به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

اجرای حکم شلاق

اجرای حکم شلاق

هر انچه که باید در رابطه با اجرای حکم شلاق بدانید را داخل این مقاله برای شما عزیزان قرار داده ایم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با اجرای حکم شلاق و روش های آن آشنا شوید.

سوالات متداول
اجرای حکم شلاق
اجرای حکم شلاق

اجرای حکم شلاق

حکم شلاق از جمله حکم هایی می باشد که هم در دسته ی مجازات حد و هم در دسته ی مجازات تعزیری قرار میگیرد، حکم شلاق تعداد شلاق در حدود مقطوع است و قاضی نمیتواند تعداد آن را تغییر دهد اما تعداد شلاق در تعزیرات حاوی حداقل و حداکثر می باشد.

تعداد شلاق در حدود مقطوع می باشد و قاضی نمیتواند در تعداد ان تغییر یایجاد کند، اما تعداد شلاق در تعزیرات حاوی حداقل و حداکثر است و میزان آن بستگی به قاضی رسیدگی کننده دارد.

لازم به ذکر است نحوه اجرای حکم شلاق بسته به نوع مجازات متغیر بوده و به روش های متفاوتی اجرا میگردد، در ادامه حضور شاکی در اجرای حکم شلاق را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با توجه به گفته های بالا ما دو نوع شلاق حد و تعزیری داریم، اگر میخواهید بدانید شلاق حد چیست باید بگوییم شلاق حدی نوعی مجازات می باشد که فرد با توبه کردن میتواند تعداد آن را افزایش و یا کاهش دهد، همچنین با فهمیدن گناه بودن جرم مرتکب شده و همچنین رضایت قاضی میتوان تعداد آن را کاهش داد. پس جرایم حدی طبق مقررات اسلام جرایمی که مجازات آن‌ها حد است؛ فقط با توبه نزد خدا و محرز شدن آن برای قاضی است که قابل کاهش یا ساقط شدن است.

پیشنهاد ویژه: دادگاه عمومی چیست

حضور شاکی در اجرای حکم شلاق

میتوان گفت حضور شاکی در اجرای حکم شلاق امکان پذیر می باشد، برای اینکه بخواهید هنگام اجرای حکم شلاق در محل حضور داشته باشید، ابتدا باید درخواست خود را به اجرای احکام صادر کرده و با موافقت قاضی هنگام اجرای حکم شلاق حضور داشته باشید.

در بخش زیر نمونه رضایتشاکی در اجرای حکم شلاق را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

با سلام احتراما اینجانب…………………………………………….. شاکی پرونده کلاسه ………………………………………… که تحت عنوان …………………………………… زنای غیر محسنه و…) از آقای / خانم …………………………………. شکایت کرده بودم، با توجه به مذاکرات اصلاحی، بدین وسیله به صورت منجز (بدون هیچ قید و شرطی) رضایت خود را اعلام می کنم و هیچ گونه شکایتی از ایشان در امر کیفری ندارم.
امضاء

پیشنهاد میشود: زنای محسنه چیست

نمونه درخواست از دادگاه در صورت رضایت شاکی بعد از صدور حکم قطعی
ریاست محترم دادگاه

با سلام

احتراما اینجانب……………. به موجب حکم قطعی شماره………………….. صادره از آن دادگاه محترم به تحمل………………. (حبس جزای نقدی شلاق..) محکوم شدم و با توجه به اعلام گذشت شاکی، به استناد ماده 483 قانون آیین دادرسی کیفری تقاضای تخفیف مجازات دارم. قبلا از حمایتی که خواهید فرمود سپاسگزارم.
امضا

پیشنهاد ویژه: دادگاه انقلاب چیست

شرایط اجرای حکم شلاق
شرایط اجرای حکم شلاق

شرایط اجرای حکم شلاق

اجرای حکم شلاق شرایط خاص مربوط به خود رادارد، شرایط اجرای حکم شلاق عبارت اند از:

  • نحوه اجرای شلاق باید به گونه ای باشد که ضربات به جلوی بدن و سر ، صورت ، گردن و عورت اصابت نکند.
  • اجرای شلاق نباید به گونه ای باشد که به دلیل پیچیدن شلاق قسمت های جلوی بدن مورد اصابت قرار بگیرد.
  • باید دمای هوای آن معتدل باشد و در صورتی که در فضای باز اجرا میشود ، نباید دمای هوا بسیار سرد یا بسیار گرم باشد.
  • استفاده از هرگونه داروی بی حسی و ضد درد پیش از اجرای شلاق ممنوع می باشد.
  • مامور اجرای حکم شلاق نباید قرابت نسبی ، سببی یا سابقه دوستی یا دشمنی با محکوم یا یکی از طرفین دعوا داشته باشد.
  • در صورت بیهوش شدن محکوم هنگام اجرای مجازات شلاق ، اجرای حکم متوقف میشود و تا بهبودی وی به تاخیر می افتد.
  • ضربات شلاق حدی محکومان زن ، از شانه تا پایین کمر و به صورت مساوی و غیرمتمرکز در تمام نقاط مذکور نواخته میشود.
  • محکوم باید پوششی داشته باشد که بدن وی نمایان نشود و حکم توسط مامور زن مجرب و بدون حضور مردان اجرا میشود.

همچنین مجازات توهین به مقدسات نیز 80 الی 200 ضربه شلاق می باشد.

نمونه رای اجرای مجازات شلاق
این رای در شعبه ۳۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شده است:

رای بدوی

در مورد اتهام… و … مبتنی بر برقراری رابطه نامشروع با هم، با توجه به همه مندرجات پرونده و مفاد شکواییه شاکی ( همسر قبلی متهم ردیف اول) با توجه به همه ی آن چه که در پرونده قرار دارد. در گزارشات حاصل شده و مفاد کیفرخواست صادره از دادسرای ناحیه ۲۱ تهران با در نظر گرفتن دفاعیات متهم در جریان دادرسی و در جلسه دادگاه و بیانات متعارض او که به دلیل گریز از مجازات طرح شده است و نیز بیانات متهم در دادگاه که اذعان داشته به مدت سه ماه با دختر شاکی در ارتباط بوده است .

در این میان همسر شاکی نیز با توجه به عکس‌هایی که ارائه کرده و نشان دهنده رابطه غیر شرعی و معاشرت آن ها بدون رابطه نسبی و سببی و نهایتاً عدم حضور متهم در دادگاه و دفاع نکردن او موثر در ارائه مدارک بوده است، مجرم بودن آن ها قطعی و مسلم می باشد. بر این اساس با استناد به ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی حکم محکومیت به ۹۹ ضربه شلاق تعزیری صادر و اعلام می‌شود. این رای در مدت ۲۰ روز قابل تجدید نظر است و نسبت به متهم ردیف اول یک رای غیابی بوده و در مدت ۱۰ روز بعد از ابلاغ او قابل واخواهی می باشد.

پیشنهاد میشود: لواط چیست

رای دادگاه تجدید نظر

در مورد حقوق، دادگاه عمومی تهران در محکومیت مجرم به تحمل ۹۹ ضربه شلاق، به اتهام رابطه نامشروع با توجه به مستندات پرونده و بیانات و زمان جریان دادرسی تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه ،با توجه به شرایط سنی او و با در نظر گرفتن ماده ۲۲ قانون تشکیل دادگاههای انقلاب و ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی ،حکم به تعلیق مجازات متهم به مدت ۳ سال، منوط به حفظ سوره مبارکه “ق” قرآن کریم و ارائه آن به قاضی اجرای احکام مدت تعلیق صادر و با توجه به مدارک دادنامه بدوی و این موضوع که از طرف تجدید نظر خواه، رد دادنامه ای که تجدیدنظرخواسته، انجام نشده و دادنامه معترضان درست و بر اساس قانون می‌باشد و با توجه به آن چه که در بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری می خوانیم، رای به رد تجدیدنظر خواسته صادر می شود.

در موردی دیگر دادگاه کیفری دو رایی را صادر نموده به آقای .. به اتهام اختلال در نظم و آسایش به ۱۱ ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق تعزیری و تبلیغ تعلیقی وی به مدت پنج سال محکوم کرده است. در حکم دادگاه چنین آمده است اگر آقای .. تا انتهای مدت تعلیق مرتکب جرایم عمدی نشود، محکومیت تعلیق بلااثر بوده، و الا مضاف بر مجازات مذکور، مجازات معلق لغو و در مورد آن ها اجرا می شود.

در مثالی دیگر شخص محکوم به تحمل دو سال حبس تعزیری و رد عین یا مثل مال مسروقه محکوم می شود. اما مجازات حبس محکوم به میزان دو سال تعلیق می گردد و این موضوع به شخص محکوم ابلاغ واقعی می شود .محکوم به مرتکب جرم مواد مخدر می گردد. بنابراین به تحمل ۵۱ ماه حبس و۱۵۷ ضربه شلاق محکوم می گردد. به دلیل آن که در دوره تعلیق مرتکب جرم شده است اجرای احکام کیفری، پرونده را جهت صدور دستور اجرای مجازات تعلیقی به شعبه انقلاب می‌فرستد.

پیشنهاد میشود: سوء پیشینه نشر اکاذیب

حکم شلاق در اسلام

ممکن است این سوال برای شما عزیزان پیش بی اید که ایا در اسلام شلاق مجازات می باشد؟ و حکم شلاق در اسلام چیست؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم تمامی دین ها مجازاتی راب رای افرادی که به گناه آغشته میشوند در نظر گرفته است، تنها در صورت داشتن شرایط خاصی میتوان مجکوم را از اجرای حکم شلاق باز داشت، آن شرایط به صورت زیر می باشد:

در ماده ۵۰۱ قانون آیین دادرسی کیفری تعیین شده است که اجرای حکم شلاق در موارد زیر به دستور قاضی به تعویق می‌افتد:

  • دوران بارداری
  • بعد از زایمان تا شش ماه
  • دوران شیردهی حداکثر تا رسیدنت طفل به سن دو سالگی

اجرای مجازات شلاق در ایام حیض یا استحاضه اگر محکوم علیه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد، در صورتی که حکم شلاق بر او اجرا شود و بیماری شدت گرفته یا سبب تاخیر در بهبودی او شود، مجازات شلاق او تعلیق می گردد.

در مورد جرایم تعزیری بر اساس ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری اگر به بهبودی بیمار امید نباشد، قاضی اجرای احکام پرونده را به منظور تبدیل به مجازات مناسب تر با در نظر گرفتن نوع بیماری و مجازات به مرجعی که رای قطعی را صادر کرده است می‌فرستد.

پیشنهاد میشود: مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

شلاق زنان در ایران

شلاق زنان در ایران جزو جرایم حدی می باشد، از جمله جرایمی که باعث محکوم شدن زن به شلاق میوشد عبارت اند از:

مطابق ماده 32 آیین نامه نحوه اجرای احکام شلاق، اجرای حد محکومين اناث به نحو نشسته و با لباسی که بدن آنها بسته باشد اجرا می شود. ضربات شلاق حدی محکومان زن ، از شانه تا پایین کمر و به صورت مساوی و غیرمتمرکز در تمام نقاط گفته نواخته می شود.

محکوم باید پوششی و لباسی داشته باشد که بدن وی نمایان نشود و اجرای حکم توسط مامور زن و بدون حضور مردان اجرا می شود.

پیشنهاد میشود: قوادی چیست

خرید شلاق
خرید شلاق

خرید شلاق

بسیاری از افراد گامن میکنند که میشود حکم شلاق را خریداری کرده و به نوعی خرید شلاق کنند، اما باید بگوییم تنها در صورتی که شلاق از نوع تعزیری باشد خرید شلاق امکان پذیر خواهد بود، در ایدامه نحوه و شرایط خرید شلاق و قیمت خرید شلاق را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

برای خرید شلاق تعزیری، مرتکب باید اثبات کند که اجرای مجازات شلاق به سلامت وی آسیب می رساند، در اینصورت مرتکب قادر به خرید شلاق تعزیری خواهد بود.

بنابر گزارش قاضی اجرای احکام و نظر قاضی صادرکننده رای، در صورتی که مجازات شلاق را قابل تبدیل بدانند، امکان خرید شلاق تعزیری وجود دارد.

اگر شخص سابقه کیفری نداشته باشد می‌تواند، پس از صدور حکم اعتراض کرده و تقاضای تخفیف در مجازات کند.

هزینه خرید شلاق تعزیری در خصوص هر سه ضربه آن، مبلغی حدود 400000 هزار ریال می باشد.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره بهترین وکیل کیفری تهران از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

اعتراض به حکم شلاق

در این بخش نمونه اعتراض به حکم شلاق را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم:

به ‌موجب گزارش این شعبه در خصوص تجدیدنظرخواهی شاکیه خانم س.ح.ی از رأی شماره 007- 23/ 01/ 1391 صادره از شعبه اوّل دادگاه کیفری استان … که در آن متهم الف.گ. به اتهام تجاوز به عنف، رسیدگی و از این اتهام تبرئه شده ولیکن اتهام رابطه نامشروع را محرز دانسته، متهم را به تحمل 99 ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌نماید. متهم به این رأی اعتراض نداشته ولیکن شاکیه س.ح.ی. به دلیل قلّت مجازات تجدیدنظرخواهی نموده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال به این شعبه ارجاع می‌گردد این شعبه پس از تهیه گزارش طی دادنامه شماره 0806 – 28/ 09/ 1391 به دلیل عدم حضور نماینده دادستان در جلسه رسمی دادگاه که وفق تبصره 2 ماده 20 قانون اصلاح، حضور دادستان یا نماینده وی الزامی است رأی معترضٌ‌عنه را نقض و جهت رسیدگی به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رأی تجدیدنظر خواسته ارجاع می‌کند پرونده به شعبه دوم دادگاه کیفری استان … ارجاع می‌شود. این شعبه در تاریخ 21/ 02/ 1393 با حضور متهم به‌ تنهایی تشکیل می‌گردد به متهم الف.گ. اتهام زنای به عنف اکراه نسبت به شاکیه تفهیم می‌شود، می‌گوید قبول ندارم ما با هم دوست بودیم خواستگارش بودم به منزل آن‌ها رفتم متوجه شدم خانواده خفت گیری هستند پشیمان شدم مردهای متمول را به منزل می‌آوردند و عکس و فیلم می‌گرفتند که از آن‌ها پول بگیرند باهم رابطه داشته ولی عنف و اکراه نبوده سپس ریاست محترم شعبه دوم دادگاه کیفری … طی نامه خطاب به ریاست شعبه 24 اعلام می‌کند که متهم به ‌حکم صادره از شعبه اول دادگاه کیفری … اعتراض نداشته حکم صادره در خصوص وی اجرا می(می‌شود) ولی شاکیه خانم س.ح.ی. معترض می‌گردد. دیوان عالی کشور به دلیل عدم حضور دادستان یا نماینده وی رأی تجدیدنظر خواسته را نقض می‌کند و به این شعبه ارجاع می‌شود، حال درخواست ارشاد کرده آیا وصف مراتب فوق امکان رسیدگی و صدور حکم شلاق ،مجدداً می‌بایست شلاق اجرا گردد یا خیر چنانچه حکم به نحو دیگری صادر گردیده تکلیف چیست(؟) پرونده به دیوان عالی کشور ارسال به این شعبه ارجاع می‌گردد و این شعبه پس از بررسی به شرح آتی رأی صادر می‌نماید.
رأی شعبه دیوان عالی کشور
با توجه به اینکه آراء صادره قبل از اتمام بیست روز غیرقطعی می‌باشد اجرا حکم در این مدت و تا قطعیت رأی وجاهت قانونی ندارد حال پس از نقض رأی معترضٌ‌عنه توسط دیوان عالی کشور و صدور حکم جدید از دادگاه مرجوعٌ الیه اگر مجازات شلاق تعزیری باشد چون اجراشده دیگر عقلاً نیازی به اجرا جدید نیست و اگر حکم حدی باشد در این صورت حکم باید اجرا شود و با کمال تأسف مجری حکم غیرقطعی در صورت درخواست محکومٌ‌ٌعلیه باید به تعداد شلاق‌های اجرا شده قصاص شود. به ‌هرحال با وضع موجود دادگاه مرجوعٌ الیه باید با حضور دادستان یا نماینده وی جلسه دادرسی تشکیل دهد و پس از ختم جلسه مبادرت به صدور رأی نماید. چون رأی سابق نقض گردیده فعلاً رأیی وجود ندارد متأسفانه در جلسه ای ‌که دادگاه کیفری شعبه دوم تشکیل داده‌اند(نه) نماینده داستان حضور دارد و نه وکیل متهم و نه شاکیه. به ‌هرحال هنوز پرونده بدون رأی باقیمانده لذا به مرجع مرسل اعاده تا وفق مقررات و راهنمایی فعلی رسیدگی نمایند.
شعبه 24 دیوان عالی کشور – رئیس و مستشار
علی شوشتری – هادی احتشامی

سوالات متداول

موانع اجرای حکم شلاق چیست؟

از جمله موانع اجرای حکم شلاق باردار بودن زن، بسیار گرم بودن و یا بسیار سرد بودن محیط، بیهوش شدن محکوم و .. می باشد که داخل مقاله ان ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

اجرای حکم شلاق در رابطه نامشروع چگونه است؟

مجازات شلاق رابطه نامشروع مطابق آیین نامه نحوه اجرای احکام کیفری مورد اجرا قرار می گیرد که برای اطلاع کامل از جزییات مربوط به نحوه اجرای شلاق در خصوص محکومان مرد و زن می توانید مقاله را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت