به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

حق فسخ قرارداد

حق فسخ قرارداد

حق فسخ قرارداد نوعی از اختیاراتی می باشد که به طرفین قرارداد داده میشود تا در صورت دارا بودن برخی شرایط مشخصی که در ادامه آن ها را برای شما عزیزان قرار داده ایم انجام دهند. فسخ قرارداد در واقع به معنای باطل کردن و منحل کردن آن می باشد و هر یک از طرفین قرارداد میتوانند اقدام به انجام آن نمایند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه فسخ قرارداد با وکیل و حق فسخ در عقد لازم و جایز به صورت جامع آشنا شوید. شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل ثبتی در تهران همین حالا با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. تلفن دفتر 88939832

حق فسخ قرارداد
حق فسخ قرارداد

امکان ندارد که در هنگام منعقد کردن یک قرارداد و یا تنظیم آن جمله فسخ قرارداد را نشنیده باشید. همانطور که در مقاله فسخ قرارداد گفته شد، این حق در واقع به معنی بر هم زدن قرارداد می باشد که دارای شرایط . قوانین خاص مربوط به خود می باشد. فسخ قرارداد اصطلاحی می باشد که بین طرفین قرارداد وجود دارد و به معنی توانایی آن ها بر انحلال قرارداد مورد نظر می باشد.

حق فسخ قرارداد

با توجه به گفته های بالا در رابطه با حق فسخ قرارداد، باید بگوییم این حق به هر دو طرف قرارداد یعنی خریدار و فروشنده توسط قانون داده میشود تا بتوانند اقدام به انحلال قرارداد نمایند. در واقع حق فسخ اختیاری می باشد که قانون گذار به دو طرف قرارداد داده تا در صورت وجود شرایط مشخصی بتوانند قرارداد خود را خاتمه و پایان دهند.

از آنجا که فسخ قرارداد و اقدام نمودن به فسخ یک قرارداد نیازمند داشتن دانش کافی در زمینه انواع عقود و قرارداد های ثبتی می باشد، پیشنهاد میشود برای انجام آن از یک وکیل ثبتی حرفه ای و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید.

ما در دفتر وکالت تهران انواع وکلای ثبتی را به شما عزیزان معرفی می نماییم. برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ما تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. تلفن دفتر 88939832

لازم به ذکر است، حق فسخ به حق و اختیاری گفته میشود که قانون مستقیما برای کسی که متضرر شده است ، حق برهم زدن قرارداد را قائل شده است.

به عنوان مثال بر اساس قانون، چنانچه یک فرد اتومبیل معیوب خود را به شما بفروشد و شما هنگام قرارداد از آن مطلع نباشید و بعدا از وجود عیب مطلع شوید می توانید قرارداد را اصطلاحا با خیار عیب فسخ کنید و حق فسخ این قرارداد را دارا می باشید.

همچنین اگر یک فردی ملکی را به شما بفروشد اما مشخصات ملک پس از خرید آن با نوشته های موجود در قرارداد متغیر باشد شما میتوانید اقدام به فسخ قرارداد نمایید. در ادامه نحوه فسخ قرارداد با وکیل و حق فسخ در عقد لازم و جایز را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

پیشنهاد میشود برای مشاهده نمونه دادخواست مطالبه وجه التزام قراردادی و نمونه حکم ابطال قرارداد مشارکت مدنی کلیک نمایید.

متن حق فسخ قرارداد

حال که با تعریف حق فسخ قرارداد آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به بررسی متن فسخ قرارداد بپردازیم. در این بخش برای شما عزیزان متن فسخ قرارداد را قرارداده ایم:

طرف اول قرارداد(مقابل): خانم/آقاي ……………… فرزند آقاي ………… داراي شناسنامه شماره ……………… صادره از ………… متولد …………… ساكن: ………………….

طرف دوم قرارداد(متقابل): خانم/آقاي ………… فرزند آقاي …………. داراي شناسنامه شماره ………… صادره از ………… متولد ……………… ساكن: …………

موضوع قرارداد(مورداقاله): تمامت مورد معامله بيع قطعي شماره ……… مورخ ……… تنظيمي بين طرفين كه عبارت از فروش شش دانگ يكباب خانه مسكوني احداثي در شش دانگ يك قطعه زمين به مساحت ……………… متر مربع داراي پلاك ……………… فرعي از ……………… اصلي واقع در بخش ثبتي ………… تهران محدوده و مورد ثبت سند مالكيت شماره ……… مورخ ………… صفحه ………… جلد ………… به شماره چاپي ……………… مي باشد، با جميع توابع شرعيه و لواحق عرفيه آن بدون استثنا اعم از عرصه و اعيان و با برق به شماره پرونده …………… و آب به شماره اشتراك ……… و گاز شهري به شماره شناسايي ………… منصوبه هاي درآن.

عوض اقاله: مبلغ ……………… ريال رايج(معادل ثمن معامله سند بيع نامه شماره مذكور) كه نقدا و تماما تسليم مقابل گرديد با قراره. كافه خيارات خصوصا خيار غبن هر چند فاحش اسقاط گرديده است. منافع مورد اقاله قبلا به كسي واگذار نشده و بر حسب اضهار متقابل با رويت و قبول اقرار به تصرف و قبض مورد اقاله نمود.

تذكاريه: 1- با قراره هيچگونه نماآت و منافع منفصله از زمان عقد تا زمان اقاله در ملك مرقوم حادث نشده و در صورت وجود احتمالي آن متعلق به مقابل است كه مقابل اقرار به عدم احداث آن نمود و نماآت متصله متعلق به متقابل است. 2- مقابل اقرار نمود كه پس از عقد در مورد معامله تصرفاتي ننموده كه موجب ازدياد قيمت آن شود بنابراين هيچگونه استحقاقي در اين مورد ندارد.

محل امضاي طرف اول قرارداد(مقايل) محل امضاي طرف دوم قرارداد(متقايل)

اگر میخواهید بدانید آیا معامله ملک رهنی باطل است کلیک کنید.

نحوه فسخ قرارداد با وکیل
نحوه فسخ قرارداد با وکیل

نحوه فسخ قرارداد با وکیل

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، فسخ نمودن قرارداد دارای قوانین و شرایط معینی می باشد که توسط قانون در نظر گرفته شده است. فسخ کردن قرارداد ها با توجه به نوع آن ها متغیر خواهد بود.

به عنوان مثال فسخ معامله ملک نیازمند ارائه مدارکی همچون مبایعه نامه و قرارداد خرید بوده و دارای قوانین مربوط به خود می باشد که یک وکیل ملکی خوب میتواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

فسخ قرارداد با وکیل یکی از اختیاراتی می باشد که شما عزیزان به عنوان موکل دارید و میتوانید اقدام به نحوه فسخ قرارداد خود با وکیل مورد نظرتان نمایید. در رابطه با نحوه فسخ قرارداد با وکیل باید بگوییم بر اساس ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی مدنی اگر موکل وکیل خود را عزل نماید، مراتب را باید به دادگاه و وکیل معزول اطلاع دهد. عزل وکیل مانع از جریان دادرسی نخواهد بود. اظهار شفاهی عزل وکیل باید در صورت جلسه قید و به امضای موکل برسد.

همچنین ماده ۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی در رابطه با این موضوع بیان میدارد، در صورتی که وکیل استعفای خود را به دادگاه اطلاع دهد، دادگاه به موکل اخطار می‌ کند که شخصاً یا توسط وکیل جدید، دادرسی را تعقیب نماید و دادرسی تا مراجعه موکل یا معرفی وکیل جدید حداکثر به مدت یک ماه متوقف می گردد.

وکیلی که دادخواست تقدیم کرده در صورت استعفا، مکلف است آن را به اطلاع موکل خود برساند و پس از آن موضوع استعفای وکیل و اخطار رفع نقص توسط دادگاه به موکل ابلاغ می شود، رفع نقص به عهده موکل می باشد.

لازم به ذکر است قرارداد شما با وکیلتان تنها به دو دلیل امکان پذیر می باشد، اولا ناشی از اذن موکل است و این فرد می تواند از این اذن و اجازه خود برگردد و منصرف بشود. ثانیا بر اساس قانون قرارداد وکالت جایز می باشد یعنی هر زمانی وکیل می تواند استعفا دهد و موکل هم‌ می تواند وکیل را عزل نماید.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید قرارداد جعاله چیست و قرارداد پیمانکاری چه می باشد وارد مقالات مربوطه شوید.

حق فسخ در عقد لازم

عقد لازم نوعی از عقود قراردادی می باشد که بین دو طرف لازم الاجرا بوده و هیچ یک از دو طرف قرارداد نمی توانند به آن بدون مبنای قانونی پایان دهند. بر اساس ماده 219 قانون مدنی، عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشند بین متعاملین و قائم مقام قانونی انها لازم الاتباع می باشد مگر اینکه به رضای طرفین اقاله و یا به علت قانونی فسخ شود.

پس بر اساس این ماده فسخ عقود لازمی مانند عقد بیع در مواردی ممکن است که قانون به علت وجود یکی از خیارات حق فسخ عقد را به یک یا هر دو طرف قرارداد اعطا نماید.

میتوان نتیجه گرفت، حق فسخ در عقد لازم نیز وجود دارد و در صورتی که مال مورد معامله معیوب باشد و یا مشکلی در آن وجود داشته باشد هر یک از طرفین میتوانند اقدام به فسخ آن قرارداد نمایند چه جایز باشد و چه لازم.

حق فسخ در عقد جایز 

همانطور که میدانید، عقد جایز نوعی عقد می باشد که دو طرف قرارداد می توانند هر زمان که بخواهند آن را فسخ کنند، پس میتوان گفت حق فسخ در عقد جایز بسیار آسان تر و سریع تر از سایر عقود صورت خواهد گرفت و نیازی به شرایط و قوانین خاصی ندارد.

فسخ اجاره توسط مستاجر
فسخ اجاره توسط مستاجر

فسخ اجاره توسط مستاجر

یکی از بیشترین مواردی که در رابطه با فسخ قرارداد در دفاتر وکالت دیده میشود، فسخ اجاره توسط مستاجر می باشد. در هنگام عقد قرارداد اجاره مالک و مستاجر جدا از قوانین وضع شده، شرایطی هم برای فسخ قرارداد می‌ توانند تعیین کنند. در صورتی که هر دو با این شرایط پای قرارداد اجاره را امضا کنند، با نقض شدن حتی یکی از شروط می‌ توان قرارداد اجاره را فسخ نمود.

لازم به ذکر است، پرداخت کمیسیون فسخ قرارداد در حالت عادی بر عهده مالک و مستاجر به صورت توافقی می باشد. اما چنانچه یکی از طرفین بر پرداخت آن مقاومت نماید و این مقدار را پرداخت نماید، پرداخت کمیسیون بر عهده کسی خواهد بود که خواستار فسخ قرارداد می باشد.

گاهی ممکن است فردی قرارداد اجاره یک خانه ای را امضا نماید که مالک آن در آن ذکر نماید که تا 1 ماه آینده سیستم گرمایشی خانه را تعمیر می نماید. اما پس اط گذشت یک ماه مالک از انجام این کار ممانعت نماید و هزینه های تعمیر سیستم گرمایشی را مستاجر پرداخت نماید. در این صورت فرد مستاجر میتواند اقدام به فسخ اجاره نماید چرا که حق فسخ قرارداد در هنگام تنظیم نمودن این قرارداد برعهده وی قرار گرفته است.

سوالات متداول

حق فسخ قرارداد چیست؟

حق فسخ قرارداد نوعی حق و اختیار می باشد که به هر یک از طرفین قرارداد داده شده است تا بتوانند اقدام به انحلال قرارداد نمایند. داخل مقاله حق فسخ قرارداد را توضیح داده ایم.

فسخ قرارداد لازم به چه صورت است؟

فسخ عقود لازمی مانند عقد بیع در مواردی ممکن است که قانون به علت وجود یکی از خیارات حق فسخ عقد را به یک یا هر دو طرف قرارداد اعطا نماید. داخل مقاله فسخ قرارداد لازم را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

فسخ اجاره توسط مستاجر امکان پذیر است؟

بله، فسخ اجاره توسط مستاجر امکان پذیر می باشد. شما عزیازن میتوانید بر اساس نوشته های داخل مقاله اقدام به فسخ اجاره نامه خود نمایید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت