که در وصیت نامه اشاره شده است، پس از فوت خود به فردی دیگر منتقل می‌شود. این فرد می‌تواند فرزند، همسر، خویشاوند یا هر شخص دیگری باشد که در وصیت نامه ذکر شده است.

انحصار وراثت برای بیمه
انحصار وراثت برای بیمه

انحصار وراثت برای بیمه

همانطور که در انحصار وراثت ویکی پدیا نیز قابل مشاهده است گرفتن انحصار وراثت برای بیمه برای دریافت مستمری متوفی الزامی می‌باشد. پس از فوت متوفی اولین اقدامی که ورثه برای دریافت سهم‌الارث خود باید انجام دهند ارائه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت می‌باشد. به عبارت دیگر تقسیم ماترک متوفی بدون داشتن این گواهی امکان پذیر نیست.

انحصار وراثت بعد از چند سال

در رابطه با انحصار وراثت بعد از چند سال باید بگوییم ورثه هر زمان که بخواهند می‌توانند نسبت به گرفتن گواهی اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که وراث به مدت یک سال از تاریخ فوت فرصت دارند اظهارنامه مالیات بر ارث خود را به اداره امور مالیاتی ارائه نمایند.

انحصار وراثت پسر مجرد

در رابطه با انحصار وراثت پسر مجرد باید بگوییم اگر از فرد مجرد اموالی برجا مانده باشد و از وراث طبقه اول پدر و مادر او در قید حیات باشند ارث وی به سه قسمت تقسیم و یک قسمت را مادر و مابقی سهم پدر خواهد شد و دیگر به خواهر و برادرها ارثی نخواهد رسید.

هزینه انحصار وراثت چقدر است

هزینه انحصار وراثت با توجه به نوع پرونده و همچنین میزان سختی آن متغیر می باشد. پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه انحصار وراثت توسط وکیل و چگونگی اخذ گواهی انحصار وراثت توسط طلبکار با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

انحصار وراثت توسط وکیل

گرفتن ارث توسط وکیل، به معنای این است که شخصی که به عنوان وارث در نظر گرفته شده است، به وکیلی اعتماد می‌کند تا به نمایندگی او اقدامات لازم برای دریافت ارث را انجام دهد. این شامل مراجعه به دفترخانه املاک و اوقاف، دادگاه و سایر مراجع قضایی و اداری مربوط به دریافت ارث می‌شود.

وکیل می‌تواند به عنوان نماینده وارث در مذاکرات با دیگر وارثان و اجرای وصیت‌نامه نیز عمل کند. برای گرفتن ارث توسط وکیل، شخص باید با وکیل خود قراردادی برای این منظور امضا کند و هزینه‌های مربوط به خدمات وکیل را پرداخت کند.

اگر انحصار وراثت انجام نشود

بدون داشتن گواهی انحصار وراثت و اگر انحصار وراثت انجام نشود انجام امور اداری و حقوقی آن برای تقسیم اموال متوفی در میان وراث امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل داشتن گواهی انحصار وراثت برای اموال منقول و غیر منقول ضروری و اجباری می باشد.

انحصار وراثت چقدر زمان میبرد

2 هفته تا یک ماه زمان برای انحصار وراثت نیاز می باشد. در نهایت در پاسخ به این سؤال که انحصار وراثت چند روز طول می‌کشد کافی است زمان‌های هر مرحله را جمع بزنید. در صورتی که نقصی در پرونده وجود نداشته باشد، فرایند انحصار وراثت حداقل 2 الی 3 ماه زمان می‌برد

انحصار وراثت توسط ذینفع

در رابطه با انحصار وراثت توسط ذینفع و انحصار وراثت توسط طلبکار باید بگوییم شخص ذینفع باید فرم استشهادیه محضری را با امضای 3 شاهد تکمیل نموده و سردفتر آن را گواهی نماید در مرحله بعد متقاضی باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.

ذینفع در دفتر الکترونیک خدمات قضایی با ارائه مدارک لازم فرم دادخواست صدور گواهی حصر وراثت را تکمیل می‌کند.

انحصار وراثت تک فرزند

برای انحصار وراثت تک فرزند، پس از گواهی شدن فرم استشهادیه توسط دفتر اسناد رسمی، گام بعدی مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی می‌باشد.

با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی فرزند باید دادخواست صدور گواهی حصر وراثت ارائه نماید. پس از ارائه دادخواست، شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی نسبت به انتشار آگهی حصر وراثت نامحدود در روزنامه اقدام می‌نماید.

شورای حل اختلاف به منظور این که اطمینان حاصل کند شخص ذینفع دیگری جز فرزند متوفی وجود ندارد، یک آگهی در روزنامه منتشر می‌نماید.

یک ماه فرصت می‌دهد تا چنانچه شخصی ادعای ذینفع بودن دارد مراجعه نماید. در غیر این صورت پس از گذشت یک ماه گواهی حصر وراثت نامحدود توسط شورای حل اختلاف صادر می‌گردد.

آدرس اداره انحصار وراثت تهران و روزنامه انحصار وراثت تهران عبارت است از: بلوار میرداماد جنب مسجد الغدیر

 انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی
انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

در رابطه با انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی باید بگوییم بازماندگان متوفی دارای شرایط بیمه در یکی از حالات زیر مستمری مربوط به بازماندگان را دریافت خواهند نمود :

در صورتی که متوفی بازنشسته و دارای بیمه باشد.

در صورتی که فردی که بیمه شده است مستمری بگیر از کارافتادن باشد.

در صورتی که فوت بیمه شده ای که در ۱۰سال آخر زندگی خود حداقل حق بیمه یکسال کار را در آخرین سال زندگی خود پرداخت کرده باشد.

در صورت فوت بیمه شده ای که در ۱۰سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار مشروط به اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰روز کار را پرداخت کرده باشد.

مراحل انحصار وراثت چقدر طول میکشد

مراحل انحصار وراثت دو هفته الی 3 ماه طول خواهد کشید.

انحصار وراثت جعلی

ماده 9 قانون انحصار وراثت جعلی در رابطه با این که فردی به صورت عمدی نام یکی از ورثه را در ضمن گواهی انحصار وراثت ذکر نکند این گونه بیان میدارد: هرگاه معلوم شود که مستدعی تصدیق وراثت با علم بعدم وراثت خود تحصیل تصدیق وراثت نموده ویا باعلم بوجود وارثی غیر از خود تحصیلتصدیق برخلاف حقیقت کرده است کلاهبردار محسوب و علاوه بر ادای خسارت به مجازاتی که به موجب قانون برای این جرم مقرر است محکوم میشود.

بر اساس ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مجازات جرم کلاهبرداری موارد زیر است : رد مال حبس از یک تا هفت سال پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است البته مجازت حبس ماده فوق در صورتی که مبلغ آن از نصاب مقرر در ماده 36 قانون مجازات اسلامی بیشتر نباشد تقلیل می یابد.

همچنین ماده 10 همین قانون اینگونه بیان میدارد : هر شاهدی که در موضوع تحصیل تصدیق وراثت برخلاف حقیقت شهادت دهد برای شهادت دروغ تعقیب و ب مجازاتی که برای این جرم مقرراست محکوم میگردد.

علاوه بر این موارد طبق بند الف ماده 2 قانون تخلفات و جرائم و اسناد سجلی شخصی که در اعلام ولادت و یا وفات و یا هویت بر خلاف واقع اظهار نماید به حبس از 91 روز تا یکسال و یا به پرداخت جزای نقدی دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال نیز محکوم میگردد.

قانون انحصار وراثت جدید

بر اساس قانون انحصار وراثت جدید 1402 فرزندان متوفی در طبقه اول وارثین قرار می‌گیرند که به میزان ذکر شده می‌توانند از ارث والدین خود سهم ببرند.

به طور کلی افراد وارث دارایی‌های یک شخص متوفی، شامل دو گروه خویشاوندان نسبی و خویشاوندان سببی می‌شوند. بر این اساس وارثان به چند طبقه مختلف تقسیم بندی می‌شوند و کار تقسیم ترکه در وهله اول برای طبقه اول انجام خواهد شد.

طبقات ارث بعدی در صورتی وارث اموال خواهند بود که متوفی فرزند یا همسر نداشته باشد. بر این اساس باید بگوییم که زوج یا زوجه فرد فوت شده در هر شرایطی سهم ارث خود را دریافت خواهند کرد.

بر اساس قانون تصدیق انحصار وراثت جدید این سهم برای زوجه یک هشتم اموال در صورت وجود فرزند و یک چهارم اموال در صورت نبود فرزند برای متوفی، در قانون تصویب شده است. سه چهارم باقی مانده اموال نیز بر طبق قوانین مدنی تعریف شده برای ترکه متوفی بدون وارث تقسیم خواهند شد.

آدرس اداره انحصار وراثت جنوب تهران

آدرس اداره انحصار وراثت جنوب تهران، شهرری در محله دیلمان تهران و در ، خیابان گلها، خیابان لاله ها واقع شده است.

حق الزحمه وکالت انحصار وراثت
حق الزحمه وکالت انحصار وراثت

حق الزحمه وکالت انحصار وراثت

هزینه انحصار وراثت و حق الوکاله و حق الزحمه وکالت انحصار وراثت منصفانه چهار میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ با جمع هزینه‌های دادرسی در نظر گرفته شده است.

حضور ورثه برای انحصار وراثت

برای دادن وکالت برای انحصار وراثت مراجعه یکی از ورثه کفایت میکند. فقط ورثه ای که اقدام میکند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد با داشتن ثنا دادن وکالت از شهرستان یا مراجعه نکردن به دفتر و به صورت غیر حضوری هم میسر می باشد.

سوالات متداول

انحصار وراثت به چه معناست؟

انحصار وراثت به معنای به دست آوردن دارایی‌ها، اموال و حقوقی است که پدر یا مادر یا هر فرد دیگری که در وصیت نامه اشاره شده است، پس از فوت خود به فردی دیگر انتقال داده شده است. این انتقال ممکن است به صورت قانونی یا بر اساس وصیت نامه انجام شود.

مراحل انحصار وراثت چیست؟

یکی از مراحل انحصار به شرح زیر است:
تعیین وراثت: در ابتدا باید تعیین کرد که آیا فرد متوفی وارثی دارد یا خیر. اگر فرد متوفی وارثی داشته باشد، باید تعیین کرد که چه میزان از اموال به هر وارث تعلق می‌گیرد.

برای انحصار وراثت کجا بریم؟

یکی از روش های برای انحصار وراثت، انحصار وراثت از طریق سامانه ثنا و به صورت الکترونیکی می باشد. داخل مقاله در رابطه با نحوه گرفتن ارث و گواهی انحصار وراثت صحبت کرده ایم.

هزینه وکیل انحصار وراثت چقدر است؟

هزینه انحصار وراثت و حق الوکاله چهار میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ با جمع هزینه‌های دادرسی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت