به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

سه طلاقه کردن چیست

سه طلاقه کردن چیست

اگر سوال شما هم این است که سه طلاقه کردن چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در رابطه با سه طلاقه کردن و قوانین آن را بدانید پیدا کنید! سه طلاقه کردن به معنی طلاق دادن زن توسط مرد به صورت 3 مرتبه می باشد.

سه طلاقه کردن چیست
سه طلاقه کردن چیست

سه طلاقه کردن چیست

سه طلاقه کردن به معنای طلاق دادن زن توسط مرد به صورت 3 مرتبه می باشد، همانطور که میدانید معنی کلمه طلاق، رها شدن است. ناسازگار شدن طرفین در ازدواج، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و طلاق نیز به همین منظور تعبیه شده است.

در فقه، طلاق را از حقوق مرد می دانند ولی با قوانین حال حاضر، زنان نیز می توانند درخواست طلاق بائن دهند و یا به صورت توافقی مرد و زن برای طلاق اقدام کنند.

هر کدام از زوجین می بایست برای طلاق رجعی، پروسه ای را طی کنند و در نهایت، تصمیم نهایی که زن و مرد می توانند از هم طلاق بگیرند یا نه، با دادگاه است.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره سه طلاقه کردن از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

هر یک از انواع طلاق، شرایط مخصوص به خود را دارند. طلاق بائن و طلاق رجعی، دو نوع از طلاق هستند ولی بر اساس شخص درخواست کننده طلاق نیز می توان آن را به انواع زیر دسته بندی کرد:

طلاق از طریق مرد:
در گذشته، طلاق از حقوق مرد محسوب می شد و مردان این امکان را داشتند که در هر زمان از همسر خود طلاق بگیرند. ولی در حال حاضر، طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، گفته می شود که مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر با مراجعه به دادگاه از همسرش تقاضای طلاق کند.
در این حالت، مرد باید درخواست گواهی عدم امکان سازش بدهد و سپس ثابت کند که امکان ادامه زندگی وجود ندارد. در این بین، شرکت در جلسات داوری نیز اجباریست و حقوق زن مثل مهریه و نفقه نیز باید پرداخت شود. ( مقاله وکیل مهریه را مطالعه کنید ).
طلاق از طریق زن
به دو صورت ممکن است که زن برای طلاق اقدام کند: اول از طریق وکالت طلاق یا حق طلاق که این حق در شروط ضمن عقد به زن اعطا می شود و در این صورت زن نیز می تواند از طریق دادگاه و تحت شرایط خاصی درخواست طلاق کند. در حالت دوم، در صورت غیبت مرد برای بیش از ۴ سال و عدم پراخت نفقه، طلاق با داشتن عسر و حرج را ممکن می سازد.
طلاق توافقی: در این صورت مرد و زن توافق می کنند که از یک دیگر جدا شوند.

پیشنهاد میشود: ازدواج سفید

سه طلاقه کردن: سه طلاقه کردن زن وقتی تحقق می پذیرد که مردی همسر خود را طلاق دهد همچنین پس از تمام شدن ایام عده با او مجدد ازدواج کند، آن گاه برای بار دوم همسر خود را طلاق دهد و مانند بار اول پس از انقضای مدت عده با او ازدواج کند آن گاه برای بار سوم همسر خود را طلاق بدهد.

چرا زن سه طلاقه برشوهرش حرام میشود

با توجه گفته های بالا در قانون اسلامی و سنت زن سه طلاقه برشوهرش حرام میشود، یعنی دیگر نمیتواند با مرد ازدواج نموده و با وی امیزش داشته باشد.

در سه طلاقه کردن دیگر مرد حق رجوع ندارد، این بدان معناست که اگر مرد در اولین طلاق به همسر خود بگوید که تو را سه طلاقه کردم. در اینصورت واقعا بدان معناست که مرد سه بار به زن رجوع کرده است و سپس طلاق گرفته است اما بنا بر توضیحات فوق این مساله در فقه شیعه صحت نخواهد داشت.

پس در پاسخ به این سوال که چرا زن سه طلاقه برشوهرش حرام میشود باید بگوییم با توجه به قانون اسلامی و سنت به صورت فقهی بعد از سه طلاقه شدن زن، زن بر مرد حرام خواهد شد.

حکم سه طلاقه در اهل سنت

همانطور که بالا تر نیز گفته شد حکم سه طلاقه در اهل سنت حرام شدن زن به مرد خواهد بود، عبدللّه بن عمر رضی الله عنه که همسرش را در حالت حیض طلاق داده بود، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم درباره او، فرمود: «مُرْهُ فَلْیُرَاجِعْهَا ثُمَّ لْیُمْسِکْهَا حَتَّى تَطْهُرَ ثُمَّ تَحِیضَ ثُمَّ تَطْهُرَ ثُمَّ إِنْ شَاءَ أَمْسَکَ بَعْدَ ذَلِکَ وَإِنْ شَاءَ طَلَّقَ قَبْلَ أَنْ یَمَسَّ»

«او را امر کن که رجوع نموده و انتظار کند تا پاک شود و دوباره حیض بیاید و دوباره پاک شود، و بعد اگر مایل باشد با وى زندگى کند طلاق ندهد و اگر مایل به طلاق باشد قبل از عمل جنسى طلاق دهد»
و بعد فرمود: «فَتِلْکَ الْعِدَّهُ الَّتِى أَمَرَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَنْ تُطَلَّقَ لَهَا النِّسَاءُ»

«این است (طهرى که در آن آمیزش جنسى صورت نگرفته باشد) عدتى‏ که خداوند امر کرده تا زنان براى آن طلاق داده شوند»
شخصى که همسرش را سه طلاق با یک کلمه داده بود، رسول‏اللّه درباره او فرمود: «أَیُلْعَبُ بِکِتَابِ اللّهِ وَأنَا بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ؟»

«آیا با قرآن خدا بازى می‏شود و من در میان شما زنده هستم؟» رسول‏اللّه صلی الله علیه وسلم بر این شخص فوق‏العاده خشمگین شد.

رجوع بعد از سه طلاقه

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را بعد از سه طلاقه کردن به خود درگیر میکند این است که آیا رجوع بعد از سه طلاقه امکان پذیر است؟

برای پاسه به این سوال میتوانیم بگوییم رجوع بعد از سه طلاقه شرایط خاص خود رادارد که در این بخش قرار است با یکدیگر شرایط رجوع بعد از سه طلاقه را مورد بررسی قرار دهیم.

با توجه به گفته های بالا اگر مردی زن را 3 بار متوالی طلاق دهد برای بار چهارم دیگر نمیتواند با وی ازدواج نمونه و به نوعی بر وی حرام میشود، مگر اینکه شرایط خاصی را داشته باشد که آن شرایط عبارت اند از:

  • زن به عقد دائم به زوجیت مردی دیگری‌ در بیاید.
  • زن به وقوع نزدیکی شده باشد
  • به واسطه ی طلاق یا فوت، فراق حاصل شده باشد
قانون سه طلاقه کردن
قانون سه طلاقه کردن

قانون سه طلاقه کردن

از آنجا که سه طلاقه کردن یکی از مسائلی می باشد که هم از نظر قانونی و هم از نظر فقهی بسیار حائز اهمیت است.

قوانین خاصی هم در این زمینه تصویب شده است، طبق قانون سه طلاقه کردن، سه طلاقه در قانون باید مربوط به سه ازدواج مجزا باشد. از نظر حقوق دان ها سه طلاق با هم واقع نمی شود زیرا شوهر باید سه بار زن را طلاق بدهد و در دو طلاق اول در زمان عده به او رجوع کند یا عقد نکاح جدیدی خوانده شود.

در این صورت برای زن ازدواج چهارم با همان شوهر سابق ممنوع است مگر این که زن بعد سه طلاقه شدن با مرد دیگری ازدواج کند و با او رابطه زناشویی برقرارکند بعد از طلاق یا فوت این شوهر میتواند با شوهر سابق خود دوباره برای بار چهارم ازدواج نماید.

پیشنهاد میشود: گواهی عدم امکان سازش

حکم سه طلاقه کردن چیست

اگر میخواهخید بدانید حکم سه طلاقه کردن چیست باید بگوییم در صورتی که زن و مردی برای بار سوم از یکدیگر جدا شوند، پس از گذشت ایام عده ازدواج همان مرد با همان زن ممکن نیست و مشروع نخواهد بود مگر آن که زن به عقد مرد دیگری درآید و از او جدا شود و ایام عده را بگذارند و دوباره با همسر سابق خودش نکاح دائمی برقرار سازد که به این مرد محلل می‌گویند.

سوالات متداول

سه طلاقه کردن یعنی چه؟

اگر مردی زن خود را 3 مرتبه طلاق دهد به آن سه طلاقه کردن میگویند. داخل مقاله هر آنچه که باید در رابطه با سه طلاقه کردن بدانید را قرار داده ایم.

چرا زن سه طلاقه برشوهرش حرام میشود؟

قانون اسلامی و سنت زن سه طلاقه برشوهرش حرام میشود، یعنی دیگر نمیتواند با مرد ازدواج نموده و با وی آمیزش داشته باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت