به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ارکان عقد بیع چیست

ارکان عقد بیع چیست

عقد بیع نیز همانند سایر عقود قراردادی دارای ارکان خاص مربوط به خود می باشد. مبیع، متعاملین، ثمن و ایجاب و قبول از جمله ارکان عقد بیع می باشند. عقد بیع نوعی قرارداد می باشد که مربوط به خرید و فروش است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ارکان عقد بیع به صورت جامع آشنا شوید. لازم به ذکر است با شماره گیری تلفن ما در دفتر وکالت تهران میتوانید با بهترین وکیل ثبتی در تهران مشاوره بگیرید. 02188939832

ارکان عقد بیع چیست؟
ارکان عقد بیع چیست؟

ارکان عقد بیع چیست؟

همانطور که میدانید، عقد بیع نوعی از قرارداد هایی می باشد که در آن یک فرد یک پولی را برای خرید یک شیء به فرد دیگر می پردازد. به عنوان مثال فروشنده‌ ای که خانه می‌ فروشد، در قبال فروش خانه خود، پول دریافت می‌ کند که به این نوع عقد، عقد بیع می‌ گویند.

حال یکی از سوالاتی که اینجا ممکن است ذهن افراد را به خود درگیر نماید این است که، ارکان بیع چه می باشد. در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم ارکان عقد بیع شامل 4 مورد می باشد.

ارکان بیع عبارت اند از: مبیع، متعاملین، ثمن و ایجاب و قبول. این 4 مورد تمام ارکان عقد بیع می باشند که برای هر کدام تعریف جداگانه ای در قانون مدنی وجود دارد.

ایجاب و قبول به این معنی می باشد که فرد خریدار رضایت خود را برای خرید محصول اعلام نماید. برای مثال در عقد بیع فروشنده اعلام می‌ کند که ملک را به مبلغ 50 میلیون تومان به شما فروختم و خریدار نیز کلمه خریدم را می گوید. ثمن نیز یکی دیگر از ارکان عقد بیع می‌ باشد که از جانب خریدار در عوض دریافت مبیع به فروشنده پرداخت می‌ گردد.

بر اساس قانون مدنی، بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم. بیع، عقد خرید و فروش می باشد و از جمله عقودی است که در قانون مدنی به آن پرداخته شده است. و ارکان آن عبارت اند از:

  • ایجاب و قبول: این رکن، به عنوان قصد و اراده طرفین برای خرید و فروش می باشد.
  • خریدار و فروشنده: طرفین معامله در عقد بیع باید حاضر باشند.
  • مال فروخته شده: مالی که در عقد بیع فروخته میشود.
  • ثمن: بهایی که در ازای مال از سمت مشتری به بایع یا همان فرد فروشنده پرداخت می گردد.

در ادامه هر یک از این ارکان عقد بیع را برای شما عزیزان به صورت جداگانه زیر ذره بین قرار خواهیم داد. پس در رابطه با پاسخ این سوال که ارکان عقد بیع چیست باید بگوییم ارکان بیع عبارت اند از: ایجاب و قبول، خریدار و فروشنده، مال فروخته شده و ثمن.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با سند تعهد به بیع یا تعهد به انتقال کلیک کنید.

ایجاب و قبول در عقد بیع

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، ایجاب و قبول در عقد بیع یکی از ارکان اصلی آن می باشد که به معنای رضایت هر دو طرف از خرید و فروش یک مال می باشد. ایجاب به صورت کلی در این نوع عقود به معنای پیشنهاد فروشنده به فرد خریداری مال می باشد.

قبول در عقد بیع نیز قبول کردن پیشنهاد فروشنده از خرید یک مال توسط خریدار می باشد. به عنوان مثال فردی یک خودرو را به یک فرد دیگر به مبلغ 300 میلیون تومان پیشنهاد میدهد و فرد خریدار پیشنهاد فروشنده را قبول می نماید و خودرو را خریداری میکند.

لازم به ذکر است از جمله اصلی ترین شرایط صحت یک عقد، اعلام رضایت طرفین می باشد که در این نوع عقد به نام ایجاب و قبول ذکر میشود. همچنین این نکته را بدانید که شکل وقوع ایجاب و قبول هم به صورت مکتوب و هم به صورت لفظی امکان پذیر می باشد که طرفین، ذیل آن را امضا و مهر زده اند.

ایجاب و قبول در عقد بیع به عنوان اولین رکن در ارکان ان از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد.

خریدار و فروشنده در عقد بیع

خریدار و فروشنده در بیع در واقع طرفین قرارداد می باشند. در این نوع عقد قراردادی، به فرد فروشنده بایع و به خریدار مشتری گفته میشود که هر دو باید اهلیت انعقاد قرارداد را دارا باشند.

لازم به ذکر است عاقل، بالغ و رشید بودن خریدار و فروشنده در عقد بیع از شرایط اهلیت انعقاد قرار داد بوده و یکی زا اصلی ترین شرایط صحت این نوع معامله می باشند. بدون وجود اهلیت خریدار و فروشنده، معامله انجام شده صحیح نمی باشد و یکی از طرفین میتواند اقدام به ابطال این نوع قرارداد نماید.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه ابطال سند رسمی از یک وکیل ابطال سند رسمی حرفه ای مشاوره بگیرید، ما در دفتر وکالت تهران بهترین وکلای ثبتی و وکلای ابطال اسناد رسمی و عادی را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

مال فروخته شده در عقد بیع

مال فروخته شده در واقع همان مالی می باشد که طرفین عقد در رابطه با آن قرارداد تنظیم می نمایند. مال فروخته شده در عقد بیع نیز باید دارای ویژگی های خاص مربوط به خود باشد که در ادامه آن ها را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

مال فروخته شده در عقد بیع به اصطلاح مبیع نامیده می شود، مبیع در واقع کالایی می باشد که فروشنده به خریدار می فروشد و یا خریدار آن را از فروشنده خریداری می نماید. این مال باید شرایط مال مورد معامله را دارا باشد.

از جمله شرایط و قوانین مال فروخته شده در عقد بیع از منظر قانون مدنی مواردی همچون: قابلیت خرید و فروش و انتقال، قابلیت تسلیم، مالیت داشتن، معلوم و معین بودن و ممکن بودن تحویل آن می باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که مال مورد معامله حتی یکی از این موارد و شرایط را دارا نباشد، طرفین میتوانند اقدام به ابطال این قرارداد نمایند.

ثمن در عقد بیع

ثمن، همانطور که بالاتر نیز گفته شد در عقد بیع به معنای بها و یا همان مقدار پولی می باشد که فرد خریدار به فرد فروشنده میپردازد. ثمن در عقد بیع در دسته مهمترین ارکان بیع قرار میگیرد و در قانون مدنی به معنای بهایی می باشد که هنگام معامله و عقد بیع مشخص می شود تا خریدار، آن را در ازای مبیع به فروشنده پرداخت نماید.

این نکته مهم را در رابطه با این رکن بیع در نظر داشته باشید که ثمن را باید مشتری به فروشنده بپردازد و مبیع یا کالای مورد معامله را باید فروشنده به خریدار بدهد. در صورتی که پس از پرداخت ثمن توسط خریدار، فرد فروشنده کالا و یا همان مال را به فرد خریداری تسلیم نکند، خریدار میتواند با ارائه شواهد و مدارک به دادگاه اقدام به دریافت مال و شکایت از فروشنده نماید.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کریدم به صورت جامع شما را با پاسخ این سوال که ارکان عقد بیع چیست آشنا نماییم. ارکان عقد بیع 4 مورد می باشد که در بخش های بالایی هر یک را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دادیم. شما عزیزان میتوانید چنانچه در رابطه با هر یک از این ارکان بیع سوالی داشتید با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا بهترین وکلای ما اقدام به راهنمایی شما نمایند. 02188939832

سوالات متداول

ارکان عقد بیع یعنی چه؟

هر نوع عقد قراردادی در قانون مدنی دارای شرایط و ارکان خاص مربوط به خود می باشد. داخل مقاله در رابطه با ارکان عقد بیع به صورت جامع صحبت کرده ایم.

ارکان عقد بیع به چه معناست؟

یکی از اصلی ترین و به نوعی اولین ارکان عقد بیع، ایجاب و قبول می باشد. داخل مقاله تمامی ارکان بیع را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

از ارکان عقد بیع، رکن ثمن به چه معناست؟

ثمن بهایی می باشد که فرد خریداری به فروشنده برای خرید یک مال می پردازد، داخل مقاله در رابطه با ثمن در عقد بیع صحبت کرده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت