به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

حق شفعه چیست

حق شفعه چیست

در این مقاله به صورت جامع در رابطه با ارکان حق شفعه و ماهیت حق شفعه صحبت خواهیم کرد، اگر نمیدانید حق شفعه چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به توضیح حق شفعه و حق شفعه چیست و چه شرایطی دارد خواهیم پرداخت.

بر اساس مثال حق شفعه، هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند ‌شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند .این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع میگویند.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل ملکی در ایران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران در تماس باشید.

حق شفعه چیست

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، اگر یک مال غیر منقول و قابل تقسیمی متعلق به دو نفر باشد و یکی از شرکا سهم خود را به شخص دیگری بفروشد ، شریک دیگر می تواند با پرداخت مبلغ سهم فروخته شده به خریدار ، سهم را باز پس بگیرد و مالک آن مال شود. این حق، حق شفعه نام دارد.

ارکان حق شفعه چیست

ارکان حق شفعه عبارت اند از:

مطابق با ماده 809 قانون مدنی هرگاه بنا یا درخت بدون زمین فروخته شود حق شفعه وجود نخواهد داشت.

چنانچه در معامله شریک با خریدار مبیع متعدد باشد و برخی از آن مشمول حق شفعه شود و برخی دیگر مشمول حق شفعه نباشد، شریک دیگر می تواند نسبت به آن بخش از مبیع که قابل اخذ به شفعه است، حق شفعه خود را اجراء نماید.

چنانچه ثابت شود قرارداد مبایعه نامه ای که میان شریک و خریدار تنظیم گردیده، باطل است. در نتیجه حق شفعه وجود نخواهد داشت.

حق شفعه را نمی توان تنها نسبت به بخشی از مبیع اعمال کرد. بلکه شریک در صورتی می تواند اخذ به شفعه کند که تمام مبلغ معامله را به خریدار پرداخت نماید.

چنانچه بیع خیاری باشد، یعنی برای هر کدام از طرفین حق فسخ وجود داشته باشد، به استناد ماده 814 قانون مدنی این موضوع مانع از اخذ به شفعه نخواهد بود.

با اخذ به شفعه، هر معامله که خریدار پس از خرید ملک و قبل از اخذ به شفعه انجام داده باشد، باطل می گردد. خریدار در مقابل شریکی که اخذ به شفعه می کند ضامن درک مبیع است.

لکن چنانچه تاکنون مبیع به تصرف مشتری در نیامده باشد، شفیع حق رجوع به مشتری را نخواهد داشت. اگر در طول مدتی که مال در تصرف خریدار است، عیبی در آن حادث شود خریدار ضامن نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی و دریافت مشاوره با بهترین وکیل تنظیم قرارداد در تهران با شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

شرایط حق شفعه چیست

در رابطه با شرایط حق شفعه باید بگوییم یکی از اصلی ترین شرایط حق شفعه این است که مال غیر منقول باشد، مال باید بصورت ذاتی غیر منقول باشد. همچنین از جمله دیگر شرایط حق شفعه این است که مال مشاع باشد، یعنی تا زمانی که مالی بصورت مشاع بین دونفر باشد، حق شفعه برای آن ها وجود دارد.

در پاسخ به این سوال که شرایط حق شفعه چیست باید بگوییم یکی از شرایط حق شفعه این مورد می باشد که تعداد شرکاء دو نفرباشد، یعنی باید حتما دو نفر با هم شریک باشند. اگر بیش از دو نفر باشند دیگر این حق برای هیچکدام از شرکاء ایجاد نمی شود.

انتقال تمام سهم از جمله دیگر شرایط حق شفعه می باشد که در آن اگر شریک اول تمام سهم خود را به دیگری بفروشد، شفعه ایجاد می شود. اگر قسمتی از سهم خود را بفروشد دیگر این حق بوجود نمی آید. لازم به ذکر است قابل افراز یا تقسیم بودن مال نیز آخرین شرط در شرایط حق شفعه می باشد. در این مورد مال باید از جمله اموال قابل تقسیم باشد تا شریک بتواند سهم خود را به دیگری بفروشد. اگر از اموال غیر قابل تقسیم باشد حقِ مورد بحث وجود ندارد.

قانون حق شفعه چیست

بر اساس قانون حق شفعه، اگر ملک دو نفر در ممر یا مجری مشترک باشد و یکی از آنها ملک خود را با حق ممر یا مجری بفروشد دیگری حق شفعه دارد اگر چه در‌خود ملک مشاعاً شریک نباشد ولی اگر ملک را بدون ممر یا مجری بفروشد دیگری حق شفعه ندارد.

پس اگر میخواهید بدانید منظور از حق شفعه چیست باید بگوییم با توجه به ماده ی ۸۰۸ قانون مدنی حق شفعه بدین ترتیب تعریف شده است. هرگاه مال غیر منقول قابل تقسیمی بین دو شخص به صورت مشترک باشد و یکی از شرکا سهم خود را با هدف به شخص سوم انتقال دهد شریک دیگر این حق را خواهد داشت که قیمت را که مشتری داده است به او بپردازد و سهم بیع را به تملک خویش درآورد.

اسقاط حق شفعه چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که اسقاط حق شفعه چیست باید بگوییم اسقاط حق شفعه می تواند ارادی باشد که در این صورت به هر چیزی که دلالت بر صرف نظر کردن از حق مزبور نماید واقع می شود.

همچنین اسقطا می تواند قهری باشد مانند تاخیر در اجرای حق شفعه در صورت علم به حق و فوری بودن آن، ناتوانی در پرداخت ثمن، تلف کل مبیع پیش از اخذ به شفعه. اسقاط همچنین ممکن است صریح باشد یا ضمنی.

همچنین اگر میخواهید بدانید ماهیت حق شفعه چیست باید بگوییم هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیم بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند. این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع می‌گویند.

پس برای پاسخ این سوال که شفیع در حق شفعه چیست میتوان گفت صاحب حق شفع را شفیع می نامند.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با انواع عقود اسلامی و قانون جدید مبایعه نامه کلیک کنید.

شرایط ایجاد حق شفعه چیست

شرایط ایجاد حق شفعه عبارت اند از:

  1. لزوم وجود شركت
  2. اختصاص حق شفعه به املاک
  3. قابل تقسيم بودن ملک
  4. انتقال سهم به وسيلة بيع
  5. محدود بودن شمار شريكان

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان در رابطه با اینکه فلسفه حق شفعه چیست و حق شفعه در قانون مدنی به چه صورت است با شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

ما در دفتر وکالت تهران انواع وکلای مجرب و حرفه ای را برای پاسخگویی به سوالات شما همانند:

  • حق اخذ به شفعه چیست
  • حق شفعه حق به شفعه چیست
  • شفعه حق شفعه چیست
  • تعریف حق شفعه چیست
  • حق شفعه چیه
  • زوال قهری حق شفعه چیست
  • منظور از حق شفعه در حقوق
  • شفعه ملک مشاع
  • قانون حق شفعه
  • حق شفعه در ملک مشاع چیست

به شما عزیزان معرفی کرده و در صورت نیاز قادر به مراجعه حضوری و دریافت مشاوره در رابطه با شرایط ایجاد حق شفعه خواهید بود.

ویژگی های حق شفعه چیست

ماده 809 قانون مدنی در این رابطه می گوید : هرگاه بنا و درخت بدون زمین فروخته شود، حق شفعه نخواهد بود. در مورد غیر منقول ناشی از عمل انسان یعنی ابنیه و اشجار، حق شفعه در صورتی پدید می آید که این دو همراه با زمین منتقل شوند.

اما اگر شریک حصه خود از ابنیه و اشجار را بدون زمین به دیگری بفروشد، حق شفعه ایجاد نمی شود. بنابراین اگر دو شخص به صورت مشاع مالک ساختمانی در زمین موقوفه باشند یا دو نفر زمینی را اجاره کنند و با اذن مالک به صورت مشاع در آن ساختمانی بسازند یا درختی بکارند و یکی از دو شریک، سهم خود از ساختمان یا درخت را به شخص ثالث بفروشد، به دلیل آنکه در زمین شریک نیستند و بنا یا درخت بدون زمین فروخته شده است، شریک حق شفعه ندارد.

اوصاف حق شفعه چیست

حق شفعه داری اوصاف زير می باشد:

شفعه حق مالی است زيرا وسيلة تملك و تحصيل مال است و به اين اعتبار بايد آن را حق مالي شمرد.

حق شفعه در آپارتمان حق عيني است زيرا حق تملك مستقيم به شريك مي‌دهد و نيازي به الزام خريدار به انتقال ندارد. حق شفعه به ارث انتقال مي‌يابد.

ماده 823 ق.مدني حق شفعه را قابل وراثت مي‌داند (انتقال قهري). حق شفعه قابل انتقال به ديگران نيست. حق شفعه وسيلة رفع ضرر از شريك است و بر همين مبنا بايد مورد استفاده قرار گيرد.

نتيجة مهمي كه از اين تحليل گرفته مي‌شود انتقال ناپذيري حق شفعه در ملک مشاع به ديگران است.

حق شفعه قابل اسقاط است. شفعه در زمرة حقوق مالي شريك است و در امكان اسقاط آن نبايد ترديد كرد (ماده 822 ق.مدني).

اخذ به شفعه و حق شفعه در ارث عمل حقوقي است زيرا ارادي است و با تملك سهم فروخته شده در برابر تسليم ثمن انجام مي‌شود و ماهيت آن ايقاع است.

پیشنهاد میشود برای دریافت حق شفعه pdf با شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا متخصین و کارشناسان مربوطه اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

لازم به ذکر است زمان اعمال حق شفعه زمانی که حق شفعه برای شریک ایجاد شود او می تواند با پرداخت همان هزینه که خریدار پرداخت کرده است سهم فروخته شده را بگیرد. مرجع صالح رسیدگی به این موضوع، دیوان عالی کشور است.

سوالات متداول

حق شفعه چیست ؟

هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند ‌شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند.

حق شفعه در قانون مدنی چیست؟

بر اساس حق شفعه در قانون مدنی اگر مبیع متعدد بوده و بعض آن قابل شفعه و بعض دیگر قابل شفعه نباشد حق شفعه را میتوان نسبت به بعضی که قابل شفعه است به قدر حصه آن بعض از ثمن اجرا نمود.

موضوع حق شفعه چیست؟

موضوع حق شفعه به معنای تملک سهم فروخته‌شده شریک به وسیله شریک دیگر می باشد.

معنی شفعه چیست؟

هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیم بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند ‌شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند. این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع می گویند.

حق شفعه فوری است یعنی چه؟

چون استفاده از این حق برای شریک به فوریت و بی درنگ قابل اجرا و اعمال است لذا گفته می شود «حق شفعه فوری است»

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
1 سال قبل

عالی و بی نظیر

vekalatetehran
10 ماه قبل
پاسخ به  امیر

سلام سپاس از شما که با همراهیتان به ما انرژی می دهید

علی
9 ماه قبل

سلام لطفا اساتید محترم کمی درمورد قابل تقسیم بودن ملک مشاعی در اخذ به شفعه توضیح ارائه نمایند ؟

vekalatetehran
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام ممنون که به ما همراه هستید حتما در اولین فرصت مقاله ای در این زمینه ارایه میشود

ATGO-M
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

با سلام، برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با دفتر وکالت تهران تماس بگیرید 02188939832

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت