به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

اجاره ملک مشاع

اجاره ملک مشاع

همانطور که میدانید ملک مشاع ملکی می باشد که در آن چند نفر سهم داشته و شریک می باشند، اجاره ملک مشاع دارای شرایط و قوانین خاصی می باشد که تنها در صورت داشتن آن شرایط قادر به اجاره ملک مشاع خواهید بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی جرم اجاره مال مشاع و پاسخ این سوال که ایا اجاره مال مشاع جایز است بپردازیم، اگر به دنبال تحقیق در مورد اجاره مال مشاع هستید این مقاله برای شماست!

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان با یکی از بهترین وکیل ملکی در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا متخصصین و کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

اجاره ملک مشاع
اجاره ملک مشاع

اجاره ملک مشاع

مال مشاع مالی می باشد که در آن چند نفر سهیم می باشندف این نوع مال ها معمولا در ارثیه ها مشاهده میشوند که در آن ها ملک مشاع وجود دارد. پیشنهاد میشود اگر نمیدانید ملک مشاع چیست کلیک کنید. اجاره مال مشاع در صورت عدم رضایت افراد و همچنین عدم رضایت شرکا جرم محسوب شده و غیر قانونی می باشد.

بر اساس ماده 475 قانون مدنی اجاره مال مشاع چه به سایر شرکا و چه به افرادی غیر از شرکا جایز دانسته و نسبت به تسلیم عین مستاجره به مستاجر این اجازه را موقوف کرده است به سایر شرکا یعنی در صورتی که رضایت سایر شرکا برای تسلیم عین مستاجره به مستاجر وجود داشته باشد شخصی که موجر بوده است دچار تخلف نشده و کار وی از نظر قانونی مورد قبول است.

وضعیت حقوقی اجاره مال مشاع

با توجه به قانون ذکر شده در رابطه با اجاره مال مشاع، وضعیت حقوقی اجاره مال مشاع در صورت عدم رضایت کتبی شرکا زمانی صحیح می باشد که به شرکای دیگر و افراد سهیم در مال ضرری وارد نکند.

همچنین مجازات اجاره مال مشاع، پس از رسیدگی دادگاه قرار رفع تصرف از ملک علیه مستأجر صادر می گردد و از آنجایی که شریک شما بدون کسب اجازه از شما اقدام به ایجاد تصرف در ملک مشاع کرده است، به حبس از یک ماه الی یک سال محکوم می گردد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه شکایت از همسایه کلیک کنید.

در دنیای امروز، با توجه به نیاز روز افزون به مسکن، انتخاب بهترین گزینه برای اقامت می‌تواند موضوعی مهم باشد. یکی از گزینه‌ های پرطرفدار، اجاره ملک مشاع است. در این بخش به بررسی اصول اجاره ملک مشاع، مزایا و معایب آن، نکات قابل توجه، و سوالات متداول در این زمینه می‌ پردازیم.

اجاره ملک مشاع به معنای اجاره واحد های مسکونی یا تجاری در یک ساختمان مشترک است. این واحد ها توسط مالکان مختلف اما در یک ساختمان مشترک قرار دارند. این نوع اجاره باعث می‌ شود تا هزینه‌ های مشترکی مانند نگهداری و تعمیرات بین مستأجران تقسیم شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک ۱۴۰۲ کلیک کنید.

مزایا:

  • کاهش هزینه‌ های مشترک
  • امکان استفاده از امکانات مشترک ساختمان
  • گزینه مناسبی برای کسانی که نمی‌ توانند ملک خریداری کنند

معایب:

  • مشکلات ممکن در مدیریت ساختمان
  • کاهش حریم خصوصی
  • اختلافات ممکن با مالکان دیگر

مذاکره و توافق با مالکان دیگر در مورد مسائل مشترک از جمله نگهداری ساختمان، تقسیم هزینه‌ ها و قوانین مرتبط با ملک مشاع اهمیت دارد.

اجاره مال مشاع به معنای اجاره یا انتقال حق استفاده از یک ملک یا مال با توافق و اجماع اشخاص مختلف مالک یا مشتریان ملک مشترک است. در این حالت، اشخاص مختلف به عنوان مالکان مشترک ملک به نام یکدیگر ایفای نقش می‌کنند و از ملک بهره‌ برداری می‌ کنند. این نوع اجاره ممکن است در ملک‌ های مشاع مانند ساختمان‌ های آپارتمانی یا زمین‌ های مشاع انجام شود. تفاصیل بیشتر ممکن است بر اساس قوانین و مقررات مربوطه متفاوت باشد.

حکم اجاره مال مشاع
حکم اجاره مال مشاع

حکم اجاره مال مشاع

بر اساس مفاد زیر شما میتوانید حکم اجاره مال مشاع بدون اجازه شریک،اجاره مال مشاع به غیر و حکم اجاره سهم مشاع از مال مشترک بدون اذن شریک دیگر را مشاهده نمایید.

ماده ۱۶۷ قانون مدنی در رابطه با جرم اجاره مال مشاع:

در صورتی که دو یا چند نفر مال غیرمنقولی را به طور مشترک در تصرف داشته یا استفاده می کرده اند و بعضی از آنان مانع تصرف یا استفاده و یا مزاحم استفاده بعضی دیگر شود حسب مورد در حکم تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق محسوب و مشمول مقررات این فصل خواهد بود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با افراز ملک مشاع و فروش ملک مشاع با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس حاصل فرمایید.

ماده ۲۴۷ قانون مدنی

معامله به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت نافذ نیست ولو اینکه صاحب مال باطناً راضی باشد ولی اگر مالک یا قائم‌مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه نمود در این صورت معامله صحیح و نافذ میشود.

ماده ۲۵۱ قانون مدنی رد معامله فضولی حاصل میشود به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر عدم رضای به آن نماید. ماده ۲۵۶ قانون مدنی هر گاه کسی مال خود و مال غیر را به یک عقدی منتقل کند یا انتقال مالی را برای خود و دیگری قبول کند معامله نسبت به خود او نافذ‌و نسبت به غیر فضولی است.

ماده ۲۵۹ قانون مدنی

هر گاه معامل فضولی مالی را که موضوع معامله بوده است به تصرف متعامل داده باشد و مالک آن معامله را اجازه نکند متصرف ضامن‌ عین و منافع است.

ماده ۲۶۱ قانون مدنی

در صورتی که مبیع فضولی به تصرف مشتری داده شود هر گاه مالک معامله را اجازه نکرد مشتری نسبت به اصل مال و منافع مدتی که‌ در تصرف او بوده ضامن است اگر چه منافع را استیفاء نکرده باشد و همچنین است نسبت به هر عیبی که در مدت تصرف مشتری حادث شده باشد.

ماده ۲۶۲ قانون مدنی در رابطه با جرم اجاره دادن مال مشاع

در مورد ماده قبل مشتری حق دارد که برای استرداد ثمن عیناً یا مثلاً یا قیمه به بایع فضولی رجوع کند. ماده ۲۶۳ قانون مدنی هر گاه مالک معامله را اجازه نکند و مشتری هم بر فضولی بودن آن جاهل باشد حق دارد که برای ثمن و کلیه غرامات به بایع فضولی‌ رجوع کند و در صورت عالم بودن فقط حق رجوع برای ثمن را خواهد داشت.

ماده ۴۷۵ قانون مدنی در رابطه با اجاره مال مشاعی

اجاره مال مشاع جائز است لیکن تسلیم عین مستاجره موقوف است به اذن شریک.

ماده ۵۷۱ قانون مدنی شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئی واحد به نحو اشاعه. ماده ۵۷۲ قانون مدنی شرکت اختیاری است یا قهری.

برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع دعاوی ملکی و قوانین رسیدگی به آن ها کلیک کنید.

ماده ۵۷۳ قانون مدنی

شرکت اختیاری یا در نتیجه عقدی از عقود حاصل میشود یا در نتیجه عمل شرکاء از قبیل مزج اختیاری یا قبول مالی مشاعاً در ازاء ‌عمل چند نفر و نحو اینها.

ماده ۵۷۵ قانون مدنی در رابطه با اجاره مال مشاع بدون اذن شریک

هر یک از شرکاء به نسبت سهم خود در نفع و ضرر سهیم میباشد مگر اینکه برای یک یا چند نفر از آنها در مقابل عملی سهم زیادتری ‌منظور شده باشد.

ماده ۵۸۱ قانون مدنی در رابطه با مجازات اجاره دادن مال مشاع

تصرفات هر یک از شرکاء در صورتی که بدون اذن یا خارج از حدود اذن باشد فضولی بوده و تابع مقررات معاملات فضولی خواهد بود.

ماده ۵۸۲ قانون مدنی

شریکی که بدون اذن یا در خارج از حدود اذن تصرف در اموال شرکت نماید ضامن است.

ماده ۵۸۳ قانون مدنی اجاره ی مال مشاع

هر یک از شرکاء میتواند بدون رضایت شرکاء دیگر سهم خود را جزئاً یا کلاً بشخص ثالثی منتقل کند.

ماده ۵۸۵ قانون مدنی

شریک غیر ماذون در مقابل اشخاصی که با آنها معامله کرده مسئول بوده و طلبکاران فقط حق رجوع به او دارند.

برای مشاهده و دریافت نمونه رای رد دستور تخلیه کلیک کنید.

مجازات اجاره دادن مال غیر
مجازات اجاره دادن مال غیر

مجازات اجاره دادن مال غیر

به موجب ماده یک قانون راجع به انتقال و اجاره مال غیر کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است، به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب و به مجازات کلاهبرداری محکوم می گردد.

پس در رابطه با جرم اجاره دادن ملک مشاع و غصب در ملک مشاع باید بگوییم اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک جرم محسوب شده و نوعی کلاهبرداری به شمار می اید.

پیشنهاد میشود در رابطه با این موضوع حتما مقاله خیار غبن در معامله ملک را مطالعه نمایید.

حق انتفاع در ملک مشاع

همانطور که میدانید حق انتفاع حقی است که به موجب آن، شخص این اجازه را دارد که از مالی که در تملک فرد دیگری است بهره مند شود (ماده 40 قانون مدنی).

بر اساس ماده ۲۴۷ قانون مدنی در رابطه با اجاره آپارتمان مشاع، معامله نسبت به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت نافذ نیست، حتی اگر صاحب مال باطنا راضی باشد ولی اگر مالک یا قائم مقام او پس از انجام معامله توسط غیر، آن را اجاره کند، در این صورت معامله صحیح و نافذ می شود.

پیشنهاد ویژه: دعوای خلع ید چیست

دستور تخلیه ملک مشاع
دستور تخلیه ملک مشاع

دستور تخلیه ملک مشاع

در رابطه با دستور تخلیه ملک مشاع باید بگوییم در صورتی که مالک بخشی از ملک مشاع، دعوای خلع ید مطرح نموده و حکم له او صادر شده باشد، اجرای حکم خلع ید در ملک مشاع تابع مفاد ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی میباشد که طبق آن، امکان اجرای حکم نسبت به بخشی از ملک وجود ندارد.

مطابق ماده ذکر شده، اجرای احکام دادگاه ها از کل ملک، خلع ید نموده، اما ملک را در تصرف محکوم له نیز قرار نمیدهد. مبنای این حکم، لزوم اذن همه شرکا برای تصرف مادی شریک در ملک میباشد؛ بنابراین در صورت وجود اذن کلیه مالکان، محکوم له میتواند ملک را تصرف نماید.

شما عزیزان میتوانید برای مشاهده نمونه دادخواست الزام به رفع تصرف عدوانی کلیک کنید.

نمونه شکایت اجاره مال غیر

در این بخش نمونه شکایت اجاره مال غیر و دادخواست اجاره ملک مشاع را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

شاکی: خانم ن….. به وکالت رسمی از خانم …. مشتکی عنه: خانم ج ….. موضوع شکایت: انتقال منافع مال غیر محل وقوع جرم: شهریار ……….. وکیل: مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار با سلام و تحیات احتراماً به استحضار عالی می رساند موکل منافع شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی ….. فرعی از 46 اصلی مفروز و مجزا از فرعی …. به مساحت …. متر مربع واقع در شهریار……. را به صورت اجاره به مشتکی عنه واگذار نموده و خیانت در امانت در ملک مشاع نموده، اما متاسفانه ایشان منافع ملک فوق الذکر را بدون اذن موکل و نیز داشتن حق اجاره به شخص دیگری واگذار کرده است. لذا با توجه به اینکه عمل ایشان مصداق ماده 1 قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 می باشد، رسیدگی قانونی و صدور تصمیم شایسته مورد استدعاست.

برای مشاهده دادخواست خلع ید ملک مشاع کلیک کنید.

اجاره مغازه بدون اذن شریک

اجاره مغازه بدون اذن شریک جرم محسوب شده و 6 ماه ای 1 سال متناسب با نوع پرونده حبس دارد. در این بخش سوال و پرسش در مورد اجاره مشاع را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

اجاره مغازه بدون اذن شریک، به معنای اجاره یا انتقال حق استفاده از یک مغازه یا فضای تجاری بدون حضور یا موافقت شریک‌ های دیگر مشترک در مغازه است. این موضوع معمولاً در مورد ملک‌ ها یا مالکیت‌ های مشترک اهمیت دارد که چندین شخص یا شریک به عنوان مالک مشترک دارند. در صورتی که یکی از شریک‌ ها بخواهد مغازه را به شخص دیگری اجاره دهد، معمولاً نیاز به اجازه یا اذن از سایر شریک‌ ها دارد. در غیر این صورت، اجاره بدون اذن شریک ممکن است موجب نقض حقوق شریک‌ های دیگر و ناهنجاری‌ های قانونی شود. توجه داشته باشید که تفاصیل و قوانین مربوط به این موضوع بسته به قوانین کشور و مقررات محلی ممکن است متفاوت باشند.

سوالات متداول

اجاره مال مشاع چه حکمی دارد؟

اجاره مال مشاع در صورت عدم رضایت شرکا جرم محسوب شده و کلاهبرداری می باشد.

اجاره مال مشاع چگونه است؟

اجاره مال مشاع تنها در صورتی صحیح است که به شرکا ضرر مالی نرساند.

اجاره مال مشاع بدون اذن شریک جرم است؟

در رابطه با پاسخ این سوال که آیا اجاره مال مشاع بدون اذن شریک جرم است باید بگوییم در صورت عدم رضایت شرکا بله.

اجاره مال مشاع جایز است؟

اجاره مال مشاع در صورت رضایت نداشتن شرکا و دیگر افراد سهیم جایز نمی باشد.

اجاره مال مشاع صحیح است؟

اجاره مال مشاع تنها در صورت داشتن شرایط خاصی صحیح می باشد، در غیر این صورت صحیح نمی باشد.

آیا اجاره مال مشاع جرم است؟

اجاره مال مشاع در صورت عدم اجازه شرکا جرم به حساب آمده و 6 ماه الی 1 سال زندان خواهد داشت.

حکم اجاره مال مشاع چیست؟

اجاره مال غیر کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است، به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب و به مجازات کلاهبرداری محکوم می گردد.

اجاره مال مشاع در قانون مدنی چیست؟

اجاره مال مشاع در قانون مدنی در صورت عدم رضایت شرکا و ضرر رساندن به مال جرم به حساب می آید.

ایا مال مشاع را میتوان اجاره داد؟

در رابطه با پاسخ این سوال که ایا مال مشاع را میتوان اجاره داد بادی بگوییم، در صورت رضایت شرکا و داشتن وکالت کتبی میتوان مال مشاع را اجاره داد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدی
10 ماه قبل

سلام اجاره دادن ملک مشاع توسط شریک بدون اذن شریک دیگر جرم نیست تخلف هست من انجام دادم و شریک شکایت انتقال منافع غیر کرد و بازپرس خیلی سریع قرار منع تعقیب صادر کرد

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  احمدی

سلام اجاره ملک مشاع به میزان سهم خودش جرم نیست و بیشتر از آن جرم محسوب می شود ولی برای تحویل ملک مشاع به مستاجر حتما باید اجازه شریک دیگر را داشته باشد.

احمدی
6 ماه قبل
پاسخ به  vekalatetehran

سلام ضمن سپساگزاری از پاسخ شما اینجانب هم سهم خودم وهم سهم شریک را بصورت 6 دانگ اجاره دادم و شریک هم توسط وکیل شکایت انتقال منافع مال غیر کرد و بلافاصله بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد.

vekalatetehran
4 ماه قبل
پاسخ به  احمدی

سلام همراه عزیز لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر از وکیل مجموعه مشاوره تلفنی یا حضوری بگیرید

احمدی
6 ماه قبل
پاسخ به  vekalatetehran

سلام ببخشید چرا پیام من را پاک کردید من تجربه خودم را برای شما نوشته بودم

vekalatetehran
4 ماه قبل
پاسخ به  احمدی

سلام همراه عزیز این سیاست سایت است که باید اصولی را در متن هایی که می نویسیم رعایت کنیم تا از طرف مراجع قضایی برخورد قانونی نشود.

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت