به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

طلاق بائن و انواع آن

طلاق بائن و انواع آن

طلاق بائن به نوعی طلاق گفته میشود که در آن بازگشت به زوجه وجود ندارد، در واقع زن یه مقدار پولی را میپردازد تا شوهر وی از او جدا شود. در ادامه با یکدیگر به بررسی طلاق بائن و انواع آن و همچنین مهریه در طلاق بائن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل طلاق در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

طلاق بائن چیست
طلاق بائن چیست

طلاق بائن چیست

طلاق یکی از موارد مهم می باشد که همواره دارای پروسه ای زمان بر بوده و در شرایط مختلفی متغیر می باشد. یکی از انواع طلاق در ایران، طلاق بائن می باشد که در آن به هیچ عنوان امکان بازگشت وجود نداشته و زن و مرد تا ابد به یکدیگر حرام خواهند شد، این نوع طلاق بر خلاف طلاق رجعی که امکان بازگشت مرد به زن طی عده طلاق رجعی وجود داشت می باشد.

بر اساس قانون مدنی انواع طلاق بائن عبارت است از: طلاق خلع و طلاق مبارات، طلاق سوم، طلاق زن یائسه، طلاق زنی که بعد از ازدواج، با او آمیزش نشده است.

یکی از موارد طلاق بائن، سه طلاقه کردن می باشد. همانطور که در مقاله سه طلاقه چیست نیز گفته شد، در این نوع طلاق دیگر امگان برگشتن زوج به یکدیگر وجود نخواهد داشت.

یگی دیگر از مواردی که در آن طلاق بائن صورت میگیرد این است که پس از ازدواج و عقد هیچگونه آمیزشی با زن صورت نگرفته باشد، در این مورد ابتدا فرد به پزشکی قانونی مراجعه نموده و پس از تایید مدارک میتواند اقدام به طلاق بائن نماید. طلاق یکی از مسائل حساس و پیچیده در زندگی اجتماعی است که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. در اینجا به چرایی طلاق و برخی از عوامل مهم که می‌توانند منجر به آن شوند، پرداخته خواهد شد.

یکی از اصلی‌ ترین دلایل طلاق بائن که در قانون حمایت از خانواده نیز ذکر شده است اختلافات ناسالم و نا سازگاری‌ های زناشویی است. این اختلافات ممکن است در زمینه‌های مختلفی مانند ارتباطات، اقتصاد، تربیت فرزندان، واهمه‌ های خانوادگی و… رخ دهند و باعث شکست زندگی مشترک شوند.

خیانت یکی از دلایلی است که ممکن است به طلاق منجر شود. این اقدام ناپسند معمولاً به نقض قرار داد زناشویی و اعتماد همسر منجر می‌ شود. مشکلات مالی نیز می‌ توانند به چرایی طلاق بائن تبدیل شوند. عدم توانایی در مدیریت مالی خانواده، بدهی‌ های بزرگ، تضاد های مالی و… می‌ توانند به تشدید اختلافات زناشویی و در نهایت به طلاق منجر شوند.

برقراری ارتباط سالم و کارآمد در زندگی زناشویی بسیار مهم است. اگر ارتباط بین همسران به خوبی انجام نشود و اختلافات بی‌ راه‌ حل مانند سیکل تکراری اتفاق افتاده و حل نشوند، ممکن است طلاق اتفاق بیفتد. همچنین عدم همخوانی در زمینه جنسی نیز می‌ تواند به دلیلی برای طلاق بائن تبدیل شود. این مشکلات ممکن است نیاز به مشاوره و راهکار های خاصی داشته باشند.

تغییرات در شخصیت و اولویت‌ های فردی ممکن است به دلیل طلاق باشند. هر یک از همسران ممکن است تغییراتی در زندگی شخصی خود تجربه کنند که با زندگی مشترکشان تداخل داشته و طلاق را جذب کنند. در نهایت، طلاق بائن یک تصمیم پیچیده است که به تحلیل دقیق دلایل و مشکلات زناشویی نیاز دارد. در برخی موارد، مشاوره زناشویی و تلاش برای حل مسائل ممکن است به جای طلاق انتخاب شود تا راهکاری بهتر و سالم‌تر برای همسران باشد.

پیشنهاد ما این است که با یکی از بهترین وکیل خانواده رایگان تماس بگیرید تا اقدام به راهنمایی شما عزیزان نماید.

مهریه در طلاق بائن
مهریه در طلاق بائن

مهریه در طلاق بائن

بر اساس ماده 1145 قانون مدنی انواع طلاق بائن به صورت ذیل می باشند:

طلاق زن یائسه طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود در صورتی که قبل از رابطه زناشویی میان زن و مرد ( مثلا در دوران عقد ) طلاق رخ دهد.

سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید در صورتی که زن و مردسه بار از هم طلاق بگیرند و دوباره ازدواج کرده یا در عده طلاق رجوع کنند برای بار سوم، طلاقشان طلاق از نوع بائن می باشد.

طلاق خلع و مبارات از انواع طلاق بائن می باشد که به سبب کراهت زن از مرد (طلاق خلع)، و یا کراهت طرفین نسبت به یکدیگر (طلاق مبارات)، واقع می گردد.

مهریه در طلاق بائن باید تمام و کمال پرداخت گردد، لازم به ذکر است در صورتی که طلاق بائن پیش از برقراری رابطه جنسی میان زوجین اتفاق بی افتد زوجه می تواند نیمی از مهریه خود را طلب نماید ولی اگر بعد از برقراری رابطه جنسی زوجین تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند زوجه مالک تمام مهریه خود خواهد بود.

مهریه در طلاق بائن زن به 3 نوع مختلف تقسیم میشود، بر اسا ماده 1082 قانون مدنی: « به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد درآن بنماید … » و این مالکیت زن، شامل تمام مهریه میشود اما مطابق ماده 1092 همان قانون، چنانچه طلاق بائن قبل از نزدیکی و رابطه جنسی میان زوجین اتفاق بی افتد زن، مستحق نیمی از مهریه تعیین شده در عقد می باشد.

در صورتی که در طلاق بائن غیر مدخوله، پیش از وقوع طلاق زوجه مهریه خود را دریافت نکرده باشد بعد از طلاق، تنها می تواند نیمی از مهریه خود را مطالبه نماید.

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که پس از گرفتن طلاق بائن و مهریه زوجه میتواند اقدام به استرداد جهیزیه و استرداد هدایای نامزدی نماید.

بر اساس با ماده 1145 قانون مدنی، انواع طلاق بائن از قرار زیر است:

  • طلاق زنی که پس از ازدواج با او رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد.
  • طلاق دختری که کمتر از نه سال تمام سن داشته باشد.
  • طلاق بانوی یائسه.
  • طلاق خلع.
  • طلاق مبارات.
  • سه طلاقه (طلاق سوم).

با توجه به گفته های بالا میتوان نتیجه گرفت گرفتن مهریه در طلاق بائن تنها در صورتی امکان گذی است که دخول صورت نگرفته باشد.

طلاق بائن اهل سنت

بر اساس طلاق بائن اهل سنت، هرگاه یک طلاق رجعی و دو طلاق رجعی دادید می توانید قبل از پایان عدت با کلمه رجوع به همسرتان رجوع نمائید و هر زمان عدت به پایان رسید طلاق بائن می شود و نیاز به عقد مجدد دارد تفاوتی نمی کند که این طلاق ها را کجا داده باشید دادگاه و یا خارج از دادگاه ، همچنین تفاوتی نمی کند که طلاق را در چه زمانی داده باشید.

در رابطه با طلاق بائن خلعی نیز باید بگوییم طلاق بائن خلعی نوعی طلاق می باشد که در آن زن به دلیل کراهت زیاد و تنفر وی از شوهر قبول میکند که مقدار مشخصی هزینه را به شوهر خود بدهد تا از وی طلاق بگیرد. طبق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی: طلاق خلع آن است که زن به واسطه‌ی کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد. در بیشتر مواقع زن تمام مهریه و یا قسمتی از آن را به همسر خود می‌ بخشد که شوهرش او را طلاق دهد. لازم به ذکر است به این مبلغی که زن به همسرش میدهد فدیه می گویند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید ملاقات فرزند قبل از طلاق کلیک کنید.

احکام طلاق بائن
احکام طلاق بائن

احکام طلاق بائن

حال که با اق بائن و انواع آن آشنا شدیم و همچنین نحوه گرفتن مهریه در طلاق بائن را مورد بررسی قرار دادیم، زمان ان است که با احکام طلاق بائن نیز آشنا شوید. طلاق بائن به انگلیسی : permanent divorce

احکام طلاق بائن بر مبنای شرع و قانون مدنی شامل موارد ذیل است:

طرفین باید از اهلیت لازم، عقل، بلوغ و اختیار، برخوردار باشند. هنگام جاری شدن صیغه طلاق، زن، نباید در دوران عادت ماهیانه خود باشد. در صورتی که طلاق بائن، از نوع خلع یا مبارات است زن باید مالی را که می تواند کمتر برابر یا بیشتر از مهریه باشد به مرد بذل کند.

یکی دیگر از احکام طلاق بائن این می باشد که طرفین باید دادخواست خود مبنی بر صدور حکم طلاق را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال کنند. پس از جاری شدن صیغه طلاق در صورتی که زن، یائسه یا باکره نیست، باید عده طلاق را به مدت سه ماه و ده روز نگه دارد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با عده طلاق رجعی و عده فسخ نکاه با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

طلاق یک واژه است که به پایان دادن به ازدواج یک زوج اشاره دارد. در معنای ساده، طلاق بائن به فرآیند حقوقی و اجتماعی ترک زناشویی توسط زوجین اشاره دارد. این فرآیند ممکن است به صورت داوطلبانه توسط زوجین یا به اثر احکام حقوقی صورت گیرد.

در طلاق، دارایی‌ ها، مسائل مالی، مسائل مرتبط با نگهداری و تربیت فرزندان، و دیگر مسائل مشابه تعیین می‌ شوند. هر کشور و فرهنگی ممکن است قوانین و فرآیند های خود را برای انجام طلاق داشته باشد.

طلاق می‌ تواند به صورت دادرسی (توسط دادگاه) یا بدون دادگاه (توسط توافق نامه) انجام شود. در هر صورت، این یک تغییر مهم در وضعیت حقوقی و اجتماعی زوجین است که معمولاً با تعیین حقوق و تعهدات جدیدی برای هر یک از آنها همراه می‌ شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با راههای اثبات عسر و حرج و همچنین میزان حقوق زن بعد از طلاق با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

طلاق بائن مبارات چیست

طلاق بائن مبارات نوعی طلاقِ توافقی می باشد که در آن به جهت عدم علاقه زن و مرد به یکدیگر، زن مهریه یا مال دیگری به مرد پرداخت می‌ کند تا او را طلاق دهد. طلاق مبارات از اقسام طلاق بائن است و در آن مرد نمی‌ تواند به زن رجوع کند یعنی در زمان عده، بدون عقد او را دوباره همسر خود نماید. برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید مهریه رئیسی میتوانید با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

پس میتوان نتیجه گرفت رجوع در طلاق بائن غیر ممکن بوده و پس از گرفتن طلاق بائن، امکان بازگشت زوجه به یگدیگر امکان پذیر نمی باشد. در واقع از آنجایی که با توجه به گفته های بالا طلاق بائن نوعی از جدایی است که در آن امکان بازگشت به زوجه برای مرد وجود ندارد. شامل طلاق زن باکره و نیز طلاق زن یائسه با توجه به عدم وجود عده برای این زنان، حق بازگشت برای مرد وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول

معنی طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن به معنای طلاقی می باشد که در آن امکان بازگشت وجود نداشته و زن میتواند مبلغی را به مرد جهت طلاق دادن پرداخت نماید. داخل مقاله در رابطه با طلاق بائن صحبت کرده ایم.

انواع طلاق بائن چیست؟

یکی از انواع طلاق بائن، طلاق بائن خلعی می باشد. در داخل مقاله در رابطه با طلاق بائن و انواع آن به صورت جامع صحبت کرده ایم.

آیا در طلاق بائن امکان بازگشت وجود دارد؟

خیر، در طلاق بائن امکان بازگشت وجود نخواهد داشت. در مقاله به صورت جامع این مورد را مورد بررسی قرار داده ایم.

آیا در طلاق بائن میتوان مهریه گرفت؟

بله، در طلاق بائن تنها در صورت دارا بودن شرایط خاصی که داخل مقاله ذکر شده است میتوانید قادر به دریافت مهریه کامل و یا نصف مهریه خود باشید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت