به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

افراز ملک مشاع

Allocation of common property

در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد و سیر تا پیاز افراز ملک مشاع و چگونگی تقسیم ملک مشاع آشنا نماییم. اگر به دنبال ثبت ملک مشاع افراز و نحوه تقسیم ملک مشاع بین مالکان هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با ملک مشاع و افراز ملک مشاع با یک وکیل ثبتی حرفه ای و مجرب در تهران مشاوره بگیرید، ما در دفتر وکالت تهران همواره بهترین و با تجربه ترین وکلا را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم. 02188939832

پیشنهاد ویژه: اگر در خصوص امور مربوط به ملک مشاع دچار مشکل شده اید، همین حالا با بهترین وکیل ثبتی تهران تماس بگیرید. 02188939832

افراز ملک مشاع
افراز ملک مشاع

افراز ملک مشاع

جدا کردن و تقسیم سهم هریک از شرکا نسبت به ملک یا مال غیرمنقول مشاعی به نسبت سهم هر یک از شرکا را افراز ملک مشاع می نامند.

همانطور که در مقاله ی ملک مشاع گفته شد، ملک مشاع ملکی می باشد که دارای چند صاحب بوده و به نوعی شریکی می باشد و در عرصه و اعیان چند فرد در آن سهم دارند.

اگر ملک مشاع نیز از جمله املاکی باشد که جریان ثبتی آن خاتمه یافته باشد، باید تقاضای خود را به واحد ثبتی محلی تقدیم دارند که ملک مشاع مذکور در حوزه آن قرار دارد. واحد ثبتی نیز با رعایت کلیه قوانین و مقررات ملک مورد تقاضا را افراز می نماید.

در صورتی که برای ملک مشاع سند مالکیت معارض صادر گردیده باشد تا زمانی که رفع تعارض نشده، اقدام به افراز و فروش نخواهد شد. اگر ملک مشاع از جمله املاکی باشد که جریان ثبتی آن خاتمه نیافته باشد، باید تقاضای خود را به دادگاه عمومی محلی که ملک در آن قرار دارد، تقدیم دارند، در این صورت یک یا چند نفر از شرکای مال مشاع می توانند بخواهند مال مشاع مورد افراز قرار گیرد.

افراز ملک مشاع به معنای تقسیم یک ملک مشترک بین صاحبان آن است. وقتی چندین نفر در یک ملک مشترک هستند، می‌توانند از طریق افراز ملک مشاع، سهم خود را در این ملک تعیین کنند و بر اساس آن سهم، حقوق و وظایف خود را تعیین کنند.

ملک مشاع مالی است که دو یا چند نفر بطور مشترک مالک آن هستند و هر کدام سهمی در آن دارند؛ بدون این که مشخص باشد سهم هر یک در کدام قسمت مال و در کجای آن قرار دارد. هر کدام از مالکان مشاع، به نسبت سهم خود در تک تک اجزا و قسمت های مال مشاع، سهیم و مالک هستند.

در رابطه با ملک مشاع افراز شده باید بگوییم :

۱- در مورد تقسیم اموال غیرمنقول هرچند بطور تبعی در حکم غیر منقول قرار گرفته باشند، مرجع صالح دادگاه حقوقی است

۲- در مورد املاک ثبت نشده یا املاکی که جریان ثبتی آنها پایان نیافته است ، مرجع صالح برای تقسیم دادگاه است

۳- در مورد تقسیم ترکه که مجموعه ای از اموال منقول و حقوق مالی و املاک ، موضوع رسیدگی قرار می گیرد ، دادگاه حقوقی صلاحیت دارد

۴- در هر جا که میان شرکاء ، غایب یا محجوری باشد ، تقسیم در دادگاه انجام می پذیرد حتی اگر تقسیم با توافق باشد.

پیشنهاد ویژه: حتما مقاله ی تصرف عدوانی چیست را در دفتر وکالت تهران مطالعه فرمایید.

افراز ملک توسط دادگاه

افراز ملک توسط دادگاه به معنای اجرای یک حکم دادگاه برای انتقال مالکیت یا مالکیت جزئی یک دارایی به فرد یا نهاد دیگر می باشد. این کار می‌ تواند به دلیل موارد مختلفی اتفاق بیافتد، از جمله بدهی‌ های مالی، اختلافات حقوقی یا تصمیمات قضائی دیگر. در این صورت، دادگاه تصمیم می‌ گیرد که دارایی را به فرد یا نهادی که مدعی حق دارد، منتقل کند.

در رابطه با افراز ملک توسط دادگاه باید بگوییم دعاوی افراز ملک یکی از انواع دعاوی ملکی باشد که در دادگاه حقوقی و با دارا بودن یک وکیل ملکی مجرب قابل رسیدگی است. دو مرجع برای رسيدگی به درخواست افراز صلاحیت دارند. اولین مرجع اداره ثبت محل واقع شدن ملک مشاع و دومین مرجع صالح برای رسیدگی به این درخواست دادگاه عمومی محل وقوع ملک می باشد.

این نکته را در رابطه با افراز ملک توسط دادگاه همواره در نظر بگیرید که زمانی که نسبت به ملکی عملیات ثبتی پایان یابد یعنی یا ملک دارای سند مالکیت باشد و یا در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد یا هرچند که نسبت به آن سند مالکیت صادر نشده است اما درخواست مربوطه به ثبت رسیده و مراحل قانونی برای ثبت مال غیرمنقول انجام شده باشد در چنین شرایطی اداره ثبت محل وقوع ملک مشاع دارای صلاحیت به درخواست افراز نسبت به چنین ملکی می باشد.

پیشنهاد میشود برای مشاهده شماره وکیل ابطال سند رسمی کلیک کنید.

افراز ملک مشاعی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد افراز ملک مشاع به معنای تقسیم یک ملک مشترک بین چندین فرد می باشد. در این حالت، هر یک از افراد حق مالکیت مستقل برای بخشی از ملک مشترک را دارند. برای افراز ملک مشاع، باید از قبل توافقی بین افراد بر سر شیوه تقسیم مالکیت صورت گرفته باشد.

افراز ملک مشاعی بر اساس اصول حقوقی مشخصی انجام می‌ شود. برخی از اصول حقوقی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. موافقت صاحبان: تمامی صاحبان ملک مشترک باید با افراز موافقت کنند و قوانین و مقررات مربوط به این موضوع را رعایت کنند.
  2. تقسیم منصفانه: تقسیم ملک بین صاحبان باید به طور منصفانه انجام شود، به‌طوری که هر کس سهم خود را به اندازه مورد نیاز و برابر با سایرین دریافت کند.
  3. تأیید حقوقی: افراز ملک مشاع باید با تأیید حقوقی مناسب صورت بگیرد، به‌طوری که حقوق و وظایف هر صاحب به‌ درستی تعیین شده و از هر گونه نقص حقوقی جلوگیری شود.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه شکایت از همسایه کلیک کنید.

افراز ملک

افراز ملک مشاع دارای مزایا و معایب خاصی است که باید در نظر گرفته شوند. برخی از مزایای این عمل عبارتند از:

  • تعیین حقوق و وظایف: با افراز ملک مشاع، حقوق و وظایف هر صاحب به‌طور واضح تعیین می‌شود و ابهامات کاهش می‌یابد.
  • استقلال مالکیت: هر صاحب پس از انجام افراز، می‌تواند به طور مستقل از ملک خود استفاده کند و تصمیمات مربوط به آن را بگیرد.
  • حفظ ارزش ملک: افراز ملک مشاع می‌تواند به حفظ ارزش ملک و افزایش آن کمک کند، زیرا هر صاحب، مسئولیت خود را در تعمیر و نگهداری ملک خواهد داشت.
  • پیشنهاد میشود در رابطه با این موضوع حتما مقاله خیار غبن در معامله ملک را مطالعه نمایید.

با این حال، برخی معایب نیز ممکن است وجود داشته باشد، مانند:

  • هزینه و زمان: افراز ملک مشاع ممکن است هزینه و زمان بر باشد، زیرا نیاز به بررسی حقوقی، تهیه مدارک و انجام مذاکرات بین صاحبان دارد.
  • محدودیت‌های ساختاری: افراز ملک مشاع ممکن است به دلیل محدودیت‌های ساختاری و قوانین محلی در برخی مناطق ممکن است به‌ طور کامل انجام نشود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی کلیک کنید.

ملک مشاع غیر قابل تقسیم
ملک مشاع غیر قابل تقسیم

ملک مشاع غیر قابل تقسیم

افراز و فروش ملک مشاع زمانی امکان پذیر است که تمامی شرکا موافق فروش و افراز ملک باشند، در غیر این صورت این کار غیر قانونی بوده و بر اساس قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۱۳۵۷ :

ماده ۱) افراز املاک مشاع که جریان ثبتى آنها خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد، در صورتى‌که مورد تقاضاى یک یا چند شریک باشد با واحد ثبتى محلى خواهد بود که ملک مذکور در حوزه آن واقع است. واحد ثبتى با رعایت کلیه قوانین و مقررات، ملک مورد تقاضا را افراز مى‌نماید.

تبصره- نسبت به ملک مشاع که براى آن سند مالکیت معارض صادر گردیده، تا زمانى که رفع تعارض نشده اقدام به افراز نخواهد شد.

ماده ۲) تصمیم واحد ثبتى، قابل اعتراض از طرف هر یک از شرکاء در دادگاه شهرستان محل وقوع ملک است مهلت اعتراض ده روز از تاریخ ابلاغ تصمیم مورد اعتراض مى‌باشد. دادگاه شهرستان به دعوى رسیدگى کرده و حکم مقتضى صادر خواهد نمود، حکم دادگاه شهرستان قابل شکایت فرجامى است.

ماده ۳) هزینه تفکیک مقرر در ماده ۱۵۰ قانون اصلاحى ثبت اسناد و املاک، در موقع اجراء تصمیم قطعى بر افراز، به‌وسیله واحد ثبتى دریافت خواهد شد.

ماده ۴) ملکى که به‌موجب تصمیم قطعى، غیر قابل افراز تشخیص شود، با تقاضاى هریک از شرکاء و به‌ دستور دادگاه شهرستان فروخته مى‌شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک ۱۴۰۲ کلیک کنید.

ماده ۵) ترتیب رسیدگى واحد ثبتى و ابلاغ اوراق و ترتیب فروش املاک غیر قابل افراز و تقسیم وجوه حاصل بین شرکاء و به‌طور کلى مقررات اجرائى این قانون، طبق آئین‌نامه‌اى خواهد بود که به تصویب وزارت دادگسترى مى‌رسد.

ماده ۶) پرونده‌هاى افرازی که در تاریخ اجراءِ این قانون، در دادگاه‌ها مطرح مى‌باشند، کماکان مورد رسیدگى و صدور حکم قرار مى‌گیرد. ولى اگر متقاضی افراز بخواهد دعوى افراز خود را در واحد ثبتی مطرح کند، آن موقع باید دعوى سابق را از دادگاه استرداد نماید.

برای ثبت ملک مشاع افراز میتوانید از دو طریق اقدام نمایید: روش اول، اقدام در دفاتر ثبت می باشد، در این روش هریک از شرکا می توانند درخواستی مبنی بر افراز به اداره ثبت محل وقوع ملک بدهند که پس از آن، اداره ثبت مربوطه درخواست افراز را به نماینده ثبت ارجاع می دهد سپس نماینده ثبت با بررسی پرونده ثبتی ملک مزبور به اظهارنظر در خصوص پرونده از حیث صلاحیت اداره ثبت و عدم وجود سند مالکیت معارض می پردازد و سپس پرونده را به نظر مسئول واحد ثبتی می رساند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع دعاوی ملکی و قوانین رسیدگی به آن ها کلیک کنید.

روش دوم، ثبت ملک مشاع افراز و تقسیم ملک مشاع از طریق دادگاه می باشد. بر اساس ماده ۳ قانون افراز و فروش املاک مشاع هرگاه تصمیم اداره ثبت در خصوص افراز قطعی شد، در موقع اجرای آن، هزینه تفکیک مقرر در ماده ۱۵۰ قانون ثبت از متقاضی دریافت خواهد شد. بنابراین هزینه افراز در اداره ثبت برابر هزینه تفکیک است و در موقع اجرای تصمیم قطعی بر افراز، به وسیله واحد ثبتی دریافت خواهد گردید.

برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه وکیل دعاوی ملکی کلیک کنید.

ملک مشاع چیست
ملک مشاع چیست

ملک مشاع چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که ملک مشاع چیست باید بگوییم ملک مشاع نوعی ملک می باشد که در آن چند نفر سهم داشته و شریک هستند، ملک مشاع دارای انواع مختلفی است از جمله:

  • ملک مشاع زراعی
  • ملک مشاع کشاورزی
  • ملک مشاع محجور
  • ملک مشاع سند دار
  • و…

افراز و تفکیک ملک مشاع متناسب با نوع آن متغیر بوده و باید توسط دفاتر و اداره ثبت صورت گیرید، از جمله قوانین و شرایط تقسیم ملک مشاع بین مالکان عبارت است از:

طبق ماده 589 قانون مدنی هر شریک المالی می تواند هر وقت بخواهد تقاضای تقسیم مال مشترک را بنماید و این قاعده زمانی اجرا می شود که اولا مال قابل تقسیم باشد و ثانیاً افراز باعث از بین رفتن مالیت آن نگردد و ثالثا تقسیم موجب ضرر شریک ممتنع نباشد.

به عنوان مثال فرض کنید مغازه ای بین دو نفر مشاع است، از آنجایی که مغازه جزء اموال غیر منقول است و ملک محسوب می شود، پس مشمول قانون افراز و فروش املاک مشاعی می گردد و اداره ثبت، مرجع نخستین رسیدگی است. در این صورت یکی از دو شریک باید تقاضای افراز مغازه مشاع خود را به واحد ثبت محلی که مغازه در حوزه آن واقع است تقدیم کند و مسئول واحد ثبتی با وصول درخواست افراز، آن را به نماینده ثبت ارجاع می دهد.

افراز ملک مشاع یعنی چه

در رابطه با پاسخ این سوال که افراز ملک مشاع یعنی چه نیز باید بگوییم افراز ملک مشاع به معنای تقسیم نمودن ملک به نسبت سهم شرکا از طریق دادگاه می باشد.

پیشنهاد ویژه: هر آنچه که باید در رابطه با قانون جدید تقسیم ترکه و حق الوکاله الزام به تنظیم سند بدانید.

افراز ملک مشاع زراعی
افراز ملک مشاع زراعی

افراز ملک مشاع زراعی

مطابق قانون افرادی که بدون مجوز جهاد کشاورزی اقدام به تغییر کاربری زمین زراعی و باغی کنند، پس از احراز شرایط، هر گونه ساخت و سازی، قلع و قمع شده و اراضی مورد نظر با هزینه خود فرد به حالت زراعی و باغی باز گردانده خواهد شد و یک الی سه برابر ارزش زمین مورد سوء استفاده شده، جریمه پرداخت خواهد کرد.

افراز ملک مشاع کشاورزی، به صورت افراز ملک مشاع از طریق دادگاه صورت میگیرد و توسط قاضی تعیین می گردد.

افراز ملک مشاع محجور

در رابطه با افراز ملک مشاع محجور باید بگوییم، در صورتی که بین مالکین ملک مشاع محجور یا غائب باشد تقسیم ملک به توسط نمایندگان آنها در دادگاه به عمل می آید.

همچنین در صورتی که عملیات ثبتی ملک خاتمه پیدا نکرده باشد رسیدگی به افراز با دادگاه عمومی محل ملک است، درصورتی که یکی از شرکا غائب باشد حتی اگر عملیات ثبتی به پایان رسیده باشد رسیدگی بر عهده دادگاه محل وقوع ملک است.

در صورتی که قسمتی از ملک در تصرف یکی از شرکا باشد و یا عملیات ثبتی خاتمه پیدا نکرده باشد، رسیدگی به افراز بر عهده دادگاه صالح است.

ملک مشاع چگونه تقسیم میشود
ملک مشاع چگونه تقسیم میشود

ملک مشاع چگونه تقسیم می شود

ماده ۵۸۸ قانون مدنی در خصوص تقسیم ملک مشاع بیان می دارد که هر شریک مال مشاعی می تواند هر زمان که بخواهد تقاضای تقسیم مال مشترک را بنماید مگر در مواردی که تقسیم به موجب این قانون ممنوع یا شرکا به وجه ملزمی، ملتزم بر عدم تقسیم شده باشند.

به تقاضای افراز املاک مشاعی که جریان ثبتی آنها خاتمه نیافته است و یا اینکه مابین شرکاء، محجور یا غایب مفقود الاثر وجود دارد، دادگاه محل وقوع ملک رسیدگی می کند.

اگر ملک مشاع موروثی باشد، یعنی ملک به شرکا مشاعی به ارث رسیده باشد،گواهی انحصار وراثت نیز بایستی ضمیمه دادخواست شود.

اگر ملک دارای سابقه ثبتی باشد دادگاه پس از ثبت دادخواست و تعیین وقت رسیدگی، آخرین وضعیت ثبتی ملک و میزان سهم هر یک از مالکین مشاعی را از اداره ثبت استعلام می کند.

پس از دریافت پاسخ استعلام و برگزاری جلسه رسیدگی، دادگاه قرار ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری را صادر و کارشناس پس از بررسی ملک، نسبت به قابل افراز بودن یا نبودن ملک و در صورت قابل افراز بودن، در خصوص نحوه و میزان تقسیم نظر می دهد.

کارشناس در هنگام تهیه گزارش کارشناسی باید از نماینده و نقشه بردار اداره ثبت در انجام عملیات تقسیم و افراز استفاده کند تا در زمان اجرای حکم تقسیم و افراز، بین حکم صادر شده و اسناد و نقشه های ثبتی و صورت مجالس احتمالی موجود تعارضی وجود نداشته باشد.

در صورتی که مالکین به نحوه تقسیم کارشناس اعتراض داشته باشند دادگاه به قید قرعه سهم هر یک از مالکین را در دعوای اثبات مالکیت مشخص خواهد نمود.

لازم به ذکر است فروش کل ملک مشاع بدون اجازه شریک و اجاره کل ملک مشاع بدون اجازه شریک در قانون ایران جرم محسوب شده و جریمه نقدی و حبس خواهد داشت.

تقسیم ملک مشاع در جدول
تقسیم ملک مشاع در جدول

تقسیم ملک مشاع در جدول

چگونگی تفکیک ملک مشاع و چگونگی تقسیم ملک مشاع را در 10 مرحله ی زیر برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

مرحله اول تفکیک ملک مشاع – همان طور که پیش تر هم ذکر کردیم برای ارائه درخواست باید عملیات ثبتی ملک مورد نظر به اتمام رسیده باشد و هیچ نقطه سیاهی در این زمینه وجود نداشته باشد.

به طوری که ملک مورد نظر دارای سند مالکیت باشد و آگهی نوبتی و تحدیدی آن از سوی دفاتر ثبتی انتشار یافته باشد و هیچ گونه اعتراضی در موعد مقرر در این باب مطرح نشده باشد.

لذا به یاد داشته باشید ملکی که سند مالکیت نداشته باشد و حدود آن به درستی مشخص نشده باشد، پیش زمینه‌های لازم برای افراز را نخواهد داشت. به طور کلی پس از خاتمه عملیات ثبتی، مراحل افراز ملک آغاز خواهد شد.

مرحله دوم- برای ارائه درخواست باید اطلاعات شخصی و هویتی و همچنین آدرس دقیق هر یک از مالکین به اداره ثبت تحویل داده شود. در همین مرحله به طور رسمی وظایف اداره ثبت شروع خواهد شد تا به وضعیت موجود رسیدگی نماید و بررسی‌های لازم را در پیش گیرد.

در صورتی که مستندات و اطلاعات مربوط به شرکا، دقیق و درست نباشد، پیگری کار متوقف خواهد شد تا زمانی که شرکا نسبت به اصلاح اطلاعات و مستندات مربوط به خود اقدام نمایند.

مرحله سوم تقسیم ملک مشاع کشاورزی- در این مرحله، از نماینده اداره ثبت کمک گرفته می‌شود تا وضعیت موجود را مورد بررسی قرار دهد. وی موظف است که اعلام کند ملک مورد نظر دارای محدودیت‌های قانونی می‌باشد یا خیر.

بررسی سند مالکیت و طی شدن تمامی مراحل قانونی ثبت ملک در این مرحله جای دارد. بدین ترتیب در مراحل آتی هیچ گونه مشکلی در زمان افراز و تفکیک ملک به وجود نخواهد آمد.

مرحله چهارم- در این مرحله نماینده اداره ثبت باید نتیجه تمامی تحقیقات خود را به رئیس اداره ثبت تقدیم نماید. در ادامه رئیس اداره ثبت با تکیه بر نتایج تحقیقات، تصمیم خواهد گرفت.

مرحله پنجم- در صورتی که ملک مورد نظر دارای شرایط لازم برای افراز باشد، رئیس اداره ثبت پرونده را برای پیگیری و ادامه کار به نقشه بردار ثبت تحویل خواهد داد. نقشه بردار ثبت باید معاینه محلی و نقشه برداری از ملک مورد نظر را انجام دهد.

مرحله ششم تقسیم ملک مشاع سند دار- در این مرحله باید نقشه بردار ثبت به همراه نماینده اداره ثبت در محل مورد نظر حاضر شوند و از تمامی شرکای خواهان افراز بخواهند در همان زمان مقرر در ملک حضور داشته باشند. در روز معاینه، صورت مجلسی به امضای تمامی مالکان حاضر و نماینده اداره ثبت خواهد رسید.

در ادامه باید فرم مورد نظر به مسئول واحد ثبتی تحویل داده شود تا رسیدگی‌های لازم انجام شود. مسئول واحد ثبتی موظف است تا درخواست را با مقررات قانونی و ضوابط ثبتی تطبیق دهد و در نهایت نسبت به قبول یا رد درخواست تصمیم گیری نماید.

در صورتی که ملک مورد نظر قابل افراز باشد، باید یک نسخه از صورت مجلس و کپی نقشه افرازی به شرکا ارائه شود. بر طبق قانون چنانچه شرکا نسبت به صورت مجلس و نقشه افرازی اعتراضی داشته باشند می‌توانند تا ۱۰ روز پس از ابلاغ، اعتراضشان را در دادگاه حقوقی مورد نظر ثبت کنند.

مرحله هفتم تقسیم ملک مشاع بدون سابقه ثبتی- در صورتی که اعتراضی نسبت به ملک مشاعی مورد افراز وجود داشته باشد، وارد مرحله هفتم خواهیم شد. در این مرحله دادگاه محل ملک مورد نظر مشاع، رسیدگی‌های لازم در مورد مدارک و سند مالکیت ملک مزبور را از سر خواهد گرفت و به تطبیق اسناد ارائه شده می‌پردازد.

در صورتی که دادگاه به قابل افراز بودن ملک مشاع حکم دهد، برای پیگیری کار به ماده ۸ قانون افراز و فروش املاک مشاع رجوع می‌شود.

مرحله هشتم- در این مرحله نماینده ثبت باید نسبت به تهیه پیش نویس قطعات مفروزی اقدام به عمل آورد. در ادامه باید از سوی دفاتر املاک سند مالکیت پیشین باطل شود و اقدامات لازم برای تهیه سندهای جدید در پیش گرفته شود. در ادامه باید با کمک یک بخشنامه، دفاتر اسناد رسمی تابعه را از ابطال سند مالکیت اولیه مطلع ساخت.

مرحله نهم- در صورتی که ملک مورد نظر غیر قابل افراز معرفی شود، شرکا می‌توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند.

برای این کار کافیست تا به دادگاه رجوع شود. در ادامه مرجع مورد نظر دستور فروش را مورد بررسی قرار خواهد داد و پس از فروش ملک مزبور مطابق ماده ۱۰ قانون افراز املاک مشاع، دادگاه هزینه‌های عملیات اجرایی را از مبلغ فروش کسر خواهد کرد و مابقی را مابین شرکا تقسیم می‌کند.

مرحله دهم- در مرحله آخر فقط کافیست تا برای ملک مشاع قابل افراز از شهرداری استعلام گرفته شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان با بهترین و مجرب ترین وکیل تصرف عدوانی در ایران، همین حالا با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا متخصصین و کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

هزینه افراز ملک مشاع

در درخواست افراز، باید ارزش ملک با توجه ‌به ارزش معاملاتی روز مشخص شود. طبق همین قانون هزینه افراز ملک مشاع از این ‌قرار است که به‌ ازای هر ده‌ هزار ریال ارزش ملک دویست ریال از طرف مالک یا مالکان پرداخت شود. پرداخت هزینه افراز ملک مشاع بر‌ عهده فرد یا افراد خواهان افراز است.

نمونه دادخواست افراز ملک مشاع از دادگاه

در این بخش نمونه درخواست افراز ملک مشاع از اداره ثبت را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

خواهان: اقای/خانم ………..فرزند ………… ادرس ………………………………. خوانده: آقای/خانم ………فرزند………….ادرس…………………………………. نماینده یا وکیل:آقای جعفر قنبری فرزند………….ادرس………………………. تعیین خواسته: صدور حکم به افراز ملک مشاع

دلائل و منضمات: ۱) کپی مصدق سند مالکیت ۲) مدارک هویتی مالک ۳) استعلام از ثبت احوال و اداره ثبت ۴) در صورت اقتضا ارجاع امر به کارشناسی

شرح خواسته:

ریاست محترم مجتمع قضائی ……….

با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند به موجب سند رسمی شماره . . . . (یا قرارداد عادی) که فتوکپی مصدق آن به پیوست تقدیم می گردد اینجانب ملکی با مشخصات مرقوم را به صورت مشاع ، با خوانده ، شریک می باشم و با تقدیم این درخواست، رسیدگی و صدور حکم به افراز ملک مشاع مورد استدعاست.

پیشنهاد میشود برای دریافت نمونه دادخواست خلع ید مشاعی کلیک کنید.

مدارک لازم برای افراز ملک مشاع

مدارک لازم برای مراحل افراز در اداره ثبت به شرح زیر است:

  1. درخواست افراز (از اداره ثبت تهیه شود).
  2. سند رسمی ثبتی یا برگه استعلام اتمام جریان ثبتی.
  3. مدارک شناسایی درخواست دهنده.
  4. مشخصات مالکین مشاع.
  5. تقسیم نامه در صورت توافق مالکین مشاع.

در رابطه با درخواست افراز ملک مشاع باید بگوییم افراز در لغت به معنی جدا کردن است و در حقوق به معنای تفکیک سهم شرکاء در ملک است که یا شرکا با تراضی و توافق یکدیگر این کار را انجام می دهند و یا از دادگاه اجبار شرکای دیگر را به تقسیم ملک می خواهند.

اگر میخواهید بدانید صورت مجلس تفکیکی چیست و انواع تقسیم نامه چیست وارد مقالات مربوطه شوید.

شرایط افراز ملک مشاع

در هر کشور قوانین و مقرراتی برای افراز ملک مشاع وجود دارد. این قوانین تعیین کننده‌ روش‌ها و شرایطی هستند که برای افرادی که می‌خواهند ملک مشاع را افراز کنند، لازم است رعایت کنند. به طور کلی، برخی از قوانین و مقررات مرتبط با افراز ملک مشاع شامل موارد زیر می‌شوند:

  • الزامات قانونی: برخی قوانین تعیین می‌کنند که چه شرایطی برای افراز ملک مشاع باید رعایت شود. این شرایط ممکن است شامل مقدار حقوق و مزایای هر صاحب، روش تقسیم ملک و مسائل مربوط به تصمیم‌گیری در مورد ملک باشد.
  • توافقنامه: صاحبان ملک مشاع می‌توانند با یکدیگر توافقنامه امضا کنند که شرایط افراز را تعیین می‌کند. این توافقنامه باید حقوق و تعهدات هر فرد را به طور کامل توضیح دهد و به صورت قانونی معتبر باشد.
  • موافقت همه صاحبان: برخی از قوانین ممکن است نیاز به موافقت تمام صاحبان ملک مشاع برای افراز داشته باشند. این به این معنی است که هر فرد باید با این تقسیم‌بندی موافقت کند و هیچ کس نمی‌تواند این روند را متوقف کند یا با آن مخالفت کند.
A sample of common property
A sample of common property

نمونه رای افراز ملک مشاع

درخصوص دعوی خواهان آقای مجید …………… فرزند احمد به طرفیت خواندگان ۱ـ آقای مهدی ……….. ۲ـ خانم مهرنوش …………. ۳ـ خانم رحیمه ………….. ۴ـ خانم طاهره ………….. (جملگی اصحاب دعوی وراث مرحوم احمد …………….)‌ به خواسته صدور حکم به تقسیم ترکه موضوع یک باب منزل مسکونی قطعه دوم تفکیکی باقی مانده پلاک ثبتی ۶۰۳ واقع در بخش یک …………….،

تشریح: دادگاه با عنایت به محتوای پرونده و دادخواست تقدیمی خواهان و دلایل و مدارک ابرازی و نظر به اینکه: اولاً با توجه به گواهی حصر وراثت شماره ۲۷ مورخ ۲۰/۷/۶۳ دادگاه صلح [سابق] سمنان ذی‌نفع و ورثه بودن اصحاب دعوی نسبت به مرحوم احمد ………….. محرز و مسلم است. ثانیاً در مالکیت مرحوم احمد …… بر پلاک ثبتی یاد شده، حسب پاسخ استعلام ثبتی شماره ۰۱۲۸۹/۰۳/۸۸ مورخ ۳۰/۷/۸۸ تردیدی نیست.

ثالثاً نظر به عدم تراضی اصحاب دعوی راجع به بهای ملک و نظر به ضرورت امر و کشف واقع و احقاق حق، موضوع قابل تقسیم بودن و غیر قابل تقسیم بودن ملک یاد شده به کارشناسی ارجاع که کارشناس طی نظریه شماره ۰۰۳۱۹/۰۳/۸۸ مورخ ۲/۸/۸۸ اعلام نموده پلاک موصوف ۱۱۲ متر مربع بوده قابلیت تقسیم به ۵ نفر از اصحاب دعوی (ورثه مرحوم احمد ……) را ندارد. ونسبت به ارزیابی آن به مبلغ ۰۰۰/۸۱۷/۴۲۰ ریال اقدام نموده.

وتوجهاً به اینکه مالی اعم از منقول یا غیرمنقول قابل تقسیم و تعدیل نباشد و نسبت به آن از ناحیه طرفین تراضی نشود. وفق مقررات قانونی به فروش رفته و بهای آن بین وراث نسبت به سهم‌الارث آنان تقسیم می‌گردد.

وترتیب فروش، نیز با توجه عدم درخواست مزایده از سوی ورثه به نحو عادی و وفق مقررات قانون اجرای احکام مدنی است.

حکم دادگاه: لذا دادگاه به استناد: مواد ۱ و ۲ و ۱۹۴ و ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی ومواد ۳۰۰ و ۳۰۶ و ۳۰۸ و ۳۱۷ از قانون امور حسبی ومواد ۵۸۹ و ۵۹۵ و ۵۹۸ از قانون مدنی وماده ۹ از آیین نامه افراز و فروش ملک مشاع مصوب ۱۳۵۸ ونظریه شماره ۲۹۴/۷ مورخ ۳۰/۱/۷۷

اداره کل حقوقی قوه قضاییه، دستور فروش مال مشاع غیرمنقول غیر قابل افراز قطعه دوم تفکیکی پلاک ثبتی یاد شده صادر و اعلام می‌دارد تا اجرای احکام مدنی وفق مقررات قانون اجرای احکام مدنی اقدام نماید. رأی صادر شده حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان سمنان می‌باشد.

سوالات متداول

تفکیک ملک مشاع چیست؟

تفکیک ملک مشاع به معنای تقسیم و جداسازی حق و سهم هر یک از شرکا در ملک می باشد.

چگونه ملک مشاع را تفکیک کنیم؟

برای تفکیک ملک مشاع میتوانید از طریق دادگاه و اداره ثبت اقدام نمایید.

افراز ملک مشاع در صلاحیت کدام مرجع است؟

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست و دعوای افراز با توجه به شرایط اداره ثبت یا دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

ملک مشاع غیر قابل افراز چیست؟

ملک مشاع غیر قابل افراز ملکی می باشد که قابل جداسازی و تقسیم بندی سهم شرکا نمی باشد.

هزینه افراز ملک مشاع چقدر است؟

در مورد املاکی که تقاضای افراز و تفکیک می شود ارزش معاملاتی روز ملک تعیین کننده هزینه افراز و تفکیک است به شرطی که ارزش معامله انجام شده بیش از ارزش معاملاتی روز باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت