به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

روش گرفتن حضانت فرزند

روش گرفتن حضانت فرزند

در این مطلب قصد داریم که مواردی در مورد روش گرفتن حضانت فرزند را به شما توضیح دهیم.

از نظر قانونی در کشور ما ما روش های مختلفی برای گرفتن حضانت فرزند وجود دارد که اگر این قوانین شامل موقعیت شما هم باشد می توانید در زمان جدایی از همسر حضانت فرزند خود را از دادگاه دریافت نمایید.

البته مواردی که در این مقاله گفته می‌شود خیلی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کنند ولی در کل بهتر است که برای گرفتن حضانت فرزند و مواردی مانند این موضوع شما حتماً با یک وکیل خبره و کاربلد مشورت نمایید.

چرا که قوانین موجود در کشور ما در آینده ممکن است دچار تغییر و تحولاتی باشد به همین منظور در این زمینه بهترین وکیل تهران می‌تواند مشاوره لازم را به شما ارائه دهد.

پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا روش های مختلف برای گرفتن حضانت فرزندان بعد از طلاق را مورد بررسی قرار دهیم و در انتهای این مطلب هم شما می توانید در بخش نظرات وبسایت سوالات و نظرات خود را بپرسید تا تیم پشتیبانی وبسایت وکالت تهران در سریع ترین زمان به سوالات شما پاسخ دهند.

حضانت چیست
حضانت چیست

حضانت چیست

در ابتدا قصد داریم که مفهوم حضانت را مورد بررسی قرار دهیم به طور کلی در قانون کشور ما برای حضانت معنای خاصی تعریف نشده اما از نظر لغوی حضانت به معنای مراقبت کردن و محافظت و نگهداری از فرزندان است.

البته در قانون در نقطه مقابل حضانت واژه های دیگری مانند حق ولایت و یا قیومیت نیز وجود دارد که معنی این لغات با حضانت کاملا متفاوت است.

به عنوان مثال حق ولایت و یا قیومیت در قانون به پدربزرگ و یا عمو و یا یکی از بستگان نزدیک فرزند داده می‌شود، به شرط آن که بعد از فوت پدر و یا مادر هر یک از آنها شرایط لازم برای نگهداری و مراقبت فرزندان را نداشته باشند.

در این صورت حق ولایت و یا قیومیت بر عهده پدربزرگ فرزند می باشد.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت در تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

حضانت فرزند چیست
حضانت فرزند چیست

حضانت فرزند چیست

در بخش قبلی در مورد مفهوم حضانت صحبت کردیم، حالا زمانی که صحبت از حضانت فرزند می شود، حضانت فرزند این معنی است که بعد از فوت پدر و یا مادر و یا یکی از آنها حق حضانت فرزند به پدر و مادری که در قید حیات است داده می شود البته به شرط آنکه پدر و یا مادر فرزندش در قید حیات می باشد شرایط لازم برای نگهداری فرزند را داشته باشد.

و یا اینکه بعد از طلاق زوجین، حضانت فرزند این صورت تعریف می‌شود که در ابتدا حق حضانت به پدر بچه داده می‌شود البته به شرط اینکه پدر شرایط لازم را برای نگهداری و مراقبت از فرزند داشته باشد در غیر اینصورت حق حضانت به مادر فرزند داده می شود.

اگر بعد از از طلاق زوجین هیچ یک شرایط و نگهداری فرزند را از نظر دادگاه نداشته باشند فرزندان بسته به شرایط یا به بهزیستی تحویل داده می شوند و یا به یکی از اقوام نزدیک شرایط لازم را جهت نگهداری از فرزندان داشته باشد.

مهریه یا مهر از زمان های خیلی دور در بین ایرانیان رایج بوده است و قدمت آن تقریبا با خود ازدواج یکی است. در مقاله وکیل مهریه رایگان قصد داریم قوانین مهریه را بررسی کرده و بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی کنیم.

حضانت فرزندان بعد از طلاق
حضانت فرزندان بعد از طلاق

حضانت فرزندان بعد از طلاق

حضانت فرزندان بعد از طلاق در قانون کشور ما به این صورت تعریف می شود که حضانت فرزند بعد از طلاق تا سن هفت سالگی بر عهده مادر می باشد و بعد از آن حضانت فرزند تا زمان رسیدن به سن بلوغ که در قانون ما برای پسران سن ۱۵ سال و برای دختران ۹ سالگی تعریف شده است با پدر خواهد بود.

و بعد از آن آن یعنی بعد از سن ۱۵ سالگی برای پسران و ۹ سالگی برای دختران  فرزند می تواند خود تصمیم بگیرد که ادامه زندگی را همراه پدر و یا مادرش باشد.

ساعت در ابتدا گفته شد که حق حضانت فرزند بعد از طلاق تا ۷ سالگی بر عهده مادر می باشد اما در شرایطی اگر مادر توانایی مراقبت و نگهداری از فرزند را نداشته باشد به عنوان مثال اگر دارای مشکلات روحی و روانی و یا اعتیاد و مواردی از این قبیل باشد دادگاه حق این را دارد که حضانت فرزند را بر عهده پدر قرار دهد.

همچنین اگر پدر فرزند هم شرایطی از قبیل مشکلات روحی و روانی، اعتیاد، بیماریهای مراقبتی و غیره داشته باشد دادگاه میتواند حضانت فرزند را برعهده مادر در صورت دارا بودن شرایط قرار دهد.

اگر به دنبال بهترین وکیل خانواده در تهران هستید در صفحه بهترین وکیل خانواده در تهران به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل دعاوی خانواده بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اگر در حوزه دعاوی خانواده دچار مشکل شده اید، برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با مجموعه وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

روش گرفتن حضانت فرزند
روش گرفتن حضانت فرزند

روش گرفتن حضانت فرزند

برای گرفتن حق حضانت فرزند روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه هر یک از این روش ها را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم.

یکی از مواردی که باعث گرفتن حق حضانت فرزند می‌شود مربوط به فوت یکی از والدین یا هر دوی آنها می باشد.

به عنوان مثال حضانت فرزندی که پدر وی فوت کرده به مادر و برعکس اگر مادر او در قید حیات نباشد حضانت فرزند به پدر ایشان تعلق می گیرد.

اما در صورتی که پدر و مادر فرزند هر دو در قید حیات نباشند دادگاه میتواند حضانت فرزند را به جد پدری و در صورتیکه فامیل پدری شرایط لازم را به هر دلیلی نداشتند و از انجام این کار امتناع نکردن دادگاه می تواند شرایط حضانت را برعهده خویشاوندان مادری فرزند واگذار نماید.

و در صورتی که خویشاوندان پدری و مادری فرزندش هیچ یک شرایط نگهداری از او را نداشته باشند دادگاه به احتمال زیاد تصمیم می‌گیرد که فرزند را در اختیار بهزیستی قرار دهد.

یکی دیگر از موارد مربوط به گرفتن حضانت فرزند مربوط به حضانت فرزند بعد از طلاق زوجین می باشد. ندادن نفقه نیز باعث میشود زن بتواند در دادگاه با ارائه مدارک و اثبات ندادن نفقه توسط مرد درخواست حضانت فرزند کند.

بعد از طلاق زوجین همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد مسئولیت حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی بر عهده مادر فرزندان می باشد و از هفت سالگی تا سن بلوغ این مسئولیت به پدر و فرزندان واگذار می شود.

بعد از اینکه فرزندان به سن بلوغ رسیدن خودشان می توانند حق انتخاب داشته باشند.

اما یکی دیگر از مواردی که در مورد حق حضانت فرزند مورد بحث قرار می گیرد زمانی است که زوجین با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند.

از لحاظ قانونی در صورتی که بین زن و مرد طلاق توافقی اتفاق بیفتد، آنها می‌توانند به صورت توافقی حق حضانت فرزند خود را به دیگری واگذار نمایند و این مسئله در صورت وجود طلاق توافقی از لحاظ قانونی هم هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

طلاق یکی از راه هایی است که زندگی مشترک را پایان می دهد. طبق قانون مدنی، چند نوع طلاق داریم. در مقاله وکیل طلاق انواع طلاق و قوانین طلاق به شما توضیح داده شده است.

حضانت فرزند در صورت اعتیاد پدر
حضانت فرزند در صورت اعتیاد پدر

حضانت فرزند در صورت اعتیاد پدر

مورد بعدی در در خصوص حضانت فرزند در صورت اعتیاد پدر وی می باشد.

در صورتی که پدر فرزند آن به مواردی مانند اعتیاد به الکل، مواد مخدر و قمار، اشتهار به فساد اخلاق و فهشا، در صورتی که پدر فرزندان دچار بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی باشد، در صورتی که پدر و فرزندان قصد سوءاستفاده از فرزند خود را داشته باشد به هر دلیلی و یا او را به اجبار وارد مشاغل ضد اخلاقی مانند تکدی‌گری، قاچاق، فحشا، فساد و غیره نماید دادگاه میتواند از پدر فرزندان سلب حضانت نماید.

عطر ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که موارد ذکر شده باید برای دادگاه و قانون قابل استناد باشد، در این صورت است که دادگاه از پدر فرزندان سلب حضانت خواهد کرد و احتمالا حضانت فرزند را بر عهده مادر وی قرار می‌دهد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

به طور قطع با توجه به رابطه احساسی و غیر قابل کتمان فرزندان با مادر بعد از فوت پدر فرزندان اولویت اول برای حق حضانت فرزندان بر عهده مادر آنها می باشد.

البته در صورتی که مادر فرزندان به هر دلیلی شرایط نگهداری از فرزندان را نداشته باشد، و برای دادگاه احراز شود که ما در شرایط نگهداری از فرزندان را ندارد در این صورت حق حضانت فرزندان بعد از فوت پدر برعهده جد پدری می باشد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر

حال سوال اینجاست که در صورتی که پدر و مادر فرزندان هر دو در قید حیات نبودند حق حضانت فرزندان بر عهده چه کسی می باشد.

در پاسخ به این سوال باید گفت که در صورت فوت پدر و مادر دادگاه میتواند حق حضانت فرزند را بر عهده جد پدری و یا یکی از نزدیکان و بستگان فرزندان قرار دهد.

اما در صورتی که تشخیص دادگاه این باشد که بستگان فرزندان به دلایلی شرایط نگهداری از فرزندان را نداشته باشند، دادگاه میتواند تا زمان رسیدن فرزندان به سن بلوغ و آنها را در اختیار بهزیستی قرار دارد.

سن حضانت فرزند
سن حضانت فرزند

سن حضانت فرزند

سن حضانت فرزند برای دختر و پسر در قانون به این صورت تعریف شده است که حضانت پسر تا هفت سالگی بر عهده مادر و تا ۱۵ سالگی بر عهده پدر می باشد و پس از سن ۱۵ سالگی فرزند پسر می تواند تصمیم بگیرد که با پدر و مادر خود زندگی کند.

سن حضانت فرزند برای دختر ها به این صورت تعریف شده است که دختر هم تا سن هفت سالگی در اختیار مادر می باشد و از ۷ تا ۹ سالگی با پدر و دختر در سن ۹ سالگی از سن حضانت خارج میشود و میتواند برای ادامه زندگی خود با پدر یا مادر تصمیم بگیرد.

سلب حضانت

با توجه به توضیحاتی که تا به اینجا ارائه شد، آب و مفهوم حضانت فرزند آشنا شدیم و فهمیدیم که در صورت فوت یکی از والدین و یا طلاق پدر و مادر حضانت فرزند بر عهده یکی از آنها در صورت دارا بودن شرایط لازم که در مورد آن صحبت شد قرار می گیرد.

حالا اگر پدر و یا مادر و یا هر دوی آنها به هر دلیلی با تشخیص دادگاه صلاحیت لازم را برای حضانت فرزندان نداشته باشد دادگاه حضانت فرزندان را از آنها می‌گیرد و یا اصطلاحاً آنها را سلب حضانت می کند.

بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی که این قانون در سال ۱۳۷۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اگر انحطاط اخلاقی مادر یا پدر یا عدم مواظبت شخص عهده دار حضانت از فرزند ثابت شود و تربیت اخلاقی یا سلامت جسمانی طفل در خطر باشد آنگاه دادگاه میتواند از پدر و یا مادر یا هر دوی آنها سلب حضانت کرده و حضانت را بر عهده نزدیکان طفل یا قیم او بسپارد.

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر
شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

شرایط سرو حضانت فرزند از مادر در صورتی اتفاق می افتد که مادر در زمانی که حضانت فرزند بر عهده او قرار داده شده است مبتلا به جنون یا دیوانگی باشد، و یا اینکه از نظر اخلاقی دچار یک سری مشکلات مانند فساد، فحشا، اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به مواد روانگردان، و غیره باشد.

و همچنین مادر به خاطر داشتن این شرایط باعث به خطر افتادن شرایط زندگی و سلامت جسمی و روحی فرزند شود و یا فرزند را مجبور به انجام کارهای غیر اخلاقی نظیر فساد و یا فحشا کند.

دادگاه میتواند از مادر سربه حضانت نماید البته تمامی موارد ذکر شده باید در دادگاه به اثبات برسد در این صورت از گرد قانون تشخیص می‌دهد که ما در شرایط نگهداری و مراقبت از فرزندان را ندارد.

جنین در صورتی که مادر فرزندان ازدواج کند دادگاه میتواند از وی سلب حضانت نماید.

سلب حضانت فرزند از پدر

در صورتی که پدر فرزند آن هم دارای مشکلات اخلاقی و یا روحی روانی باشد که در بخش قبلی در مورد آن صحبت شد نیز دادگاه میتواند از پدر فرزندان هم سلب حضانت نماید.

البته در مورد سلب حضانت موردی که در باره آن بسیار بحث های مختلف مطرح می‌شود مربوط به اعتیاد پدر و یا مادر فرزندان است.

در درجه اول داشتن اعتیاد مادر و یا پدر و فرزندان می تواند موجب سلب حضانت آنها از فرزند شود اما در شرایطی ممکن است دادگاه تشخیص دهد که مثلاً پدر فرزند اگر دارای اعتیاد است اما سلاح فرزند اینگونه تشخیص داده شود که بهتر است با پدر خود زندگی کند و حضانت او بر عهده پدرش باشد در این صورت سلب حضانت اتفاق نمی‌افتد.

وکیل حضانت
وکیل حضانت

وکیل حضانت

امیدواریم ارائه این مطلب تا به اینجا مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با مفهوم حضانت فرزند و روشهای گرفتن حضانت فرزند تا به اینجا آشنا شده باشید.

ما به دلیل اینکه قوانین کشور ما مانند سایر کشور های جهان در دراز مدت ممکن است دستخوش تغییراتی باشد، اما بهتر است که برای گرفتن حق حضانت فرزند خود حتما با یک وکیل کاربلد و با تجربه در این زمینه مشورت نمایید.

در این خصوص شما می توانید با مراجعه به وب سایت وکالت تهران و از طریق راه های ارتباطی که در این وبسایت درج شده است با بهترین وکیل حضانت در تهران ارتباط برقرار نمایید و مشاوره لازم را در این زمینه از ایشان دریافت کنید.

همچنین در صورتی که سوالات مختلفی در مورد روشهای گرفتن حضانت فرزند و سوالاتی از این قبیل دارید میتوانید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات سوالات خود را وارد نمایید تا بهترین وکلای حضانت در تهران در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

میشه مهریه رو نبخشید ولی حضانت و به مادر سپرد؟

بله درصورت توافق همه کاری میشه انجام داد .

حضانت فرزند بر عهده کیست؟

حضانت فرزند در دادگاه و طبق گفته هایی که داخل مقاله شد، تا 7 سالگی با مادر می باشد.

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر چیست؟

گرفتن حضانت فرزند توسط مادر شرایط خاص و پیچیده ای دارد که داخل مقاله به صورت جامع شرایط را مورد بررسی قرار دادیم، پیشنهاد میشود حتما با یک وکیل خانواده مشورت کنید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت