به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

قرار اناطه چیست

قرار اناطه چیست

یکی از قرار های مهم در انواع دادگاه ها و مراجع قضایی در ایران قرار اناطه می باشد، در رابطه با پاسخ این سوال که قرار اناطه چیست باید بگوییم این نوع قرار در دادگاه زمانی صادر می شود که دادگاه رسیدگی کننده به پرونده برای احراز موضوعی که در صلاحیتش نیست، وی قرار اناطه را صادر می نماید تا ذی نفع آن پرونده به دادگاه صالح مراجعه و رسیدگی به قرار اناطه را تقاضا کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت جامع با انواع قرار اناطه و همچنین قانون قرار اناطه به صورت جامع آشنا شوید. پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان با یکی از وکلای مجرب ما در دفتر وکالت در تهران با یکی از شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید.

قرار اناطه چیست
قرار اناطه چیست

قرار اناطه چیست

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، در دادگاه و مراجع قضایی یکی از مهمترین اوراق، قرار اناطه می باشد. منظور از قرار اناطه توقف رسیدگی و اظهار نظر یک دادگاه برای اثبات و احراز امر معینی در دادگاه دیگر می باشد.

اناطه از نظر لغوی به معنای منوط کردن و موکول کردن امری به امر دیگری است. صدور این قرار باعث می­‌شود که رسیدگی کیفری متوقف شده و دادگاه برای رسیدگی حقوقی مهلتی مشخص نماید. صدور قرار اناطه به این معناست که ادعای مطرح‌­شده باید در دادگاه حقوقی مورد رسیدگی قرار بگیرد. پس از رسیدگی دادگاه حقوقی، دادگاه اولیه با توجه به حکم مربوطه اقدام به صدور رأی می‌کند.

پس در رابطه با پاسخ این سوال که قرار اناطه چیه میتوان گفت چنانچه که رسیدگی به یک پرونده در دادگاه منوط و موکول به اثبات مسئله دیگری باشد، حال رسیدگی بدان مسئله در صلاحیت دادگاه دیگری قرار داشته باشد، دادگاه رسیدگی کننده قراری را به عنوان «قرار اناطه» صادر خواهد کرد.

قرار اناطه دارای انواع متعددی می باشد که عبارت اند از:

  • قرار اناطه کیفری
  • قرار اناطه حقوقی
  • قرار اناطه اعدادی

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با قرار اناطه حقوقی و قرار اناطه کیفری با یکی از شماره تلفن های مکا در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصین مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نمونه شکایت از قاضی و محاسبه هزینه دادرسی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

نقض قرار اناطه چیست
نقض قرار اناطه چیست

نقض قرار اناطه چیست

وقتی دادگاه کیفری قرار اناطه صادر میکند، اصحاب دعوا تکالیفی برای مراجعه به دادگاه حقوقی و اخذ رای از دادگاه حقوقی دارند؛ رسیدگی دادگاه کیفری هم پس از صدور قرار اناطه با ویژگی های خاصی همراه است که سعید مرادی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتوگو با حمایت به تشریح آن پرداخته است.

در ماده 19 قانون آ.د.م گفته میشود که تا رسیدگی در دادگاه صالح ، دعوی متوقف میشود اما در ماده 21 قانون آ.د.ک گفته میشود که پرونده به صورت موقت بایگانی میشود.

در ماده 19 قانون آ.د.م فقط خواهان باید طرح دعوی در دادگاه صالح انجام دهد اما در ماده 21 قانون آ.د.ک حرف از ذی نفعی است که دادگاه تعیین میکند که این ذی نفع میتواند شاکی و یا متهم پرونده باشد.

در ماده 19 قانون آ.د.م اگر خواهان رسید را ارائه ندهد و یا طرح دعوی نکند قرار رد دعوی صادر میشود اما مطابق ماده 21 قانون آ.د.ک در صورت عدم طرح دعوی ، دادگاه کیفری به رسیدگی ادامه میدهد و خود تصمیم مقتضی اتخاذ میکند.

تلفظ قرار اناطه و منظور از قرار اناطه به ترتیب عبارت اند از: (اِ طِ یا طَ ) [ ع . اباطة ] (مص م . ) معلق کردن. چنانچه که رسیدگی به یک پرونده در دادگاه منوط و موکول به اثبات مسئله دیگری باشد حال رسیدگی بدان مسئله در صلاحیت دادگاه دیگری قرار داشته باشد دادگاه رسیدگی کننده قراری را به عنوان «قرار اناطه» صادر خواهد نمود.

توضیح قرار اناطه اناطه چیست
توضیح قرار اناطه اناطه چیست

توضیح قرار اناطه اناطه چیست

در ماده ۲۱ از قانون آیین دادرسی کیفری اوراق قضایی مقرر شده است:« هرگاه احرازِ مجرمیتِ متهم، منوط به اثبات مسائلی باشد که رسیدگی به آنها در صلاحیت مرجع کیفری نبوده و در صلاحیت دادگاه حقوقی باشد با تعیین ذی‌ نفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رأی قطعی از مرجع صالح، تعقیب متهم معلق و پرونده موقت بایگانی می ‌شود.

تبصره‌ی ۱: در مواردی که قرار اناطه کیفری از سوی بازپرس صادر می‌شود، باید ظرف سه روز به نظر دادستان برسد. چنانچه دادستان با این قرار موافق نباشد، حل اختلاف بنابر ماده‌ی ۲۷۱ این قانون به‌ عمل می‌آید.

تبصره‌ی ۲: اموال منقول از شمول این ماده مستثنا هستند. تبصره‌ی ۳: مدتی که پرونده به‌صورت موقت بایگانی می‌شود، جزو مواعد مرور زمان به‌شمار نمی‌آید.»

سوالات متداول

منظور از قرار اناطه چیست؟

همانطور که داخل مقاله نیز ذکر شد، قرار اناطه نوعی قرار می باشد که توسط اداره و مراکز قضایی ارسال شده و به منظور رسیدگی به یک پرونده در یک دادگاه منوط به اثبات موضوعی باشد.

معنی قرار اناطه چیست؟

قرار اناطه به معنای قراری می باشد که توسط دادگاه تایین شده و به منظور ارسال پرونده به دادگاه دیگر جهت رسیدگی به آن می باشد.

قرار اناطه کیفری چیست؟

قرار اناطه کیفری نیز نوعی دیگر از قرار های اناطه می باشد که توسط دادگاه و دادسرا به دادگاه دیگر ارسال شده و به منظور پیگیری روند پرونده توسط مرجع دیگر می باشد.

قرار اناطه حقوقی چیست؟

در قرار اناطه حقوقی اگر کسی طرح دعوایی کند اما رسیدگی به این دعوا منوط به اثبات ادعایی در دادگاه دیگر باشد دادگاه این قرار را اتخاذ می کند تا فرد ابتدا با مراجعه به آن دادگاه و اثبات ادعای خود رسیدگی در این دادگاه را هموار سازد.

قرار اناطه اعدادی است؟

قاضی برای صدور حکم قطعی و کسب اطلاع از صحت و سقم یک پرونده قرارهایی از قبیل قرار معاینه در محل قرار رسیدگی محلی قرار کارشناسان و مانند آن را تعیین می کند. به این قرارها قرار مقدماتی یا اعدادی گفته میشود.

قرار اناطه؟

قرار اناطه به معنای قرار موکول شده می باشد. این نوع قرار ها توسط دادگاه و قاضی به مرجع قضایی دیگر ارسال می گردد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت