به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

حقوق خصوصی چیست

حقوق خصوصی چیست

در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد حقوق خصوصی و همچنین رشته حقوق خصوصی آشنا کنیم. اگر نمیدانید فقه و حقوق خصوصی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حقوق خصوصی چیست
حقوق خصوصی چیست

حقوق خصوصی چیست

حقوق خصوصی در واقع مجموع حق و حقوقی می باشد که به روابط میان افراد با مأموران دولت و انتظام سازمان‌های دولتی می‌پردازد.

بنابراین بخش زیادی از حقوق خصوصی مربوط به روابط می باشد. جدایی حقوق خصوصی از حقوق عمومی زمانی اتفاق افتاد که افراد تصمیم گرفتند چیزی را که قانون تصویب میکند با آن چیزی که به نفع افراد جامعه می باشد جدا کنند.

برای آن که بخواهیم حقوق خصوصی را به صورت بهتر مورد بررسی قرار دهیم میتوانیم یک مثال ذکر کنیمف حقوق خصوصی از جمله حق و حقوق افراد جامعه از منابع طبیعی و زیست محیطی همانند هوای پاک می باشد. پیشینه ی حقوق خصوصی به این صورت می باشد که جدایی میان حقوق خصوصی و عمومی پیشینه بسیار طولانی دارد و حتی در میان رومیان نیز مرسوم بوده‌است.

آن‌ها آنچه را که مربوط به سازمان‌های عمومی است از آنچه مربوط به منافع عمومی افراد است، جدا می‌ساختند. جدایی این دو شعبه با تدوین کد ناپلئون قطعیت بیشتری یافت، زیرا این قانون تنها به روابط خصوصی اشخاص مربوط می‌گشت و از ابتدا نیز قانون مدنی نامیده می‌شد.

پیشنهاد میشود: چگونه وکیل شویم

حقوق خصوصی ارشد چیست

بسیاری از افراد در انتخاب رشته های دانشگاهی سمت رشتهی حقوق خصوصی میروند، در دانشگاه هایی که دروس حقوق را تدریس میکنند زیر شاخه های حقوق خصوصی وجود دارد که افراد میتوانند با انتخاب هر یک از این زیر شاخه ها اقدام به یادگیری علوم حقوق خصوصی نمایند.

موضوعات حقوق خصوصی عبارت اند از:

امکان انجام تجزیه و تحلیل متون حقوقی به صورت دقیق

امکان انجام مقایسه روندهای مختلف قضایی و قانون گذاری

امکان انجام تحقیقات علمی عمیق در زمینه حقوق خصوصی با استفاده از روش های تحقیق حقوقی مبتنی بر برنامه درسی و برگرفته از منابع علمی ارائه استدلال های حقوقی شیوه صحیح و مناسب

انجام وظایف محوله به صورت حرفه‌ای و اخلاقی مدیریت و هدایت پروسه های مختلف حقوقی برای حل مشکلات قانونی

یکی از اصلی ترین دروسی که در رشته ی حقوق خصوصی وجود دارد زبان تخصصی آن می باشد. در ادامه در رابطه با دروس کارشناسی ارشد حقوق خصوصی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در اصل میتوان گفت حقوق خصوصی یکی از رشته های تحصیلی می باشد که از جمله خاص ترین رشته برای تحصیل بوده که بازار کار زیادی نیز داردف به عنوان مثال با داشتن مدرک کارشناسی حقوق خصوصی میتوانید در دفاتر حقوقی شروع به فعالیت کرده و در زمینه های ارتباط افراد با سازمان های دولتی شروع به کار کنید.

لازم به ذکر است حقوق خصوصی به انگلیسی Private law می باشد. که به معنای این است که حقوق خصوصی بخشی از نظام حقوقی حقوق مدنی است که بخشی از جامعه قضایی است که شامل روابط بین افراد می شود، مانند قانون قراردادها و تخلفات و قانون تعهدات.

پیشنهاد میشود: انواع قاضی

حقوق خصوصی و عمومی
حقوق خصوصی و عمومی

حقوق خصوصی و عمومی

یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را در رابطه با حقوقو خصوصی درگیر کرده است این است که تفاوت حقوق خصوصی و عمومی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم در حقوق خصوصی و عمومی اگر دولت، به عنوان حاکمیت، با شخص یا اشخاصی که فرمانبردار قدرت و سلطه آن‌ هستند، رفتار کند، در اینجا حقوق عمومی حاکم است. اما گاهی دولت به عنوان یک شخص عادی، جدا از ویژگی سلطه و حاکمیت، با یک شخص یا گروهی از اشخاص (خواه حقیقی و خواه حقوقی) سروکار دارد، در اینجا حقوق خصوصی بر این رابطه حاکم است. پس در حقوق عمومی باید رابطه‌ای باشد که دست‌کم در آن، دولت به عنوان حاکمیت و سلطه، یک طرف قرارداد باشد.

شعبه های حقوق خصوصی

با توجه به گفته های بالاف حقوق خصوصی حقوقی هستند که مربوط به روابط بین افراد با سازمان های دولتی هستند. شعبه های حقوق خصوصی به ترتیب عبارت اند از:

1) حقوق مدنی :مهمترین و معروف ترین بخش حقوق خصوصی حقوق مدنی است که در آغاز شامل تمام رشته های حقوق خصوصی بود و به قول برخی بنای حقوق خصوصی و مادر سایر شعبه هاست. حقوق مدنی روابط اشخاص را تنها از این لحاظ که عضو جامعه هستند تنظیم می کند. به عبارت دیگر حقوق مدنی شامل روابط مالی و خانوادگی افراد جامعه با یکدیگر است.

2) حقوق تجارت: مجموع قواعدی است که بر روابط تجار و اعمال تجاری حکومت می کند.

3) حقوق کار: حقوق کار بر همه روابط حقوقی ناشی از انجام کار برای دیگری حاکم است. ( البته عده ای این بخش را امروزه جزء حقوق عمومی می دانند چرا که نقش دولت را در حقوق کار به عنوان یک رکن اساسی تلقی می کنند )

4) حقوق بین الملل خصوصی: این حقوق رابطه اشخاص را در زندگی بین المللی تنظیم می کند. مباحثی مانند تابعیت و حقوق اقلیت ها و بحث اینکه روابط حقوقی اشخاص در زندگی بین الملل تابع چه قانونی است در این بخش قرار می گیرد.

شما میتوانید شعبه های حقوق خصوصی را به صورت pdf دانلود نمونده و به صورت فایل چاپی مطالعه نمایید. برای دانلود حقوق خصوصی pdf تماس بگیرید 02188939832 و 09127654109.

پیشنهاد میوشد برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با حقوق خصوصی مقاله ی دادگاه عمومی چیست را مطالعه نمایید.

بازار کار حقوق خصوصی

همانطور که بالا تر نیز گفته شد، دروس حقوق خصوصی دروسی کاملا تخصصی می باشند، بازار کار حقوق خصوصی نیز به این صورت می باشد که فرد را با مسائل روز دنیا آشنا کرده و به دلیل داشتن اطلاعات کافی در رابطه با حقوق مدنی میتوانید به راحتی در دفاتر حقوقی کسب درآمد داشته باشید.

همچنین لازم به ذکر است دانشجویانی که دارای مدرک دکترا هستند؛ اگر از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده باشند، می توانند به عنوان مدرس در دانشگاه های مشغول به کار شوند.

اگر بخواهیم نگاهی به چارت دروس کارشناسی ارشد حقوق خصوصی پیام نور بی اندازیم، باید بگوییم یکی از اصلی ترین دروس کارشناسی ارشد حقوق خصوصی آيين دادرسی مدنی می باشد، همانطور که بالا تر نیز گفته شد از آنجا که حقوق خصوصی و ارشد حقوق خصوصی درگیر با حقوق مدنی می باشد میتوان گفت آیین دادرسی مدنی نیز در این دوره حائز اهمیت خواهد بود.

شما میتوانید در دادگاه های موجود در شهر خود نیز به عنوان وکیل حقوق خصوصی فعالیت داشته باشید، پیشنهاد میکنیم آدرس دادگاه های تهران را مشاهده نمایید.

چارت ارشد حقوق خصوصی ۱۴۰1

چارت ارشد حقوق خصوصی ۱۴۰1 در دانشگاه هایی همانند علامه طباطبایی به صورت زیر می باشد.

ردیفنام درسواحد
1حقوق مدنی 12
2حقوق مدنی 22
3متون فقه3
4اصول فقه3
5قواعد فقه2
6حقوق بین الملل خصوصی(تعارض قوانین)2
7حقوق تجارت2
8متون حقوقی به زبان خارجی2
9داوری بین المللی2
10سمینار1
11پایان نامه4

پیشنهاد میشود در کنار دروس خود در دانشگاه در صورت انتخاب رشته تحصیلی حقوق خصوصی از مقالات حقوق خصوصی کمک بگیرید.

در وبسایت وکالت تهران میتوانید تمامی مقالات حقوق خصوصی را به صورت آنلاین دانلود کنید، برای دریافت مقالات حقوق خصوصی pdf با ما در تماس باشید.

ضرایب دروس ارشد حقوق خصوصی ۱۴۰1

حال که با حقوق خصوصی و همچنین بازار کار آن اشنا شدیم زمان ان رسیده است که به بررسی ضرایب دروس ارشد حقوق خصوصی ۱۴۰1 بپردازیم، در این بخش ضرایب دروس ارشد حقوق خصوصی ۱۴۰1 را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

متون حقوق به زبان (انگلیسی، فرانسه) : با ضریب 2. حقوق مدنی : با ضریب 3. حقوق تجارت : با ضریب 2. آیین دادرسی مدنی : با ضریب 1. متون فقه : با ضریب 2.

لازم به ذکر است در قوانین خاص ارشد حقوق خصوصی یکی از اصلی ترین موارد شرط معدل در کارشناسی می باشد.

این قانون در رابطه با هر دانشگاه متفاوت می باشد، برای دانستن دقیق قوانین خاص ارشد حقوق خصوصی به بخش امرو درسی دانشگاه خود مراجعه نمایید.

منابع حقوق خصوصی ارشد ۱۴۰۱

یکی از ویژگی های رشته تحصیلی حقوق خصوصی این می باشد کگه افراد میتوانند با هر مدرک کارشناسی ای که دارند اقدام به شرکت در رشته ارشد حقوق خصوصی نمایند و در این مورد اصلا نیازی نیست که حتما کارشناسی خود را حقوق گذرانده باشند. در این بخش منابع حقوق خصوصی ارشد ۱۴۰۱ را برای شما عزیزان به صورت جدول قرار داده ایم.

عناوین دروس امتحانیمنابع 
متون حقوق به زبان (انگليسي، فرانسه) 1 – Law made simple ، ترجمه اسماعیل صغیری (نشر میزان) 2 – A level and AS level law ، ترجمه محمد تقی رفیعی (انتشارات مجد) 3 – Law texts ، دکتر گودرز افتخار جهرمی 4 – Oxford’s law dictionary
5 – 504 words
6 – Essential words for Toefl
حقوق مدنی1 – اشخاص و محجورین (دکتر اسدالله امامی و قاسم زاده) 2 – اموال و مالکیت (دکتر کاتوزیان)، 3 – اعمال حقوقی (دکتر کاتوزیان) 4 – وقایع حقوقی (دکتر کاتوزیان) 5 – مختصر حقوق خانواده (دکتر صفایی) 6 – درس هایی از عقود معین 1 (دکتر کاتوزیان) 7 – درس هایی از عقود معین 2 (دکتر کاتوزیان) 8 – کتاب شفعه و وصیت و ارث (دکتر کاتوزیان) و مبحث ارث از کتاب ارث (دکتر شهیدی)
منبع تکمیلی: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی (دکتر کاتوزیان)
حقوق تجارت1 – قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی (دکتر دمرچیلی، حاتمی و مردانی) 2 – تجارت 2 و 3 (دکتر کاویانی) 3 – ورشکستگی و تصفیه امور ورشکستگی (دکتر اسکینی)
منبع تکمیلی: قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی (دکتر دمرچیلی، حاتمی و مردانی)
آیین دادرسی مدنی1 – آئین دادرسی مدنی جلد اول (دوره پیشرفته) (دکتر شمس) 2 – آئین دادرسی مدنی جلد دوم (دوره پیشرفته) (دکتر شمس) 3 – آیین دادرسی مدنی جلد سوم (دوره پیشرفته) (دکتر شمس) – قانون شوراهای حل اختلاف – قانون اجرای احکام مدنی – قانون نحوه اجرای حکومیت های مالی – قانون دیوان عدالت اداری – قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب
متون فقه1 – لمعه دمشقیه (دو جلد شهید اول) 2 – تحریر الروضه فی شرح اللمعه المشقیه به همراه کتاب فقه استدلالی

سوالات متداول

کارشناسی ارشد حقوق خصوصی چند واحد است؟

کارشناسی ارشد حقوق خصوصی 40 واحد می باشد. که چهار ترم 11 واحده بوده و برای پایان نامه و سمینار 6 واحد در نظر گرفته شده است.

مفهوم حقوق خصوصی چیست؟

حقوق خصوصی به معنای روابط میان افراد با مأموران دولت و انتظام سازمان‌های دولتی می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
متین
8 ماه قبل

سلام. ممنون از مطلب جامعی که ارائه کردید .منظور از جمله « لازم به ذکر است در قوانین خاص ارشد حقوق خصوصی یکی از اصلی ترین موارد شرط معدل در کارشناسی می باشد. » چی هست ؟یعنی کنکور ارشد با تاثیر معدل هستش ؟

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت