به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مطالبه وجه التزام قراردادی

مطالبه وجه التزام قراردادی

قرارداد ها یکی از مهمترین اسناد در موضوعات حقوقی می باشند که در دسته های مختلف برای امور مختلف در نظر گرفته شده اند. وجه التزام نیز مبلغی می باشد که از طرف طرفین قرارداد، در قرارداد نوشته می شود تا هر یک از طرفین که به تعهد خود در موعد مقرر عمل نکند، باید مبلغی را به عنوان جریمه تاخیر پرداخت نماید. در این مقاله به صورت جامع به بررسی نحوه مطالبه وجه التزام قراردادی پرداخته ایم.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با بهترین و مجرب ترین وکیل ثبتی تهران همین حالا با یکی ازشماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند. 02188939832

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان در خصوص امور ثبتی همین حالا با بهترین دفتر وکالت در تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

مطالبه وجه التزام قراردادی
مطالبه وجه التزام قراردادی

مطالبه وجه التزام قراردادی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با مطالبه وجه التزام قراردادی، باید بگوییم در تمامی قرارداد ها همواره مقدار مبلغی نوشته میشود که طرفین باید تا تمام شدن زمان قرارداد و تعهدات موجود در آن، تمامی قوانین را به عمل آورند اما در صورت عمل نکردن به قونین قرارداد، باید آن مبلغ را بپردازند.

در برخی از قرارداد ها ممکن است شاهد این موضوع باشید که یکی از طرفین به قوانین و مقررات موجود در قرارداد توجه نکرده و قرارداد را زودتر از موعد آن باطل می نماید، در این صورت میتوانید اقدام به مطالبه وجه التزام قراردادی نمایید.

در واقع می توان گفت در صورت عدم انجام تعهد توسط متعهد فرد می تواند اقدام به مطالبه وجه التزام قراردادی نماید و در دادگاه دادخواست خود را تقدیم کند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر مبلغ این خسارت در متن خود قرارداد ذکر شده باشد به آن وجه التزام ناشی از عدم ایفای تعهد گفته می شود که باید از سوی متعهد به متعهد له پرداخت گردد.

گذشتن زمان انجام تعهد

در صورت گذشتن زمان انجام تعهد متعهد له می تواند اقدام به مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد نماید. گذشتن زمان انجام تعهد همواره خسارات و ضرر و زیان های زیادی را به طرفین قرارداد وارد خواهد کرد. بر اساس ماده 219 قانون مدنی: «عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم‌الاتباع است مگر این که به رضای طرفین اقاله یا به علت‌قانونی فسخ شود.»

گذشتن زمان انجام تعهد و وجود ضرر قانونی یا قرارداد، شروط مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد می باشند. خودداری از انجام مسئولیت قراردادی، نباید به واسطه عوامل خارج از اراده متعهد باشد و ضرر ناشی از عدم انجام آن، باید در دادگاه صالح اثبات گردد. همچنین جبران خسارت، باید در قانون عرف یا قرارداد پیش بینی شده باشد.

در قانون جمهوری اسلامی نیز عدم انجام تعهد توسط متعهد دارای مجازت مربوط به خود بوده و فرد باید اقدام به پرداخت وجه التزام قراردادی نماید.

لازم به ذکر است در صورت عدم پرداخت وجه التزام قراردادی، متعهد له میتواند در دادگاه صالح اقدام به ارائه دادخواست وجه التزام قراردادی نماید.

در ادامه برای شما عزیزان نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی را قرار داده ایم. پیشنهاد میشود برای انجام اموری همچون مطالبه وجه قراردادی و همچنین مطالبه وجه التزام با یک وکیل ثبتی مجرب و کار بلد مشاوره بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی نماید.

شما عزیزان میتوانید برای مشاهده رای وحدت رویه الزام به ایفای تعهد و استعلام حق الوکاله الزام به تنظیم سند کلیک کنید.

نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی
نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی

نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی

خواهان: ………. فرزند: …. سن:……… شغل:آزاد به نشانی: تهران …..

خوانده: ………… فرزند:……. سن : ……….. شغل: آزاد به نشانی: تهران………

وکیل یا نماینده قانونی: جعفر قنبری وکیل پایه یک دادگستری نشانی : …..

خواسته و بهای آن: مطالبه وجه التزام و خسارت تاخیر در انجام تعهد مذکور در ماده 6 قرارداد مورخ 86 علی الحساب مقوم به ………میلیون ریال

دلایل و منضمات داخواست (مدارک): 1- قرارداد فی مابین 2- وکالتنامه دادگستری 3- پروانه ساختمان

ریاست محترم دادگاه ….

شرح دادخواست

با سلام و تقدیم احترام به استحضار عالی می رساند موکل و خوانده محترم به موجب قرارداد پیوست (مبایعه نامه عادی) در مورد ساخت و تجمیع دو پلاک ثبتی با یکدیگر توافق نموده اند طبق ماده 5 قرارداد مورد اشاره دوره ساخت نهایتا 12 ماه می باشد که شروع آن نیز از تاریخ اخذ جواز ساخت و تخلیه ملک توسط مالک وتحویل آن به سازنده نموده و همچنین خوانده محترم (سازنده) در تاریخ 87 مجوز ساخت را از مرجع مربوطه اخذ نموده اند با عنایت به مراتب فوق صدور دستور آن مقام مبنی بر پرداخت وجه التزام و خسارت تاخیر در انجام قرارداد وفق بند 2 از قسمت ب ماده 6 قرارداد فی مابین از زمان وقوع تخلف تا زمان تحویل ملک مورد استدعاست بدوا صدور قرار تامین خواسته مورد استدعا است.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با فسخ قرارداد بدون مراجعه به دادگاه کلیک کنید.

شرایط مطالبه وجه التزام قراردادی

همانطور که در مقاله تعریف قرارداد گفته شد، قرارداد یک توافق نامه رسمی بین دو یا چند طرف می باشد که شرایط و تعهدات مختلفی را برای آنها تعیین می‌ کند. این توافق نامه ممکن است به صورت کتبی یا شفاهی باشد و معمولاً شامل جزئیات مختلفی از تعهدات و حقوق طرفین است. قرارداد ها در انواع مختلف و در زمینه‌ های گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرند، از جمله قرارداد های مالی، قرارداد های کاری، قرارداد های اجاره و غیره. هدف اصلی قرارداد ایجاد یک پایه حقوقی برای رسیدگی به اختلافات و اجرای تعهدات طرفین می باشد.

قرارداد ها معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  1. طرفین قرارداد: اشخاص یا سازمان‌ هایی که قرارداد را امضا می‌کنند.
  2. شرایط و تعهدات: جزئیات دقیقی از حقوق و وظایف هر طرف در قرارداد.
  3. مدت زمان: طول مدت اعتبار قرارداد و شروع و پایان آن.
  4. تعیین مبلغ: اگر قرارداد شامل پرداخت مالی است، مبالغ مشخص شده و شرایط پرداخت آنها.
  5. شرایط قرارداد: قوانین و مقرراتی که قرارداد بر اساس آنها تنظیم می‌ شود.
  6. اعتبار قرارداد: تاریخ اعتبار قرارداد و طریقه اعتبار آن.

قرارداد ها می‌ توانند به صورت دست انداز یا توسط وکیل یا حقوقدانان تهیه شوند و باید به دقت مورد مطالعه و اجرا قرار گیرند تا مشکلات و اختلافات آینده را کاهش دهند.

مطالبه وجه التزام قراردادی نیز دارای شرایط و قوانین خاص مربوط به خود می باشد که در این بخش به بررسی آن ها پرداخته ایم.

از جمله شرایط مطالبه وجه التزام قراردادی به این صورت می باشد که باید اثبات شود متعهد تلاش و کوشش خود را در راستای اجرای تعهد به کار نبسته و در تعهد به نتیجه اگر قوه قاهره مانع اجرای تعهد گردد، به عنوان مثال زلزله یا سیل یا بلاهای طبیعی مانع اجرای تعهد شوند، وجه التزام قابل مطالبه نخواهد بود.

نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قرارداد اجاره

در این بخش نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قرارداد اجاره را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

ریاست محترم مجتمع قضائی ……………. تهران

با سلام، احتراماً به استحضار می رساند اینجانبان (خواهان ها) به موجب قرارداد شماره …….. مورخ …………. شش دانگ یک واحد آپارتمان از پلاک ثبتی ………. فرعی از …………اصلی مفروز و مجزی از ………..حوزه ثبتی تهران به مساحت …… متر مربع به آدرس تهران، ………. را از خواندگان پیش خرید می نماییم و تا تاریخ ………… مبلغ …… ریال از ثمن معامله و حتی …… ریال مازاد بر توافق ( به جهت کسری بودجه و به درخواست فروشندگان ) را به خواندگان محترم پرداخت می گردد.

متاسفانه خواندگان علیرغم انجام تعهدات اینجانبان در تاریخ مقرر در قرارداد ……….. در دفترخانه مورد توافق حضور نیافته که منجر به صدور گواهی عدم حضور نامبردگان می گردد. پس از مناقشات بسیار و استنکاف مستمر خواندگان از انجام تعهد مورخ …… توافقنامه ای فیمابین تنظیم و قرار بر این میگردد که بابت خسارات تاخیر تا آن روز مبلغ ……….. تومان از باقیمانده مبلغ مانده حساب کسر گردد و ………. تومان باقیمانده همزمان با تحویل ملک و مبلغ …… تومان همزمان با تنظیم سند رسمی پرداخت گردد و تاریخ تنظیم سند رسمی ……….. در دفترخانه شماره………تهران مقرر می گردد و وجه التزام عدم حضور در دفترخانه روزانه مبلغ ………. تومان تعییین می گردد.

ملک در تاریخ مقرر تحویل و مبلغ تعهد شده از جانب اینجانبان به فروشندگان پرداخت می گردد ولی متاسفانه نامبردگان در تاریخ مقرر جهت تنظیم سند رسمی در دفترخانه مورد توافق حاضر نمی گردند و مراتب مجدداً منجر به صدور گواهی عدم حضور می گردد.

علی ایحال با توجه به اینکه فروشندگان به شرح صورتجلسه مورخ …….. متعهد و ملتزم گردیده اند که در صورت عدم انجام تعهد در موعد مقرر، روزانه مبلغ …….. را به عنوان وجه التزام و خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات قراردادی در حق خریداران پرداخت نمایند و این شرط علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع می باشد، مستند به مواد ۱۰ ، ۲۱۹ ، ۲۲۰ ، ۲۳۰ و ۱۳۰۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آئین دادرسی مدنی از مقام محترم صدور حکم به محکومیت خواندگان پرداخت وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهد قراردادی روزانه به مبلغ ………… ریال از تاریخ ………… لغایت اجرای رای و کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی، مورد استدعا می باشد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با قرارداد جعاله همین حالا با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید. 02188939832

دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی
دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی

دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با وجه التزام قراردادی میتوان به این نتیجه رسید که وجه التزام قراردادی یک مقدار پولی می باشد که در صورت عدم رعایت شرایط و قوانین قرارداد توسط یگی از طرفین باید پرداخت گردد، وجه التزام قراردادی معمولا در قرارداد ها نوشته میشود و فرد باید همان مقدار وجه را بپردازد. در صورت عدم پرداخت این هزینه، فرد متعهد له میتواند در دادگاه صالح دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی را تقدیم نماید.

دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی باید توسط وکیل ثبتی تنظیم گردد، شما عزیزان میتوانید برای مشاهده نمونه حکم ابطال قرارداد مشارکت مدنی کلیک کنید.

برای دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی باید شرایط زیر را داشته باشید:

دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی به معنای درخواست رسمی برای دریافت مبلغی که طرفین در یک قرارداد مکتوب تعهد به پرداخت آن نموده‌ اند می‌ باشد. این دادخواست معمولاً توسط یکی از طرفین به طرف دیگر ارسال می‌ شود و مطالبات مربوط به تخلف از شرایط قرارداد یا عدم پرداخت به موقع مبلغ مورد توافق را شامل می‌ شود. این دادخواست باید حاوی جزئیات مشخصی از قرارداد و مبالغ مطالبه شده باشد و باید به تمامی قوانین و مقررات مربوطه پایبند باشد.

در صورت نیاز به نمونه‌ ای از دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی خاص، بهتر است به یک وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید. او می‌ تواند شما را در تهیه و ارسال چنین دادخواستی راهنمایی کند.

شما عزیزان میتوانید برای تنظیم دادخواست وجه التزام قراردادی و مطالبه وجه ناشی از قرارداد با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصین ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند. 02188939832

مطالبه وجه التزام قراردادی، به معنای خواسته‌ یا درخواست کسب کردن وجه یا پرداخت وجهی می باشد که بر اساس یک توافق یا قرارداد صورت گرفته است. وقتی دو طرف به توافق رسیده‌ اند و یک قرارداد را با یکدیگر بسته‌ اند، هر طرف می‌ تواند مطالبه وجه را به طرف مقابل ارائه کند. این کار به منظور اجرای تعهدات قراردادی می باشد.

مطالبه وجه قرارداد ممکن است در موارد مختلفی رخ دهد، این مطالبه معمولاً مشخصات مربوط به مبلغ و زمان پرداخت را شامل می‌ شود و باید بر اساس شرایط و تعهدات مشخص در قرارداد انجام گیرد. در صورتی که یکی از طرفین قرارداد مطالبه وجه را نپذیرد یا عدم اجرای تعهدات قراردادی اتفاق بیافتد، ممکن است به تخلف قراردادی تبدیل شود و موجب تداخل در تعهدات و روابط بین طرفین شود. در چنین مواردی ممکن است نیاز به تجدیدنظر در قرارداد یا حتی حل و فصل اختلافات توسط مراجع قانونی داشته باشید.

در رابطه با وجه التزام خسارت باید بگوییم بر اساس قانون مدنی عقود و قراردادها را از یک منظر می توان به عقد لازم و عقد جایز تقسیم بندی نمود که در عقود لازم هیچ یک از طرفین قرارداد بدون رضایت دیگری نمی تواند عقد را به هم بزند.

اما در عقود جایز این اجازه به یکی از طرفین داده شده که اگر بخواهد به قرارداد خاتمه دهد، قبل از اینکه قرارداد بنا به دلایلی بر هم بخورد طرفین قرارداد باید به مفاد آن پایبند باشند.

برای الزام به پرداخت وجه التزام قرارداد فرد میتواند با ارائه درخواست به دادگاه صالح، درخواست به الزام به پرداخت وجه التزام قرارداد باشد.

پیشنهاد ویژه: یک وکیل تنظیم قرارداد میتواند تمامی امور مربوط به قرارداد جعاله را به بهترین شکل حل نماید.

هزینه دادرسی مطالبه وجه التزام قراردادی

هزینه دادرسی مطالبه وجه التزام قراردادی با توجه به نوع قرارداد و همچنین میزان مبلغ و هزینه التزام قرارداد مورد نظر شما متغیر می باشد. شما عزیزان میتوانید برای استعلام هزینه دادرسی مطالبه وجه التزام قراردادی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. در ادامه برای شما عزیزان نمونه اظهارنامه مطالبه وجه التزام قراردادی و نمونه لایحه مطالبه وجه التزام قراردادی را قرار داده ایم.

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه التزام قراردادی

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه التزام قراردادی به صورت ذیل می باشد:

خواهان: ………. فرزند: …………. سن:……… شغل:آزاد به نشانی: تهران …..

خوانده: …… فرزند:…. سن : …….. شغل: آزاد به نشانی: تهران………

وکیل یا نماینده قانونی: جعفر قنبری وکیل پایه یک دادگستری نشانی : …………

خواسته و بهای آن: مطالبه وجه التزام و خسارت تاخیر در انجام تعهد مذکور در ماده 6 قرارداد مورخ 86 علی الحساب مقوم به ……… میلیون ریال

دلایل و منضمات داخواست (مدارک): 1- قرارداد فی مابین 2- وکالتنامه دادگستری 3- پروانه ساختمان

ریاست محترم دادگاه ….

شرح دادخواست

با سلام و تقدیم احترام به استحضار عالی می رساند موکل و خوانده محترم به موجب قرارداد پیوست (مبایعه نامه عادی) در مورد ساخت و تجمیع دو پلاک ثبتی با یکدیگر توافق نموده اند طبق ماده 5 قرارداد مورد اشاره دوره ساخت نهایتا 12 ماه می باشد که شروع آن نیز از تاریخ اخذ جواز ساخت و تخلیه ملک توسط مالک وتحویل آن به سازنده نموده و همچنین خوانده محترم (سازنده) در تاریخ 87 مجوز ساخت را از مرجع مربوطه اخذ نموده اند با عنایت به مراتب فوق صدور دستور آن مقام مبنی بر پرداخت وجه التزام و خسارت تاخیر در انجام قرارداد وفق بند 2 از قسمت ب ماده 6 قرارداد فی مابین از زمان وقوع تخلف تا زمان تحویل ملک مورد استدعاست بدوا صدور قرار تامین خواسته مورد استدعا است.

نمونه رای مطالبه وجه التزام قراردادی
نمونه رای مطالبه وجه التزام قراردادی

نمونه رای مطالبه وجه التزام قراردادی

در خصوص خسارت قراردادی (وجه التزام) هر چند که طرفین در قرارداد موصوف وجه التزام را روزانه مبلغ یک میلیون تومان پیش بینی کرده اند که با توجه به تاریخ تخلیه و تحویل ملک (۹۹/۷/۸) تا بحال صدور حکم (۱۴۰۰/۹/۱۳) مبلغ آن نزدیک به ثمن معامله (حدودا ۴۳۰ میلیون تومان) می گردد و نظر به اینکه هرچند که قبل از صدور رای وحدت رویه شماره ۸۰۵ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور، غالب قضات و علمای حقوق ماده ۲۳۰ را منصرف از تعهدات پولی و خسارت وجه التزام مازاد بر شاخص بانک مرکزی می دانستند و برخی آن را نوعی ربای جاهلی تلقی می کردند.

اما خلاف رویکرد رویه قضایی و دکترین حقوقی، هیات عمومی دیوان عالی کشور حکم به تجویز توافق طرفین در تعیین خسارت وجه التزام مازاد بر شاخص بانک مرکزی صادر فرمودند.

نمونه لایحه مطالبه وجه التزام قراردادی

لایحه مطالبه وجه التزام قراردادی به صورت ذیل می باشد.

با سلام احتراما اینجانب جعفر قنبری وکیل خواهان ها در پرونده کلاسه فوق با موضوع مطالبه خسارت قراردادی و مطالبه وجه ، مقید به وقت رسیدگی امروز ساعت 11:00 مراتب زیر را به عرض آن مقام محترم می رساند: ابتدا در مقام شرح ماجرا به استحضار می رساند:

1- مستندا به تصویر مصدق قرارداد مورخ 1402/04/13 مابین خواهان ها و خواندگان مبنی بر اعطای نمایندگی فروش محصولات ………، خوانده ردیف اول، آقای رضا ……… (طرف دوم قرارداد) متعهد به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی شرکت …… با شرایط قیمت گذاری شده از سوی موکلین (طرف اول قرارداد) می گردد به این صورت که خوانده تعهد نمود هر ماه میزان مشخصی از محصولات را از طرف اول خریداری نماید و اقدام به تبلیغ و بازاریابی و فروش محصولات مذکور در ایران نماید.

2- به موجب بند 3 ماده 3 این قرارداد، میزان تعهد خرید آقای رضا …….. در چهار ماهه اول قرارداد و پس از آن مشخص می گردد. 3- مستندا به فاکتورهای خرید که به امضای آقای رضا …… رسیده است، آقای رضا …… طی چهار مرحله و به موجب چهار فاکتور اقدام به خرید محصولات نموده و محصولات در انبار آقای رضا …… تحویل ایشان گردیده و ایشان دریافت کالاها را رسید و امضا نموده ا ند.

4- چند ماه بعد (در تاریخ 1402/07/25) آقای رضا …… و آقای سیامک ….. متمم قراردادی تحت عنوان پیوست قرارداد همکاری مورخ 1402/04/13 تنظیم می نمایند که به موجب آن، آقای رضا …… ضمن پذیرش میزان بدهی خود بابت اجناسی که به موجب چهار فاکتور از موکلین خریداری نموده بود و تعیین میزان دقیق بدهی وی بابت هر فاکتور، تعهد نمود بدهی خود را به شرح مقرر در این متمم پرداخت نماید.

سوالات متداول

وجه التزام قراردادی چیست؟

وجه التزام قراردادی مقدار پولی می باشد که فرد در صورت رعایت نکردن شرایط و قوانین قرارداد، به متعهد له پرداخت نماید. داخل مقاله در رابطه با وجه التزام قراردادی صحبت کرده ایم.

مطالبه وجه التزام قراردادی به چه صورت است؟

مطالبه وجه التزام قراردادی باید به دادگاه صالح ارائه گردد و قاضی با بررسی پرونده اقدام به صدور حکم نماید. داخل مقاله در رابطه با مطالبه وجه التزام قراردادی صحبت کرده ایم.

شرایط مطالبه وجه التزام قراردادی چیست؟

یکی از اصلی ترین شرایط مطالبه وجه التزام قراردادی این است که عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام آن مستند به فعل یا تقصیر خود متعهد باشد و از عوامل خارجی که خارج از اراده متعهد هستند ناشی نشده باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت