به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مجازات پخش عکس خصوصی

مجازات پخش عکس خصوصی

امروزه متاسفانه با گسترش فضای مجازی و محبوبیت آن در بین افراد، بسیار شاهد این موضوع هستیم که افراد به طرق مختلف اقدام به سوء استفاده از تصاویر و فیلم های خصوصی و شخصی افراد دیگر میکنند، قانون جرایم رایانه ای برای کسانی که عکس و فیلم های خصوصی افراد را منتشر میکنند قوانین و مجازاتی را در نظر گرفته است.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مجازات پخش عکس خصوصی و قانون مجازات پخش فیلم و عکس خصوصی در ایران آشنا شوید.

شما میتوانید برای مشاوره در رابطه با تهدید به افشای عکس خصوصی با وکلای ما در دفتر وکالت تهران مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی بگیرید 02188939832 و 09127654109.

مجازات پخش عکس خصوصی
مجازات پخش عکس خصوصی

مجازات پخش عکس خصوصی

برای کسانی که اقدام به پخش کردن تصاویر خصوصی افراد دیگر میکنند همواره قوانینی تصویب شده است که بر اساس آن مجازات تهدید به پخش عکس عبارت است از: « هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.»

بر اساس قانون مجازات انتشار عکس 1401 :«هرکس به وسیله سامانه های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(5.000.000)ریال تا چهل میلیون (40.000.000)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

برای کسب اطلاعات در رابطه با جرم مزاحمت در فضای مجازی و مجازات هک کردن گوشی موبایل وارد مقاله های مربوطه در دفتر وکالت تهران شوید.

شکایت به پلیس فتا برای پخش عکس

در بسایری از موارد افراد شماره تلفن و یا حتی نام و نام خانوادگی فرد سود جو را نمیدانند و در فضای مجازی و با آیدی و اکانت فیک مورد سو استفاده قرار گرفته اند، در این صورت میتوانند در پلیس فتا اقدام به شکایت از اکانت نمایند. همانطور که میدانید پلیس فتا یکی از مراجع رسیدگی به امور تخلفات در فضای مجازی می باشد که در صورت بروز مشکل در زمینه امنیت فضای مجازی میتوانید به این مرجع مراجعه نمایید.

اگر به دنبال وکیل جرایم رایانه ای هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای جرایم رایانه ای فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور مربوط به جرایم رایانه ای تسلط دارند.

برای شکایت به پلیس فتا برای پخش عکس میتوانید ابتدا به صورت اینترنتی و با پر کردن فرم درخواست شکایت و رسیدگی اقدام نمایید. برای انجام این کار هم میتوانید در دفاتر الکترونیکی قضایی رفته و در آنجا نامه درخواست را به پلیس فتا ارسال کرده و هم میتوانید داخل سامانه اصلی پلیس فتا اقدام به ارسال درخواست شکایت خود نمایید.

تهدید به افشای عکس خصوصی
تهدید به افشای عکس خصوصی

تهدید به افشای عکس خصوصی

قانون جمهوری اسلامی ایران در خصوص تهدید به افشای عکس خصوصی مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. لازم به ذکر است اگر در عکس و یا فیلم های پخش شده، صورت شما مشخص نباشد نیازی به نگرانی نیست.

در خصوص مجازات تهدید به پخش عکس، ماده ۶۶۹ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ مقرر داشته: “هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌ اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد”.

با توجه به گفته های موجود در مقاله ی جرم مزاحمت تلفنی میتوان به این نتیجه رسید که ایجاد مزاحمت مجازی برای افراد جرمی کیفری می باشد.

تهدید به پخش عکس نی نی سایت هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل، ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشا سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ٢ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد.

مجازات انتشار عکس در واتساپ

با توجه به گفته های بالا میتوانیم این نتیجه را بگیریم که مجرم پخش عکس یک جرم حقوقی مرتکب شده است که در آن به دلیل شکستن حریم خصوصی و همچنین سوء استفاده از افراد امکان گذشت وجود نخواهد داشت.

مجازات مجرم پخش عکس در فضای مجازی طبق مواد(۷۴۴) و (۷۴۵) قانون مجازات اسلامی به قرار زیر می باشد: «… به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال تا چهل میلیون ریال(۴۰۰۰۰۰۰۰) ریال، یا هر دو مجازات( حبس و جزای نقدی) محکوم می شود.»

پیشنهاد میشود: جرم سرقت گوشی

مجازات پخش شماره تلفن در فضای مجازی

مطابق ماده 17 قانون جرایم رایانه ای در رابطه با مجازات پخش شماره تلفن در فضای مجازی، هرکس به وسیله سامانه ‎های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وکیل مجازات پخش عکس خصوصی
وکیل مجازات پخش عکس خصوصی

وکیل مجازات پخش عکس خصوصی

وکیل مجازات پخش عکس خصوصی باید در رابطه با قوانین امور سایبری و انواع آن و میزان جرایم رایانه ای دانش کافی داشته و علاوه بر این باید به حقوق مربوط به قانون سایبری، انواع جرایم رایانه ای و مجازات جرایم رایانه ای و تغییرات هر یک از آن ها مسلط باشد.

وکیل مجازات پخش عکس خصوصی کسی است که با انواع دعاوی مربوط به سایبری آشنایی کامل داشته و می تواند از پرونده های مختلف مربوط به دعاوی سایبری دفاع کند. این امر تنها با داشتن اطلاعات و دانش بالا و کامل امکان پذیر است و همچنین، وکیل سایبری می بایست با قوانین جدید نیز آشنا باشد.

سوالات متداول

مجازات پخش عکس خصوصی چیست؟

مجازات پخش عکس خصوصی حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال می باشد.

قانون پخش شماره تلفن در فضای مجازی چیست؟

بر اساس قانون پخش شماره تلفن در فضای مجازی مجازات پخش شماره تلفن شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ٢ ماه تا ۲ سال می باشد.

نحوه شکایت به پلیس فتا برای پخش عکس چیست؟

برای شکایت به پلیس فتا به دلیل پخش عکس، ابتدا وارد وبسایت رسمی پلیس فتا شده و فرم درخواست شکایت خود را پر کنید. پس از 42 ساعت از طرف پلیس فتا پیامکی مبنی بر حضور یافتن شما در دادگاه برای رسیدگی دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت