به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

اقاله قرارداد و آثار آن

اقاله قرارداد و آثار آن

اقاله قرارداد به معنای بر هم زدن قرارداد می باشد که دارای شرایط خاص مربوط به خود می باشد. در واقع میتوان گفت اقاله قرارداد یکی از راه های انحلال قرارداد می باشد که در آن هر دو طرفین باید رضایت کامل کتبی و شفاهی داشته باشند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با اقاله قرارداد و آثار آن و همچنین مستثنیات اقاله و عقود اقاله ناپذیر به صورت جامع آشنا شوید. پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات در رابطه با نحوه اقاله قرارداد ها با شماره تلفن ما تماس بگیرید تا بهترین وکیل ثبتی در تهران اقدام به راهنمایی شما عزیزان نماید. 02188939832

اقاله قرارداد چیست
اقاله قرارداد چیست

اقاله قرارداد چیست

اقاله قرارداد در قانون یکی از روش های بر هم زدن قرارداد می باشد که در آن اراضی طرفین الزامی است. محدوده اقاله نیز با توجه به اینکه تعهدات قراردادی انجام شده است یا خیر متفاوت و متغیر خواهد بود. بر اساس ماده 10 قانونی مدنی تمام قراردادهای منعقد شده میان افراد معتبر بوده و قابل احترام هستند و تنها در صورتی باطل می باشند که یکی از طرفین رضایتی به انجام این معامله و قرارداد نداشته باشد.

لازم به ذکر است پس از انعقاد قرارداد، طرفین باید به مفاد قرارداد پایبند باشند و نمی توانند هر زمان که بخواهند نسبت به برهم زدن آن اقدامات لازم را انجام نمایند.

برهم زدن قرارداد های منعقد شده، تشریفات و آداب مخصوص به خود را دارد که قانون گذار اقدام به پیش بینی آن ها در قانون مدنی نموده است. از جمله مواردی که طرفین یک قرارداد می توانند اقدام به برهم زدن قرارداد کنند اقاله می باشد، اقاله و تفاسخ تنها با توافق و تراضی طرفین قرارداد و عقد امکان پذیر می باشد.

بر اساس ماده 283 قانون مدنی بعد از معامله، طرفین می توانند به تراضی آن را اقاله و تفاسخ کنند. بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت اقاله، یکی از راه ها و موارد انحلال قرارداد میان افراد بعد از انجام معامله است. اقاله قرارداد، نیاز به موافقت و رضایت هر دو طرف قرارداد دارد و در آن باید هر دو طرف رضایت کامل داشته باشند و نمیتوان تکی اقدام به بر هم زدن قرارداد نمود.

لازم به ذکر است نحوه اثبات اقاله قرارداد به دو صورت دعوای مستقل و دعوای متقابل می باشد و هزینه دادرسی این دعوا نیز در مرحله بدوی تا 20 میلیون تومان 2.5 درصد و مازاد بر آن 3.5 درصد ارزش خواسته در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با حق فسخ قرارداد و مطالبه وجه التزام قراردادی کلیک نمایید.

تفاوت اقاله قرارداد با فسخ قرارداد

با توجه به گفته هیا بالا، یکی از اصلی ترین تفاوت های میان اقاله و فسخ قرارداد این است که در فسخ قرارداد افراد و یا هر یک از طرفین قرارداد میتوانند اقدام به برهم زدن قرارداد نمایند اما در اقاله باید هر دو طرف رضایت بر انحلال قرارداد دارا باشند.

یکی دیگر از بارز ترین تفاوت اقاله قرارداد با فسخ قرارداد این است که اقاله معامله جدید نمی باشد ولی نوعی عقد است و از قواعد عمومی قراردادها تبعیت می‌ کند ولیکن نتیجه فسخ را دارد. در فسخ قرارداد بر خلاف اقاله نیاز به تراضی و توافق نیست و در صورت وجود خیارات و حق فسخ قرارداد برای هر کدام از طرفین قرارداد واقع خواهد.

شرایط اقاله قرارداد چیست
شرایط اقاله قرارداد چیست

شرایط اقاله قرارداد چیست

4 مورد تحت عنوان شرایط اقاله قرارداد در قانون مدنی ایران وجود دارد که در این بخش برای شما عزیزان هر چهار مورد را مورد بررسی قرار داده ایم:

  • تراضی طرفین
  • اهلیت
  • مشخص بودن نوع اقاله
  • اعلام اراده

با توجه به ماده 283 قانون مدنی برهم زدن معامله و قرارداد به موجب اقاله، نیازمند رضایت دو طرف می باشد و صرفا با اراده یک نفر، اتفاق نخواهد افتاد، پس تراضی طرفین یکی از اصلی ترین شرایط این عمل می باشد.

همانند ارکان عقد بیع،اهلیت طرفین نیز از جمله شروط مهم قرارداد ها می باشد که به صورت کلی به این معنا است که طرفین، عاقل، بالغ و مختار باشند و از روی اکراه اقدام به اقاله ننمایند.

لازم به ذکر است بر اساس ماده 285 قانون مدنی، موضوع اقاله ممکن است نسبت به تمام معامله یا قسمتی از آن باشد و طرفی، باید اقدام به مشخص کردن آن نمایند تا بتوانند قادر به اقاله آن قرارداد باشند.

اعلام اراده نیز یکی دیگر از شروط اقاله قرارداد می باشد که بر اساس ماده 284 قانون مدنی، طرفین قرارداد باید اراده خود، مبنی بر اقاله قرارداد را اعلام نمایند و این اعلام اراده می تواند به هر لفظ یا فعلی واقع شود.

در رابطه با ارکان اقاله قرارداد باید بگوییم در قانون کلا 2 رکن برای اقاله قرارداد وجود دارد که عبارت اند از:

  • وجود عقد لازم نخستین
  • توافق و تراضی طرفین

وجود عقد لازم در واقع به این معنی می باشد که در این نوع قرارداد باید نوع آن لازم بوده و قراردادی که در ابتدا تنظیم شده است توسط هر دو طرف و با رضایت کامل صورت گرفته باشد.

توافق و تراضی طرفین در این نوع اقاله یکی از ارکان اصلی می باشد. تنها در صورتی میتوان اقدام به انحلال قرارداد نمود که توافق و طرافی هر دو طرف وجود داشته باشد.

اگر میخواهید بدانید قرارداد جعاله چیست کلیک کنید.

آثار اقاله قرارداد چیست

اقاله قرارداد به معنای بر هم زدن قرارداد می باشد. این عمل در قانون دارای آثار و شرایطی می باشد که شرایط آن را در بخش های بالایی به صورت جامع مورد بررسی قرار دادیم. حال که با اینکه اقاله قرارداد چیست و چه شرایطی دارد به صورت جامع آشنا شدیم زمان آن رسیده است که به بررسی آثار آن بپردازیم:

  • بر هم خوردن قرارداد
  • از دست دادن اثر اجرایی قرارداد نسبت به آینده
  • بازگشت عوضین

با تراضی طرفین بر اقاله یک قرارداد، آن قرارداد به صورت کامل بر هم خواهد خورد و موضوع آن منتفی خواهد شد. همچنین چنانچه قرارداد، به واسطه اقاله بر هم بخورد، عوضین به جای خود باز می گردند و در صورت موجود نبودن، مثل یا قیمت آن ها داده می شود.

یکی از اثر اقاله قرارداد، نسبت به آینده است. مثلا اگر قرارداد اجاره ای برای مدت 13 سال، منعقد شود و بعد از 5 سال، دو طرف قرارداد، تراضی کنند که عقد را به واسطه اقاله منحل و باطل نمایند این تراضی اجرای عقد اجاره را برای 7 سال باقی مانده منتفی می نماید و اینکه عقد اجاره در سال پنجم قرارداد اقاله شده است باعث نمی شود قرارداد در آن 5 سال درست و صحیح نباشد.

نمونه متن اقاله قرارداد

در این بخش نمونه متن اقاله قرارداد را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

طرف اول قرارداد : خانم/ آقای……..فرزند آقای………دارای شناسنامه شماره……….صادره از……….متولد………..ساکن: …………………………….. طرف دوم قرارداد : خانم/ آقای……..فرزند آقای………دارای شناسنامه شماره……….صادره از……….متولد………..ساکن: …………………..

موضوع قراداد (مورد اقاله): تمامت مورد معامله بیع نامه قطعی شماره ………. مورخ / / 13 تنظیمی بین طرفین که عبارت از فروش شش دانگ یک باب خانه مسکونی احداثی در شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت ………..متر مربع دارای پلاک ……….فرعی از ………اصلی واقع در بخش ثبتی………..تهران محدوده و مورد ثبت سند مالکیت شماره ………مورخ…….صفحه ………جلد………به شماره چاپی ………می‌‌باشد، با جمع توابع شرعیه و لواحق عرفیه آن بدون استثناء و اعم از عرصه و اعیان و منصوبه‌های در آن. عوض اقاله: مبلغ……….ریال رایج (معادل ثمن معامله سند بیع نامه شماره مذکور) که نقداً و تماماً تسلیم ………….. گردید .

کافه خیارات خصوصاً خیار غبن هرچند فاحش اسقاط گردیده است. منافع مورد اقاله قبلاً به کسی واگذار نشده و بر حسب اظهار متمایل با رویت و قبول اقرار به تصرف و قبض مورد اقاله نمود. توضیحات:

1- به اقرار هیچگونه نماآت و منافع منفصله از زمان عقد تا زمان اقاله در ملک مرقوم حادث نشده و در صورت وجود احتمالی آن متعلق به مقایل است که مقایل اقرار به عدم احداث آن نمود و نماآت متصله به متقایل است.

2- متقایل اقرار نمود که پس از عقد در مورد معامله تصرفاتی ننموده که موجب ازدیاد قیمت آن شود بنابراین هیچگونه استحقاقی در این مورد ندارد.

مدت زمان اقاله

در رابطه با مدت زمان اقاله باید بگوییم، اقاله با اراده یک طرف واقع نمی شود و برای تحقق به اراده هر دو طرف عقد نیاز دارد. مدت زمان اقاله قرارداد با توجه به نوع آن و همچنین طرفین قرارداد متغیر می باشد. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مدت زمان اقاله و همچنین نحوه انجام آن با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. 02188939832

سوالات متداول

اقاله قرارداد یعنی چه؟

اقاله قرارداد به معنای این می باشد که یک قرارداد با تراضی هر دو طرفین قرارداد انجام میشود. داخل مقاله در رابطه با اقاله قرارداد و آثار آن به صورت جامع صحبت کرده ایم.

آثار اقاله قرارداد چیست؟

یکی از اصلی ترین آثار اقاله قرارداد از بین بردن اثر اجرایی قرارداد در آینده می باشد. داخل مقاله آثار اقاله را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

مدت زمان اقاله قرارداد چقدر است؟

مدت زمان اقاله قرارداد با توجه به نوع آن متغیر خواهد بود. برای کسب اطلاعات در رابطه با مدت زمان اقاله قرارداد با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت