به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

قیم نامه چیست

قیم نامه چیست

در این مقاله قصد داریم شما را به صورت جامع با قیم نامه و همچنین ابطال قیم نامه آشنا کنیم. اگر میخواهید بدانید برای گرفتن قیم نامه کجا باید رفت و همچنین قیم نامه را از کجا باید گرفت با ما همراه باشید.

پیشنهاد میشود برای گرفتن قیم نامه و همچنین استعلام قیم نامه با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا بهترین وکلای قیومیت در تهران در کمترین زمان به صورت رایگان اقدام به مشاوره دادن به شما نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر کلیک کنید.

سوالات متداول
قیم نامه
قیم نامه

قیم نامه

قیم نامه در واقع برگه ای می باشد که بیانگر قیومت فرد بوده و به نوعی حکم قیومت یکی از والدین می باشد. در رابطه با گرفتن قیم نامه باید بگوییم، یکی از دشوارترین موارد و همچنین زمان بر ترین مسائل در رابطه با مراحل پس از طلاق، گرفتن قیومت و قیم نامه می باشد.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای تقاضای قیم نامه و همچنین تهیه قیم نامه ابتدا با یک وکیل حرفه ای و با سابقه در این زمینه مشورت بگیرید.

برای گرفتن قیم نامه کجا باید رفت

اگر میخواهید بدانید برای گرفتن قیم نامه کجا باید رفت باید بگوییم برای گرفتن قیم نامه و همچنین استعلام قیم نامه باید به دادگستری تهران بخش حضانت مراجعه نمایید.

برای گرفتن قیم نامه ابتدا فرم درخواست را تکمیل نمایید، سپس با مراجعه به دادگستری تهران اقدام به درخواست قیم نامه نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله کفالت چیست را حتما مطالعه نمایید.

نمونه قیم نامه

در این بخش برای شما عزیزان نمونه قیم نامه و نمونه متن قیم نامه را قرار داده ایم. لازم به ذکر است شما باید برای انجام صحیح روند پرونده مورد نظر خود متن قیم نامه را به خوبی بخوانید و از یک وکیل حرفه ای کمک بگیرید.

آقای ……………………… فرزند …………………دارای شماره شناسنامه ……………….صادره از ………………شما برحسب خانم ارجاع دادگاه عمومی …………بموجب دادنامه شماره ………..به نظارت استصوابی به سرپرستی صغير آقای ………….. اطلاعی صغار خانم فرزند ……………..دارای شماره شناسنامه ………………..صادره از ………………… به اسامی زير منصوب شده ايد که با رعايت صرفه و صلاح در امور مربوطه به وی مداخله نمائيد بنابراين به وظايف قانونی خود عمل نموده وتا زمان تصدی آنها همه ساله صورتحساب مربوطه را به اداره سرپرستی و امور محجورين ………………….تسليم نمائيد .

ضمنا به منظور آگاهی توجه شما را به مندرجات پشت اين برگ که قسمتی از مواد مربوط به امور قيمومت است جلب می نمايد . اسامی محجور محجورين

مراحل گرفتن قیم نامه
مراحل گرفتن قیم نامه

با داشتن یک نماینده حقوقی و مشاوره با بهترین وکیل خانواده در تهران و وکیل طلاق در تهران برگه برنده در دستان شما خواهد بود.

مراحل گرفتن قیم نامه

قبل از شروع بررسی مراحل گرفتن قیم نامه، بهتر است با یکدیگر به شرایط دریافت قیم نامه و همچنین تفاوت قیم نامه با حضانت صحبت کینم. یکی از اصلی ترین تفاوت قیم نامه با حضانت این است که در حضانت شما فقط موظف به نگهداری و همچنین امور مربوط به نگهداری فرزند هستید. اما در صورت قیومیت و داشتن قیم نامه تمامی امور مالی فرزند و همچنین امور زندگی مانند دانشگاه و امور مربوط به ازدواج وی بر عهده شما خواهد بود.

بر اساس ماده 1218 قانون مدنی در سه حالت برای افراد محجور ، نصب قیم انجام می شود.

حالت اول زمانی می باشد که فرد محجور صغیر بوده و ولی خاص یعنی پدر، جد پدری و وصی منصوب از طرف آن دو را نداشته باشد.

حالت دوم زمانی می باشد که فرد محجور غیر رشید یا سفیه و یا مجنون بوده و عدم رشد یا جنون آنها متصل به زمان صغر یا کودکی آنها باشد و ولی خاص یعنی پدر جد پدری یا وصی منصوب نیز نداشته باشند.

یعنی در حالی به سن بلوغ برسند که دارای جنون یا سفه بوده اند.

حالت سوم زمانی می باشد که فرد محجور ، مجنون و سفیه یا غیر رشید بوده و این جنون یا عدم رشد متصل به زمان صغر آنها نباشد.

یکی از مهم ترین شرایط صدور یا دریافت قیم نامه این است که دادگاه وجود این حالات را از طریق معاینات پزشکی و غیره در محجور احراز نموده و سپس قیم نامه صادر نماید.

لازم به ذکر است قیم نامه به انگلیسی guardian letter می باشد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با دادگاه خانواده و همچنین نحوه تنظیم اوراق قضایی کلیک کنید.

مدت اعتبار قیم نامه
مدت اعتبار قیم نامه

مدت اعتبار قیم نامه

حال که با شرایط قیم نامه و همچنین مراحل گرفتن قیم نامه صحبت کردیم، زمان آن رسیده است که به بررسی اعتبار قیم نامه بپردازیم.

اعتبار قیم نامه به زمان عزل و ابطال قیم نامه بستگی دارد. قیمی که برای صغیر یا محجور تعیین می شود، از نظر دادگاه شایستگی پذیرش مسئولیت های صغیر را بر عهده خواهد داشت.

دادگاه در این مورد سخت گیری های بسیاری به خرج می دهد و صفات مهمی را در فرد مورد نظر بررسی می کند در صورتی که قیم تعیین شده این صفات را به مرور زمان از دست بدهد شرایط قیومیت را نداشته و از قیومت عزل می شود.

اعتبار قیم نامه در واقع زمانی به اتمام می رسد که فرد توسط دادگاه از قیومت فرزند عزل گردد. همواره شرایطی برای اعتبار قیم نامه و همچنین غزل قیم نامه موجود می باشد که طی آن فرد توسط دادگاه مورد بازرسی قرار میگیرد و در صورت دارا بودن شرایط خاص مدنظر، از قیومیت عزل می گردد.

پیشنهاد می شود برای گرفتن قیم نامه اتفاقی و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با تمدید قیم نامه با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا متخصصین و کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

اصالت قیم نامه

نحوه ابطال قیم نامه و همچنین ثبت نام قیم نامه در رابطه با هر پرونده ای متفاوت خواهد بود اما به طور کلی تمدید قیم نامه نیازمند شرایط و ضوابطی است که توسط قیم فراهم می شود.

در صورتی که یکی از شرایط مورد نیاز بر اساس قوانین موجود فراهم نشود، دادگاه در خصوص ابطال قیم نامه اقداماتی انجام می دهد.

در واقع می توان گفت برگه قیم نام و همچنین فرم قیم نامه یکی از اصلی ترین اوراقی می باشد که برای گرفتن حضانت و همچنین قیومیت فرزند مورد نیاز خواهد بود.

فرم قیم نامه
فرم قیم نامه

فرم قیم نامه

در این بخش برای شما عزیزان فرم قیم نامه را قرار داده ایم.

دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …. (دایره سرپرستی) احتراماً به استحضار می رساند، آقای … فرزند … به شماره شناسنامه ….. شماره ملی ….در تاریخ … در اقامتگاه دائمی خود در شهرستان … مرحوم شد.

از وی فرزند پسر/ دختری به نام … متولد …… دارای شماره شناسنامه …. مقیم …. در قید حیات است که فاقد ولی قهری می باشد.

اینجانبه به عنوان همسر آن مرحوم و مادر صغر ذکرشده، در اجرای تکلف قانونی به شرح ماده ۱۲۱۹ قانون مدنی ناظر به بند ۱ ماده ۱۲۱۸ این قانون مراتب را جهت انجام اقدامات قانونی لازم برای نصب قیم با لحاظ حق اولویت مادر موضوع ماده ۶۱ قانون امور حسبی به آن مقام اعلام می دارم.

قیم نامه بهزیستی

در رابطه با تهیه قیم نامه در بهزیستی باید بگوییم، قیم نامه بهزیستی دارای آیین نامه اجرایی می باشد که در بخش زیر آن را به صورت جامع ذکر کرده ایم.

آييننامه اجرايي ماده )13 )قانون جامع حمايت از حقوق معلوالن 1383,10,27 مصوب با معرفي و اعلام سازمان بهزيستي كشور.

ماده 1 ـ كليه دادگاهها موظفند صرفًا ماده

2 ـ تشخيص معلوليت افراد موضوع قانون جامع حمايت از حقوق معلولین به منظور نصب قيم، با كميسيون پزشكي سازمان بهزيستي كشور خواهد بود.

ماده 3 ـ مراقبت، نگهداري و توانمند سازي معلولین و همچنين نمايندگي قانوني آنها در كليه امور مربوط به اموال و حقوق مالي تا زمان نصب قيم توسط دادگاه، با سازمان بهزيستي كشور خواهد بود. قيم نصب نشده است.

ماده 4 ـ در موارد فوريت و ضرورت مانند فوريتهاي پزشكي كه دسترسي به قيم مقدور نيست و نيز در مواردي كه اساسًا بهزيستي در سراسر كشور و همچنين كاركنان بهزيستي به تشخيص رييس سازمان يا رييس اداره، با اختيارات و مسؤوليتهاي قانوني قيم عمل خواهند نمود.

ماده 5 ـ سازمان بهزيستي كشور مكلف است اجرت قيم موضوع اين آيين نامه را از محل اعتباراتي كه در بودجه ساليانه پيش بيني ميشود، پرداخت نمايد.

تبصره ـ اجرت قيم آن عده از معلوليني كه توانايي مالي دارند با تشخيص دادگاه از محل اموال معلولين پرداخت خواهد شد.

ماده 6 ـ چنانچه قيم به تكاليف قانوني خود مانند ارايه صورتحساب زمان تصدي به دادستان عمل نكند سازمان بهزيستي كشور موظف است مراتب را جهت عزل قيم به دادگاه صالح اعلام نمايد.

ماده 7 ـ سازمان بهزيستي كشور موظف است نسبت به ارايه مشاوره حقوقي به كليه معلولین كشور و تعيين وكيل براي دفاع از حقوق افراد معلول در محاكم قضايي اقدام و به دادگاه مربوط معرفي نمايد.

تبصره ـ سازمان بهزيستي كشور مجاز است در موارد ضروري جهت جلوگيري از تضييع حقوق معلولین بي سرپرست به نمايندگي از آنها در دادگاهها و دادسراها طرح دعوي و دادخواهي نمايد.

تبصره 1 ـ كانونهاي وكلاي دادگستري در سراسر كشور و نيز مركز امور مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان قوه قضاييه موظفند حسب درخواست سازمان بهزيستي كشور و ادارات تابعه آن در سراسر كشور نسبت به تعيين وكيل معاضدتي مورد نياز افراد معلول اقدام نمايند.

تبصره 2 ـ سازمان بهزيستي كشور مكلف است درصورتي كه معلولين به واسطه عدم كفايت دارايي قادر به تأديه هزينه دادرسي نباشند، دادخواست اعسار از پرداخت هزينه دادرسي به دادگاه تقديم نمايد و دادگاه در صدور حكم مباني نظرات سازمان را تا حد امكان مورد توجه قرار خواهد داد.

ماده 8 ـ قيم يا معلول كه متقاضي حمايت قضايي مي باشند بايد درخواست كتبي خود را با ذكر دلایل به سازمان بهزيستي كشور تسليم نمايند.

تبصره ـ مرجع تشخيص ضرورت حمايت قضايي و حقوقي از معلولين، بالاترين مقام سازمان، مديران كل ادارات بهزيستي استانها و رؤساي ادارات بهزيستي شهرستانهاي سراسر كشور خواهند بود.

تصویر قیم نامه

در این بخش متوانید تصویر قیم نامه را مشاهده نمایید.

تصویر قیم نامه
تصویر قیم نامه

سوالات متداول

قیم نامه از کجا بگیریم؟

در رابطه با پاسخ این سوال که قیم نامه از کجا بگیریم باید بگوییم، برای گرفتن قیم نامه باید به اداره دادگستری کشور مراجعه نمایید. داخل مقاله در رابطه با نحوه گرفتن قیم نامه به صورت جامع صحبت کرده ایم.

برای قیم نامه چه مدارکی لازم است؟

برای قیم نامه مدارکی همچون: شناسنامه و کارت ملی هوشمند متقاضی، شناسنامه و کارت ملی هوشمندصغیر، استعلام مقدار دارایی بانکی و .. داخل مقاله در رابطه با شرایط گرفتن قیم نامه به صورت جامع صحبت کرده ایم.

قیم نامه چیست؟

قیم نامه برگه و حکمی می باشد که طی آن شما وظیفه قیومیت یک صغیر و یا فرزند خود را بر عده خواهید گرفت. داخل مقاله در رابطه با قیم نامه به صورت جامع صحبت کرده ایم.

قیم نامه تا چه زمانی اعتبار دارد؟

مدت اعتبار قیم نامه بستگی به تایم عزل قیم دارد. داخل مقاله به ضورت جامع مدت اعتبار قیم نامه را مورد بررسی قرار داده ایم.

چگونه قیم نامه بگیریم؟

اولین راه برای گرفتن قیم نامه مشورت با یک وکیل حرفه ای و کاربلد در این زمینه می باشد. داخلا مقاله میتوانید شرایط و مراحل گرفتن قیم نامه را مطالعه نمایید.

قیم نامه را از کجا بگیریم؟

قیم نامه را باید از بخش امور حضانت و قیومت واقع در اداره کل دادگشتری کشور بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید 02188939832.

قیم نامه برای چیست؟

قیم نامه برگه و حکمی برای اثبات بر عهده گرفتن امور مالی و اجتماعی صغیر می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت